Gå til innhold

Erfaring med magnesium mot depresjon og angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen prøvd dette og ble dere bedre? 

Anonymkode: 56868...cde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke magnesium alene, men kombinasjon av d vitamin, samt b-12 o.l

Magnesium er veldig viktig for nervesystemet, og kan ofte være vanskelig å få i seg nok av via kost (magnesium fra planter har lav biotilgjengelighet, dvs kroppen klarer ikke bruke det like godt som fra animalske kilder). Å påvise mangel på magnesium på blodprøver er knapt mulig. 

D vitamin er også veldig viktig for mental helse, samme med b vitaminer og omega fettsyrer.

Magnesium og d vitamn jobber sammen, og kroppen er avhengig av nok magnesium for at kroppen skal klare å nyttigjøre d vitamin. Å ha for lave nivåer av dvitamin er veldig vanlig. Det første du bør gjøre er å sjekke hva nivået ditt ligger på. For god helse bør du ligge langt over nedre grense. Det samme gjelder for b-12.

Jeg lå i nedre grense for både b-12 og d vitamin. Jeg tok tilskudd av d vitamin, og begynte å spise fet fisk og rødt kjøtt regelmessig. I en periode tok jeg også magnesium fordi jeg hadde symptomer på mangel (kramper etc). Sjekket senere nivåene på nytt, og d vitamin og b12 hadde steget godt, og jeg merket stor forskjell på både mental og fysisk helse.

Så mtp vitaminer og mineraler så er det lurt å se på helheten, for flere ting spiller inn. For mental helse er det også magnesium glysinat og ikke citrat man skal ta. Anbefaler at du googler dette. Husk også at dette ikke er gjort på 2 uker, så vær tålmodig. Husk også at slike tilskudd kun vil hjelpe dersom for lave nivåer av vitaminer/mineraler faktisk er årsaken til angst/depresjon. 

Anonymkode: 7cd05...903

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar:) Jeg har hatt mye stress og uro i lang tid og har begynt å få litt kramper, leamusaktig. Har hatt D-vitaminmangel før og skal begynne å ta det også igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar:) Jeg har hatt mye stress og uro i lang tid og har begynt å få litt kramper, leamusaktig. Har hatt D-vitaminmangel før og skal begynne å ta det også igjen.

Du må passe på å ta høye nok doser med d vitamin, og du bør ta en ny test for å sjekke hva nivåene er på først. Ved vesentlig mangel (under 50 nmol) bør du ta gode doser. Ved alvorlig mangel (under 30 nmol) bør du få resept på høye doser. Når du har fått opp nivået må du også ta en runde med tilskudd av kalsium, mange glemmer dette. Sjekk b-12 osv samtidig, for mangel på dette kan også gi leamus. Mest sannsynlig er det en kombinasjon av d vitamin og magnesium, men lurt å sjekke det.

Hvis b-vitaminer er ok så bør du absolutt ta magnesium. Men da er det magnesium citrate du skal ta, kjøp den på helsekosten, den er best. Husk å ta d vitamin med litt fett, det gir best opptak. Sørg også for å få i deg d vitamin fra kosten i tillegg, spise fet fisk og egg regelmessig. Da får du deg omega fettsyrer i tillegg, som også er bra for mental helse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bør du ikke si litt mer om deg og din helse før man i hele tatt kan sammenligne med andre? 

Anonymkode: 4e6b6...464

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bør du ikke si litt mer om deg og din helse før man i hele tatt kan sammenligne med andre? 

Anonymkode: 4e6b6...464

Jeg har slitt med nedsatt stemningsleie og  perioder med angst og uro og generelt  svært lav toleranse for stress i  mange år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ved vesentlig mangel (under 50 nmol) bør du ta gode doser. Ved alvorlig mangel (under 30 nmol) bør du få resept på høye doser.

Nei. Det er feil. Du trenger ikke resept for å få høye doser D-vitamin.

D-vitamin får du kjøpt reseptfritt på Samvirkelaget, så mye du vil.

Det er ikke noen som helst forskjell på reseptbelagt og reseptfri D-vitamin, bortsett fra at den reseptbelagte er mye dyrere. 

Skrevet

Null effekt. Jeg har angst og depresjon, ikke en mangel av vitaminer.

Anonymkode: b17a5...1f4

• Liker 2
Skrevet
Lonehill skrev (11 timer siden):

Nei. Det er feil. Du trenger ikke resept for å få høye doser D-vitamin.

D-vitamin får du kjøpt reseptfritt på Samvirkelaget, så mye du vil.

Det er ikke noen som helst forskjell på reseptbelagt og reseptfri D-vitamin, bortsett fra at den reseptbelagte er mye dyrere. 

Jeg snakker om høye doser, altså over det som kan selges over disk reseptfritt. Er mangelen alvorlig så er det nødvendig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Null effekt. Jeg har angst og depresjon, ikke en mangel av vitaminer.

Hva har du sjekket, og hva har du tatt (og hvor lenge)?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva har du sjekket, og hva har du tatt (og hvor lenge)?

Sjekket? Blodprøver alt, har ingen mangler. Bruker d vitamin hver dag pga mye inne og gikk på magnesium i 1 år for å teste. Slutter nå i juli med magnesium da jeg dalte ned i en depresjon igjen

• Liker 1
Skrevet

Ingen effekt på meg heller. 

Anonymkode: 8b36e...d5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjekket? Blodprøver alt, har ingen mangler. Bruker d vitamin hver dag pga mye inne og gikk på magnesium i 1 år for å teste. Slutter nå i juli med magnesium da jeg dalte ned i en depresjon igjen

Man kan ikke påvise mangel på magnesium ved blodprøver, og for depresjon/angst må man bruke magnesium glysinat og ikke citrate (er den de som oftes selger på apotek/helsekost). Mtp d vitamin må dosene være riktig, og nivået må ligge godt over nedre grense. Så "ikke mangel" har jeg lært meg å ta med en klype salt når jeg er hos legen, siden det et så stort spenn i referanseverdi fra veldig lavt til høyt. Samme med b-12.

Nå er det selvsagt ikke sikkert at noe av dette er medvirkende for din depresjon, men det er uansett greit å vite om forskjellene og bruksområdet for de forskjellige typer magnesium, og at nedre grense av normal også kan gi symptomer. Særlig hvis du har en fastlege som fortsatt opererer med at alt over 50 nmol er OK. For dette er det mange som har gått vekk fra, at 75 nmol skal være nedre grense. Lurt å sjekke d vitamin årlig, for folk flest tar laveste dose uten at det har noen effekt. Hvis du sjekker om et par mnd etter sommer er over (med mindre du garantert ikke har fått i deg noe via sol), så sammenligner du tallene med sist sjekk. Da ser du om dosene du tar er gode nok. Husk også å ta d vitamin med fett for best absorpsjon. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan ikke påvise mangel på magnesium ved blodprøver, og for depresjon/angst må man bruke magnesium glysinat og ikke citrate (er den de som oftes selger på apotek/helsekost). Mtp d vitamin må dosene være riktig, og nivået må ligge godt over nedre grense. Så "ikke mangel" har jeg lært meg å ta med en klype salt når jeg er hos legen, siden det et så stort spenn i referanseverdi fra veldig lavt til høyt. Samme med b-12.

Nå er det selvsagt ikke sikkert at noe av dette er medvirkende for din depresjon, men det er uansett greit å vite om forskjellene og bruksområdet for de forskjellige typer magnesium, og at nedre grense av normal også kan gi symptomer. Særlig hvis du har en fastlege som fortsatt opererer med at alt over 50 nmol er OK. For dette er det mange som har gått vekk fra, at 75 nmol skal være nedre grense. Lurt å sjekke d vitamin årlig, for folk flest tar laveste dose uten at det har noen effekt. Hvis du sjekker om et par mnd etter sommer er over (med mindre du garantert ikke har fått i deg noe via sol), så sammenligner du tallene med sist sjekk. Da ser du om dosene du tar er gode nok. Husk også å ta d vitamin med fett for best absorpsjon. 

Men hva får deg til å tro at jeg ikke viste det da? Jeg leser mye før jeg prøver noe. Tar til og med legen på reisen da det er viktig de vet hva man driver med. Det fungerte ikke.æ, så enkelt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men hva får deg til å tro at jeg ikke viste det da? Jeg leser mye før jeg prøver noe. Tar til og med legen på reisen da det er viktig de vet hva man driver med. Det fungerte ikke.æ, så enkelt.

Jeg fikk meg ikke til å tro noe som helst. Jeg vet at mange ikke vet, derfor påpekte jeg det. 
Da var det ikke ubalanse i vitaminer/mineraler som var årsak til angst/depresjon hos deg. Det vil jo bare fungere hvis det er det som er årsaken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg snakker om høye doser, altså over det som kan selges over disk reseptfritt. Er mangelen alvorlig så er det nødvendig. 

En dose er den mengden av virkestoffet du svelger, ikke mengden som tilfeldigvis finnes inne i en tablett/kapsel. Dosen du vil svelge er helt uavhengig av hvor mye virkestoff det er i hver tablett.

La oss si at du ønsker å ta en dose på 80 mikrogram D-vitamin, men så selger butikken bare doser på 10 mikrogram. Da kjøper du tablettene med 10 mikrogram og spiser åtte av dem. Det gir deg en dose på 80 mikrogram D-vitamin, selv om hver tablett bare inneholder 10 mikrogram. Det er ikke noe tak på hvor mange pakker D-vitamin du får kjøpt reseptfritt på apoteket/butikken.

Jeg har litt problem med å skjønne hva som er poenget med å kjøpe D-vitamin på resept til tredobbel pris, når virkestoffet i den reseptfrie er nøyaktig det samme og du kan kjøpe ubegrensede mengder D-vitamin over disk uten resept? Reseptfrie D-pearls produseres etter legemiddelstandard, så det er heller ikke noen god forklaring.

Kan du forklare meg hva som er poenget med D-vitamin på resept?

Skrevet
Lonehill skrev (Akkurat nå):

En dose er den mengden av virkestoffet du svelger, ikke mengden som tilfeldigvis finnes inne i en tablett/kapsel. Dosen du vil svelge er helt uavhengig av hvor mye virkestoff det er i hver tablett.

La oss si at du ønsker å ta en dose på 80 mikrogram D-vitamin, men så selger butikken bare doser på 10 mikrogram. Da kjøper du tablettene med 10 mikrogram og spiser åtte av dem. Det gir deg en dose på 80 mikrogram D-vitamin, selv om hver tablett bare inneholder 10 mikrogram. Det er ikke noe tak på hvor mange pakker D-vitamin du får kjøpt reseptfritt på apoteket/butikken.

Jeg har litt problem med å skjønne hva som er poenget med å kjøpe D-vitamin på resept til tredobbel pris, når virkestoffet i den reseptfrie er nøyaktig det samme og du kan kjøpe ubegrensede mengder D-vitamin over disk uten resept? Reseptfrie D-pearls produseres etter legemiddelstandard, så det er heller ikke noen god forklaring.

Kan du forklare meg hva som er poenget med D-vitamin på resept?

Jeg vet da det.
Men skal man begynne å ta 10-20 kapsler daglig (nå tar jeg utgangspunkt i at en kapsel er 10 mcg), så begynner det å bli veldig dyrt. Selv om man kjøper maks dose på 80 mcg så man ta flere kapsler daglig, så kostnader som argument er bare dumt.
Har man alvorlig mangel og det er akutt behov for å få opp nivåene raskt, så begynner vi å skulle opp i veldig høye doser for behandling, vesentlig høyere enn hva man kan kjøpe reseptfritt (maks 80 mcg/3200 ie). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tror ikke du vil kurere depresjon med det, nei.

Skrevet
Grüner skrev (9 minutter siden):

Tror ikke du vil kurere depresjon med det, nei.

Noen ganger så er for lave verdier av d vitamin og for lite magnesium i kroppen direkte årsak til depresjon og angst. Da vil det kurere det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vet da det.
Men skal man begynne å ta 10-20 kapsler daglig (nå tar jeg utgangspunkt i at en kapsel er 10 mcg), så begynner det å bli veldig dyrt. Selv om man kjøper maks dose på 80 mcg så man ta flere kapsler daglig, så kostnader som argument er bare dumt.
Har man alvorlig mangel og det er akutt behov for å få opp nivåene raskt, så begynner vi å skulle opp i veldig høye doser for behandling, vesentlig høyere enn hva man kan kjøpe reseptfritt (maks 80 mcg/3200 ie). 

Nå tok jeg forøvrig utgangsunkt i hva som var tilgjengelig av reseptbelagt tilskudd da jeg ble behandlet for mange år siden. Det kan være at doser og antall tabletter i pk har endret seg siden den gang. Selv handler jeg aldri d vitamin i Norge lenger, dosene er for dårlige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...