AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Jeg er ufør etter kollisjon for 20 år siden og fikk rygg/nakke/ hodeskade. Har hatt masse problemer med sentralnervesystemet (lyd, lys, lite energi/ fatigue, smerter osv) Har tinnitus som ikke er så høy, men har ekstrem hyperakusis (overfølsomhet for lyd) og må derfor legges i narkose når jeg skal til tannlegen pga borre og pusselyder. Snakker ikke mye om hvordan jeg har det, kun når jeg blir spurt om jeg blir med på aktiviteter som jeg omtrent alltid sier nei til fordi det blir for høy lyd eller jeg er utmattet. Min nabo fikk tinnitus pga stress for noen år siden, og snakker konstant om hvor plagsomt det er, og også vondt i ryggen som hun snakker om konstant. Hun fletter plagene sine inn i alle samtaler for å få folks oppmerksomhet. Hun spør aldri om hvordan hverken jeg eller andre har det, men trekker sine egne konklusjoner og det er at både jeg og felles kjente egentlig faker sykdom, men at hun er en helt som er i jobb med sine plager. Jeg tviler ikke på at hun både sliter med tinnitus og dårlig rygg, men hun har mye energi for hun tar all gressklippingen rundt borettslaget og turer i ulendt terreng nesten daglig. Hun drar på ferie til andre kontinenter og går på konserter, men forstår ikke at det finnes folk som ikke klarer dette. En felles nabo av oss har fått ALS i en alder av 49, og hun spør aldri hverken han eller konen hvordan de har det, men bare trekker sine egne konklusjoner ut ifra det hun ser, og tenker at han er ikke så dårlig for hun ser jo at han er oppe og går, og har jo vært ute i solen i sommer for han er jo brun. Jeg spør henne av og til når hun kritiserer andre folks plager, som hun mener er ikke så dårlig som henne, hva hun vet om andre folks plager og om hun har spurt hva de egentlig sliter med, men det har hun ikke. Hun bare vet at det er et eller annet, men hun sliter iallfall. Orker snart ikke å høre henne prate om hvor dårlig hun er, og hvor puslete andre er som liksom er syke og ikke gjør like mye som henne som sliter sånn. Anonymkode: 08984...bae
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Lav intelligens, selvsentrert og andre dårlige kvaliteter. Jeg er også ufør, har vært gjennom en rekke operasjoner og behandlinger, og lever med ekstreme begrensninger. Men nåde meg om jeg uttrykker at jeg har smerter til en veninne som har hatt kneoperasjon. Hun bryter da ut”du aner ikke hva smerter er! jeg hadde det gruuusomt etter operasjonen!” Det tviler jeg ikke på, men det var midlertidig da. Jeg har hatt perioder jeg ikke vil leve lenger pga smerter, og mesteparten av døgnet i stabilt sideleie er normalen. Dette er kronisk. Selv får jeg meg ikke til å bagatellisere andre sine plager slik desse kan gjøre. Ta avstand, fordi desse menneskene kan trykke deg lengre ned enn du trenger. Selv sliter jeg veldig med mine relasjoner, det å kommunisere med andre blir visst verre og verre.💔Alt godt til deg. Jeg har bare periodevis litt tinnitus, og klarer ikke å forestille meg hvordan det er å ha det kronisk😏 Anonymkode: edce7...3bb 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 Jeg tviler ikke på at min nabo sliter med både ryggen og tinnitus, men hun tror at hun har det verst av alle og så ser hun ikke hva hun klarer å få til. Hun snakker om alt det praktiske og fysiske arbeidet hun gjør og forstår ikke at ikke alle klasser det og at det ikke er latskap. For flere år siden fortalte jeg henne at jeg har lydoverfølsomhet, og hun sa da at det var tull, for hun hadde vært på tinnitus kurs på sykehuset og da snakket de ikke om hyperakusis. Nå har hun fått litt problemer med overfølsomhet for lyder og må bruke ørepropper når hun slår plenen, og hun klarer heller ikke å være på konserter uten ørepropper, men forteller meg alt dette akkurat som det er ny kunnskap og så tenker jeg at dette har jeg snakket om i flere år uten å bli hørt og latterliggjort. Jeg har også matintoleranser men hun har gitt beskjed til meg for flere år siden at dette er bare noe forbannet tull. Nå nylig fortalte hun meg plutselig at hun tåler ikke gluten for hun blir oppblåst i magen, og kan ikke gå på jobb med oppblåst mage derfor holder hun seg borte fra gluten. Så sa jeg til henne at hun mente at det bare tull, men da svarte hun meg ikke. Jeg holder bare kjeft om alt derfor tror hun nok at jeg er hypokonder, og det sier hun til andre også at jeg er. Ts Anonymkode: 08984...bae
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #4 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Lav intelligens, selvsentrert og andre dårlige kvaliteter. Jeg er også ufør, har vært gjennom en rekke operasjoner og behandlinger, og lever med ekstreme begrensninger. Men nåde meg om jeg uttrykker at jeg har smerter til en veninne som har hatt kneoperasjon. Hun bryter da ut”du aner ikke hva smerter er! jeg hadde det gruuusomt etter operasjonen!” Det tviler jeg ikke på, men det var midlertidig da. Jeg har hatt perioder jeg ikke vil leve lenger pga smerter, og mesteparten av døgnet i stabilt sideleie er normalen. Dette er kronisk. Selv får jeg meg ikke til å bagatellisere andre sine plager slik desse kan gjøre. Ta avstand, fordi desse menneskene kan trykke deg lengre ned enn du trenger. Selv sliter jeg veldig med mine relasjoner, det å kommunisere med andre blir visst verre og verre.💔Alt godt til deg. Jeg har bare periodevis litt tinnitus, og klarer ikke å forestille meg hvordan det er å ha det kronisk😏 Anonymkode: edce7...3bb Alt godt til deg også❤️ Ts Anonymkode: 08984...bae
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Skrevet 11. august 2023 Noen er bare ekstremt opptatt av seg selv, og klarer ikke å ta innover seg at andre kan ha sine ting også. Jeg har vært borti slike selv. Jeg er ufør, jeg snakker lite om det til andre, men jeg har fått høre at plagene mine er bare tull og ikke "ekte"🤷♀️🤦♀️ Men uansett, snakker dere mye om sykdom og plager? Hvorfor snakker man så mye om sånt med naboen sin? Anonymkode: d5296...edf 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Skrevet 11. august 2023 Man blir jo nedtrykt av sånne. Jeg er ikke en sosial person i utg.punktet, men holder på å bli passe antisosial(av totalen). Det er helt vidunderlig når andre vet hva som er best for meg, de kjenner meg og kroppen min bedre enn meg selv🙄 Hvis jeg pakker en koffert før en tur, så er jeg primadonna fordi jeg drar på masse(nødvendige) medisiner og det jeg trenger av hjelpemidler😄Og det at jeg sparer for å bytte ut en liten personbil til en bil med 4wd, det er visst luksus. Det hjelper ikke å forklare(utallige ganger) at kroppen min er for ødelagt til å måke snø/spa meg ut om vinteren. Vi har mye snø her i nord. Skulle gjerne gått, men det er ikke lett på krykker. Har kuttet for mye behandling, trening mm på vinteren pga dette og tenker å skaffe meg en skikkelig bil. Yieks noen dager kjenner jeg bare sinne(men sikkert bra å føle noe annet enn bare tomhet👌).😅 Anonymkode: edce7...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #7 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen er bare ekstremt opptatt av seg selv, og klarer ikke å ta innover seg at andre kan ha sine ting også. Jeg har vært borti slike selv. Jeg er ufør, jeg snakker lite om det til andre, men jeg har fått høre at plagene mine er bare tull og ikke "ekte"🤷♀️🤦♀️ Men uansett, snakker dere mye om sykdom og plager? Hvorfor snakker man så mye om sånt med naboen sin? Anonymkode: d5296...edf Hver gang hun dukker opp på fellesområdet ute, eller kommer på besøk forteller hun hvor mye hun plages og likevel hvor mye hun arbeider. Ts Anonymkode: 08984...bae
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #8 Skrevet 11. august 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hver gang hun dukker opp på fellesområdet ute, eller kommer på besøk forteller hun hvor mye hun plages og likevel hvor mye hun arbeider. Ts Anonymkode: 08984...bae Ha travelt. Du har noe på komfuret slash i ovnen som du må hjem å se til. Venter på et oppkall fra din rike grandonkel i Amerika. Tantebarnet ditt skal ha hjelp til hekling. Anonymkode: f5961...0c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå