Gå til innhold

Ønsker karrierebytte, fortell meg om hva du jobber med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken utdanning har du?

Hvor jobber du?

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Lønn?

Fordeler/ulemper?

Anonymkode: d71b7...a0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Lederutdannelse
- Er mellomleder foreløpig

- 580.000 i året pr. dags dato

-Fordeler: Bil som jeg kan bruke både privat og i jobb og fikk velge jeg ønsket selv (skatter selvfølgelig av den), gode forsikringer, fult betalt for 5 ukers ferie så blir ikke trukket for den 5. uka, veldig fleksibelt, mulighet for hjemmekontor, fri telefon, iPad etc. Skatter såklart av alle goder

- Ulemper: Noen ganger litt drama på jobb, men det er vel det

Anonymkode: b31b0...c4b

Skrevet

Samfunnsviter (hovedfag)

HR-leder

Tjener drøyt en million 

Fordeler: interessant jobb, flotte kollegaer og ansatte, stadig nye utfordringer og utvikler meg hele tiden. 
Ulemper: alltid tilgjengelig for jobben, har sjelden helt fri. 

Anonymkode: 82ddf...eb6

Skrevet

- økonomi, samfunnsfag (diverse) og ledelse.

- jobber i staten ( nå)

- arbeidsoppgaver som strekker seg fra økonomi og jurdiske spørsmål til strategi. Alt i alt veldig variert, mye utvikling og varierte dager.

- fastlønn 708 000, havner på omkring 750 -770 000 med overtid. 

- fordeler : flextid, mye hjemmekontor, "viktig jobb", selvstyre, grei lønn for alderen.

- ulemper : kom fra private næringsliv og føler litt på de stadige budsjettkuttene, omstillinger og nedskjæringer i staten. Det resultater i lite utvikling av ansatte, svært dårlig bemanning og ikke nok tid eller ressurser til å levere så bra som man gjerne ønsker. Forskjellen merkes også på ansattes holdinger, både til egen arbeidsplass, arbeids innsats. Denne omstillingen har jeg syntes har vært litt vanskelig å svelge som " ung å lovende ".

Anonymkode: 734b9...e8f

Skrevet

Hvilken utdanning har du? Psykologi, profesjon. 

Hvor jobber du? Egen privat praksis.

Hva er dine arbeidsoppgaver? Utredning og behandling av psykiske lidelser, og å snakke med mennesker uten psykiske lidelser men som f.eks står i vanskelige livssituasjoner (f.eks mistet et barn, mistet nære i selvmord, vanskelige livsvalg, f.eks skilsmisse.

Lønn: ingen blir psykolog (eller annet helsepersonell) pga lønnen. Gjennomsnittlig norsk lønn med fulle dager.

Fordeler/ulemper? Fordeler: Meningsfull og givende jobb; hvor man lærer mye om mennesker hver dag. En glede å være til hjelp for mennesker  i vanskelige livssituasjoner. Ulempe: Emosjonell utmattelse. Man må jobbe mindre i krevende livssituasjon privat. Få kolleger/psykologer jeg kjenner orker å være særlig sosiale privat. Veldig stort ansvar, og mye kontakt med rettsvesen, barnevern, nav osv som er en stor påkjenning.

Anonymkode: 678f4...e8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor jobber du?

Lønn?

Fordeler/ulemper?

Anestesisykepleier (3-årig bachelor i sykepleie, minst 2 år 100% jobb (for min del ca 4 år) som sykepleier, 1,5 år videreutdanning i anestesisykepleier).

Jobber ved et av de større sykehusene i landet.

Arbeidsoppgaver: gi anestesi til de som trenger der, planlagt og akutt. Delta i traumeteam, mottaksteam. (Veldig givende jobb, direkte livreddende ganske ofte).

Grunnlønn fra oktober i ren dagjobb er 650000,- 

Jeg jobber en del ekstra og jobber dag/kveld/natt. Har hatt bruttolønn på 800-850k de siste tre årene. Regner med å ligge på ca 900k brutto meste år ette siste lønnsjustering (dette inkluderer 100-ish overtidstimer).

Ulemper: turnus. Du makser ansiennitet etter 10 år

Fordel: dagtidsfri! Givende jobb. Du redder liv.

