Gå til innhold

Plukke sopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farlig å plukke og å spise sopp når man ikke har peiling og kun googler seg til det? Er helt nybegynner. Men alle har jo vært nybegynnere.

Anonymkode: d048a...c98

Skrevet

Mange steder er det «soppkontroller» på søndagene i toppsesongen. Da kan en ta med seg soppene en har plukket for å få de sjekket av noen som har peiling, og som er kurset i dette. Det finnes også kurs en kan ta, samt apper og bøker som hjelpemiddel. En bør ikke stole kun på bilder av sopp på nett, uten mer erfaring. 

Generelt lurt å sette seg inn i hva som en helst ikke bør gjøre så mye med, og gjerne hvilke sorter en kan begynne med. Kantarell er en god begynnelse for mange. Flere trygge og utrygge soppvarianter ligner på hverandre. Er du i tvil? La soppen stå. 

Jeg er ikke selv trygg på sopp, og hadde enten gått med noen som kan det godt, eller godt til en av soppkontrollene. 

Verste er om du serverer det til andre, uten å være sikker. En vil jo helst ikke gjøre andre syke. 

• Liker 3
Skrevet

Det kan det fort være ja, selv om enkelte arter regnes som «sikre». 
Ofte er det (i det minste var det tidligere) soppkontroller i helger ved utfartssteder hvor en kan få sjekket soppen en har plukket. Ellers er også andre sopplukkere/turgåere veldig behjelpelige. 

Skrevet

Kan jeg putte soppen i forskjellige poser?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det kan være lurt 

Anonymkode: 255ab...6fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sopp bør legges i kurv, ikke poser… mulig bomulls-poser vil være greit. De kan fort bli vasne og bløte når en plukker og har de i, poser. Skjæres av med kniv og legges i kurv. Det KAN være risikabelt å blande også…

• Liker 4
Skrevet

Sjekk ut piggsopp. Ikke mulig å ta feil av. 

Kantareller, traktkantareller, trompetsopp og steinsopp er også greie sopper. 

Anonymkode: 1c6ad...28f

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er det farlig å plukke og å spise sopp når man ikke har peiling og kun googler seg til det? Er helt nybegynner. Men alle har jo vært nybegynnere.

Du bør ta med deg en soppbok og kun plukke sopp som du er 1000% sikker på.  F.eks kantareller eller steinsopp er lett å lære seg 😊

• Liker 1
Skrevet
Mardina skrev (3 timer siden):

Du bør ta med deg en soppbok og kun plukke sopp som du er 1000% sikker på.  F.eks kantareller eller steinsopp er lett å lære seg 😊

Pluss pass på at det er en ny soppbok. Soppbøker fra 70-tallet kan kjøpes på loppemarked, men de kan inneholde feil med ubehagelige konsekvenser. Jeg har fått anbefalt å aldri kjøpe en soppbok som er mer enn 10 år gammel.

Anonymkode: 9ca23...684

Skrevet
On 8/11/2023 at 7:43 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke bare noe du kan, men bør gjøre. Skulle du virkelig bomme på en giftig sopp, må du iværste fall kaste alle de som har ligget inntil. 

Det er også lurt å plukke i kurv eller tøynett om du har. Plast kan gjøre soppen fuktig 😊

• Liker 1
Skrevet

Det fins ein kontrollør-app. Ganske rask tilbakemelding på om dei er trygge eller ei. Om det er usikre soppar(ikkje 100% trygt) vil dei svare at du må gå til kontrollør. Kjenner du elles ingen som har peiling? Eg hadde aldri plukka sopp aleine, då eg ikkje har peiling. Og nokre soppar er nesten heilt like, og skilnaden vil du kanskje ikkje legge merke til med google-kunnskap?

Skrevet

Bare husk å tørk soppen før du spiser den. All sopp som ikke er tørket er giftig.

Anonymkode: a86de...962

Skrevet

Lær deg en sopp i året. Blant de enkleste er kantarell. 

Anonymkode: cc132...679

Skrevet

Jeg var som deg og kunne nada. Jeg plukker de soppene man ikke kan ta feil av: piggsopp, kantarell og steinsopp. 

Har gått videre til traktkantarell, men den vokser samme sted som slørsoppen så vil påstå den ikke er for nybegynnere. De står i «flokk», men viktig å plukke en og en sopp og sjekke hva man legger i kurven.

Ville begynt med piggsopp. Den er utrolig lett å kjenne igjen pga piggene og det finnes ikke giftige piggsopper i Norge. Det er også en kjempegod matsopp.

Anonymkode: 7d7c7...2d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare husk å tørk soppen før du spiser den. All sopp som ikke er tørket er giftig.

Dette er feil. Jeg forveller soppen om den skal fryses, eller steker i panna med smør om jeg skal spise den etter plukking.

Anonymkode: 7d7c7...2d7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, dette stemmer ikke! En MÅ ikke tørke all sopp, sikre sopper kan fint «bare» stekes. 

Skrevet

Min store frykt er at verten/ vertinnen i et middagselskap introduserer soppstuing laget av selvplukket sopp. 

Så til TS, ja det er dritfarlig. Det er hårfin utseendeforskjell på en del spiselig og virkelig giftig sopp og du skal vite hva du driver med. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 21.10):

For noe tull. Da skulle jeg vært dø for lenge siden. Vi snakker tiår. 

Anonymkode: 3adc2...6ca

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...