AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Jeg har et barn fra før, men husker ikke helt alderen på når ting ble enklere. Har nå en baby på litt over 2 uker og barnefar jobber døgnvakter så jeg er mye alene. Jeg føler jeg går i svime og bare eksisterer. Det blir veldig lite søvn (siden første barnet står tidlig opp i tilegg til nattevåk med babyen). Baby vil kun ligge på puppen/sove på brystet. Dvs. det er vanskelig å få lagt seg mat, dusjet, gjort husarbeid etc for baby HYLER når hun blir lagt ned. Godtar ikke vogn, seng , vugge etc.. Jeg gråter mye og er så sliten. Får heldigvis god hjelp med eldste, hvis ikke hadde jeg ikke klart det! Husker det var slik med første også, men etterhvert så fikk vi inn litt rutiner. Hun kunne også sitte i vippestolen når jeg dusjet eller i babydelen på tripp trapp stolen når jeg lagde mat/gjorde husarbeid osv.. eller lå på gulvet i babygym/lekematte en stund. Fikk også inn litt mer forutsigbare sovetider på dag og etterhvert ganske greie netter (i perioder iallefall). Men når er alt dette skjer? Når blir det bedre?? Egentlig er spørsmålet mitt når tåler baby å være litt alene og ikke klistret fast 24/7? Anonymkode: 46ed9...d86
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Har du prøvd sjal? Da får du hvertfall begge hendene fri. Når babyen blir litt mer selvstendig varierer jo veldig. Anonymkode: 5cd38...b68
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 Jeg synes de første ukene med nr. 2 var helt pyton. Mye som var fint, men jeg følte meg konstant i saksa i forhold til eldste, husarbeid, tiden fløt avgårde og jeg var alltid to hakk bak. Gikk seg veldig fort til altså. ❤️ Kanskje i løpet av en måned…? ☺️ Ble liksom gradvis bedre, så vanskelig å si når den vanskeligste perioden var over, men husker helt klart at ved 3 måneder så var alt mye lettere. Nå ved snart 6 måneder begynner ting å blit liiitt vanskeligere igjen, siden baby er mer mobil og jeg må ha øyne på begge barna hele tiden når jeg er alene med dem, og baby har faste soveassosiasjoner, så hun sovner ikke bare av å henge med mens jeg er med største. Anonymkode: 10129...db3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #4 Skrevet 11. august 2023 Hadde det akkurat som deg, men her ble ting gradvis bedre fra ca 6 uker. Da kunne jeg ha henne i vippestol noen minutter mens jeg dusjet. Mannen skulle på reisearbeid rundt den tiden, så i desperasjon kjøpte vi moonboon, og det utgjorde stor forskjell i hverdagen min! Da kunne jeg endelig legge henne litt ifra meg. Fra ca 9-10 uker gikk vi over til delamming, da begynte hun å sove 4-5 timer i strekk. Nå er hun 3,5 mnd og har som regel 2 oppvåkningen i løpet av natten og noen ganger kun én, så ting er mye enklere nå! Men hun er fortsatt ikke glad i vogna, så mange av hvilene er fortsatt i moonboon. Anonymkode: 23b4f...599
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Skrevet 11. august 2023 Jeg husker det ble litt mer orden på rutiner rundt 4 månersalderen. Fortsatt lite søvn, for jeg hadde to tette, men likevel bedre. Før det var babyen en løs kanon og alt var å amme og bysse. Anonymkode: 6762e...c6f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du prøvd sjal? Da får du hvertfall begge hendene fri. Når babyen blir litt mer selvstendig varierer jo veldig. Anonymkode: 5cd38...b68 Ja, jeg har både sjal og bæresele. Har bare testet det noen få ganger, noen ganger har hun sovnet godt og lenge mens en annen gang protesterte hun veldig. Men ja det hjelper mye, men syntes det er vanskelig å leke på gulvet, kle på eldste osv.. generelt bøye meg. Men er vel en vanesak😊 Er også litt redd for å gå ut med bærsele/sjal mtp. været og at hun er så liten. Men hadde vært deilig å kunne tatt eldste med ut på en sykkeltur etc. uten å være redd for hylgråting fra vognen når som helst🙈 Tips til hvordan kle på baby evt om det er innafor? Anonymkode: 46ed9...d86
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #7 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg har både sjal og bæresele. Har bare testet det noen få ganger, noen ganger har hun sovnet godt og lenge mens en annen gang protesterte hun veldig. Men ja det hjelper mye, men syntes det er vanskelig å leke på gulvet, kle på eldste osv.. generelt bøye meg. Men er vel en vanesak😊 Er også litt redd for å gå ut med bærsele/sjal mtp. været og at hun er så liten. Men hadde vært deilig å kunne tatt eldste med ut på en sykkeltur etc. uten å være redd for hylgråting fra vognen når som helst🙈 Tips til hvordan kle på baby evt om det er innafor? Anonymkode: 46ed9...d86 Så klart kan du ta med baby ut. Bare pass på sola ☺️ hvis det er vind eller ruskevær ville jeg brukt en tynn bomullslue. Babyen er god og varm om hun henger på deg, så du trenger ikke nødvendigvis mye klær, men se at temperaturen og prøv deg frem. Anonymkode: 5cd38...b68
Miss91 Skrevet 11. august 2023 #8 Skrevet 11. august 2023 Tja, ved 2 års alder kanskje? All medfølelse herfra, grusomt mens det pågår.. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #9 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg synes de første ukene med nr. 2 var helt pyton. Mye som var fint, men jeg følte meg konstant i saksa i forhold til eldste, husarbeid, tiden fløt avgårde og jeg var alltid to hakk bak. Gikk seg veldig fort til altså. ❤️ Kanskje i løpet av en måned…? ☺️ Ble liksom gradvis bedre, så vanskelig å si når den vanskeligste perioden var over, men husker helt klart at ved 3 måneder så var alt mye lettere. Nå ved snart 6 måneder begynner ting å blit liiitt vanskeligere igjen, siden baby er mer mobil og jeg må ha øyne på begge barna hele tiden når jeg er alene med dem, og baby har faste soveassosiasjoner, så hun sovner ikke bare av å henge med mens jeg er med største. Anonymkode: 10129...db3 Akkurat slik jeg føler det også, spesielt dårlig samvittighet ovenfor eldste som hele tiden må vente fordi baby sover på meg eller ammes.. blir mye tv og lese bok😫 Så bra at det gikk seg fort til, var din også slik at hun/han ikke ville sove for seg selv? Gikk det bedre etterhvert? Evt. bedre netter?😊 Gleder meg til hun blir eldre jeg da, mer robust og kanskje lar seg underholde litt av søsteren osv😍 Anonymkode: 46ed9...d86
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #10 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hadde det akkurat som deg, men her ble ting gradvis bedre fra ca 6 uker. Da kunne jeg ha henne i vippestol noen minutter mens jeg dusjet. Mannen skulle på reisearbeid rundt den tiden, så i desperasjon kjøpte vi moonboon, og det utgjorde stor forskjell i hverdagen min! Da kunne jeg endelig legge henne litt ifra meg. Fra ca 9-10 uker gikk vi over til delamming, da begynte hun å sove 4-5 timer i strekk. Nå er hun 3,5 mnd og har som regel 2 oppvåkningen i løpet av natten og noen ganger kun én, så ting er mye enklere nå! Men hun er fortsatt ikke glad i vogna, så mange av hvilene er fortsatt i moonboon. Anonymkode: 23b4f...599 Så bra, får krysse fingrene for at det blir bedre her også om noen uker da🥰 Har faktisk lest om og sett på moonboon i dag, men syntes det er veldig dyrt. Vi skal ikke ha flere barn, men hadde det vært første hadde jeg nok vurdert det sterkt😄 Når legges hun for natten og når er morgen? 🤗 og hvor lange er våken periodene i den alderen?😄 Anonymkode: 46ed9...d86
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #11 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg husker det ble litt mer orden på rutiner rundt 4 månersalderen. Fortsatt lite søvn, for jeg hadde to tette, men likevel bedre. Før det var babyen en løs kanon og alt var å amme og bysse. Anonymkode: 6762e...c6f Så bra🥰 Huff, 4 mnd høres lenge ut når jeg er så sliten etter kun 2 uker😳 all ære til deg❤️ Anonymkode: 46ed9...d86
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #12 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så klart kan du ta med baby ut. Bare pass på sola ☺️ hvis det er vind eller ruskevær ville jeg brukt en tynn bomullslue. Babyen er god og varm om hun henger på deg, så du trenger ikke nødvendigvis mye klær, men se at temperaturen og prøv deg frem. Anonymkode: 5cd38...b68 Tusen takk for svar og tips! Kanskje vi prøver oss på en tur ut i morgen da🤩 Anonymkode: 46ed9...d86
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #13 Skrevet 11. august 2023 Miss91 skrev (7 minutter siden): Tja, ved 2 års alder kanskje? All medfølelse herfra, grusomt mens 2 år?! Er det virkelig slik at noen kan være så avhengige så lenge? Må visst innstille meg. Tror eldste min sov relativt sammenhengde når hun var 1 år, men husker vi var oppe mellom 04-05 en god stund. Men det er forsatt bedre enn disse våkenettene og ikke få dusje en gang uten hyling🙈 du er god som har stått i det så lenge❤️ Anonymkode: 46ed9...d86
Miss91 Skrevet 11. august 2023 #14 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 2 år?! Er det virkelig slik at noen kan være så avhengige så lenge? Må visst innstille meg. Tror eldste min sov relativt sammenhengde når hun var 1 år, men husker vi var oppe mellom 04-05 en god stund. Men det er forsatt bedre enn disse våkenettene og ikke få dusje en gang uten hyling🙈 du er god som har stått i det så lenge❤️ Anonymkode: 46ed9...d86 Mye blir jo enklere tidligere, feks å ta seg en dusj. Eldste her sov ikke hele natta før han var 6år, personlig syns jeg den evige søvnmangelen var verst.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #15 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så bra, får krysse fingrene for at det blir bedre her også om noen uker da🥰 Har faktisk lest om og sett på moonboon i dag, men syntes det er veldig dyrt. Vi skal ikke ha flere barn, men hadde det vært første hadde jeg nok vurdert det sterkt😄 Når legges hun for natten og når er morgen? 🤗 og hvor lange er våken periodene i den alderen?😄 Anonymkode: 46ed9...d86 Hun legger seg ca 20:30 og står opp mellom 6 og 7:30. Våkenperiodene hennes på dagtid er ca 2 timer, i en lang periode har det vært èn til to lengre hviler og en kort. Men nå virker det som hun har en periode med kortere hviler så det blir ofte 4 hviler a 1 time (+/-) Anonymkode: 23b4f...599
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #16 Skrevet 12. august 2023 Oki, lei etter to uker ja 😄 Anonymkode: a95ce...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #17 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Oki, lei etter to uker ja 😄 Anonymkode: a95ce...0c8 Empatien din mistet du for lenge siden eller? Hun skriver ingen steder hun er lei. Hun lurer på når det blir bedre for det er tyngre enn hun så for seg. Anonymkode: d46f2...9da 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #18 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oki, lei etter to uker ja 😄 Anonymkode: a95ce...0c8 Du har det ikke så greit i livet eller? Anonymkode: 5cd38...b68 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #19 Skrevet 13. august 2023 Jeg vil si det ble litt enklere rundt 10 måneder. Anbefaler å få baby vant til bæresele/sjal. Det reddet meg😆 Anonymkode: 6004b...cc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå