Gå til innhold

noen som har hatt tilbakevendende urinveisinfeksjon her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt urinveisinfeksjon ett par ganger, spredt over ett par år nå. Hver gang har jeg måtte reise til lege-kontoret og levere urin-prøver, og vente på at noen har tid til å snakke med meg. 

Er man nødt til å gå gjennom den samme prosessen hver eneste gang man har UVI ved "tilbakevendende urinveisinfeksjon" også?? 

Anonymkode: bd278...819

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymkode: e2367...c39

Skrevet

Ikke sikkert dette er relevant for deg, men nevner det likevel - tilfelle du eller noen lesere er like «uvitende» som jeg var. Jeg skulle ønske jeg visste dette tidligere! 

Jeg fikk veldig ofte UVI og det var virkelig plagsomt og smertefullt. Så fikk jeg et tips om å tisse og vaske meg godt nedentil umiddelbart etter sex.
Vi pleide ofte å ha «kosestund» i senga en god stund etter akten, og jeg hadde virkelig ingen aning om at det var problemet. Men har ikke fått en eneste UVI etter at jeg begynte å løpe en kjapp tur på badet rett etter akten. 

Bare som en tips, i tilfelle du ikke hadde hørt om det…😊

Anonymkode: 16400...b9f

Skrevet

Jeg har hatt tilbakevendende UVI i perioder siden barndommen. Og jeg trenger bare å sende en melding til legen for å få resept på antibiotika. Jeg har også hatt resept fra legen klar tidligere, sånn at jeg kunne dra rett på apoteket og hente antibiotika neste gang jeg fikk UVI. 

Jeg har aldri opplevd å bli bra uten antibiotika, men har derimot endt opp med kraftig nyrebekkenbetennelse, og ved et par anledninger sykehusinnleggelse når jeg har forsøk å bli kvitt infeksjonen uten. En skal jo helst unngå antibiotikakurer om det går, mtp. resistensutvikling, så jeg vil tro legen kan være restriktiv på å skrive ut resept uten å ha påvist infeksjonen med mindre man har en kjent historikk med at UVI, og at det kan bli alvorlig. Men om en er plaget med tilbakevendende infeksjoner, begynner det jo å bli en kjent historikk. Jeg ble utredet før jeg fikk det, med ultralyd og røntgen, så vidt jeg husker.  

Ingen råde eller tips utenom medisin har noen gang hjulpet meg. Men jeg har ikke hatt UVI på mange år nå etter en kur med en lav dose antibiotika over flere måneder. 

Anonymkode: afc5f...33b

Skrevet

Hør med legen om du kan prøve hiprex. Forebyggende.

Anonymkode: 73901...370

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sikkert dette er relevant for deg, men nevner det likevel - tilfelle du eller noen lesere er like «uvitende» som jeg var. Jeg skulle ønske jeg visste dette tidligere! 

Jeg fikk veldig ofte UVI og det var virkelig plagsomt og smertefullt. Så fikk jeg et tips om å tisse og vaske meg godt nedentil umiddelbart etter sex.
Vi pleide ofte å ha «kosestund» i senga en god stund etter akten, og jeg hadde virkelig ingen aning om at det var problemet. Men har ikke fått en eneste UVI etter at jeg begynte å løpe en kjapp tur på badet rett etter akten. 

Bare som en tips, i tilfelle du ikke hadde hørt om det…😊

Anonymkode: 16400...b9f

Har ikke hatt sex på mange måneder, så dette er i alle fall ikke problemet.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt urinveisinfeksjon ett par ganger, spredt over ett par år nå. Hver gang har jeg måtte reise til lege-kontoret og levere urin-prøver, og vente på at noen har tid til å snakke med meg. 

Er man nødt til å gå gjennom den samme prosessen hver eneste gang man har UVI ved "tilbakevendende urinveisinfeksjon" også?? 

Nei, du kan be om resept på antibiotika fra leger på nett. 

Jeg har urinveisinfeksjon et par ganger i året og de siste par årene har jeg brukt nettlegevakt.no

Har alle gangene fått resept etter max 10 minutter. Sååå mye enklere enn å oppsøke legevakt og vente i evigheter. 

Anonymkode: 299bb...621

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, du kan be om resept på antibiotika fra leger på nett. 

Jeg har urinveisinfeksjon et par ganger i året og de siste par årene har jeg brukt nettlegevakt.no

Har alle gangene fått resept etter max 10 minutter. Sååå mye enklere enn å oppsøke legevakt og vente i evigheter. 

Anonymkode: 299bb...621

Sånne nettsider har ikke jeg vært borti før. 

Men hvis jeg ber om resept fra en sånn nettside, og så ber om en ny resept XX antall uker eller måneder senere. Hvor mange ganger kommer til å regnes som "alt for ofte" fra sånne nettsider?   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...