Gå til innhold

Mat til kresen tenåring som trener mye

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg, og de fleste jeg kjenner (bortsett fra et par raringer som alltid likte foreldrenes sunne hjemmelagte middager) hadde en sånn periode tidlig i tenårene. Jeg spiste brød med nugatti og pasta med ketchup i et år. Ville ikke ha kjøtt og grønnsaker. Tvinget i meg litt for syns skyld, men koste meg mest med den maten jeg hadde lyst på. Et par år senere ble jeg selv glad i å lage mat, spesielt asiatiske retter. Det gikk seg veldig til 🙂

Det viktigste er at hun spiser nok når hun er aktiv, og det virker jo at hun får i seg mer balansert kost enn det jeg gjorde i hvert fall. 

Skjønner godt at det er stress for foreldre å forholde seg til kresne ungdommer, men det er ganske normalt å være kresen, og de fleste vokser det av seg fort. 

Anonymkode: 609d8...205

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så med andre ord er hun vant til å gå det hun vil? Og seriøst salaten i selvplukk er lagd av akkurat de samme grønnsakene som ligger i grønnsaksdisken.

Anonymkode: 6069a...f6a

Grønnsakene er det samme, men ikke pastaen og kjøttet.., 

Vi rekker ikke å lage middag til henne når hun hjemme fra på skolen kl 14 og treningen starter 16/16.30 (3 dager i uka) og må spise bra før trening siden hun ikke er glad i typisk matboksmatlunsj ,så ja det blir i perioder salat i butikken før trening.  

Jeg bryr meg ikke så om hva hun spiser på treningsfrie dager og helgene, maser ikke om frokost og lunsj og hun får spise så mye av middagen hun vil - noe ganger en del, andre ganger lite. Vil hun bake eller lage vafler i helgene får hun gjerne det.  Det er ukedagene når vi ikke står for matlagingen som det var greit å få litt forslag om mat til. Mat som ikke må varmes i mikro.

Anonymkode: 4e99c...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg, og de fleste jeg kjenner (bortsett fra et par raringer som alltid likte foreldrenes sunne hjemmelagte middager) hadde en sånn periode tidlig i tenårene. Jeg spiste brød med nugatti og pasta med ketchup i et år. Ville ikke ha kjøtt og grønnsaker. Tvinget i meg litt for syns skyld, men koste meg mest med den maten jeg hadde lyst på. Et par år senere ble jeg selv glad i å lage mat, spesielt asiatiske retter. Det gikk seg veldig til 🙂

Det viktigste er at hun spiser nok når hun er aktiv, og det virker jo at hun får i seg mer balansert kost enn det jeg gjorde i hvert fall. 

Skjønner godt at det er stress for foreldre å forholde seg til kresne ungdommer, men det er ganske normalt å være kresen, og de fleste vokser det av seg fort. 

Anonymkode: 609d8...205

Dette er så sant. Min bror spiste omtrent bare frokostblanding (sånn usunn sjokoladetype) med melk i årevis i den alderen.  Nå er han en stor og sterk mann som både er opptatt av mat og en flink kokk. 
Jeg tenker at jeg hadde prakket på han en vitaminbjørn i det minste, men poenget er at det går seg til. Og dette var ganske vanlig på 90-tallet😆

Anonymkode: def57...99b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 16.06):

Ikke veldig godt, vil helst ha fersk mat.  

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 17.36):

Poenget er at hun ofte ikke har lyst på mat. Vi tar henne med i butikken og kun kan velge og vrake og vil ikke ha noe.  Det blir dyrt å kjøpe salat flere ganger hver dag, YT eller kjøpt smoothie hver dag.  Må flere ganger ty til kjøpt salat for å spise før trening.   

Hadde 2,5 times trening nå og kom akkurat hjem. Motvillig spiste hun en banan og en YT vi fant i butikken. Taco i kveld- da spiser hun kanskje en Tortilla. Broren elsker restene dagen etter, hun nekter mikrooppvarmet mat - den er ikke fersk.. 

Har ikke lyst til å mase, men vanskelig å unngå når hun vil hoppe over måltider. 

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 18.02):

Ingen spiseforstyrrelse, hun spiser lunsj og middag om det ikke er i matpakke/rester osv -dvs i helger.  Det er frokost (dårlig tid) og lunsj - har aldri vært glad i brødmat - som er utfordringen.   Hun har vært kresen og småspist hele livet, alltid vært tynn (ikke like tynn som for puberteten) Har aldri vært glad i kaker eller godteri. Handler ikke om sunnhetshysteri fra verken oss eller henne hun synes bare mye sukker er kvalmende. (storebroren kan ikke si nei til det…) 

En tanke som slo meg - det er noe som heter histaminintoleranse.

