Arwen Skrevet 17. januar 2006 #1 Skrevet 17. januar 2006 Skal jeg begynne 1 mnd før vi begynner å prøve eller 3 mnd før? :klø: Blir jo totalt forvirret av å søke på det.
Grace Skrevet 17. januar 2006 #2 Skrevet 17. januar 2006 Legen min sa 3 mnd eller så snarlig som mulig.
Grooo Skrevet 17. januar 2006 #4 Skrevet 17. januar 2006 Man begynner på Folatt når man slutter med prevensjon så er man på den sikkre siden
Arwen Skrevet 17. januar 2006 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2006 men jeg sluttet med prevansjon for mange år siden Vi vet hvilken måned vi skal begynne å prøve, sansynligvis da.. så da begynner jeg 3 mnd før den datoen.
Grooo Skrevet 17. januar 2006 #6 Skrevet 17. januar 2006 Skader i alle flal ikke å ta det for lenge nei, så det er ingen ting å tape på det (untatt noen småpenger, men det koster da ikke så mye...)
Iceglow Skrevet 18. januar 2006 #7 Skrevet 18. januar 2006 Mange steder anbefales folat til alle kvinner i fruktbar alder pga at ingen prevensjon er 100 % sikker, og det er et vannløselig vitamin som er ufarlig i de dosene det er snakk om her. Så når jeg husker det så tar jeg det konstant, greit å være på den sikre siden
Kakao Skrevet 18. januar 2006 #8 Skrevet 18. januar 2006 Vi sluttet med p-piller for en måned siden, men er sånn passe forsiktige.. Så vi er ikke aktive prøvere, men jeg tar en folatpille hver kveld, sånn i tilfelle.
Gjest Aloha Skrevet 18. januar 2006 #9 Skrevet 18. januar 2006 Men er det greit å ta folat selv om man tar endel andre vitaminer og andre typer kostilskudd i tillegg? Eller bør man rådføre seg med lege først så man er sikker på å ikke ta for mye av noe? Ser det er folat i multivitaminer bl.a., som jeg tar, men dosen er sikkert mye lavere her i de folat-pillene?
Kakao Skrevet 18. januar 2006 #10 Skrevet 18. januar 2006 De folattablettene en tar før/under graviditet inneholder 400 ug (mikrogram) folsyre/folat. Mine vitaminpiller inneholder 200 ug, altså halvparten. Så nå mens jeg tar folattablettene mine, tar jeg ikke de vanlige vitaminene mine. Jeg spiser uansett så variert at jeg får nok i meg det jeg skal. Forstod det på et annet innlegg her på kg at 600 ug folat ble for mye... Men... var ikke B-vitaminene vannløselige, da? Hmm, da burde det jo i grunn være greit å ta både folat + vitaminpille. Eh...skaper kanskje bare mer forvirring..?
Melocoton Skrevet 19. januar 2006 #11 Skrevet 19. januar 2006 Jeg har helt glemt å begynne å ta folat, men jeg har en sånn multivitamin for prøvere, gravide og ammere som jeg skal ta NÅ med en gang! Jeg er litt sent ute, for vi skal prøve om 2 uker allerede! *løper og henter vitaminpillen nå*
Iceglow Skrevet 19. januar 2006 #12 Skrevet 19. januar 2006 Jeg får i meg 0,6 mg via kosttilskudd, i tillegg til at jeg i perioder har et ganske folatrikt kosthold, og bekymrer meg ikke det spor for det. Det er som tidligere nevnt vannløselig, og så lenge jeg ikke har problemer med nyrene så anser jeg faren for problemer som så liten at jeg ikke tenker over det. for øvrig tar epileptikere og personer som er i høyrisikogruppe for ryggmargsbrokk spiser 4 mg i stedet for 0,4 mg. Men ikke ta flere multivitaminpiller for å få nok folat, det kan skape problemer pga de andre vitaminene, spesielt A og D.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå