Gå til innhold

Helt hypotetisk -hvordan ville du reagert hvis naboen blandet seg inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som sagt er dette helt hypotetisk.

La oss du at du og ektefellen krangler skikkelig foran barna, barna er åpenbart redde, og dette har pågått daglig over lengre tid.

Hvordan ville dere da reagerte hvis en nabo brøt inn og sa noe sånt som : "enten finner dere barnepass til dere er ferdige med kranglingen, jeg kan godt passe dem, eller så kontakter jeg politi og barnevernsvakten!"

Anonymkode: 2b3dd...aeb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er riktig å bry seg! Jeg ville kanskje ordlagt meg litt annerledes; Barnevernsvakt eller politi ville jeg kontaktet hvis jeg anså det nødvendig, uten å true med det i forkant. 

Men å si at du hører at de har det vanskelig, spørre om det er noe du kan bistå med og si at barna uansett bør få en pause og at du foreslår at de (barna) blir med inn til deg nå, det er jeg enig  i at er bra.

Anonymkode: 97960...237

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker at det kommer veldig an på hvor godt man kjenner dem. For barn kan det være vel så skummelt at relativt fremmede voksne griper inn og kjefter på foreldrene - barns lojalitet er sterk - i tillegg til at man risikerer å eskalere situasjonen. Folk som krangler høylydt og offentlig foran både naboer og barn er neppe på sitt mest rasjonelle og tilsnakkelige, og sånn sett vil neppe de svarene du får her sammenfalle med hvordan folk faktisk ville reagert i praksis. Hvis dette var et tilbakevennende problem ville jeg heller kontaktet barnevernet, uten å true med det først.

Anonymkode: 6d87d...2ce

Skrevet

Takk for svarene. 

Det er interessant å se at dere begge mener at det å nevne barnevernet er en trussel, men jeg mente det som å gi foreldrene et valg:

Enten beskytter dere barna deres, eller så må andre instanser beskytte dem for dere. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det hadde aldri skjedd, men, jeg støtter inngripen! Totalt uakseptabel oppførsel av to foreldre. Helt ok å dra inn både bv og politi. Enkelte (eller en del) skulle aldri hatt ansvar for barn, og de kan fint få høre det. 

Anonymkode: 9e384...c41

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svarene. 

Det er interessant å se at dere begge mener at det å nevne barnevernet er en trussel, men jeg mente det som å gi foreldrene et valg:

Enten beskytter dere barna deres, eller så må andre instanser beskytte dem for dere. 

Problemet med det valget du da gir foreldrene, det er at de gjerne bare blir flinkere til å skjule problemen for andre, og gjerne groomer barna mtp. hva barna må si om barnevernet skulle snakke med dem.

Derfor er det bedre, i den situasjonen du skisserer, å ikke gi foreldrene dette valget. (Samme gjelder ang. å nevne politi!)

Anonymkode: 2730e...28f

• Liker 8
Skrevet

Tja, tøft om noen sier ifra tenker jeg. Det er definitivt ikke første gang de krangler heftig foran barna, hvis de gjør det i offentligheten, og det får dem kanskje til å reflektere at det blir siste gang. 

Anonymkode: 80390...171

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er riktig å bry seg! Jeg ville kanskje ordlagt meg litt annerledes; Barnevernsvakt eller politi ville jeg kontaktet hvis jeg anså det nødvendig, uten å true med det i forkant. 

Men å si at du hører at de har det vanskelig, spørre om det er noe du kan bistå med og si at barna uansett bør få en pause og at du foreslår at de (barna) blir med inn til deg nå, det er jeg enig  i at er bra.

Anonymkode: 97960...237

Dette! Men kan fint både hjelpe og vise omsorg. Foreldrene kommer til å ta hintet om at du reagerer på krangling foran barna.

I tillegg kan du fremstå som enda en «sinna voksen» for barna. Skremme og traumatisere dem enda mer. Hvis du fremstår som mild, god og hjelpsomt vil det oppleves tryggere å bli med hjem til deg. 

Jeg oppfatter også barnevern/politi kommentarer som en trussel, selv om du ikke mener det slik. Og slik tror jeg sikkert at både foreldrene og barna også vil oppfatte det. 

Anonymkode: 31011...90a

• Nyttig 4
Skrevet

Det hadde aldri skjedd her så det er vanskelig å tenke hvordan jeg hadde reagert. Uansett så vet jeg om en som la seg opp i en slik krangel hos noen endte opp på sykehuset så jeg tror du skal være forsiktig med å blande deg opp i slike krangler. Hvis det er noe som ofte skjer så tror jeg nesten det er bedre å sende en bekymringsmelding til barnevernet eller ringe politiet hvis det går over stokk og stein.

Anonymkode: 22eb7...6ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du kjenner nabobarna greit godt, så ignorer foreldrene og spørr de på en hyggelig måte om de vil bli med å kjøpe is, hjem til deg å se film, et eller annet hyggelig som får de bort fra situasjonen :) Det var det bestevenninnen min satte mest pris på da vi var barn, for prøvde noen å si i fra ble foreldrene bare enda mer sinte.. mens når vi gjorde det slik fikk de kranglet fra seg, og så vet jeg pappa snakket med de etterpå og ba de skjerpe seg, lot ikke hun komme hjem før knuste ting var ryddet osv.

Selvsagt ikke ideelt det siste, men barnevernet var ikke til hjelp den gang. Endte med at hun bodde en del hos oss og besteforeldrene sine, og vi er like nære den dag i dag. Hun forteller ofte om hvor mye det betydde for henne og ha mine foreldre i nærheten som brydde seg :)

Så jeg ville invitert med meg barna på noe hyggelig, for så å ha en god prat med foreldrene når ting har roet seg. Hjelper ikke det så hadde jeg ringt barnevernet, og selvfølgelig fortsatt med å skjerme barna best mulig på den måten jeg kan :)

Anonymkode: e10fa...67a

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 17.19):

Som sagt er dette helt hypotetisk.

La oss du at du og ektefellen krangler skikkelig foran barna, barna er åpenbart redde, og dette har pågått daglig over lengre tid.

Hvordan ville dere da reagerte hvis en nabo brøt inn og sa noe sånt som : "enten finner dere barnepass til dere er ferdige med kranglingen, jeg kan godt passe dem, eller så kontakter jeg politi og barnevernsvakten!"

Mitt indre barn hadde satt pris på det. Flere må begynne å bry seg litt

Jeg som voksen hadde ikke reagert heller

Skrevet

Takk for svar.

Hvis jeg tolker svarene riktig tror de fleste at de ville godtatt en form for innblanding, og det er jo bra.

Nå var dette bare et hypotetisk spørsmål, men det var basert på en virkelig hendelse der en mor fikk valget fra en delvis fremmed som observerte noe han ikke likte.  Han gikk bort til moren og sa  "enten skaffer du barnevakt til du har fått tilbake likevekten, eller jeg ringer barnevernet". 

Moren ble skikkelig opprørt der og da, og gikk i forsvar.   Etterpå kom hun til meg for støtte, men da jeg hørte hva som hadde skjedd kunne jeg ikke annet enn å si meg enig med mannen, og at han ga henne en nødvendig vekker.

Men det som overrasket meg er hvor mange som mente at mannen tråkket over streken,  at han ikke skulle blandet seg inn, og at uakseptabel oppførsel. 

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert om jeg hadde vært den mora. Forhåpentligvis hadde jeg tatt det til meg. Men en ting, hvorfor bare henvende seg til mora? Faren er jo like involvert og like ansvarlig? Kanskje det var han som startet det hele, og så skal mora få denne i fleisen også?

Jeg hadde nok gått litt unna og ringt politi og barnevern. Bedt de komme og roe ned gemyttene og bedt de finne familie som kunne tatt seg av barna en stund til det ble nøstet opp i problemene.

Anonymkode: de344...41a

Skrevet

Dersom naboen hadde gitt beskjed til meg så hadde jeg blitt fryktelig flau og skjerpet meg. Men nå er heldigvis ikke krangling noe problemstilling, vi krangler nærmest aldri. 

Jeg hadde nok aldri selv konfrontert naboen, men dersom de jevnlig (altså ikke et engangstilfelle) hadde hatt høylytt krangling foran barna og jeg ble bekymret er det nok ikke umulig at jeg hadde sendt inn en anonym bekymringsmelding. 

Anonymkode: 6fb61...499

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert om jeg hadde vært den mora. Forhåpentligvis hadde jeg tatt det til meg. Men en ting, hvorfor bare henvende seg til mora? Faren er jo like involvert og like ansvarlig? Kanskje det var han som startet det hele, og så skal mora få denne i fleisen også?

Jeg hadde nok gått litt unna og ringt politi og barnevern. Bedt de komme og roe ned gemyttene og bedt de finne familie som kunne tatt seg av barna en stund til det ble nøstet opp i problemene.

Anonymkode: de344...41a

Nå spørs det om du kommenterer på den hypotetiske problemstillingen,  eller på det jeg skrev i siste innlegg.

I den hypotetiske problemstillingen måtte begge ha blitt konfrontert,  men i den situasjonen jeg beskrev i siste innlegg var ikke far tilstede.

Skrevet

Jeg har selv ringt på døra i et tilfelle (ikke første gangen) der et par kranglet høylytt med et lite barn tilstede. De lukket ikke opp men slo av lyset og ble stille. De var polske så jeg sa høyt Shut up or I will call the police. Ikke lenge etter flyttet de

Skrevet

Jeg blåser i om jeg tråkker voksne på tæra om det er barn i bildet det går utover…

Skrevet
Mizzy skrev (5 minutter siden):

Jeg blåser i om jeg tråkker voksne på tæra om det er barn i bildet det går utover…

Og jeg er redd at de som mener at mannen gjorde feil i det virkelige eksempelet er de som hverken ville grepet inn selv, eller godtatt at andre grep inn hos dem, hvis de så noe bekymringsverdig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og jeg er redd at de som mener at mannen gjorde feil i det virkelige eksempelet er de som hverken ville grepet inn selv, eller godtatt at andre grep inn hos dem, hvis de så noe bekymringsverdig. 

Ja det har du nok rett i. Veldig bra å si fra når noe er ugreit mtp barn. Å la være er bare egoistisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...