AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Vært deprimert så og si så lenge jeg kan huske, synes terapi ikke funker som jeg skulle ønske. Hvordan er erfaringen deres med antidepressiva og hvordan får man resept på det? Anonymkode: b42ad...58d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Funker ikke, prøvd 3-4 forskjellige. Men mange morsomme bivirkninger i alt i fra impotens til insomnia Anonymkode: efee0...55e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Funker ikke, prøvd 3-4 forskjellige. Men mange morsomme bivirkninger i alt i fra impotens til insomnia Anonymkode: efee0...55e Ah, hva gjør man når ingenting funker? Anonymkode: b42ad...58d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Selvsagt kan antidepressiva fungere. Eller annen medisin. Du må først snakke med fastlegen din. Han vil komme med forslag om behandling eller kanskje utredning. Jeg fikk antidepressiva 1 år mens jeg ventet på utredning. Jeg gikk fra alvorlig deprimert til lett deprimert. Angsten kom under kontroll også. Jeg hadde ei bivirkning, og det var at jeg ikke kunne få orgasme. Det trur jeg gjelder flertallet av de som tar slik medisin. Men iallefall, livet ble til å holde ut. Det ble helt ok. Utredninga visste bipolar 2 og adhd. Nå får jeg riktig behandling og er 100% frisk. Anonymkode: c11c4...c56
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #5 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Funker ikke, prøvd 3-4 forskjellige. Men mange morsomme bivirkninger i alt i fra impotens til insomnia Anonymkode: efee0...55e Da skulle du brukt Remeron eller Tolvon. De gir ingen problemer med libido og gjør at du sover godt om natten. Anonymkode: a2fcc...1c4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #6 Skrevet 12. august 2023 Alltid hatt depresjon og angst så lenge jeg kan huske. Startet med antidepressiva Escitalopram da jeg var 30 og fikk et mye bedre liv. Angret på at jeg ikke startet tidligere. Jeg brukte antidep i 17år og kunne lett gjort det livet ut, men ville slutte for å sjekke min naturlige psyke og ev bivirkninger. Har nå vært uten i 1/2 år og kjenner meg tyngre til sinns og har mer angst. Har ikke hatt noen bivirkninger! Vurderer å begynne igjen. Jeg fraråder alle å «eksperimentere» på egenhånd med av og på bruk med slike medisiner. Det er direkte livsfarlig. Anonymkode: b5cb3...099 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #7 Skrevet 12. august 2023 Samme her. Vært deprimert i 20 år. Gått på cipralex i 6 år. Fungerer bedre i livet enn før. Aldri fått terapi. Tror egentlig at begge i kombinasjon er det beste. Men det er helt avhengig hvorfor du er deprimert. Min depresjon har ikke noen klar årsak derfor får jeg heller ikke terapi, fordi hva er det vi skal snakke om? 😆 jeg går på lav dose. Problemer med orgasme, siden det er nevnt, hadde jeg kun ved oppstart 2 uker. Anonymkode: 4e006...645
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #8 Skrevet 12. august 2023 Takk for svar alle sammen! Hvordan skal man få resept på det? Er det ikke utrolig ubehagelig å gå til fastlegen å si «hei jeg er deprimert kan jeg få resept»… kan bare se for meg at jeg feiger ut eller begynner å gråte, som igjen ogås er utrolig ukomfortabelt Anonymkode: b42ad...58d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #9 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar alle sammen! Hvordan skal man få resept på det? Er det ikke utrolig ubehagelig å gå til fastlegen å si «hei jeg er deprimert kan jeg få resept»… kan bare se for meg at jeg feiger ut eller begynner å gråte, som igjen ogås er utrolig ukomfortabelt Anonymkode: b42ad...58d Du må til legen for å få resept. Jeg syntes det var ubehagelig og skummelt å fortelle det til legen. Jeg knakk sammen så fort jeg kom inn døra. Legen min var veldig forståelsesfull og god å snakke med, så det gikk heldigvis veldig bra. Anonymkode: d3f46...73c
Kalevala Skrevet 12. august 2023 #10 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for svar alle sammen! Hvordan skal man få resept på det? Er det ikke utrolig ubehagelig å gå til fastlegen å si «hei jeg er deprimert kan jeg få resept»… kan bare se for meg at jeg feiger ut eller begynner å gråte, som igjen ogås er utrolig ukomfortabelt Anonymkode: b42ad...58d Det fungerer akkurat sånn ja, du går til fastlegen din, sier at du tror du har fått en depresjon, og så får du antakelig noen spørsmål, og en resept. Husk at depresjon er en sykdom, den har rammet deg helt ufrivillig. Legen er ekspert på sykdommer, og har folk med depresjon på kontoret sitt hver eneste uke. Jeg har forresten veldig god erfaring med antidepressiva. Det er anbefalt å stå fast på det, hvis du har tilbakevendende depresjoner. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #11 Skrevet 12. august 2023 De 2 første ukene var grusomme med tanke på bivirkninger, men så gikk det over. Synes det fungerer veldig bra. Fikk det hos psykologen. Anonymkode: ecb36...8d1
Fighter83 Skrevet 12. august 2023 #12 Skrevet 12. august 2023 Får resept av lege/psykiater. Anbefaller deg å prøve deg frem👏 Antidepressiva var som magi for min del men det har jo veldig individuelt.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #13 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Takk for svar alle sammen! Hvordan skal man få resept på det? Er det ikke utrolig ubehagelig å gå til fastlegen å si «hei jeg er deprimert kan jeg få resept»… kan bare se for meg at jeg feiger ut eller begynner å gråte, som igjen ogås er utrolig ukomfortabelt Anonymkode: b42ad...58d Du går til fastlegen, ja. Du begynner med å fortelle om symptomene dine og hvor lenge det har vart. Hvis du gråter er det helt ok, faktisk er det bare fint for da får legen mer innsikt i hvordan du har det. Hvis legen mener at du er deprimert så kan det hende at du får tilbud om antidepressiva. Hvis du ikke får tilbudet så kan du spørre om du kan få prøve det. Anonymkode: 178bc...c4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå