Gå til innhold

Dere som har skrevet fremtidsfullmakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far er desverre dement. Vi skal nå skrive fremtidsfullmakt. Han har 1 søster, min far har 2 barn, jeg og min søster.

Jeg kan ikke så mye om dette, men er det sånn at det er mest naturlig at bi som barn har ansvaret den dagen han ikke kan? Tenker i forhold til økonomi for eksempel. 

Og andre avgjørelser som kam dukke opp. Noen som vet hva som er vanlig?

Anonymkode: 8ce35...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han har fått påvist demens er dere sannsynligvis for sent ute. Fremtidsfullmakt skal skrives før man blir svekket.

Hvem som skal styre er jo opp til personen selv å velge. Så kan man sette opp noen varaer i tilfelle de faller fra osv… 

Anonymkode: dc13a...f43

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Fann litt info på Statsforvalteren.no. Her står det: 

Hvem kan opprette en fremtidsfullmakt?

Du må ha fylt 18 år og ha evne til å forstå fullmaktens betydning. Det betyr at du må skrive fullmakten mens du ennå har full forståelse for innholdet i fullmakten du gir til en annen person. Så lenge du har denne forståelsen kan du også trekke tilbake en opprettet fremtidsfullmakt, eller velge å skrive en ny fremtidsfullmakt.

https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/fremtidsfullmakt/

Anonymkode: a79a7...b9b

• Liker 3
Skrevet
CAPS LOCK skrev (9 minutter siden):

Dere er for seint ute. Vergemålsloven § 79 sier: "En fremtidsfullmakt kan opprettes av den som har fylt 18 år og har evnen til å forstå fullmaktens betydning."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9/KAPITTEL_10#KAPITTEL_10

Han har fortsatt den evnen. Du vet jo ingenting om funskjons nivået hans mentalt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har fortsatt den evnen. Du vet jo ingenting om funskjons nivået hans mentalt. 

Du skrev at han er dement. Da har man ikke den evnen. 

• Liker 6
Skrevet

Det er ofte anbefalt at man legger ved en legeattest som viser at man er frisk nok i forkant av opprettelse av fremtidsfullmakter. 

Anonymkode: 68eef...a64

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså... det frister ikke å hjelpe deg når du svarer folk som gir et viktig innspill på den måten... 

Anonymkode: 41d45...b7a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lurer på hvilket nivå du er på… 

Anonymkode: d6d49...408

• Liker 3
Skrevet

Det er mest normalt at ektefelle eller barn har fullmakt. Dette er jo selvfølgelig noe din far kan velge selv. Om han ønsker at hans søster skal ha ansvaret og hun vil ta den jobben, så er jo det greit. Det faller dog normalt sett på nærmeste arving. 

Demens suger! Føler med deg ❤️

Anonymkode: 229da...e7e

Skrevet
CAPS LOCK skrev (7 timer siden):

Du skrev at han er dement. Da har man ikke den evnen. 

Man kan ha gått diagnosen demens og fremdeles klare å bestemme for seg selv. Kommer ann på hvor langt man er kommet i sykdommen 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på hvilket nivå du er på… 

Anonymkode: d6d49...408

Var det en nødvendig kommentar? Jeg ville bare ha råd om fremtidsfullmakt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan ha gått diagnosen demens og fremdeles klare å bestemme for seg selv. Kommer ann på hvor langt man er kommet i sykdommen 

Kan du mye om demens? 

• Liker 4
Skrevet
Tussemor47 skrev (25 minutter siden):

Kan du mye om demens? 

Ja, jeg har jobbet med det i mange år. Men avslutter tråden. Jeg ville ikke diskutere demens eller diagnosen hans, jeg ville ha råd om fremtidsfullmakt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, jeg har jobbet med det i mange år. Men avslutter tråden. Jeg ville ikke diskutere demens eller diagnosen hans, jeg ville ha råd om fremtidsfullmakt.

Og det hadde du fått, om du ikke var så frekk. Jeg har både fått satt opp ved hjelp av familieadvokat, samt bistått eldre foreldre med dette. 

Anonymkode: 41d45...b7a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min far er desverre dement. Vi skal nå skrive fremtidsfullmakt. Han har 1 søster, min far har 2 barn, jeg og min søster.

Jeg kan ikke så mye om dette, men er det sånn at det er mest naturlig at bi som barn har ansvaret den dagen han ikke kan? Tenker i forhold til økonomi for eksempel. 

Og andre avgjørelser som kam dukke opp. Noen som vet hva som er vanlig?

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg vet hva de fleste trenger fullmakt til.

Dere trenger fullmakt til:

* Daglig økonomi (alle banktjenester, fullmakt til å si opp eller andre avtaler, abonnementer osv.)
* Offentlig kommunikasjon (skatteetaten, altinn, digipost osv)
* Salg av bolig hvis dette blir aktuelt
* Kontakt med kommunale tjenester
* Kontakt med helsetjenester (fastlege, sykehus, helsenorge.no)

Anonymkode: dd2ca...413

• Liker 1
Skrevet

Det er opp til fullmaktsgiver å bestemme. Jeg er satt opp som fullmektig for pappa, og søsteren min for mamma. Broren min er vara for meg.

Rent prinsipielt kan man sette opp hvem man vil, så lenge det er en myndig, fysisk person. 

Vi har noen i familien som har satt opp begge barna som felles fullmektige, men det skaper utfordringer nå som ett av barna plutselig døde brått, og fullmaktsgiver ikke lenger er i en posisjon til å skrive ny fullmakt. 

Skrevet
Kelsier skrev (Akkurat nå):

Vi har noen i familien som har satt opp begge barna som felles fullmektige, men det skaper utfordringer nå som ett av barna plutselig døde brått, og fullmaktsgiver ikke lenger er i en posisjon til å skrive ny fullmakt. 

Vi valgte å sette inn "varafullmektig" i fremtidsfullmakten.

Hvis A ikke kan fungere som fullmektig lenger, trår B inn i posisjonen.

Anonymkode: dd2ca...413

• Liker 1
Skrevet

Hvem som skal være fullmektig, er det kun din far som kan bestemme, selvsagt. 

Det er vanlig å ha to, i prioritert rekkefølge. Dersom person A ikke er i stand til å være fullmektig når fullmakten trer i kraft, er det person B som skal være fullmektig.

Min far har skrevet fullmakt. Min mor er A, jeg er B.

Anonymkode: 877c5...aae

Skrevet

Han kan velge og bestemme det fritt. Mitt inntrykk er at det ofte er enten ektefelle/samboer, barn eller barnebarn som har denne rollen.

Og ja, man kan selvfølgelig fremdeles ta denne avgjørelsen selv om man har fått påvist demens, f.eks. hvis det er tidlig i forløpet. Det er svært individuelt hvordan sykdommen påvirker en. Det skal veldig mye til før man regnes som såpass syk at man ikke lenger kan ta avgjørelser på egne vegne.

Anonymkode: 840a2...680

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...