Oppsummering: helt OK jobb om du skal starte utdanningsløpet nå, men om du skal omskoleres er det laaaaang tid og mye jobbing før du har «min jobb».

Hadde jeg valgt det samme igjen? Trolig ikke. Hadde nok gått for siv.øk eller siv.ing (f eks ind.øk). Evt juss. For å få mer lønn og mer fleksibilitet.

Anonymkode: 0bc93...093

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor jobber du?

Lønn?

Fordeler/ulemper?

Jernbaneskolen (etter flere år på universitetet på fag som i dag er irrelevante i nåværende jobb)

Jobber som lokfører i et norsk godsselskap.

Hovedoppgaven er å fremføre et tog fra A til B til riktig tid og uten uønskede hendelser. 

Tjener omkring 1.3 - 1.4 mill. i året. Da inkludert alle tillegg og overtid.

Fordeler: Er min egen "sjef", jobber helt selvstendig og alene. Ofte langfri i perioder (mer enn 4 dager sammenhengende fri). Den største fordelen er dog at jeg aldri trenger å "tenke jobb" på fritiden.

Ulemper: Ugunstig arbeidstid (egentlig er det en fordel for meg, som hater 8-16-arbeid). Arbeid hver 3. helg. En del kveld- og nattjobbing. Mange hotellnetter. Forsinkelser kan gjøre at man ikke kommer hjem til planlagt tid, men vi får veldig godt betalt for slik ikke-planlagt overtid). 

Anonymkode: d669d...4c0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jernbaneskolen (etter flere år på universitetet på fag som i dag er irrelevante i nåværende jobb)

Jobber som lokfører i et norsk godsselskap.

Hovedoppgaven er å fremføre et tog fra A til B til riktig tid og uten uønskede hendelser. 

Tjener omkring 1.3 - 1.4 mill. i året. Da inkludert alle tillegg og overtid.

Fordeler: Er min egen "sjef", jobber helt selvstendig og alene. Ofte langfri i perioder (mer enn 4 dager sammenhengende fri). Den største fordelen er dog at jeg aldri trenger å "tenke jobb" på fritiden.

Ulemper: Ugunstig arbeidstid (egentlig er det en fordel for meg, som hater 8-16-arbeid). Arbeid hver 3. helg. En del kveld- og nattjobbing. Mange hotellnetter. Forsinkelser kan gjøre at man ikke kommer hjem til planlagt tid, men vi får veldig godt betalt for slik ikke-planlagt overtid). 

Anonymkode: d669d...4c0

Men den lønnen bør du være smart økonomisk, ikke forbruke mer enn du må. Leve så billig somm mulig....MENS du sparer opp. Så du kan slutte i jobben din, evt jobbe deltid.

Anonymkode: e73d0...8d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor jobber du?

Lønn?

Fordeler/ulemper?

Har mastergrad i et realfag, og ppu

Jobber som lektor

Jobben var undervisning og normal oppfølging av et spekter av ungdom. Nå er det å være alt fra vaskehjelp til oppdrager og samtidig være en evinnelig inspirator som ikke legger byrden av at man må huske kunnskap til sarte 16åringer. 

Lønna er vel rundt 650.000 nå.

Fordeler er elevene, de er stort sett fantastiske!. Ulempen er at de kommer med foreldre som ikke forstår at alle mennesker har godt av å ikke kontinuerlig strykes medhårs. Samt ledelse som blir mer og mer bi-utdanna folk som ikke har satt sine bein i klasserom siden de var elever selv. Elevene gjør at man holder ut jobben. Alt annet ved jobben gjør at vi alle søker rundt etter andre jobber. 

Anonymkode: 04488...b85

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor jobber du?

Lønn?

Fordeler/ulemper?

Null. Droppa ut i første året på Vgs. Kun maskinførerkurs i ettertid.

Jobber som gravemaskinfører

Mine oppgaver er stort sett graving av fundament og diverse til nye store veier, store industritomter og lessing av dumper/lastebil

Ca 600 i året da det blir lange dager. 12/12 i 2 uker.

Fordeler? Kan ta 2 uker fri hver mnd som kommer utenom ferie. Litt avspassering fra alt for mange timer og ferien blir fort 7 uker dersom jeg bare tar 1 uke fri pr mnd f.eks. Tar kun ferie sommerhalvåret

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Men den lønnen bør du være smart økonomisk, ikke forbruke mer enn du må. Leve så billig somm mulig....MENS du sparer opp. Så du kan slutte i jobben din, evt jobbe deltid.

Hvorfor det? Hva om vedkommende ikke vil slutte i jobben sin eller arbeide deltid?

Anonymkode: 65c95...7d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Hva om vedkommende ikke vil slutte i jobben sin eller arbeide deltid?

Anonymkode: 65c95...7d9

Hvorfor ikke? ikke alle som syns jobben er livet. 

Anonymkode: 1ea94...65c

Skrevet

9-årig grunnskole.

Betongarbeider

ca 700k.+

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvor jobber du?

Lønn?

Fordeler/ulemper?

Jeg har mastergrad i humanistiske fag. Noen tilleggsfag her og der. 

Jeg jobber i kommune. 

Jeg gir råd og saksbehandler etter gitte lovverk. Det er stort sett å jobbe foran pc. Skrive brev, hente inn høringsuttalelser, skrive saksfremlegg, svare på e-poster, legge inn informasjon i relevante databaser, lage oversikter over ulike tema.. Flytter papir, med andre ord. 

Jobben min er kjedelig og lite krevende. Det vil si at jeg mestrer oppgavene mine og får gjort det jeg skal. Jobben min er ikke spesielt krevende, det betyr at jeg har overskudd nok til å ha et liv utenom. 

Jeg tjener ca. 700 000 pr. år. 

Fordelene er fleksitid og at jeg tjener relativt godt. Jeg får også jobbe i den byen hvor jeg ønsker å bo. Ulempene arbeidsmiljø og åpent kontorlandskap. Litt mye krevende kolleger som har sittet lenge i jobbene sine.Disse hadde nok ikke fått jobb i dag. 

Anonymkode: 1ea94...65c

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor jobber du?

Lønn?

Fordeler/ulemper?

Utdanning: master i naturvitenskap fra universitetet

Arbeidssted: vedlikehold innen olje og gass

Arbeidsoppgaver: prosjektledelse, resultatansvar for mine prosjektleveranser til større vedlikeholdsprosjekter på sokkelen. Er også mellomleder for 20 stykker, og er prosjektleder for ca 300.

Lønn: 873 000 + mulighet for 20% bonus

Fordeler: frihet i arbeidet, fleksibilitet i arbeidstiden (ingen arbeidstid). Vanvittig gode kollegaer og mulighet for å reise offshore når som helst.

Ulemper: Må alltid være tilgjengelig i tilfelle ulykker. Stort ansvar både på menneske- og økonomisiden: risiko for fæle skader på jobb hos "mitt" personell, stort budsjett på hundrevis av millioner som skal forvaltes riktig og gi god avkastning for eierne. 

Anonymkode: 17eff...c20

Skrevet

Jobber som miljøterapeut på barneskole. Er utdannet lærer og tjener i underkant av 600.000kr, kunne tjent mer i en lærerstilling men ønsker ikke å jobbe som det. Nå følger jeg et klassetrinn i skoledagen og jobber på SFO før/etter skolen. Trives sånn «tja»… er på utkikk etter jobb på høyere alderstrinn, gjerne miljøterapi i videregående skole. På barneskolen er det mye støy, og mye av dagen går med til å få barna til å høre etter og følge regler, eller løse konflikter som virker ubetydlige for oss voksne men store for de små. Med småbarn hjemme blir det litt liten voksenkontakt på meg i hverdagen, merker jeg😅 en stor ulempe med jobben er at jeg ikke har fleksitid eller mulighet til hjemmekontor. Hadde gitt mye for å kunne jobbe hjemme et par dager i uka, gjorde det under covid og elsket det :) 

Anonymkode: f6cfd...237

Skrevet

Adjunkt med tilleggsutdanning på ungdomsskole. Årslønn ca.690 000 (med full ans.og kontaktlærertillegg).

Fordeler: gøy å undervise, gøy å være med elevene. Greit med avspaseringene (selv om de er låst).

Ulemper: mye dill og dall som ikke har med det en faktisk er utdannet som. Rapportering, byråkrati, stadig flere elever i klassene (og stadig flere elever med ulike behov som krever ulik tilrettelegging).

Hadde aldri blitt lærer i dag, så mitt råd: styr unna....

Anonymkode: e9622...97c

Skrevet

Bachelor i sykepleie.

Jobber i kommunehelsetjenesten i hjemmetjenesten.

Årslønn på 650k med full ansiennitet og div. tillegg etter lønnsforhandlinger. Tillegg for helg/helligdag/kveld kommer utenom.

Arbeidsoppgaver er å gi pleie og behandling til hjemmeboende syke/eldre, forebygge og avdekke sykdom og funksjonssvikt og bistå med rehabilitering der det er aktuelt.

I praksis vil dette si alt fra medisinadministrering, stell, sårstell, medisinske prosedyrer, håndtere medisinskteknisk utstyr, matlaging, observasjon og dokumentasjon, palliativ behandling til døende, tverrfaglige møter med fysio/ergo/ernæring, samhandling med fastlege og sykehus, oppfølging av pårørende m.m.

Har også mye ansvar på kveld og helg, hvor jeg jobber mer administrativt med å ta i mot henvendelser fra samarbeidspartnere/pårørende og koordinere arbeidsflyten.

Fordeler: variert, givende, jobber selvstendig men aldri alene, faglig interessant, godt arbeidsmiljø, ikke noe ansvar ut over arbeidstid: når min vakt er over kommer det noen andre og tar over. Jeg liker godt at vi møter pasienten i hjemmet og blir kjent over tid, og at jeg får et lite avbrekk mellom hver pasient (kontra sykehus/sykehjem hvor du har pasientene «oppå» deg og alarmer som går hele tiden).

Ulemper: turnus (her er vel meningene delt, jeg synes turnus er helt ok og liker å ha litt fri midt i uka, men hater å måtte jobbe jul). For lite ressurser i forhold til arbeidsmengde gjør at jeg i perioder ikke har tid til å gjøre en god jobb - og å haste fra den ene til den andre og vite at jeg burde gjort så mye mer gir en skikkelig dårlig følelse (skal sies at dette er i perioder, ikke konstant). Utfordringer med opplæring og kvalitetssikring av tjenesten vi leverer når vi har svært mange unge assistenter hvor det skorter på kunnskap (henger også sammen med økonomi og ressurser).

Anonymkode: e0da4...32a

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Anestesisykepleier (3-årig bachelor i sykepleie, minst 2 år 100% jobb (for min del ca 4 år) som sykepleier, 1,5 år videreutdanning i anestesisykepleier).

Jobber ved et av de større sykehusene i landet.

Arbeidsoppgaver: gi anestesi til de som trenger der, planlagt og akutt. Delta i traumeteam, mottaksteam. (Veldig givende jobb, direkte livreddende ganske ofte).

Grunnlønn fra oktober i ren dagjobb er 650000,- 

Jeg jobber en del ekstra og jobber dag/kveld/natt. Har hatt bruttolønn på 800-850k de siste tre årene. Regner med å ligge på ca 900k brutto meste år ette siste lønnsjustering (dette inkluderer 100-ish overtidstimer).

Ulemper: turnus. Du makser ansiennitet etter 10 år

Fordel: dagtidsfri! Givende jobb. Du redder liv.

Oppsummering: helt OK jobb om du skal starte utdanningsløpet nå, men om du skal omskoleres er det laaaaang tid og mye jobbing før du har «min jobb».

Hadde jeg valgt det samme igjen? Trolig ikke. Hadde nok gått for siv.øk eller siv.ing (f eks ind.øk). Evt juss. For å få mer lønn og mer fleksibilitet.

Anonymkode: 0bc93...093

Har allerede «din jobb» nemlig 🙈 og ønsker meg vekk, laaaangt vekk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Adjunkt med tilleggsutdanning på ungdomsskole. Årslønn ca.690 000 (med full ans.og kontaktlærertillegg).

Fordeler: gøy å undervise, gøy å være med elevene. Greit med avspaseringene (selv om de er låst).

Ulemper: mye dill og dall som ikke har med det en faktisk er utdannet som. Rapportering, byråkrati, stadig flere elever i klassene (og stadig flere elever med ulike behov som krever ulik tilrettelegging).

Hadde aldri blitt lærer i dag, så mitt råd: styr unna....

Anonymkode: e9622...97c

Samme her, men trives ganske godt i jobben. Men siden klassene stadig blir større, ungdommene blir stadig mer... kompliserte og nedskjæringer truer konstant, er ikke yrket det det engang var. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...