AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Jeg leser på NAV sine nettsider at utlendinger som har bodd i Norge i mer enn 5 år og har fylt 67 har rett til minstepensjon. Stemmer det? Anonymkode: 8e180...746
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Om det står på NAV sin side, så stemmer det nok. Eller tror du de legger ut noe som ikke stemmer? Anonymkode: c2239...bf1 3
Gjest theTitanic Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg leser på NAV sine nettsider at utlendinger som har bodd i Norge i mer enn 5 år og har fylt 67 har rett til minstepensjon. Stemmer det? Anonymkode: 8e180...746 Det tror jeg at det gjør. Fordi de ikke har hatt mulighet til å opparbeide seg trygdetid. Nav gjør forskjell på flyktninger og andre innvandrere. Lurer på om du ser på reglene for flyktninger. Tror også at det er en regel om å ha bodd i landet i 20 år for å kunne eksportere pensjon/trygd ut. Dvs flytte og ta med seg inntekten. (Er ikke skråsikker men det er regler rundt botid og eksport).
HW1 Skrevet 11. august 2023 #4 Skrevet 11. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leser på NAV sine nettsider at utlendinger som har bodd i Norge i mer enn 5 år og har fylt 67 har rett til minstepensjon. Stemmer det? Anonymkode: 8e180...746 Dette stemmer nok ikke. kravet til minstepensjon har vel alltid vært 40 år. Det er ett unntak for flyktninger, men dette gjelder ikke "utlendinger" generelt Hvor på nav sine nettsider fant du dette? Merk Edit: du får naturligvis andel av minstepensjon etter hvor lenge man har bodd her, f.eks noen som har bodd 25 år i Norge vil få 25/40=62,5% av minstepensjon. (hvis personen ikke har tjent nok til å få pensjon over minstepensjon) Endret 11. august 2023 av HW1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Skrevet 11. august 2023 Innvandrere får redusert pensjon etter hvor lenge/ kort tid de har bodd i Norge. De kan jo tross alt kreve pensjon fra hjemlandet sitt i tillegg. Det samme gjelder for uføretrygd. Har man ikke nok bo-tid i Norge, så reduseres trygden. Heldigvis vil jeg si, men jeg tror det er endel som får seg en overraskelse når de tror de kan komme hit å få fulle trygderettigheter. Det samme gjelder for utvandrede nordmenn, de får også redusert pensjon og trygd når de kommer tilbake etter å ha bodd flere år i utlandet. Når det gjelder flyktninger deriot, så er det annerledes. De er her gjerne ikke frivillig, men de måtte flykte fra landet sitt. Det er nok ikke bare å kreve pensjon fra et hjemland i krig og urolighet. Anonymkode: e01f2...b62 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå