Gå til innhold

Støttetråd for oss med skakkjørt døgnrytme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det har vært nyttig med vekttråder og den slags for å ansvarliggjøre meg selv. Oppretter derfor en tråd med den hensikt å få litt hjelp og støtte i å opprettholde en god døgnrytme. Åpenbart gikk det heller dårlig i dag, siden jeg fortsatt er våken. Håper flere kan synes dette er nyttig. 🤞

Anonymkode: 7e551...f69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er våken og ikke det minste trett. Sov godt forrige natt og da sliter jeg neste.

• Hjerte 1
Skrevet

Må bare nevne at å være oppe nå på en fredagskveld ikke er noe ille. Kanskje jeg tror det fordi jeg har mye verre døgnrytme😅

Anonymkode: 77beb...61b

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Må bare nevne at å være oppe nå på en fredagskveld ikke er noe ille. Kanskje jeg tror det fordi jeg har mye verre døgnrytme😅

Anonymkode: 77beb...61b

Jeg synes det er ille når det blir en del av en rytme. Jeg skal tilbake på jobb til uka, så jeg trenger å snu døgnet tilbake. Jeg er sånn noenlunde våken først nå.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har funnet senga. Da er det bare om å gjøre å faktisk få lagt fra seg telefonen, og få lagt seg.

Skrevet

Jobb igjen mandag etter 4 uker ferie. Hvor gikk de ukene?? Utrolig hvor fort tiden går. 

Anonymkode: af079...94a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Døgnrytmen min har blitt helt ille etter at jeg fikk nye naboer som har holdt meg våken 🫠 Nå er jeg ikke hjemme og prøver å få en mer normal døgnrytme, men det gjør fortsatt vondt å stå opp om morgenen 😅 våkner selvfølgelig til på kvelden 🕺🏼

Anonymkode: 8ae3c...9e6

• Hjerte 1
Skrevet

En ting er oss voksne, men barna skal jo også tilbake på skolen om en uke. Så her tror jeg vi må sette på vekkeklokka i morgen.

Anonymkode: 84c05...e99

• Hjerte 1
Skrevet

03.32 og jeg er våken!!!

Gjest Adobyen
Skrevet
Duff skrev (16 minutter siden):

03.32 og jeg er våken!!!

03.49 ditto

Skrevet
Adobyen skrev (22 minutter siden):

03.49 ditto

4.11. 

Skrevet

Da skal jeg prøve å sove. Ferien er over på onsdag 😒

Skrevet

04:16 og jeg er våken.. 🙃

Anonymkode: e3213...0a0

Skrevet

Våket kl 2 etter bare 2 timers søvn, og nå ga jeg opp og sto opp igjen for å ta meg litt mat. Kaos.

Anonymkode: 18b3a...1ad

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har funnet senga. Da er det bare om å gjøre å faktisk få lagt fra seg telefonen, og få lagt seg.

Fikk lagt fra meg telefonen like før midnatt. Tok litt tid før jeg sovnet, og har nok sovet litt urolig. Vekkerklokka mi ringte for en time siden, jeg har fortsatt ikke veltet kroppen ut av senga. På tide med en kaffekopp.

Skrevet

Men hvordan fungerer dere i hverdagen med så lite søvn? Dere må vel opp på et tidspunkt? 
Jeg var B menneske frem til 20 årene. Jobbet da i turnus og der var herk med tidligvakter, men fikk det til å gå rundt. 
Nå kan jeg legge meg når sola går ned og står opp når sola går opp eller før. Får utrolig mye ut av dagen og merker sinnet er lettere. Mindre fysiske vondter og vekt er mer normal. 

Anonymkode: 7aa44...571

Skrevet

Slett TikTok og lignende apper, legg deg til samme tid hver dag uansett om du er trøtt eller ei. Les en bok en time først, og ikke sov ettermiddagslur. Gå et par timers tur i løpet av dagen. God natt. 

Anonymkode: 92539...906

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan fungerer dere i hverdagen med så lite søvn? Dere må vel opp på et tidspunkt? 
Jeg var B menneske frem til 20 årene. Jobbet da i turnus og der var herk med tidligvakter, men fikk det til å gå rundt. 
Nå kan jeg legge meg når sola går ned og står opp når sola går opp eller før. Får utrolig mye ut av dagen og merker sinnet er lettere. Mindre fysiske vondter og vekt er mer normal. 

Kan bare snakke for meg selv, men jeg sovner ikke så sent når jeg skal på jobb. Nå har jeg har 8 uker sommerferie, så jeg har hatt lang tid på å snu døgnet. Tar igjen søvnen ved å stå opp senere. Får ofte litt for knapt med søvn i ukedagene ellers, men ikke nok til at det er krise.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er selv et ihuga B menneske og har mer energi om kvelden enn om morningen uansett hvortid jeg står opp og legger meg. Jeg henger fast i klister om morningen men er langt mer effektiv, kreativ, løsningsorientert, opplagt osv når andre A mennesker har krepert og er ferdig for lengst.  Så jeg også får mye ut av dagen men på andre tidspunkt. Men det å stå opp skamtidlig gjør meg trøtt, uopplagt, ukonsentrert, sliten og smågretten hele dagen. Helt frem til kvelden da jeg er opplagt igjen..

Og jeg er litt lei av dette maset fra A mennesker om at de er de eneste som får så mye ut av den tiden de er våken enn B mennesker, for det stemmer skjeldent med virkeligheten, men vi får mye ut av forskjellige tider, fordi vi har ulike rytmer. Er ellers slank med god helse om det er av betydning :)

Og jeg har skjønt at en 07/08 kontorjobb aldri vil passe meg så jeg har en jobb som passer mest min rytme og jeg kan ta min tid om morningen, for det er få ting som er så ødeleggende som å legge seg når en ikke er trøtt, stå opp når en vil sove, og spise frokost når en ikke er sulten fordi systemet og kroppen ikke er igang fordi den helst vil sove.

Jeg har vel kun hatt en typisk A menneske jobb, og det gjekk jo (det meste går....) men jeg var ikke menneske sånn sett.

Nå legger jeg meg skjeldent før 00.30 (men kan ligge en stund og surfe, se en serie eller lese) klokken kan kanskje bli 02.30 og står opp en gang mellom 09.30-11, men jeg må ha en tid å våkne på. Men dette er i hverdagen, nå har jeg ferie og ligger ennda i senga 

Ca 15% er A mennesker, ca 15% er B mennesker men det store flertallet er verken det ene eller andre ifølge søvnforskere så vaner har selvfølgelig mye å si. Men i ferier og når vi har mulighet til å sitte oppe lengre er det mange som gjør dette og som ikke står opp kl 07 (fåtallet står opp kl 07 i ferien om ikke de må med små barn) som kan gi en indikasjon på at søvnmønster er flytende for mange selv for A mennesker som alltid står opp tidlig, men når de kan velge selv forskyves rytmen deres.

"Søvnforskere har lenge diskutert om inndelingen i A- og B-mennesker skyldes noe rent fysiologisk, eller om det er mer et spørsmål om vane. Men noe tyder på at det er kroppen som dikterer sovetidene.

Det ser ut til at A-mennesker har et mindre søvnbehov enn B-mennesker, og at de har lettere for å våkne og falle i søvn. Andre undersøkelser har også vist at noen mennesker har en naturlig døgnrytme som er lengre enn 24 timer.

De har problemer med å få døgnet til å stemme med vanlige arbeids- og sovetider. I et forsøk på å ”forlenge døgnet” går de sent til sengs og blir dermed B-mennesker. For øvrig er det flere ting som tyder på at det er lettere for et A-menneske å endre vaner til B enn det motsatte."

https://illvit.no/mennesket/kroppen/hvorfor-er-noen-a-mennesker-og-andre-b-mennesker

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg er ok B menneske samtidig som ryggen ikke klarer mere enn max 6 timer, lengre enn det så våknes det med heftig migrene. Jeg har 0 interesse av å stå opp kl 07 og glo hele dagen, jobber ikke og har lite sosialt nettverk utenfor hjemmet. Gubben sover ofte på dagtid iom han jobber mye natt så det er ikke helt greit å støvsuge og holde på med for mye da.

Endret av Duff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...