Noen reagerer på stoffer i maten som begynner å dannes når den brytes ned - histaminer.

Samme som det er veldig mye av i rødvin, så noen ikke tåler å drikke det.

Men for de som er veldig sensitive, så er ting som restemat og ting som ikke er ferskt nok til at de reagerer. Det kan kjennes som om maten byr en imot.

Baker dere brød selv? For ofte tåles hjemmebakt noe bedre enn butikkbrød. De tilsetter ekstra gluten i industribakte brød.

Hva med egg? Er hun ok med det?

En kan knekke et par egg i en skål, vispe sammen og kjøre i mikroen et par minutter for kjapp omelett/eggerøre. Rør om halvveis,

Poteter?

Poteter kan bakes kjapt i mikroen. Skjær store poteter i skiver eller biter. Små nypoteter trengs bare å kutte et kryss i. Kjør noen minutter i mikroen. Rør om halvveis. Litt salt, krydder og en smørklatt.

Vet du da ikke mikro - men den kan brukes til å faktisk lage ny, fersk mat i :)

Anonymkode: 2442f...6c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun en form for ocd? Er hun opptatt av konsistensen på mat? Synes også det høres ut som hun trenger psykisk oppfølging. 

Anonymkode: 464fb...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 14.33):

Har en fryktelig kresen 13-åring som liker å trene, men som det er vanskelig å få til å spise bra og nok. Vil knapt spise brødskiver, eneste pålegg vi får i henne er Nugatti så spiser det i perioder.  Liker ikke mat med stekt ost på. Salat vi lager selv er ikke like god som det man kjøper i butikken man velger i salatbaren.  Glad i bacon og rent kjøtt, hater sauser. Vil ikke ha havregrøt, havregryn eller musli.  Ikke glad i mellombarer og er allergisk mot enkelte nøtter. 

Noen tips til frokost/lunsj/etter skolen mat for å ha nok energi til 7-10 økter i uka ? (hun er 165 høy og rundt 45 kg så kunne trenge litt ekstra)

La henne drikke h-melk eller Biola ved siden av måltidene, eventuelt juice.

Legg inn mellommåltider eller lunsj

Liker hun tortilla bedre enn brødskiver? Lag da feks wraps med god fyll. Ditto pitabrød

Liker hun yoghurt/meiriprodukter? Kjøp in tyrkisk yoghurt og bland det sammen med fruktyoghurt/vaniljeyoghurt for smakens skyld, bland inn kornblanding eller musli (la henne velge en type hun kanskje liker).

Lag smoothies, og inkluder H-melk, fine havregryn, litt olje - dette merkes ikke når alt uansett skal i blenderen

Hva med proteinbarer? Ikke verdens beste løsning, men det er energi og kanskje noe hun kan tenke seg å,spise? Eventuelt kan dere lage fra bunnen av (gi lyd,om du vil ha oppskrift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 17.36):

Poenget er at hun ofte ikke har lyst på mat. Vi tar henne med i butikken og kun kan velge og vrake og vil ikke ha noe.  Det blir dyrt å kjøpe salat flere ganger hver dag, YT eller kjøpt smoothie hver dag.  Må flere ganger ty til kjøpt salat for å spise før trening.   

Hadde 2,5 times trening nå og kom akkurat hjem. Motvillig spiste hun en banan og en YT vi fant i butikken. Taco i kveld- da spiser hun kanskje en Tortilla. Broren elsker restene dagen etter, hun nekter mikrooppvarmet mat - den er ikke fersk.. 

Har ikke lyst til å mase, men vanskelig å unngå når hun vil hoppe over måltider. 

Må det kanskje skilles mellom *liker ikke* og *jeg kan være kresen fordi da får jeg det jeg vil ha*?

Jeg liker også best fersk mat, men herregud, man nå faktisk lære seg å ikke være avhengig av det. Og dere gir jo etter for hennes krav, hvorfor skal hun gidde å gjøre noe med dette da? Bare hun maser litt så får hun YT og salat som hun elsker. 

Anonymkode: d67a1...4f2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 18.02):

Ingen spiseforstyrrelse, hun spiser lunsj og middag om det ikke er i matpakke/rester osv -dvs i helger.  Det er frokost (dårlig tid) og lunsj - har aldri vært glad i brødmat - som er utfordringen.   Hun har vært kresen og småspist hele livet, alltid vært tynn (ikke like tynn som for puberteten) Har aldri vært glad i kaker eller godteri. Handler ikke om sunnhetshysteri fra verken oss eller henne hun synes bare mye sukker er kvalmende. (storebroren kan ikke si nei til det…) 

Så - hun spiser middag hver dag. I tillegg til kjøpesalat når hun får det. Og spiser lunsj i helgene. Problemet er at hun ikke spiser frokost og lunsj i ukedagene…? Min mening er at dette er absolutt ingenting å bekymre seg over. Mine foreldre fikk aldri i brodern og meg frokost. Vi nekta. Helt bra vi var gammel nok til å si nei. Vi finnes ikke sulten om morgenen. Min far er nøyaktig lik og kan godt spise sitt første måltid i 3/4-tiden på dagen. Mens mamma er helt avhengig av å få mat innen en halvtime etter hun har stått opp ellers så er hele dagen ødelagt. Hun bekymret seg helt vanvittig når vi ikke ville ha frokost. Jeg var en aktiv jente som var høyt og lavt hele tiden, nektet frokost og pleide som oftest ikke å gidde å spise særlig lunsj på skolen heller. Mye fordi jeg hatet brødmat og orka ikke bryet. Det hadde ingenting med sunnhet å gjøre. Det var vel knapt noen som visste hva en kalori var i klassen min (jeg er snart 40 år nå). Så jeg ville forsøkt å ikke stresse med dette. Hun begynner å komme i alderen hvor hun (forhåpentligvis) lærer å lytte til kroppen, hva den trenger og når. Så kan du eventuelt komme med råd og forslag, men jeg ville forsøkt å unngå å presse inn måltider eller rutiner som hun føler ikke passer seg.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Må det kanskje skilles mellom *liker ikke* og *jeg kan være kresen fordi da får jeg det jeg vil ha*?

Jeg liker også best fersk mat, men herregud, man nå faktisk lære seg å ikke være avhengig av det. Og dere gir jo etter for hennes krav, hvorfor skal hun gidde å gjøre noe med dette da? Bare hun maser litt så får hun YT og salat som hun elsker. 

Anonymkode: d67a1...4f2

Det samme tenker jeg… Jeg kunne syte og sutre over maten jeg fikk servert så mye jeg ville, men det var mitt problem. Mine foreldre laget/kjøpte ikke egen mat til meg fordi jeg sa «jeg liker ikke» eller «vil ikke ha» til det vi hadde felles. Da fikk jeg heller gå sulten (og nei, jeg hadde ikke barnevonde foreldre som sultet barna sine). Hver gang man gir etter og gir spesialbehandling/kjøper unødvendige og dyre ting viser man jo at oppførselen lønner seg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 16.01):

Ja?
Hva med å la hun gjøre det, så får hun se/oppleve hvordan det er?
Er hun oppegående, skjønner hun jo at mat er for mennesker det samme som bensin er for biler.
Man trenger mat for å få energi til å gjøre ting, f.eks. trene.

Anonymkode: 957ec...bdb

Det er en 13-åring! Hvordan kan man si om en 13-åring er oppegående eller ikke?! 

Anonymkode: 7693b...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn i tenårene (og som voksen). Hatet brød, havre osv. Viste seg at jeg hadde nedsatt spyttproduksjon. Jeg klarte altså ikke å spise all den tørre, fæle maten! Skulle ønske noen hadde skjønt det da jeg var tenåring og brakk meg av brødskiver og kjeks. 

Anonymkode: 7693b...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne spise det hun vil av det dere har hjemme. Men hadde ikke kjøpt kjøpesalat bare fordi det er bedre osv, sånn fungerer ikke livet dessverre at man bare kan spise det beste 

Anonymkode: 7b975...8ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til mi, at hun kan ikke trene så mye om hun ikke spiser mer. 

Så vi snakket litt om kosthold og trening og la inn mat iht treningstider. Det fungerte bra her iallefall.  Vi snakket litt om skader man kan få av å trene mye å ikke spise.

Anonymkode: ff8a8...de3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sa til mi, at hun kan ikke trene så mye om hun ikke spiser mer. 

Så vi snakket litt om kosthold og trening og la inn mat iht treningstider. Det fungerte bra her iallefall.  Vi snakket litt om skader man kan få av å trene mye å ikke spise.

Anonymkode: ff8a8...de3

Foreslår det samme. Det virker som om hun er veldig engasjert i idretten hun holder på med? Hva om du forklarer sammenhengen mellom mat og trening, og at hun bør spise mer for å bli bedre og ikke minst unngå skader. Kanskje hun blir mer motivert til å få i seg mat da? 

Anonymkode: 88d07...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...