Gå til innhold

Trassig 5 åring og legging. Trenger innspill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
har en 5 åring som plutselig i sommer har begynt å styre noe voldsomt med legging. Før har vi hatt faste rutiner med stell, lesing og sang før godnatt. Han har da blitt liggende i senga og lekt litt med bamser og bladd i bøker til han sovner. 

Vi har ikke endret på leggerutinen, men nå vil han bare stå opp etter vi er ferdig. Begynner å flire og klatrer ut av sengen. Dersom vi bestemt putter han oppi igjen blir han pøblete og begynner å sparke og slå hardt etter oss. Og så fortsetter han å prøve å gå ut av sengen. Vi kan bruke opptil 2,5 time for å få han til å bli der og det begynner å ta skikkelig på! Vi har prøvd å være strenge og bestemte og bære han tilbake hver gang han klatrer ut, milde og mer trøstende(er roligere men fortsetter så fort vi prøver å gå), oversett han(da kommer han helt ned i stuen og setter seg til der), har prøvd noen trusler og endt opp med å ta fra han bamser( da blir han bare mer sint), har latt han få prøve å sove i vår seng(begynner bare å hoppe i sengen og blir helt vill). Prøvd å legge ungen senere når han er tydelig trøtt - men trasser hver kveld og sovner alt for seint! Vi er utslitte og vet ikke råd snart… eldre barn opplever at vi nesten ikke har tid til dem på kvelden så det er også kjipt..

noen råd og erfaringer? Ønsker tips til teknikker vi kan prøve for å snu denne trenden! 
mulig det bare er en fase som må passere🤷🏼‍♀️ ungen har ingen diagnoser, er veldig sosialt og kreativ på dagtid. 

Anonymkode: 77059...d49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en 5åring nå som er slik. Helt bajas OY nekter å høre etter. Det vi fant ut, var at om vi la han 30 min tidligere (18.30 istedet for 19.00) så var han mye enklere å legge, enklere å ha med å gjøre, og sovnet mye raskere (kan være så raskt som 5-10 min etter god natt, kontra 2/3 timer). Så konklusjonen var vell at han vst overtrøtt, og taklet det særs dårlig. Samt at vi er veldig striks og bestemte, at han skal være stille og sove. Vi har nok vært litt vell strenge, men det var det som hjalp oss. Og leggingen blir mer harmonisk enn at vi må begynne å krangle og diskutere med han, og bli sure og begynne med trusler slik. 

Anonymkode: 14e25...8f2

Skrevet

La ungen legge seg selv. 

Stell og sett deg på rommet med barnet og rolig belysning mens du leser en bok. 

Si at barnet kan lese eller leke rolig og når han er trøtt kan han komme å legge seg. 

Tar lang tid i begynnelsen men etter noe. Dager tar det max 20 minutter. 

Anonymkode: b492a...799

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

La ungen legge seg selv. 

Stell og sett deg på rommet med barnet og rolig belysning mens du leser en bok. 

Si at barnet kan lese eller leke rolig og når han er trøtt kan han komme å legge seg. 

Tar lang tid i begynnelsen men etter noe. Dager tar det max 20 minutter. 

Vi prøvde dette også. Stelte han og lot han få bestemme når han var klar. Da ville han ikke komme å legge seg før midnatt… 😶

ts

• Nyttig 1
Skrevet

Vær streng. Han dytter på grensa fordi han ser at det fungerer.

Han må oppleve at å ikke høre på dere har konsekvenser. "Hva er det du holder på med nå?", "tror du virkelig at det er greit?". Vær litt bestemt og vis at du ikke liker oppførselen hans.

Ta han deretter med opp på rommet, bær han om nødvendig, og fortsett med en striks og streng tone. "Nå skal du legge deg. Jeg vil ikke se eller høre at du gjør noe annet enn å ligge i senga di. Vi har musikk og det ligger noen bøker der du kan lese i. Noe annet er fullstendig forbudt".

Om han ikke vil / viser tegn til å ikke adlyde, setter du deg i en stol foran rommet. Hver gang han går opp av senga, er du også oppe og drasser han rett tilbake inn i senga. Vær streng og gjenta kommandoen din. 

Dette er et "jeg vil ikke" problem / protest. Du må stå på ditt - hvis ikke går får du en unge som etter hvert ikke vil noenting og styrer showet.

Anonymkode: 62382...e93

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi prøvde dette også. Stelte han og lot han få bestemme når han var klar. Da ville han ikke komme å legge seg før midnatt… 😶

ts

Hvor mange dager testet du? De 4-5 første dagene var det slik his oss og. 

Er det rolig stemning og dempet belysning? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor mange dager testet du? De 4-5 første dagene var det slik his oss og. 

Er det rolig stemning og dempet belysning? 

Rundt omkring 4-5 dager tror jeg vi testet. Han var kun rolig fordi han fikk sitte med ipaden - hadde han ikke hatt den hadde han bare sprunget rundt, snakket og styrt på, gått ned og hatt full fest med seg selv. Og da hadde vi ikke kommet noen vei. Så gav opp🫠

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vær streng. Han dytter på grensa fordi han ser at det fungerer.

Han må oppleve at å ikke høre på dere har konsekvenser. "Hva er det du holder på med nå?", "tror du virkelig at det er greit?". Vær litt bestemt og vis at du ikke liker oppførselen hans.

Ta han deretter med opp på rommet, bær han om nødvendig, og fortsett med en striks og streng tone. "Nå skal du legge deg. Jeg vil ikke se eller høre at du gjør noe annet enn å ligge i senga di. Vi har musikk og det ligger noen bøker der du kan lese i. Noe annet er fullstendig forbudt".

Om han ikke vil / viser tegn til å ikke adlyde, setter du deg i en stol foran rommet. Hver gang han går opp av senga, er du også oppe og drasser han rett tilbake inn i senga. Vær streng og gjenta kommandoen din. 

Dette er et "jeg vil ikke" problem / protest. Du må stå på ditt - hvis ikke går får du en unge som etter hvert ikke vil noenting og styrer showet.

Anonymkode: 62382...e93

Noen kvelder har vi gjort dette, og føler nok det er det som har hatt best effekt . Er gjerne nedi 1 time med denne teknikken. Men det krever veeeldig mye tålmodighet fra oss voksne😅 særlig siden han umiddelbart går ut av sengen etter vi har bært han tilbake, så det er også ganske fysisk krevende når han stritter i mot og sparker oss når vi bærer ham🥲 men vi må nok prøve det mer. Enig i at det er fornuftig og være streng og ikke lempe på reglene og forventningene våre. Er det kveld så er det kveld. 

vi har også gitt paracet for å se om det kunne være voksesmerter og urolige bein uten noe effekt.

ts

Skrevet

Rundt omkring 4-5 dager tror jeg vi testet. Han var kun rolig fordi han fikk sitte med ipaden - hadde han ikke hatt den hadde han bare sprunget rundt, snakket og styrt på, gått ned og hatt full fest med seg selv. Og da hadde vi ikke kommet noen vei. Så gav opp🫠

ts

Selvfølgelig fungerte det ikke da. 

Lyset i ipad gjør at mennesket kan holde seg våken i 5 timer tror jeg det var 😅 Ikke rart det tok tid. 

Om han hadde fått løoe ig klatre ol i 40 minutter eller en time, tror du ikke han ville roet seg til slutt? Da ville legging ta 1,5 timer første uken fremfor 2,5 som dere bruker nå. 

Jeg er temmelig sikker på at det ville tatt 20 minutter etter dag 3 faktisk.  

Både barn og voksne bør unngå skjerm om kvelden for optimal søvn. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen kvelder har vi gjort dette, og føler nok det er det som har hatt best effekt . Er gjerne nedi 1 time med denne teknikken. Men det krever veeeldig mye tålmodighet fra oss voksne😅 særlig siden han umiddelbart går ut av sengen etter vi har bært han tilbake, så det er også ganske fysisk krevende når han stritter i mot og sparker oss når vi bærer ham🥲 men vi må nok prøve det mer. Enig i at det er fornuftig og være streng og ikke lempe på reglene og forventningene våre. Er det kveld så er det kveld. 

vi har også gitt paracet for å se om det kunne være voksesmerter og urolige bein uten noe effekt.

ts

Bare vær obs på at å du vil bli nødt til å videreføre dette til alt i barnets liv. Barnet vil aldri lære å lytte og høre etter når du benytter en rolig tone.

Du kommer til å måtte "slåss" og bære ved mange flere situasjoner enn kun legging, om dette er valgt metode. 

Jeg vil anbefale deg foreldremestring sitt kurs om søvn. 

• Liker 2
Skrevet

Barna vil teste grenser så det er sunt. Joda man kan bli vippet av pinnen når dem holder på. Kan surre og gå her også før man finner ut at man må ta grep. Det at barnet flirer og ler betyr jo enten at han ser det funker og dere gir etter, og lyser igjenom at dere er sliten av og holde på sånn. Men ting vil ikke bli bedre før dere tar et felles tak og står i det dere ønsker. Dere vil fortsatt ha et problem og fortsatt føle dere veldig slitne. Her har jeg tenkt når jeg endelig tar tak i problemet at dette vil bli minst 4 uker med hardt arbeid for ig få ting på rett vei. Da er man liksom skikkelig motivert og klar for og ta i et tak. Man må stå i det og ikke gi seg, barn vil prøve ennå hardere for at dere skal gi etter. Lag en god rutine for leggetid, ro ned finn litt tid til rolige aktiviteter bort med tv, iPad og sånt 30 min før legging. Ta frem vann og ha ved sengen. Og så kan dere si god natt nå skal du sove. Barnet vil selvfølgelig prøve og gå ut og teste dere. Men følg tilbake der dere kun sier natta. Og sånn kan dere holde på i en evighet. Ingen reaksjon bør dere gi på gråting, om barnet ler eller prøve og få en reaksjon. Dere skal være bestemt på nå er det natta og barnet skal sove. Når man etter en tid ikke oppnår noe med sine forsøk, så vil jo barnet gi seg tilslutt. Som oftes tar det som oftes toppen en uke så lenge man står i det. Men merker hvor mentalt forberedt   jeg er selv på og tenke dette tar tid. Gjør man ikke grep der man ønsker det, så vil jo dette problemet bare forsette i lang tid. Med eneste resultatet at barnet har overtaket og oppnår det man ønsker og dere vil jo forsette og legge et barn som dere bruker 2-3 timer på kvelden på og være utslitt. Kommer mange kamper seinere også. Lykke til dette får dere til ❤️ er jo best for barnet og få nok søvn ogås 

Anonymkode: 7ddfc...d7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

ts

Ikke bær barnet tilbake, lei det i hånden han klarer og gå han er 5. følg 100 ganger om så, om man holder seg konsekvent til det, og ikke gir noe særlig respons men følger tilbake og sier god natt, og følger tilbake på samme måte 100 ganger og ikke gir seg før målet tilsutt er oppnådd så vil det tilslutt funke, han gidder ikke lengre når han ikke oppnår det han ønsker, og han skjønner dere er bestemt og ikke vil gi dere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke bær barnet tilbake, lei det i hånden han klarer og gå han er 5. følg 100 ganger om så, om man holder seg konsekvent til det, og ikke gir noe særlig respons men følger tilbake og sier god natt, og følger tilbake på samme måte 100 ganger og ikke gir seg før målet tilsutt er oppnådd så vil det tilslutt funke, han gidder ikke lengre når han ikke oppnår det han ønsker, og han skjønner dere er bestemt og ikke vil gi dere. 

Ja, vi må nok bare være veldig konsekvente og ikke snakke/prøve å forklare og bli irriterte. Rett og slett bare få han tilbake igjen og igjen. Men vi må faktisk bære han for han blir som en potetsekk når vi skal ta han tilbake. Legger seg på gulvet. Alternativet blir å dra han langs gulvet og det er ikke så kjekt🙃

ts

Skrevet

Har hatt samme problem, det eneste som har funket her er belønning. Har et skjema hvor barnet kan fargelegge stjerner for hver kveld det legger seg greit. Etter et visst antall stjerner får barnet en premie. Kanskje det kunne funke for dere også? Jeg har hvertfall erfart at belønning funker mye bedre enn konsenvenser. 

Anonymkode: a5b33...bb1

• Liker 2
Skrevet

Har hatt samme problem, det eneste som har funket her er belønning. Har et skjema hvor barnet kan fargelegge stjerner for hver kveld det legger seg greit. Etter et visst antall stjerner får barnet en premie. Kanskje det kunne funke for dere også? Jeg har hvertfall erfart at belønning funker mye bedre enn konsenvenser. 

Anonymkode: a5b33...bb1

Takk for tips. Har faktisk ikke tenkt på belønning. Skal vurderes. 

Skrevet

Hva med å sitte inne med han til han sovner en periode? Ikke gi oppmerksomhet, ikke snakk til han, men rett og slett overse han, men om han går ut av sengen er dere der med en gang og ber han gå tilbake, eller stopp han før. Kanskje hjelper det at dere er der, og det ikke blir mer styr enn at dere må bruke litt tid på å sitte inne hos han. 

Ha det helt mørkt på rommet. Liten mulighet til å finne på så voldsomt mye når han ikke ser. Her måtte barnet ha det helt svart på rommet for å klare å roe seg når han var rundt 4. 

Anonymkode: ded63...e26

Skrevet

Prøv å sett av minst 10 minutter før leggetid hvor du eller mannen din er med sønnen din uten store distraksjoner. F.eks leke en rolig lek, tegne eller prate litt om dagen som har vært.

Anonymkode: 9ee77...35f

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg måtte sloss med 5 åringen min hadde jeg blitt vanskelig å ha med å gjøre.

er ungen grei å forholde deg til ellers er det helvete uansett hva dere skal gjøre?

disiplin og straff sammen med belønning funker. iPad funker aldri for noe annet enn å distrahere de og gi voksne litt fri fra dem. Som en barnevakt nesten.

Skrevet
Mannen 40 skrev (10 timer siden):

Hadde jeg måtte sloss med 5 åringen min hadde jeg blitt vanskelig å ha med å gjøre.

er ungen grei å forholde deg til ellers er det helvete uansett hva dere skal gjøre?

disiplin og straff sammen med belønning funker. iPad funker aldri for noe annet enn å distrahere de og gi voksne litt fri fra dem. Som en barnevakt nesten.

Han er veldig ok ellers, heldigvis. Altså, han har trassanfall på dagtid også, men det funker greit med litt vanlig anerkjennelse av følelser, trøst, evt litt avledning. Men det funker dårlig på kveldstid😵‍💫

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...