Gå til innhold

Mat til kresen tenåring som trener mye

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en fryktelig kresen 13-åring som liker å trene, men som det er vanskelig å få til å spise bra og nok. Vil knapt spise brødskiver, eneste pålegg vi får i henne er Nugatti så spiser det i perioder.  Liker ikke mat med stekt ost på. Salat vi lager selv er ikke like god som det man kjøper i butikken man velger i salatbaren.  Glad i bacon og rent kjøtt, hater sauser. Vil ikke ha havregrøt, havregryn eller musli.  Ikke glad i mellombarer og er allergisk mot enkelte nøtter. 

Noen tips til frokost/lunsj/etter skolen mat for å ha nok energi til 7-10 økter i uka ? (hun er 165 høy og rundt 45 kg så kunne trenge litt ekstra)

Anonymkode: 4e99c...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig? La henne spise det hun får i seg. Jeg var også slik, men vokste det plutselig av meg. 

Anonymkode: 9415e...3e4

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ovnsbakt omelett i langpanne med rester av poteter, kjøtt, og grønnsaker. Kan serveres med salatost (sånn på glass med olje) ved siden av for ekstra kalorier)

Ellers smaker denne pestoendressingen helt lik som den man finner i salatbaren. Veldig god til pastasalat

image.png.1f623f767a701af98f1969618abec8ea.png

Anonymkode: e3ad7...a1b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke nå var; trener hun fordi hun syns det er gøy eller fordi hun føler hun må?? Dersom hun trener for å holde seg slank-> spiseforstyrrelse er det innmari skummelt hvis dere foreldre har for stort fokus på mat. Hva ønsker hun selv? Var det ikke en greie her om Ingebrigtsen-brødrene og sjokomelk/nugatti? Dersom hun trener lagsport og har en trener, tenker jeg kanskje denne treneren kan inkluderes og ta viktigheten med kost i plenum.

Anonymkode: 09dfe...317

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Min første tanke nå var; trener hun fordi hun syns det er gøy eller fordi hun føler hun må?? Dersom hun trener for å holde seg slank-> spiseforstyrrelse er det innmari skummelt hvis dere foreldre har for stort fokus på mat. Hva ønsker hun selv? Var det ikke en greie her om Ingebrigtsen-brødrene og sjokomelk/nugatti? Dersom hun trener lagsport og har en trener, tenker jeg kanskje denne treneren kan inkluderes og ta viktigheten med kost i plenum.

Anonymkode: 09dfe...317

Hun trener mye for hun vil selv og selv valgt skole med ekstra trening.  Hun er bare 3/35 spillere på laget som trener med to lag og går på idrettsskole så kosten er ikke like viktig for de andre som kun har 2 økter og 1 gymtime i uka.  

Hun har alltid vært liten og småspist og alltid trent mye. 

Vi foreldre må hjelpe til med kosten pga økte treningsmengder på dagtid hvor det har vært vanskeligere å få henne i nok. (blir litt hangry etter skolen) Spiser bedre middag så humøret er bra etter trening på kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt ærlig? La henne spise det hun får i seg. Jeg var også slik, men vokste det plutselig av meg. 

Hadde jeg gjort det hadde hun valgt å droppe lunsj for at ingenting frister.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja?
Hva med å la hun gjøre det, så får hun se/oppleve hvordan det er?
Er hun oppegående, skjønner hun jo at mat er for mennesker det samme som bensin er for biler.
Man trenger mat for å få energi til å gjøre ting, f.eks. trene.

Anonymkode: 957ec...bdb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer middagsrester som lunsj? Kjøtt/fisk mm?

Oppskåret kjøtt fra middag som pålegg. Vi steker også kyllingbryst og har som pålegg. Så at du drev at hun ikke likte brødmat, men mulig med annet enn nugatti.  

Fiskekaker og grønnsaker, hun kan velge selv. Råkost, salat, kokte, gratinerte. 

Anonymkode: 2f0e5...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fungerer middagsrester som lunsj? Kjøtt/fisk mm?

Oppskåret kjøtt fra middag som pålegg. Vi steker også kyllingbryst og har som pålegg. Så at du drev at hun ikke likte brødmat, men mulig med annet enn nugatti.  

Fiskekaker og grønnsaker, hun kan velge selv. Råkost, salat, kokte, gratinerte. 

Ikke veldig godt, vil helst ha fersk mat.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja?
Hva med å la hun gjøre det, så får hun se/oppleve hvordan det er?
Er hun oppegående, skjønner hun jo at mat er for mennesker det samme som bensin er for biler.
Man trenger mat for å få energi til å gjøre ting, f.eks. trene.

Anonymkode: 957ec...bdb

Jeg var forøvrig høyere og lettere, 170/42, på samme alder. Trente 3-4 ganger i uka, gym og svømming på skolen, sykkel til skole og trening. Spiste stort sett bare middag og kveldsmat. Hadde sjelden lyst på mat før kl 15, Spiste da en brødskive før trening. Det gikk egentlig helt greit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke veldig godt, vil helst ha fersk mat.  

Hva mener du med fersk mat? 

Fiskekaker fra butikk blir vel det samme til lunsj som til middag. Nylaget av fersk fisk er selvsagt noe annet.

Grønnsaker i butikkens salatblad er da ikke ferskere enn om de man har gjemme.

Liker hun egg? Hardkokte egg, sardiner, makrell i tomat eller sild?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg mente ikke at hun skal droppe måltider, jeg skrev la henne spise hva hun vil. Du kan si hun må ha lunsj, men la henne velge selv hva hun vil ha. Alt er bedre enn ingenting.

Får hun i seg noe rett etter trening? En banan og liten sjokolademelk for eksempel? Det hjalp veldig når jeg var veldig aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også si at det er fryktelig slitsomt å være den som blir mast om mat hele tida. Så pass litt på å ikke mase daglig. Snakk om det iblant, og la henne spise hva hun har lyst på (men ikke hoppe over måltider). Forhåpentligvis løsner det på sikt, og imens må hun ha næring. Om det er litt usunt får det bare være, høres jo ikke ut som at hun lever på McDonald's akkurat :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12 åring er veldig tynn, selv om hun ikke trener. Kresen og uinteressert i mat, hvis det er noe hun ikke liker dropper hun hele måltidet. Jeg fokuserer på å ha middager hun liker godt. Da kan hun gjerne ta en posjon til som kveldsmat, eller rett og slett rester til frokost. Ikke vær så redd for usunn mat, bare pass på tannpussen. Jeg tenker også at når puberteten slår inn, så vil det gå seg til vektmessig.

Anonymkode: def57...99b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan også si at det er fryktelig slitsomt å være den som blir mast om mat hele tida. Så pass litt på å ikke mase daglig. Snakk om det iblant, og la henne spise hva hun har lyst på (men ikke hoppe over måltider). Forhåpentligvis løsner det på sikt, og imens må hun ha næring. Om det er litt usunt får det bare være, høres jo ikke ut som at hun lever på McDonald's akkurat :)

Poenget er at hun ofte ikke har lyst på mat. Vi tar henne med i butikken og kun kan velge og vrake og vil ikke ha noe.  Det blir dyrt å kjøpe salat flere ganger hver dag, YT eller kjøpt smoothie hver dag.  Må flere ganger ty til kjøpt salat for å spise før trening.   

Hadde 2,5 times trening nå og kom akkurat hjem. Motvillig spiste hun en banan og en YT vi fant i butikken. Taco i kveld- da spiser hun kanskje en Tortilla. Broren elsker restene dagen etter, hun nekter mikrooppvarmet mat - den er ikke fersk.. 

Har ikke lyst til å mase, men vanskelig å unngå når hun vil hoppe over måltider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som spiseforstyrrelse. Får hun hjelp? 

Anonymkode: 272aa...6b3

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For meg høres det ut som spiseforstyrrelse. Får hun hjelp? 

Anonymkode: 272aa...6b3

Ingen spiseforstyrrelse, hun spiser lunsj og middag om det ikke er i matpakke/rester osv -dvs i helger.  Det er frokost (dårlig tid) og lunsj - har aldri vært glad i brødmat - som er utfordringen.   Hun har vært kresen og småspist hele livet, alltid vært tynn (ikke like tynn som for puberteten) Har aldri vært glad i kaker eller godteri. Handler ikke om sunnhetshysteri fra verken oss eller henne hun synes bare mye sukker er kvalmende. (storebroren kan ikke si nei til det…) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en fryktelig kresen 13-åring som liker å trene, men som det er vanskelig å få til å spise bra og nok. Vil knapt spise brødskiver, eneste pålegg vi får i henne er Nugatti så spiser det i perioder.  Liker ikke mat med stekt ost på. Salat vi lager selv er ikke like god som det man kjøper i butikken man velger i salatbaren.  Glad i bacon og rent kjøtt, hater sauser. Vil ikke ha havregrøt, havregryn eller musli.  Ikke glad i mellombarer og er allergisk mot enkelte nøtter. 

Noen tips til frokost/lunsj/etter skolen mat for å ha nok energi til 7-10 økter i uka ? (hun er 165 høy og rundt 45 kg så kunne trenge litt ekstra)

Så hun er 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så med andre ord er hun vant til å gå det hun vil? Og seriøst salaten i selvplukk er lagd av akkurat de samme grønnsakene som ligger i grønnsaksdisken.

Anonymkode: 6069a...f6a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...