Lonehill Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Den prisbelønte norske professoren og immunologen Anne Spurkland har holdt et foredrag om vitamin D og immunforsvaret. Foredraget er publisert på internett av legemiddelprodusenten Vitaris. Her slår Spurkland fast at vitamin D "hjelper immunforsvaret å jobbe i bakgrunnen, uten å gjøre oss syke". Spurkland slår også fast at vitamin D IKKE styrker immunforsvaret. Vitamin D BEROLIGER ifølge Spurkland immunforsvaret, slik at det ordner opp med infeksjoner "i bakgrunnen", uten at vi merker noe til det i form av feber og sykdomsfølelse. Har vi nok D-vitamin på lager, blir vi ikke syke når vi blir infisert av virus. Her er link til foredraget med Anne Spurkland om vitamin D og immunforsvaret: https://www.viatrisconnect.no/nb-NO/Webinar-foredrag/Norske-foredrag/Immunsystemet-og-D-Vitamin-del-3 Ca. seks minutter ut i videoen sier Spurkland følgende: (Sitat) Så vitamin D styrker ikke immunforsvaret. Vitamin D beroliger immunforsvaret. Og det kan jo passe med; hva er det å være å være syk og ha en forkjølelse? Kanskje det er når immunforsvaret ikke er helt rolig at man får symptomer og hvis man ikke merker noe særlig, da er kanskje immunforsvaret i stand til å ordne opp i bakgrunnen? Så vitamin D hjelper til at immunforsvaret jobber i bakgrunnen uten å gjøre oss syke." (Sitat slutt) Den siste setningen der kan vi kanskje gjenta med store, fete bokstaver: " SÅ VITAMIN D HJELPER TIL AT IMMUNFORSVARET JOBBER I BAKGRUNNEN UTEN Å GJØRE OSS SYKE." D-vitamin gjør altså at immunforsvaret bekjemper virus UTEN at vi blir syke av det. Den var ny? 2
Ulla Ullsokk Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Ja, nå er det vel lov til å snakke om det, det ble jo dysset ned under covid i frykt for at noen skulle velge d-vitamin foran vaksinen. Men de lureste gjorde jo det og tålte covid bedre. Men hvorfor snakke med så rare ord? Det hjelper oss å holde oss friske, punktum. 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 Hvorfor vil hun ikke si direkte at vitamin D styrker immunforsvaret, men heller pakke det inn på den måten og i stedet motsi seg selv? Merkelig.. Eller kanskje ikke, som nevnt over her. Anonymkode: 386e7...167 2
Lonehill Skrevet 11. august 2023 Forfatter #4 Skrevet 11. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor vil hun ikke si direkte at vitamin D styrker immunforsvaret, men heller pakke det inn på den måten og i stedet motsi seg selv? Merkelig.. Eller kanskje ikke, som nevnt over her. Anonymkode: 386e7...167 Hvorfor hun ikke vil si at vitamin D styrker immunforsvaret? Hun sier helt konkret at vitamin D IKKE styrker immunforsvaret og understreker at vitamin D BROLIGER immunforsvaret. Mener du at hun bør si at vitamin D styrker immunforsvaret, selv om hun mener at vitamin D ikke styrker immunforsvaret? Hvorfor det? Endret 11. august 2023 av Lonehill Jeg rettet en skrivefeil. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Skrevet 11. august 2023 Lonehill skrev (1 time siden): Den prisbelønte norske professoren og immunologen Anne Spurkland har holdt et foredrag om vitamin D og immunforsvaret. Foredraget er publisert på internett av legemiddelprodusenten Vitaris. Her slår Spurkland fast at vitamin D "hjelper immunforsvaret å jobbe i bakgrunnen, uten å gjøre oss syke". Spurkland slår også fast at vitamin D IKKE styrker immunforsvaret. Vitamin D BEROLIGER ifølge Spurkland immunforsvaret, slik at det ordner opp med infeksjoner "i bakgrunnen", uten at vi merker noe til det i form av feber og sykdomsfølelse. Har vi nok D-vitamin på lager, blir vi ikke syke når vi blir infisert av virus. Her er link til foredraget med Anne Spurkland om vitamin D og immunforsvaret: https://www.viatrisconnect.no/nb-NO/Webinar-foredrag/Norske-foredrag/Immunsystemet-og-D-Vitamin-del-3 Ca. seks minutter ut i videoen sier Spurkland følgende: (Sitat) Så vitamin D styrker ikke immunforsvaret. Vitamin D beroliger immunforsvaret. Og det kan jo passe med; hva er det å være å være syk og ha en forkjølelse? Kanskje det er når immunforsvaret ikke er helt rolig at man får symptomer og hvis man ikke merker noe særlig, da er kanskje immunforsvaret i stand til å ordne opp i bakgrunnen? Så vitamin D hjelper til at immunforsvaret jobber i bakgrunnen uten å gjøre oss syke." (Sitat slutt) Den siste setningen der kan vi kanskje gjenta med store, fete bokstaver: " SÅ VITAMIN D HJELPER TIL AT IMMUNFORSVARET JOBBER I BAKGRUNNEN UTEN Å GJØRE OSS SYKE." D-vitamin gjør altså at immunforsvaret bekjemper virus UTEN at vi blir syke av det. Den var ny? Så D vitamin styrker ikke immunforsvaret…men gjør at vi ikke føler oss syke..?!😳 Temmelig selvmotsigende, og kke minst forvirrende😅 Virker jo som desperat roing. Fordi for knapt ett år siden var det jo nærmest en konspirasjonsteori å påstå at D-vitamin styrket immunforsvaret. Antagelig fordi dette var ett av vitaminene og kosttilskuddene de som ikke tok vaksinen benyttet seg av.. Anonymkode: 94156...4ba 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Skrevet 11. august 2023 Hun sier underveis noe om da pandemien kom i mars i fjor... så antar at dette var tatt opp i 2021. Hun sa: "Så vitamin D styrker ikke immunforsvaret. Vitamin D beroliger immunforsvaret. Og det kan jo passe med; hva er det å være å være syk og ha en forkjølelse? Kanskje det er når immunforsvaret ikke er helt rolig at man får symptomer og hvis man ikke merker noe særlig, da er kanskje immunforsvaret i stand til å ordne opp i bakgrunnen?" Må innrømme at jeg ikke helt forstår hva hun mener her, og hun er tydeligvis ikke sikker på mekanismene selv, siden hun sier "kanskje". Antar flere av studiene hun refererer til nå er avsluttet. Nå er ikke jeg professor, men jeg har sett ganske mange etterhvert som når de har fått normalisert D-vitaminnivåer så blir de tilsynelatende ikke smittet lenger - eller ikke får symptomer, hvem vet. Sink og D-vitamin kan ha en sammenheng, men det er det mer forskning på i utlandet. Anonymkode: a34b4...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #7 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må innrømme at jeg ikke helt forstår hva hun mener her, og hun er tydeligvis ikke sikker på mekanismene selv, siden hun sier "kanskje". Nettopp🥳 Anonymkode: 94156...4ba
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #8 Skrevet 11. august 2023 Lonehill skrev (12 minutter siden): Hvorfor hun ikke vil si at vitamin D styrker immunforsvaret? Hun sier helt konkret at vitamin D IKKE styrker immunforsvaret og understreker at vitamin D BROLIGER immunforsvaret. Mener du at hun bør si at vitamin D styrker immunforsvaret, selv om hun mener at vitamin D ikke styrker immunforsvaret? Hvorfor det? Hun sier at vitamin D hjelper immunforsvaret, men styrker det ikke. Det beroliger immunforsvaret, slik at vi ikke blir syke, men sier fortsatt at vitamin D ikke styrker immunforsvaret. Hva er forskjellen da? Gir det mening for deg, det som du siterer henne på? Anonymkode: 386e7...167 2
Lonehill Skrevet 11. august 2023 Forfatter #9 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun sier at vitamin D hjelper immunforsvaret, men styrker det ikke. Det beroliger immunforsvaret, slik at vi ikke blir syke, men sier fortsatt at vitamin D ikke styrker immunforsvaret. Hva er forskjellen da? Gir det mening for deg, det som du siterer henne på? Anonymkode: 386e7...167 Det er mange som har sagt utallige ganger at vitamin D er farlig fordi det styrker immunforsvaret: Hvis immunforsvaret blir "for sterkt" vil det oppstå autoimmune reaksjoner. Nå sier Spurkland at dette er feil: D-vitamin styrker ikke immunforsvaret. D-vitamin beroliger immunforsvaret, sånn at vi tvert imot IKKE blir syke hvis vi har nok D-vitamin. Hva er det som er så vanskelig å forstå i den meldingen? Er ikke Spurkland ekspert lenger? 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #10 Skrevet 11. august 2023 Veldig interessant! Skal tro hvordan dette fungerer på de som har autoimmune sykdommer? Hvor immunforsvaret er overaktivt og går til angrep på kroppen og skaper betennelsetilstander? Jeg vet om to leger i Italia som behandler leddgiktpasienter med høydose D-vit, og bare det. Ingen kraftige medisiner som slår ned immunforsvaret. Men da snakker vi ekstreme doser D-vit under veiledning av lege. Men likevel, kan det være noe i det at nok D-vit vil roe det overaktive immunforsvaret på leddgiktpasienter? Og dermed slå ned autoimmune betennelser i kroppen? Anonymkode: 56453...492
Lonehill Skrevet 12. august 2023 Forfatter #11 Skrevet 12. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Veldig interessant! Skal tro hvordan dette fungerer på de som har autoimmune sykdommer? Hvor immunforsvaret er overaktivt og går til angrep på kroppen og skaper betennelsetilstander? Jeg vet om to leger i Italia som behandler leddgiktpasienter med høydose D-vit, og bare det. Ingen kraftige medisiner som slår ned immunforsvaret. Men da snakker vi ekstreme doser D-vit under veiledning av lege. Men likevel, kan det være noe i det at nok D-vit vil roe det overaktive immunforsvaret på leddgiktpasienter? Og dermed slå ned autoimmune betennelser i kroppen? Anonymkode: 56453...492 Det er mange leger som behandler autoimmune sykdommer med vitamin D, men det er ikke det denne diskusjonen handler om. Hvis du begynner å trekke inn høydose vitamin D i diskusjonen, vil tråden bli slettet. Diskusjon om høydose vitamin D er brudd på forumreglene. Spurkland sier ikke noe om høydose vitamin D. Endret 12. august 2023 av Lonehill
Jullen Skrevet 12. august 2023 #12 Skrevet 12. august 2023 (endret) T-cellene i kroppen som hemmer virus og bakterier er avhengig av tilstrekkelige mengder D-vitamin for å fungere. Har man for lite D-vitamin blir immunforsvaret dermed svekket. Tar man da D-vitamin tilskudd, styrker man altså immunforsvaret. Det er ikke mer avansert enn det og syns godt Anne Spurkland kunne kalt en spade for en spade. Endret 12. august 2023 av Jullen 2 1
Lonehill Skrevet 12. august 2023 Forfatter #13 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sink og D-vitamin kan ha en sammenheng, men det er det mer forskning på i utlandet. Sammenhengen mellom sink og D-vitamin er godt beskrevet i vitenskapelig litteratur: For at cellene i kroppen skal kunne bruke D-vitamin, må det aktiveres. Aktiveringen gjennomføres av et enzym som heter 1-alfa-hydroxylase. Kroppen kan ikke danne enzymet 1-alfa-hydroxylase uten tilgang til sink. Vitamin D virker ikke hvis du har sinkmangel.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #14 Skrevet 12. august 2023 Lonehill skrev (8 minutter siden): Sammenhengen mellom sink og D-vitamin er godt beskrevet i vitenskapelig litteratur: For at cellene i kroppen skal kunne bruke D-vitamin, må det aktiveres. Aktiveringen gjennomføres av et enzym som heter 1-alfa-hydroxylase. Kroppen kan ikke danne enzymet 1-alfa-hydroxylase uten tilgang til sink. Vitamin D virker ikke hvis du har sinkmangel. Merkelig at hun ikke visste noe om det. Anonymkode: a34b4...eb2 1
Chomsky89 Skrevet 12. august 2023 #15 Skrevet 12. august 2023 (endret) Ulla Ullsokk skrev (3 timer siden): Ja, nå er det vel lov til å snakke om det, det ble jo dysset ned under covid i frykt for at noen skulle velge d-vitamin foran vaksinen. Men de lureste gjorde jo det og tålte covid bedre. Covid er en av mange ting som SENKER kroppens d-vitaminnivå. Mange med høyt D-vitmaninnivå i utgangspunktet som fikk covid og kraftig reduserte nivåer av D-vitamin. Derfor man hørte om at 70-90% av de innlagte hadde lave nivåer av vitamin D. Ikke fordi høye nivåer var beskyttende. Endret 12. august 2023 av Chomsky89
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #16 Skrevet 12. august 2023 For en merkelig måte å uttrykke seg på. Jeg driter i hvordan det betegnes, sum av summarum så er (tilstrekkelig) d vitamin viktig for immunforsvaret. D vitamin er også viktig for andre ting. Hud, hår, muskler, skjelett, tenner, mental helse, søvn, regulering av kroppstemperatur, hukommelse, m.m Anonymkode: 44ea8...f63 4 1
Lonehill Skrevet 12. august 2023 Forfatter #17 Skrevet 12. august 2023 Jullen skrev (11 timer siden): T-cellene i kroppen som hemmer virus og bakterier er avhengig av tilstrekkelige mengder D-vitamin for å fungere. Har man for lite D-vitamin blir immunforsvaret dermed svekket. Tar man da D-vitamin tilskudd, styrker man altså immunforsvaret. Det er ikke mer avansert enn det og syns godt Anne Spurkland kunne kalt en spade for en spade. Når Spurkland sier at vitamin D beroliger immunforsvaret, snakker hun om såkalte regulatoriske T-celler (Tregs). Tregs er en spesiell klasse T-celler som regulerer/styrer aktiviteten til de andre T-cellene. Hvis vi ikke får produsert nok Tregs, kan immunforsvaret gå bananas og drepe oss. F.eks som cytokinstorm. Og immunceller bruker D-vitamin som hormon for å utløse celledeling når de formerer seg. Enkelte tror at det er viruset som gjør at vi får feber og snørr når vi har influensa, men det er immunreaksjonen fra et dårlig regulert immunforsvar som gjør at vi blir syke. Hvis immuncellene har nok D-vitamin, får de produsert nok Tregs til å holde kontroll på immunreaksjonen. Da kan immunforsvaret utrydde virus uten å gi oss feber og snørr samtidig. Det er denne effekten som ligger bak uttrykket "sommerforkjølelse", som ofte oppleves mildere enn vinterforkjølelser. Virusenene er de samme hele året, men D-vitaminnivået hos folk er høyere om sommeren fordi sola lager D-vitamin i huden vår. Dermed har de fleste av oss mer velregulerte immunforsvar om sommeren enn om vinteren. Som gjør at vi blir mindre syke. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #18 Skrevet 12. august 2023 Jeg har alltid hatt lave D-vit verdier og tar tilskudd av og til. Er aldri syk. Tok ikke vaksinen og ble ikke syk da heller selv om jeg var opp i syke hele tiden. Hva sier det om mitt immunforsvar? Sist forkjølelse var i 1997. Aldri tatt en vaksine siden 80 tallet. Anonymkode: 22dde...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #19 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har alltid hatt lave D-vit verdier og tar tilskudd av og til. Er aldri syk. Tok ikke vaksinen og ble ikke syk da heller selv om jeg var opp i syke hele tiden. Hva sier det om mitt immunforsvar? Sist forkjølelse var i 1997. Aldri tatt en vaksine siden 80 tallet. Anonymkode: 22dde...ccf Det er flere faktorer som avgjør om man blir syk eller ikke. Å aldri bli syk er for meg ikke nødvendigvis et godt tegn, for å ha litt snørr og feber en sjelden gang er en måte kroppen skiller ut avfallsstoffer på. Men kanskje du er bevisst på dette selv, og spiser riktig/mosjonerer regelmessig. Eller så kanskje du bare er et supermenneske Jeg tok forøvrig heller ikke vaksinen, og har heller ikke tatt noen vaksiner siden 80-tallet. Hatt covid to ganger med veldig mildt forløp, til tross for at jeg har dårlige lunger. Tar dog d vitamin, samt sink høst/vinter. I tillegg ordentlig mat og frisk luft/mosjon regelmessig. Anonymkode: 44ea8...f63 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #20 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er flere faktorer som avgjør om man blir syk eller ikke. Å aldri bli syk er for meg ikke nødvendigvis et godt tegn, for å ha litt snørr og feber en sjelden gang er en måte kroppen skiller ut avfallsstoffer på. Men kanskje du er bevisst på dette selv, og spiser riktig/mosjonerer regelmessig. Eller så kanskje du bare er et supermenneske Jeg tok forøvrig heller ikke vaksinen, og har heller ikke tatt noen vaksiner siden 80-tallet. Hatt covid to ganger med veldig mildt forløp, til tross for at jeg har dårlige lunger. Tar dog d vitamin, samt sink høst/vinter. I tillegg ordentlig mat og frisk luft/mosjon regelmessig. Anonymkode: 44ea8...f63 Jeg trener og svetter ja. Og er mye ute å går i fjellet/skogen. Spiser noen lunde sunt, men skeier ut av og til med godteri. Rører aldri alkohol. Er nok ikke et supermenneske, men blir ikke lett syk. Synes det var rart nivåene mine var nede på 24 under pandemien og jeg fikk ikke corona. Anonymkode: 22dde...ccf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå