Gå til innhold

Lavt blodsukker? Reaktiv hypoglykemi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) 

Poster her for å høre om noen har kunnskap om dette eller har noen råd til meg. Jeg kom akkurat over det som heter "reaktiv hypoglykemi", og må si at jeg kjenner meg veldig igjen - samtidig som jeg synes det var vanskelig å tyde hva som egentlig er symptomene. 

Jeg sliter med svimmelhet, kvalme og uvelhet hvis jeg går for lenge mellom måltider (særlig hvis jeg går for lenge uten frokost). Har ofte hodepine. Sliter med uro og humørsvingninger, som jeg føler har blitt verre de siste årene. Ofte når jeg føler det på denne måten føler jeg meg umiddelbart bedre etter et måltid. Enkelte ganger etter måltider kan jeg derimot bli skikkelig slapp og slått ut. Har de siste 2-3 årene vært plaget med mye fatigue/utslitthet. Sliter også mye med konstant løs avføring hvis det er relevant (beklager hvis jeg deler for mye). Blir utredet for matintoleranser nå. Har gått litt ned i vekt, og sliter med å legge på meg. Tidligere var jeg veldig aktiv og i god form, men nå føler jeg meg ofte bare slått ut etter en treningsøkt.

Har tatt blodprøver hos legen som er normale. Noen som har noen tanker om hva dette kan være? Mistenker at det har noe med høyt/lavt blodsukker og karbohydrater å gjøre.

Anonymkode: 29f5b...b70

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei :) 

Poster her for å høre om noen har kunnskap om dette eller har noen råd til meg. Jeg kom akkurat over det som heter "reaktiv hypoglykemi", og må si at jeg kjenner meg veldig igjen - samtidig som jeg synes det var vanskelig å tyde hva som egentlig er symptomene. 

Jeg sliter med svimmelhet, kvalme og uvelhet hvis jeg går for lenge mellom måltider (særlig hvis jeg går for lenge uten frokost). Har ofte hodepine. Sliter med uro og humørsvingninger, som jeg føler har blitt verre de siste årene. Ofte når jeg føler det på denne måten føler jeg meg umiddelbart bedre etter et måltid. Enkelte ganger etter måltider kan jeg derimot bli skikkelig slapp og slått ut. Har de siste 2-3 årene vært plaget med mye fatigue/utslitthet. Sliter også mye med konstant løs avføring hvis det er relevant (beklager hvis jeg deler for mye). Blir utredet for matintoleranser nå. Har gått litt ned i vekt, og sliter med å legge på meg. Tidligere var jeg veldig aktiv og i god form, men nå føler jeg meg ofte bare slått ut etter en treningsøkt.

Har tatt blodprøver hos legen som er normale. Noen som har noen tanker om hva dette kan være? Mistenker at det har noe med høyt/lavt blodsukker og karbohydrater å gjøre.

Jeg har det og det kommer etter et måltid. Alt det andre du nevner har ingen ting med å gjøre,og jeg tenker da at det ikke er det du har.

Anonymkode: 545b9...f1c

Skrevet

Prøv et par uker med regelmessig sunn mat til faste tider. Frokost, lunsj, middag og kveld. F.eks 8, 12 , 16 og 20. Unngå mye stivelse, gluten og  melkeprodukter (spesielt melk, fløte)

Mulige årsaker til dine plager kan være matintoleranse eller uregelmessige måltid. Gjerne kombinert med stress.

Symptomene dine minner veldig om diabetes type 2, men dette regner jeg med at legen har sjekket?

Anonymkode: 75c0e...e5d

Skrevet

Hypoglykemi er en følgetilstand ved diabetes. Har du målt blodsukker hos legen? Dersom du mener du får symptomer på lavt blodsukker uten å ha diabetes (igjen du må måle, kjøp deg et blodsukkerapparat på apotek for å finne ut om du faktisk får lavt blodsukker) så er det største problemet likevel at blodsukkeret ditt stiger for mye etter et måltid pga for høy insulinproduksjon. 

Spiser du mest raske karbohydrater? Trening regulerer også blodsukkeret, og det at du ikke lenger er aktiv kan også bidra til et midre stabilt blodsukker. 

Men igjen - du er nødt til å måle hva blodsukkeret ditt faktisk ligger på. Du kan i verste fall ha en begynnende diabetes, og da trenger du behandling. 

Anonymkode: c8802...b76

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hypoglykemi er en følgetilstand ved diabetes. Har du målt blodsukker hos legen? Dersom du mener du får symptomer på lavt blodsukker uten å ha diabetes (igjen du må måle, kjøp deg et blodsukkerapparat på apotek for å finne ut om du faktisk får lavt blodsukker) så er det største problemet likevel at blodsukkeret ditt stiger for mye etter et måltid pga for høy insulinproduksjon. 

Spiser du mest raske karbohydrater? Trening regulerer også blodsukkeret, og det at du ikke lenger er aktiv kan også bidra til et midre stabilt blodsukker. 

Men igjen - du er nødt til å måle hva blodsukkeret ditt faktisk ligger på. Du kan i verste fall ha en begynnende diabetes, og da trenger du behandling. 

Anonymkode: c8802...b76

Og reaktiv hypoglykemi har man uten diabetes.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøv et par uker med regelmessig sunn mat til faste tider. Frokost, lunsj, middag og kveld. F.eks 8, 12 , 16 og 20. Unngå mye stivelse, gluten og  melkeprodukter (spesielt melk, fløte)

Mulige årsaker til dine plager kan være matintoleranse eller uregelmessige måltid. Gjerne kombinert med stress.

Symptomene dine minner veldig om diabetes type 2, men dette regner jeg med at legen har sjekket?

Anonymkode: 75c0e...e5d

Virker ikke som diabetes ble mistenkt hvert fall. Ble tatt blodprøver som var fine, så det var testet for noen blodverdier ift diabetes. Også ble det vel målt blodtrykk, men jeg vet ikke hvor godt utredet det eventuelt ble.

Jeg lurer på om jeg kanskje har spist veldig feil. Hvis jeg for eksempel spiser havregryn til frokost blir jeg fort mett, oppblåst, trøtt og er sulten igjen etter 1,5-2 timer. Etter det har jeg gjerne spist en lunsj som består av salat fra saltbaren, uten noe særlig proteiner. Synes det er vanskelig å finne informasjon om dette, står ulike ting overalt på nett! Står for eksempel at man skal spise grove fullkornsprodukter, men det vet jeg av erfaring at jeg tåler dårlig pga gluten.

Må sette meg litt inn i hva som faktisk metter og er næringstette måltider. Kanskje ikke så rart blodsukkeret mitt er svingende mtp hvordan jeg spiser? Eller at jeg har gått ned i vekt forsovet.. Det eneste måltidet jeg spiser som er ordentlig bra er vel egentlig middag.

Og for å svare over her, jeg har nok hatt en tendens til å spise mye raske karbohydrater. De siste årene har jeg spist mye brød, pasta etc., men så har jeg jo funnet ut at jeg tåler dette dårlig og kuttet ned på det i det siste. Har kanskje vært dårlig på å erstatte det med noe annet, så her må jeg nok gjøre en jobb. Takk for tips om trening, var ikke klar over at det regulerer blodsukkeret :) Må nok komme meg opp i vekt og få inn flere gode måltider først, men deretter er planen å forhåpentligvis gradvis komme i bedre i form igjen.

Skrevet

Jeg kjenner noen som utviklet hyperinsulinisme, da vil blodsukkeret falle,.Men det vil jo kun vises på prøver som tas der og da, ikke på langtidsprøver. Og er vel det motsatte av diabetes

Skrevet
Topsi skrev (16 timer siden):

Jeg kjenner noen som utviklet hyperinsulinisme, da vil blodsukkeret falle,.Men det vil jo kun vises på prøver som tas der og da, ikke på langtidsprøver. Og er vel det motsatte av diabetes

Nei, det er ikke det motsatte av diabetes. Ikke Type 2 i alle fall.

Anonymkode: b8992...f2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei, det er ikke det motsatte av diabetes. Ikke Type 2 i alle fall.

Anonymkode: b8992...f2c

Riktig, type 2 er insulinresistens, type 1 er direkte insulinmangel,

Skrevet

Reaktiv hypoglykemi er forferdelig ubehagelig og kommer gjerne 2-3 timer etter et måltid. Det kan være et forstadiet til diabetes 2. Blodsukkeret blir høyt etter måltid, kroppen kjører på med masse insulin og blodsukkeret dropper for raskt eller for mye og man får symptomer som kaldsvetting, hjernetåke, kvalme, angst mm.

Det som er forvirrende er at det ofte er to helt forskjellige fremgangsmåter som anbefales.
Det ene er hyppige små måltider med en god sammensetning av grove karbohydrater, protein og fett. Det anbefales da også at du gjerne skal kjøre på med noen raske karbohydrater for å få blodsukkeret raskt opp, dersom du allerede opplever ubehagelig symptomer og så spise et sammensatt måltid etterpå.
Den andre metoden som anbefales er lavkarbo, gjerne kombinert med periodisk faste. Det anbefales også å spise i en rekkefølge med lavglykemiske grønnsaker ført, så protein og fett og avslutte med karbohydrater, som da skal gi en saktere stigning i blodsukkeret.
Så to veldig forskjellige fremgangsmåter og hva som fungerer bra for den ene er kanskje ikke det som fungerer bra for den andre.

Høres ut som du ville hatt godt av en bedre sammensetning av makronæringstoffer i måltidene dine til å begynne med, kan være det er nok til å dempe symptomene dine :)

Anonymkode: c8e6e...c3e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 13.43):

Reaktiv hypoglykemi er forferdelig ubehagelig og kommer gjerne 2-3 timer etter et måltid. Det kan være et forstadiet til diabetes 2. Blodsukkeret blir høyt etter måltid, kroppen kjører på med masse insulin og blodsukkeret dropper for raskt eller for mye og man får symptomer som kaldsvetting, hjernetåke, kvalme, angst mm.

Det som er forvirrende er at det ofte er to helt forskjellige fremgangsmåter som anbefales.
Det ene er hyppige små måltider med en god sammensetning av grove karbohydrater, protein og fett. Det anbefales da også at du gjerne skal kjøre på med noen raske karbohydrater for å få blodsukkeret raskt opp, dersom du allerede opplever ubehagelig symptomer og så spise et sammensatt måltid etterpå.
Den andre metoden som anbefales er lavkarbo, gjerne kombinert med periodisk faste. Det anbefales også å spise i en rekkefølge med lavglykemiske grønnsaker ført, så protein og fett og avslutte med karbohydrater, som da skal gi en saktere stigning i blodsukkeret.
Så to veldig forskjellige fremgangsmåter og hva som fungerer bra for den ene er kanskje ikke det som fungerer bra for den andre.

Høres ut som du ville hatt godt av en bedre sammensetning av makronæringstoffer i måltidene dine til å begynne med, kan være det er nok til å dempe symptomene dine :)

Anonymkode: c8e6e...c3e

Tusen takk! Har IBS og magen min takler dårlig å få påfyll for ofte har jeg inntrykk av, så lurer på om det er mest ideelt for meg å forsøke på sistnevnte :) Må bare sørge for å få i meg nok mat. Fremover skal jeg fokusere på å få inn nok proteiner og sunt fett - samt de gode karbohydratene.

Har kuttet ut gluten og korn en periode etter anbefaling fra ernæringsterapeut. Føler meg sliten, trøtt og svimmel (har jo gjort dette tidligere og vel å merke, men føler meg kanskje litt mer sliten enn vanlig). Noen som vet om det er vanlig? Vil kanskje tro det er en overgang for kroppen å endre kosthold?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk! Har IBS og magen min takler dårlig å få påfyll for ofte har jeg inntrykk av, så lurer på om det er mest ideelt for meg å forsøke på sistnevnte :) Må bare sørge for å få i meg nok mat. Fremover skal jeg fokusere på å få inn nok proteiner og sunt fett - samt de gode karbohydratene.

Har kuttet ut gluten og korn en periode etter anbefaling fra ernæringsterapeut. Føler meg sliten, trøtt og svimmel (har jo gjort dette tidligere og vel å merke, men føler meg kanskje litt mer sliten enn vanlig). Noen som vet om det er vanlig? Vil kanskje tro det er en overgang for kroppen å endre kosthold?

Aller først er det greit å få konstantert at det faktisk er du har. Som jeg skrev høyere opp så er det mye ved hi som ikke indikerer at du har reaktiv hypoglykemi 

Skrevet

Jeg har noe av det samme som deg. Ble utstyrt med blodsukkermåler, som jeg brukte over flere år. Nå bruker jeg den ikke, for jeg kjenner kroppen min bedre. 

Mitt blodsukker kunne droppe veldig fort, og jeg målte ofte da 2,5-3,5. Ble svimmel, skjelven, kaldsvettet, klarte ikke ta beslutninger, irritert osv. Hadde aldri unormalt høyt blodsukker, kun lavt. 

Har nå lært kroppen min godt å kjenne. Fire måltid om dagen med sunn og proteinrik mat. Kan fint spise noe godis, eller noe annet søtt. Men aldri i stedet for mat. 

Ikke tren på lite næring. Det går alltid dårlig med meg. Finn lette alternativ å ha i vesken dersom du går på en smell. For meg funker det å ha litt nøtter eller en nutrilettbar der. Ikke det beste, men praktisk. 

Pass på når du drikker alkohol, da kan blodsukkeret droppe raskere. Spesielt kanskje dagen derpå, eller når alkoholen er på vei ut av kroppen. 

Jeg lever helt fint med dette nå, hatt det i over tjue år. Men jeg må alltid tenke meg om før jeg skal noe. Har jeg spist nok? Skal jeg spise dit jeg skal? Planlegging er nøkkelen. 

Lykke til🙏

Skrevet

Jeg mistenker at jeg har det, da jeg ofte spiser mye sukkerholdig (ikke diabetes).

Når jeg først spiser et normalt sunt måltid kan jeg få anfall etter ca. en times tid, hvor jeg blir akutt svimmel, skjelven, svak i kroppen og kaldsvetten fosser ut fra hver eneste pore i kroppen. Jeg får et ekstremt behov for å spise, men før jeg mistenkte RH skulle jeg være " flink pike" å la være, og da hendte det jeg segnet om på gulvet og ikke våknet igjen før svetten var størknet, håret helt stivt og huden full av salt. Nå vet jeg bedre, og spiser noe sukkerholdig med én jeg merker det begynner å komme, og da går det over før det blir for ille. For eksempel druer. Finnes også egne tabletter tiltenkt formålet. 

Det er med andre ord noe jeg opplever som veldig plutselig og heftig, ikke diffuse langtidssymptomer. Dog verdt å sjekke opp i, da det sikkert er forskjellig fra person til person og med ulikt omfang.

Anonymkode: e71f6...01d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...