Gå til innhold

Leieboer som har stukket av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fram til nå leid ut min sokkelleilighet til en leietaker. Dette foregikk først gjennom Airbnb, men etter å ha pratet med vedkommende og blitt kjent, så har vi tatt det som et privatoppgjør i etterkant med private meldinger om avtale om dato for innsjekk og utsjekk. 

Denne gangen bodde vedkommende hos meg i 1 måned, men så ikke til vedkommende når avtalt tid for utsjekk, så jeg sendte flere meldinger til vedkommende for å be vedkommende om å gjøre opp for seg for leien. Fikk ikke svar, og nå har han stukket av med nøkkelen og alle tingene er bort. Må mest sannsynlig bytte lås, da han kan komme tilbake på et tidspunkt. 

Skjønner at saken min er ganske svak nå når jeg har vært så dumsnill. Hvem er det jeg kan kontakte? Er det namsmannen for å innkreve resterende beløp? 

Anonymkode: f655b...c6a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Har du leigd ut måned til måned eller en måned her og en måned der?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har fram til nå leid ut min sokkelleilighet til en leietaker. Dette foregikk først gjennom Airbnb, men etter å ha pratet med vedkommende og blitt kjent, så har vi tatt det som et privatoppgjør i etterkant med private meldinger om avtale om dato for innsjekk og utsjekk. 

Denne gangen bodde vedkommende hos meg i 1 måned, men så ikke til vedkommende når avtalt tid for utsjekk, så jeg sendte flere meldinger til vedkommende for å be vedkommende om å gjøre opp for seg for leien. Fikk ikke svar, og nå har han stukket av med nøkkelen og alle tingene er bort. Må mest sannsynlig bytte lås, da han kan komme tilbake på et tidspunkt. 

Skjønner at saken min er ganske svak nå når jeg har vært så dumsnill. Hvem er det jeg kan kontakte? Er det namsmannen for å innkreve resterende beløp? 

Sikkert ikke det du vil høre, men hvorfor har han ikke betalt på forskudd?

Anonymkode: 7922f...f80

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Haha. Tok han med alle tingene i leiligheten eller mente du alle tingene sine?
Da har du nok blitt lurt, ja...

Og ja, greit å skifte lås

Anonymkode: fe6bc...7e4

• Liker 1
Skrevet

Har jan tømt leiligheten,  så må du anmelde hos politiet. 

Anonymkode: d2053...31b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har jan tømt leiligheten,  så må du anmelde hos politiet. 

Anonymkode: d2053...31b

Ikke tømt leiligheten. Kun sine egne ting

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi fikk en ganske god tone og han visste ikke hvor lenge han skulle bli, så vi ble enige om at han kunne gjøre opp for seg når han sjekka ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han visste ikke hvor lenge han skulle bli (bare ca en måned) så istedenfor at han skulle betale dag for dag, så ble vi enige om at skulle gjøre opp for seg når han dro

Skrevet

Du var dum..men en avtale er en avtale. Du kan anmelde vedkommende.

Anonymkode: 3a489...c1e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han visste ikke hvor lenge han skulle bli (bare ca en måned) så istedenfor at han skulle betale dag for dag, så ble vi enige om at skulle gjøre opp for seg når han dro

Jævlig uflaks. Men ring politi 

Anonymkode: a8859...60d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du tidligere har leid ut via AirBnB, og nå har hatt en leieboer som har bodd der i rundt en måned med uvisst leietid - så er du ikke beskyttet av husleieloven. Husleieloven gjelder ikke for typisk hoteller og lignende. Dvs AirBnB.

Og AirBnB gjelder heller ikke siden du ikke leide ut via de.

Så her står du på relativt bar bakke. Men det betyr ikke at du ikke har krav på noe, men det blir en lang og krevende prosess å få noe. For en måned er det spørsmål om det er verdt det.

Men først må du ha et legitimt dokumentert grunnlag. Sett opp et krav med avtalt leiepris og faktisk dager vedkommende har disponert boligen, og send den til vedkommende med 14 dagers betalingsfrist. Husk å legge til en fornuftig sum for manglende nøkkel.

Dersom denne fakturaen ikke blir betalt så kan du klage vedkommende inn for konfliktrådet/forbrukertvistutvalget der vedkommende bor. De har fort litt behandlingstid og du er nødt til å betale et rettsgebyr før de tar saken. Du og vedkommende vil få innkalling til en dato hvor dere møter hos de for å bli enige. I saken krever du det opprinnelige beløpet + renter + rettsgebyret.

Etter møtet vil du ha ett rettslig grunnlag for kravet. Om vedkommende ikke møter eller ikke betaler avtalt sum så vil du kunne gå til namsmannen for å kreve utlegg i vedkommendes eiendeler eller lønn. Her går det og fort noen måneder og dette er avhengig av at vedkommende har verdier eller lønn/utbetalinger å ta utlegg i. Har de ikke det kan du prøve igjen senere.

Du vil nok ende opp med å bruke flere timer på prosessen enn du får ut av det. Du må og huske på at du er nødt til å møte i konfliktrådet/forbrukertvistutvalget der vedkommende bor. Så du er nødt til å dekke reisevei og evnt opphold selv, men du kan kreve dette fra vedkommende i kravet ditt, men kun en rimelig sum og ikke nødvendigvis reell kost.

Så drar du det så langt så må det nesten være av prinsipp.

Men alt starter med at du setter opp et reelt krav og sender dette med krav om betaling innen en frist.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Har dere gjort avtalene muntlig, eller sms? Hvis sms, så har du jo bevis på avtalen. 

Anonymkode: 1f2d8...b86

Skrevet

Du har jo smsene

Anonymkode: 67b7a...67e

Skrevet

Du kommer ingen vei ts.

Dessverre.

Du har blitt lurt.

Aldri vær godtroende igjen

Og bytt lås ASAP, om du fortsatt ikke har gjort det.

Anonymkode: 567b8...67c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har dere gjort avtalene muntlig, eller sms? Hvis sms, så har du jo bevis på avtalen. 

Muntlig, dessverre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kommer ingen vei ts.

Dessverre.

Du har blitt lurt.

Aldri vær godtroende igjen

Og bytt lås ASAP, om du fortsatt ikke har gjort det.

Anonymkode: 567b8...67c

Ja, jeg har visst det. Man skulle tro at man ikke skulle bli lurt når vedkommende virket så hyggelig og oppegående. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Muntlig, dessverre. 

Da har du ingen sak 

Anonymkode: f6e52...ae4

Skrevet

Muntlig, dessverre. 

Du har ingen bevis på opphold i dette hele tatt?

Ingen meldinger mens han bodde der heller? 

Anonymkode: 7bcdc...a38

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Muntlig, dessverre. 

Det var dumt.

Ja, jeg har visst det. Man skulle tro at man ikke skulle bli lurt når vedkommende virket så hyggelig og oppegående. 

Det er vel sånne som er skumle. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...