AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Hei, Har vært sammen en mann i to måned og han er en snill person, men jeg er usikker om han er lat eller treg i hodet. Han gjør alt jeg be om uten å diskutere, men jeg må be om det. For eksempel, jeg har laget mat til oss i to måneder, men av 9/10 ganger må jeg be ham dekke bordet (dvs. kun ta frem bestikk) så er det sjelden han klarer å gjøre det før maten har kommet på bordet. Samme når det gjelder å vaske av bordet. Jeg gjør alt annet som at å tilbrede maten til å oppvasken. Han sitter å se på telefonen og reiser seg sitter øyeblikk. Jeg syns det er veldig koselig å lage mat til oss, men syns det er slitsom og gjøre jobben i tillegg til å dirigere noen til å bidra også. To måneder er litt lenge å trene opp en voksen mann på 35år å ta frem bestikk eller? Er man lat hvis man bidrar men kun når man blir bedt om det? Kan også nevnes at jeg har vært sjuk i to uker uten at han har meldt seg frivillig til å lage mat til meg. Selfølgelig kan jeg be om det. Syns bare at det blir slitsom når allerede må be om alt annet. Takk for alle konstruktiv synspunkter. Ha en riktig god helg! Anonymkode: 6ccf7...e22
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Dette går bra, så lenge han har høyere årsinntekt enn du. Anonymkode: ba007...2e3 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 Kanskje han føler at han er på besøk hos deg. Noe som betyr at verten varter opp for gjesten? Har han hatt samboer før? Er han vant til at mor eller samboer gjør alt i huset mens han klipper hekken og måker snø? Kanskje dere kan bytte på hvem dere er hos? Så når dere er hos han, så setter du deg ned i sofaen mens han styrer på kjøkkenet? Hvis han forventer at du lager mat og rydder hos han også, så blir du rett og slett utnyttet fordi han ønsker gratis hushjelp Anonymkode: 0a0cb...e30 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #4 Skrevet 11. august 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Dette går bra, så lenge han har høyere årsinntekt enn du. Anonymkode: ba007...2e3 Hahaha, kanskje du har rett 😅. Han har det, men han er nå halveis på NAV da i ett år pga. utbrenthet. Syns egentlig at han ikke kvalifisert til å Nave siden han klarer å en hel dag ute med å gå på fjelltur og kayak, men men ja.. Anonymkode: 6ccf7...e22
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Skrevet 11. august 2023 Intressant. Er han dårlig på struktur også? Zoner han ut i samtaler? Hjernetåke? Anonymkode: d82a2...0f0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hahaha, kanskje du har rett 😅. Han har det, men han er nå halveis på NAV da i ett år pga. utbrenthet. Syns egentlig at han ikke kvalifisert til å Nave siden han klarer å en hel dag ute med å gå på fjelltur og kayak, men men ja.. Anonymkode: 6ccf7...e22 Herregud... Du er en sånn, ja. En sånn som ikke skjønner at psykisk sykdom, som utbrenthet er, faktisk er sykdom det også, og at selvfølgelig kan man gjøre fysiske ting selv om man er psykisk kjørt... Anonymkode: 2066c...12d 7 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #7 Skrevet 11. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje han føler at han er på besøk hos deg. Noe som betyr at verten varter opp for gjesten? Har han hatt samboer før? Er han vant til at mor eller samboer gjør alt i huset mens han klipper hekken og måker snø? Kanskje dere kan bytte på hvem dere er hos? Så når dere er hos han, så setter du deg ned i sofaen mens han styrer på kjøkkenet? Hvis han forventer at du lager mat og rydder hos han også, så blir du rett og slett utnyttet fordi han ønsker gratis hushjelp Anonymkode: 0a0cb...e30 Kun i ett år og hun var en psycho hvor han måtte gjøre alt. Han utnytter meg ikke sånn bevist, siden han gjør og kjøper gjerne det jeg ber om... men man må be om det. Klarer liksom ikke å se at det mangler salt og går ut å kjøpe det uten oppfordring. Jeg liker ikke å må hele tiden be om ting som er åpenbart. Anonymkode: 6ccf7...e22
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #8 Skrevet 11. august 2023 Han har vel sikkert levd et bortskjemt liv der han har sluppet å gjøre noen ting og alle andre rundt ham gjør alt for ham? Anonymkode: 66eb8...c6e 3 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #9 Skrevet 11. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Herregud... Du er en sånn, ja. En sånn som ikke skjønner at psykisk sykdom, som utbrenthet er, faktisk er sykdom det også, og at selvfølgelig kan man gjøre fysiske ting selv om man er psykisk kjørt... Anonymkode: 2066c...12d Jupp, dessverre. Jeg har hatt mentalt syke folk i familien - den typen som er ustabilt og går amok fordi hennes mann var abusive ja. Men skjønner ikke den typen som går på fjellet og ikke klarer å hente frem bestikk av seg selv når noen har laget mat til dem i 2 måneder. Det er jo nesten egoistisk. Du får ikke frikort til å la være å tenke på andre folk, spesielt når de forsøker å være snill mot deg fordi de vet at du har hatt det jævlig. Anonymkode: 6ccf7...e22 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #10 Skrevet 11. august 2023 Spør om han har: lav motivasjon dårlig struktur og mye rot hjemme glemmer navn zoner ut i avtaler sliter med motivasjon og har lite driv og lyst til å gjøre ting som er "kjedelig" typ betale regninger, lage mat, ta oppvasken, skifte sengetøy, rydde. Og om han i tillegg er glemsk og har dårlig "arbeidshukommelse" typ som sliter med å huske hva han leser når han blar om en side i en bok. Og om han brukte laaaang tid på leksene sine når han var liten / var litt urolig eller fjern på skolen. Nyskjerrig på om "utbrentheten" egentlig er bare dårlig konsentrasjon og lav motivasjon / driv pga udiagnostisert adhd. Kanske han bare er sykemeldt fordi han har lave nivåer dopamin i hjernen. Ikke sikkert at det hjelper han å være sykemeldt for utbrenthet om det egentlig er noe kjemisk i hjernen som er i ubalanse. Anonymkode: d82a2...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #11 Skrevet 11. august 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Intressant. Er han dårlig på struktur også? Zoner han ut i samtaler? Hjernetåke? Anonymkode: d82a2...0f0 Litt dårlig struktur ja. Han elsker samtaler da så han henger alltid med og svarer. Litt usikker om han skjønner dypden av samtalen eller han svarer på automatikk siden han ikke altid handler deretter. Men han har dårlig hukommelse siden jeg ved flere ganger må gjenta ting som er allerede blitt forfalt. Anonymkode: 6ccf7...e22
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #12 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt dårlig struktur ja. Han elsker samtaler da så han henger alltid med og svarer. Litt usikker om han skjønner dypden av samtalen eller han svarer på automatikk siden han ikke altid handler deretter. Men han har dårlig hukommelse siden jeg ved flere ganger må gjenta ting som er allerede blitt forfalt. Anonymkode: 6ccf7...e22 Jeg tror typen din har adhd. 😅 Anonymkode: d82a2...0f0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #13 Skrevet 11. august 2023 Han burde bli utredet. Om han faktisk har adhd så blir han mye bedre med medisin. Anonymkode: d82a2...0f0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #14 Skrevet 11. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Spør om han har: lav motivasjon dårlig struktur og mye rot hjemme glemmer navn zoner ut i avtaler sliter med motivasjon og har lite driv og lyst til å gjøre ting som er "kjedelig" typ betale regninger, lage mat, ta oppvasken, skifte sengetøy, rydde. Og om han i tillegg er glemsk og har dårlig "arbeidshukommelse" typ som sliter med å huske hva han leser når han blar om en side i en bok. Og om han brukte laaaang tid på leksene sine når han var liten / var litt urolig eller fjern på skolen. Nyskjerrig på om "utbrentheten" egentlig er bare dårlig konsentrasjon og lav motivasjon / driv pga udiagnostisert adhd. Kanske han bare er sykemeldt fordi han har lave nivåer dopamin i hjernen. Ikke sikkert at det hjelper han å være sykemeldt for utbrenthet om det egentlig er noe kjemisk i hjernen som er i ubalanse. Anonymkode: d82a2...0f0 Takk for bra innlegg! lav motivasjon - JA dårlig struktur og mye rot hjemme - dårlig struktur, litt skitten men ikke rot hjemme. glemmer navn - JA zoner ut i avtaler - NEI sliter med motivasjon -JA og har lite driv og lyst til å gjøre ting som er "kjedelig" typ betale regninger, lage mat, ta oppvasken, skifte sengetøy, rydde. - JA Og om han i tillegg er glemsk og har dårlig "arbeidshukommelse" typ som sliter med å huske hva han leser når han blar om en side i en bok. -Nei, siden han leser ofte nyheter. Og om han brukte laaaang tid på leksene sine når han var liten / var litt urolig eller fjern på skolen. - Han var middels på skolen. Han er god på hoderegning. Anonymkode: 6ccf7...e22
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #15 Skrevet 11. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror typen din har adhd. 😅 Anonymkode: d82a2...0f0 Tror han er for slapp for å ha Adhd. Er ikke de litt hyperaktive folk? Min forrige eks hadde det og han var super energisk og ikke var lat i det hele tatt. Klarte å sette mål og ha rutiner veldig bra. Han her klarer ikke stå opp før kl 1100. Det virker som han har gjort det i ett år nå. Han er veldig blid nå etter at vi ble sammen. Anonymkode: 6ccf7...e22
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #16 Skrevet 11. august 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Han har vel sikkert levd et bortskjemt liv der han har sluppet å gjøre noen ting og alle andre rundt ham gjør alt for ham? Anonymkode: 66eb8...c6e Har bodd alene i 10 år og klarer å gjøre ting selv. Men ja, foreldrene har fundet leiligheten hans. Anonymkode: 6ccf7...e22
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #18 Skrevet 11. august 2023 Har du snakket med ham.om hva du tenker/savner? Jeg er blant de som ikke ville bidratt, føler meg uvel ved å "ta meg tilrette" i andres hjem. Jeg liker forøvrig ikke at andre åpner mine kjøkkenskap. Hva savner du? Ta det opp konkret med ham. Hva får du ut av at mange på Kg gir ham en diagnose? Anonymkode: 4acf0...8ae 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #19 Skrevet 11. august 2023 Det der har vært mye snakket om her også. Jeg og samboer er vokst opp med ulike syn på det, og så har det kanskje litt med personlighet å gjøre. Jeg og mine søsken er mer vant til det å kunne "gjøre selv", og ønsker vi hjelp, så spør vi. I beste fall spør vi om det er noe vi skal hjelpe med. Og blir vi bedt om hjelp, slepper vi alt vi har og iler til for å hjelpe. Men vi er dels vant med å styre på selv, og dels ønsker ikke å blande oss/overkjøre noen og viser (i vårt hode) respekt for den andre ved å vente til vi blir spurt. Muligens fordi mamma var vokst opp med at ingen utenfor husstanden fikk tilgang til kjøkkenet(og dermed se husfruens mindre gode vaner), og har kanskje overført dette til oss. Samboer (og spesielt mora hans) hjelper til i så stor grad at de overtar hele greia. Etter at vi fikk barn har jeg ofte følt at jeg har mistet en datter og fått en mor og en lillesøster til, når svigermor er i nærheten. Hun tar styringen som familiens matriark, og har full kontroll på alt og alle, selvsagt "bare for å hjelpe til, kjære deg". Så det kan bli for mye den andre veien også. Anonymkode: 417a7...30a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #20 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): zoner ut i avtaler - NEI skulle være zoner I samtaler. ikke avtaler. Være litt fjern, glemme hva man snakker om, ikke få med seg at man har skiftet samtale emne. ( vent hva snakker vi om nå?) ikke alltid fylle med feks. Anonymkode: d82a2...0f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå