Eva_1991 Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Hei! Dette er egentlig ikke tenkt som en diskusjonstråd. Det jeg ønsker er å gi andre bekymrede foreldre informasjon som vi brukte mye tid på å finne på egenhånd. Da babyen vår var ca 4 uker, dukket det opp en liten pose/boble nederst på bakhodet hans som var fyllt med væske. Den føltes helt myk, litt som en vannballong. Væsken beveget seg. Vi ble bekymret og snakket først med helsestasjonen på telefon, som sa at så lenge formen hans var fin, at han ikke hadde vondt, så kunne vi se på det på helsestasjonen mandagen etter. Vi fant ingen ting på nettet om det heller. I løpet av helga ble den også større, men han virker ikke plaget. Da vi kom dit sa helsesykepleier at i sine 20(!) år aldri hadde sett lignende og vi ble sendt videre til Ullevål. Der så de på det, sjekket fontanell, tok en blodprøve og spurte om han oppførte seg som normalt, noe han gjorde. Beskjeden vi fikk da var at de ikke visste hva det var, men at det ikke var farlig - og mest sannsynlig et resultat av at han ble tatt med sugekopp. Selv om det dukket opp fra «ingenting». Vi fikk beskjed om å ringe om han endret oppførsel, fikk feber, ikke spiste eller hadde vanlige bleier eller om posen plutselig ble varm. De sa at den kunne bli større og flytte på seg. Men at den burde forsvinne av seg selv i løpet av et par måneder. Vi slo oss ganske til ro med det, men kjente at vi synes det var veldig merkelig at ingen visste hva det var. Så jeg begynte å Google - på engelsk denne gangen. Da kom jeg over et mamma forum hvor dette var beskrevet AKKURAT som det var hos oss. Det er derfor jeg skriver her på norsk så kanskje noen andre skal slippe å bekymre seg. De på forumet sa at det plutselig dukket opp, at veldig få leger visste hva det var og at det forsvant av seg selv. Diagnosen en av de til slutt fikk var: «Delayed Subaponeurotic Fluid Collections of Infancy» og når jeg googlet det igjen, kom det masse bilder av hvordan bakhodet til vår baby så ut! En veldig lettende følelse! Journal of pediatrics har en fin artikkel hvor det er beskrevet, det var den tryggeste kilden jeg fant! Han har hatt den i et par uker nå, plages ikke av den, og den har blitt fastere og mindre. Håper dette kan være til hjelp, om noen opplever der samme! 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Takk for at du deler, bra det ikke var noe alvorlig 😊 Anonymkode: def5d...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 Wow, aldri hørt om. Godt å vite da om det skulle dukke opp. Ser skikkelig ekkelt ut, så jeg hadde sikkert vært stressa 24/7 til jeg fant ut av det 🙈 Anonymkode: 92612...b43 1
Eva_1991 Skrevet 12. august 2023 Forfatter #4 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Takk for at du deler, bra det ikke var noe alvorlig 😊 Anonymkode: def5d...d0c Veldig lettet for det altså!
Eva_1991 Skrevet 12. august 2023 Forfatter #5 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Wow, aldri hørt om. Godt å vite da om det skulle dukke opp. Ser skikkelig ekkelt ut, så jeg hadde sikkert vært stressa 24/7 til jeg fant ut av det 🙈 Anonymkode: 92612...b43 Ja vi var ganske stressa men klarte å holde oss forholdsvis rolig fordi han oppførte seg som normalt, spiste og var fornøyd 😊 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #6 Skrevet 13. august 2023 Takk for linken til artikkelen. Interessant kobling til mikrofrakturer i referansekildene til artikkelen. Dette vil vi nok se mer til fremover, for forekomsten av rakitt er økende. Anonymkode: 891c3...18e 1
Eva_1991 Skrevet 20. januar 2024 Forfatter #7 Skrevet 20. januar 2024 Oppdatering. Baby er nå 6 måneder og all væsken er borte. Det har både flyttet på seg, blitt litt større også sakte men sikkert mindre. Han har hatt 0 problemer med dette, både å ligge på det, at vi tok på det osv. Han er en trygg og frisk gutt. Håper dette kan være til hjelp for noen andre en gang. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå