AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Blitt deprimert etter et brudd. Hatt depresjon før, så er nok sårbar. Hva får egentlig en derpesjon til å gå over? Gått på medisin i 4 uker nå og begynt hos psykolog. Idag er det tungt, ingen energi og veldig trist. Anonymkode: 694b0...971 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Kognitiv terapi. Skifte fokus. Komme seg ut av komfortsonen (isolere seg, som mange fort gjør), og gjør noe som er nyttig og positivt regelmessig. For meg er det å spise riktig, og være mye ut i naturen. Jeg må også omgi meg med mennesker som gir positiv energi, og som ikke klager og er negative. Sjekk også d vitamin nivået ditt, samt b-12, b-9, osv. Næringsstoffer og ernæring påvirker mental helse enormt. Anonymkode: fd051...651 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 Tid hjelper. De fleste depresjoner går over i løpet av 3-6 måneder. Så fint at du har begynt på medisiner, det vil jo også hjelpe på. Anonymkode: 3cd58...ce8 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #4 Skrevet 11. august 2023 Jeg tvang meg selv til å gå på trening tre dager i uka. Det ble veien ut av depresjonen min. Fryktelig tøft i starten, men ble etterhvert lettere, og så noe jeg hadde stor glede av. I tillegg gikk jeg på antidepressiva, men det hadde jeg gjort en tid uten bedring før jeg tvang meg i gang med trening. Anonymkode: aa3ab...a54 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Skrevet 11. august 2023 Vet ikke, er på fjerde året. Anonymkode: 0cdb2...cd7 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #7 Skrevet 11. august 2023 Det som hjalp for meg var en kombinasjon. Det ene var tid. Det vil skifte hvordan du føler det over tid. Det andre var å prøve nye ting og føle mestring. Det tredje var mindfullness. Jeg grublet mye og det var viktig for meg å leve mer her og nå. Kan også tipse om dette programmet hvis du har Sumo: https://play.tv2.no/programmer/underholdning/happy-go-lucky Anonymkode: fcbf5...af1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #8 Skrevet 11. august 2023 Tusen takk for gode tips. Det setter jeg pris på. Ts Anonymkode: 694b0...971 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #9 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det som hjalp for meg var en kombinasjon. Det ene var tid. Det vil skifte hvordan du føler det over tid. Det andre var å prøve nye ting og føle mestring. Det tredje var mindfullness. Jeg grublet mye og det var viktig for meg å leve mer her og nå. Kan også tipse om dette programmet hvis du har Sumo: https://play.tv2.no/programmer/underholdning/happy-go-lucky Anonymkode: fcbf5...af1 Hvordan får du til mindfullness? Har prøvd så mange ganger.. er ikke ts. Håper det er greit jeg spør her Anonymkode: 3a9d8...84f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #10 Skrevet 11. august 2023 Ikke alt passer for alle. Samtaleterapi og fysisk aktivitet hjelper ca i samme grad. Antidepressiva kan hjelpe noe ved moderat til alvorlig depresjon (dvs hvis du er sengeliggende, suicidtruet, isolert person), men ikke noe særlig ved lettere depresjoner. Det å endre noe markant i hverdagen din vil hjelpe. Nye rutiner endrer tankemønstre, annet sted å bo endrer assosiasjoner, annen jobb endrer vaner og gjøremål, osv. Det er veldig mange måter å komme ut av depresjon på. Hvis du ikke er fysisk aktiv er det det første du bør gjøre noe med for å få det bedre. Hvis depresjonen er reaktiv, feks fordi du har opplevd mye vanskelig; vil det hjelpe å bearbeide (det vil si snakke om det) i terapi. Anonymkode: d948a...e44 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #11 Skrevet 12. august 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan får du til mindfullness? Har prøvd så mange ganger.. er ikke ts. Håper det er greit jeg spør her Anonymkode: 3a9d8...84f Det er virkelig en øvelse i tålmodighet, spesielt i starten. For min del gjør jeg det veldig enkelt, bruker ingen app. Hvis jeg slapper av på sofaen etter jobb så kan jeg lukke øynene og kjenne etter hvordan jeg har det, jeg sjekker liksom inn med kroppen min. Fokuserer på å puste rolig og observere nøytralt hvordan jeg har det akkurat her og nå. For meg har det stor effekt å gjøre dette i kanskje 10 min daglig, og det blir lettere etter hvert. Jeg kan være urolig om morgenen, og da tar jeg meg 5 min i en stol hvor jeg lukker øynene og tar noen gode pust. Kan anbefale podkasten "Leger om livet", hun har flere episoder om dette med fagpersoner. Anonymkode: fcbf5...af1
Kalevala Skrevet 12. august 2023 #12 Skrevet 12. august 2023 Det du gjør nå, medisiner og psykologhjelp er veldig bra. I tillegg, egenomsorg. Depresjon fører ofte med seg mye overdreven skyldfølelse. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #13 Skrevet 12. august 2023 Tid. Det er visst fortsatt ikke bevist at det er noe behandling som gjør at det går fortere over, men tid pleier å hjelpe for de aller fleste. Så gjør det du føler er rett, inkludert psykolog, og ta tiden til hjelp. God bedring ❤ Anonymkode: 655ed...8db
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #14 Skrevet 12. august 2023 Tid og flaks. Anonymkode: c8bbd...6e4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #15 Skrevet 12. august 2023 Hos meg er det kun tid som hjelper. True me en ut forlenger bare depresjonen. Anonymkode: 0ad02...aef
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #16 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Blitt deprimert etter et brudd. Hatt depresjon før, så er nok sårbar. Hva får egentlig en derpesjon til å gå over? Gått på medisin i 4 uker nå og begynt hos psykolog. Idag er det tungt, ingen energi og veldig trist. Anonymkode: 694b0...971 Aksepter at i dag er tøft. Det er ok. Ikke kjemp i mot. Gi deg selv egenomsorg. Brudd tar også tid å komme over. Prøv p aksepter det og gi deg selv den tiden. Ellers er du på god vei siden du går på medisiner og startet hos psykolog. Anonymkode: 1939e...797
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #17 Skrevet 12. august 2023 Det er bra det du lekreste gjør. Vil også anbefale å forsøke å unngå mye tid på sosiale medier, og forsøke å heller gjøre aktiviteter hvis du greier det. Prøv å være litt ute, gå tur eller trene alt ettersom hva du føler du greier. Når du har dårlig dag, prøv vær snill med deg selv. Det er greit å være trist og ha det vondt, kjemper du imot vil det bare bli verre. Husk at det ikke skal være sånn her for alltid, det går over selv om det ikke føles sånn nå. Anonymkode: 13df5...c51 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #18 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er bra det du lekreste gjør. Vil også anbefale å forsøke å unngå mye tid på sosiale medier, og forsøke å heller gjøre aktiviteter hvis du greier det. Prøv å være litt ute, gå tur eller trene alt ettersom hva du føler du greier. Når du har dårlig dag, prøv vær snill med deg selv. Det er greit å være trist og ha det vondt, kjemper du imot vil det bare bli verre. Husk at det ikke skal være sånn her for alltid, det går over selv om det ikke føles sånn nå. Anonymkode: 13df5...c51 Ikke det lekreste du gjør😂 Mente det du allerede gjør. Anonymkode: 13df5...c51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå