Gå til innhold

Nedbetaling av lånet - betale 3 ganger så mye i rente som avdrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg misforstår, men betaler vi seriøst 14k i renter hver mnd, og bare 5776 av selve lånebeløpet? Fatter ikke

Screenshot_20230812_020046_Mobilbank.jpg

Anonymkode: 768c5...701

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du serielån eller annuitetslån?

Anonymkode: d5935...f0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du serielån eller annuitetslån?

Det tror jeg neppe ts vet i og med at hun må spørre hva hun betaler.

• Liker 3
Skrevet

Ok, jeg ser du har annuitetslån. Det funker slik at du betaler mest renter de første årene og mest avdrag de siste årene. Google it. 

Det er en fin modell så lenge du vil bo i boligen/beholde opprinnelig nedbetalingstid. 

Det tok meg et par leiligheter før jeg skjønte at jeg jo faktisk aldri ble kvitt selve gjelden på slike lån, så lenge jeg byttet leilighet hvert 3-5 år. 

Nå er jeg på serielån og gjelden kryper raskt. Føles godt. 

• Liker 2
Skrevet

Får håpe ikke boliprisene går nedover da, ellere renta går opp mer. "krysse fingerne"

Skrevet (endret)

,

Endret av StriLenke
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, jeg ser du har annuitetslån. Det funker slik at du betaler mest renter de første årene og mest avdrag de siste årene. Google it. 

Det er en fin modell så lenge du vil bo i boligen/beholde opprinnelig nedbetalingstid. 

Det tok meg et par leiligheter før jeg skjønte at jeg jo faktisk aldri ble kvitt selve gjelden på slike lån, så lenge jeg byttet leilighet hvert 3-5 år. 

Googlet litt, og det er kanskje litt sent på natta for dette, men forstår jeg det riktig som at annuitetslån sådan er litt som å kaste penger ut vinduet? 🤷🏼‍♀️ Hvis vi betaler masse renter nå, selger om et par år og tar opp nytt lån, og begynner dermed å betale masse på rentene igjen? Fremfor å betale mer ned på det faktiske lånet, og dermed få mer igjen ved salg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Banken skal uansett ha betalt for det at de låner deg penger. Fordelen med annuitetslån er at du holder størrelsen på innbetaling konstant og dermed slipper så store utgifter de første årene når økonomien for mange er på det strammeste.

Det er uansett alltid mulig å betale inn mer. Har du 20.000 som du ikke trenger så kan du redusere lånet med 20.000

Anonymkode: 50ceb...6c3

• Liker 1
Skrevet

Rentene av gjenstående beløp er der uansett, fokuser heller på om dere har mulighet til å betale ekstra inn, da blir rentekostnaden tilsvarende mindre, husk også at tiden hjelper deg med både verdistigning og inflasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Googlet litt, og det er kanskje litt sent på natta for dette, men forstår jeg det riktig som at annuitetslån sådan er litt som å kaste penger ut vinduet? 🤷🏼‍♀️ Hvis vi betaler masse renter nå, selger om et par år og tar opp nytt lån, og begynner dermed å betale masse på rentene igjen? Fremfor å betale mer ned på det faktiske lånet, og dermed få mer igjen ved salg. 

Hvor høye avdrag har du egentlig tenkt å betale? Du betaler renter for hele lånebeløpet hele tiden. Ved serielån vil det totale terminbeløpet være høyere den første tiden og lavere på slutten,  ditt lån på ca 3,5 mill vil si at du månedlig må nedbetale ca 9800. I tillegg kommer renter. I begynnelsen blir rentene omtrent det samme som i dag, og så reduseres de sakte men sikkert med noen hundrelapper i måneden. Etter ett år med ca kr 500,- i måneden med dagens rente. Etter to år med en tusenlapp. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan sikkert bytte til serielån, men da vil beløpet du betaler nå økes ganske betydelig. Mens det vil bli lavere senere, når du har betalt ned mer på lånet. Serielån lønner seg, men bare hvis du har økonomi til å betale mye i starten. Det er derfor mange har annuitetslån. 

Anonymkode: eec76...2dc

• Liker 1
Skrevet

Vi betaler ekstra hver måned, og har fått banken til å sette opp avdragene. Har mye mindre lån, og betaler 2/3 avdrag og 1/3 renter i måneden. Men ja, kjipt med renter nå, spesielt på et så høyt lån.

Anonymkode: 234b2...16f

Skrevet

Det er digg på annuitetslån når du passerer «the sweet spot» og betaler med avdrag enn renter. Siste årene går lånet drastisk nedover hver mnd selv om du betaler samme beløp. Serielån er knallhardt første årene og avdragene er de samme hele perioden. 

Anonymkode: dfc06...6e1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alternativet er at du må betale ekstremt mye mer i starten. Det finnes serielånskalkulatorer 😉

Helt sinnsykt at du ikke har tatt deg tid til å sette deg inn I dette før du har signert et lån på over 3 mill kroner. Typisk nordmenn, lån skal de ha men de gidder ikke å sette seg inn I hva det betyr eller konsekvensene.

Anonymkode: b6371...5ee

• Liker 2
Skrevet

Det er en enkel løsning for deg TS. Det er bare å betale inn litt ekstra når du kan. Betaler du f.eks inn 5000 ekstra hver måned dåhår dette direkte på lånesummen som minsker tilsvarende. Da kan du og droppe det om du ikke har penger akkurat da. Mange velger å betale ekstra inn på boliglånet uten å nødvendigvis skifte til serielån.

• Liker 2
Skrevet

Ja bankene tjener fett om dagen. Direktørørene gleder seg til en solid julebonus. Vi andre kan bare stille oss i matkø. Viktigere at pampene som er rike fra før blir enda rikere. 

P.S Jeg betaler også trippelt i renter om dagen. 🙄😒

Anonymkode: d6037...d2b

Skrevet

Huff ja. Vi betaler omtrent det samme. Betaler ekstra på lånet når jeg kan. 

Anonymkode: 188cd...552

Skrevet

Vi har rammelån, og har satt en fast innbetaling. Det er klart forholdet mellom renter og avdrag har endra seg enormt i og med at renta har steget så mye de siste par årene. Vi burde nok kompensert litt med å øke innbetalingene våre, men har uansett for vane å betale inn ekstra når vi har muligheten til det.

Anonymkode: ea14f...ad7

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja bankene tjener fett om dagen. Direktørørene gleder seg til en solid julebonus. Vi andre kan bare stille oss i matkø. Viktigere at pampene som er rike fra før blir enda rikere. 

P.S Jeg betaler også trippelt i renter om dagen. 🙄😒

Anonymkode: d6037...d2b

Bra. Renta har vært altfor lav altfor lenge.

Anonymkode: 2944b...6b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...