Gå til innhold

Panikkangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg får angstanfall så er det som om hukommelsen kopler ut, etterpå har jeg problem med å huske hva jeg har gjort i løpet av dagen eller da det sto på som værst. Jeg har store angstanfall, men ser helt rolig ut på utsiden. Hvordan opplever dere hukommelsen?

Anonymkode: ccc7b...794

Har du testa deg for epilipsi?

Anonymkode: a2a58...f02

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har full pakke, men ble slått til taushet som barn - så derfor reagerer min kropp ikke helt «etter boken».

Men fortsatt ingen panikklidelse. 

Anonymkode: 07c33...2ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man får ikke diagnosen om det eneste symptomet er problemer med pust.

Leste du hva ts skrev  måtte sette seg ned og fikk ikke puste. J har økt puls også som alle får når de ikke får puste og man har panikk.. Diagnosen har jeg.  Så må du gjerne betvile den så mye du vil. Holder med av helsepersonell tror meg.

Anonymkode: 74bdd...163

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du testa deg for epilipsi?

Anonymkode: a2a58...f02

Har ikke epilepsi.

Skrevet

Tror noen måler etter egen opplevelse her, angst utarter seg forskjellig fra person til person så vær forsiktig med å si at «du har ikke…»

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leste du hva ts skrev  måtte sette seg ned og fikk ikke puste. J har økt puls også som alle får når de ikke får puste og man har panikk.. Diagnosen har jeg.  Så må du gjerne betvile den så mye du vil. Holder med av helsepersonell tror meg.

Jeg kan lese ja og det å få panikk fordi man ikke er normalt hos alle mennesker og indikerer IKKE panikklidelse.Ved panikklidelse får man ikke puste fordi man redd. Rart at en som hevder hen har lidelsen vet såpass lite om den.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 12.57):

Et panikkanfall varer ikke i et kvarter. Det du opplevde var et angstanfall. 

Anonymkode: e9d16...cab

Enig. Panikkanfall mer mer heftig også. Hatt dette i flere år. Hele kroppen krøket seg sammen og jeg hyperventilerte på det verste, lungene var helt fylt opp og jeg klarte knapt å puste inn. Prikket i hele brystet, armer og ben. 

Anonymkode: b4d1e...d11

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror noen måler etter egen opplevelse her, angst utarter seg forskjellig fra person til person så vær forsiktig med å si at «du har ikke…»

Noen tror de er definisjonen av en diagnose 😅🤷‍♀️

Anonymkode: e6487...bbb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. Panikkanfall mer mer heftig også. Hatt dette i flere år. Hele kroppen krøket seg sammen og jeg hyperventilerte på det verste, lungene var helt fylt opp og jeg klarte knapt å puste inn. Prikket i hele brystet, armer og ben. 

Anonymkode: b4d1e...d11

Venninna mi kaster opp av angstanfall. 
Dermed blir dette utelukkende kriterie fra og med nå.

Alle må oppleve det likt.

Anonymkode: e6487...bbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kan lese ja og det å få panikk fordi man ikke er normalt hos alle mennesker og indikerer IKKE panikklidelse.Ved panikklidelse får man ikke puste fordi man redd. Rart at en som hevder hen har lidelsen vet såpass lite om den.

Panikk fordi man ikke er normalt?

Man blir redd fordi man ikke får puste. Sier seg vel egentlig selv. 

Så forstår ikke helt hva du mener her. Redsel er helt normalt når man tror man skal dø fordi man ikke får puste. Altså, alt begynner med ar man ikke får puste hos meg. Og tydeligvis ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Panikk fordi man ikke er normalt?

Man blir redd fordi man ikke får puste. Sier seg vel egentlig selv. 

Så forstår ikke helt hva du mener her. Redsel er helt normalt når man tror man skal dø fordi man ikke får puste. Altså, alt begynner med ar man ikke får puste hos meg. Og tydeligvis ts.

Ikke får puste. Ts nevner ikke ordet frykt så slutt å legg ord i munnen på folk. Og ts nevner ingen andre symptomer en pustebesvær,så nei ingen ting i hi indikerer panikklidelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke får puste. Ts nevner ikke ordet frykt så slutt å legg ord i munnen på folk. Og ts nevner ingen andre symptomer en pustebesvær,så nei ingen ting i hi indikerer panikklidelse.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må man nevne det åpenlyst? Trodde noen ting sa seg selv. Som at man faktisk blir redd når man føler man ikke får puste. 

Og når man ikke får puste så hyperventilerer man, da blir man nummen og svimmel. Også en selvfølge. 

Er ikke 1 fasit på hvordan et panikkanfall utarter seg. Min er min. Ts sin er ts sin. Din er din. Gå rundt å mene man har en fasit på slikt blir litt vel dumt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis det er meg du sikter til, så har jeg fått diagnosen panikklidelse av psykolog og lege. Jeg vet en god del om panikklidelse, men igjen så opplever ikke alle like angstanfall/panikkanfall. Jeg har slitt med panikklidelse i over 15 år. Jeg har lært en god del i løpet av de 15 årene. Jeg har min oppfatning av mine panikkanfall, mens andre har sin oppfatning av sine panikkanfall.

Det er ikke bare en fasit som er svaret på hva en panikklidelse er. Mine symptomer på et panikkanfall er som lyn fra klar himmel, puster fort, kvalm, skjelvinger, rastløs, bunnløs frykt, følelse av håpløshet, gråt m.m. Jeg ligger ikke i fosterstilling på gulvet. Etter at et panikkanfall har startet, så har jeg faktisk lært meg å få fokus over på noe annet. Det er etter mange års "opplæring" og læring fra psykologen. 

Skrevet
Kittykat skrev (1 time siden):

Hvis det er meg du sikter til, så har jeg fått diagnosen panikklidelse av psykolog og lege. Jeg vet en god del om panikklidelse, men igjen så opplever ikke alle like angstanfall/panikkanfall. Jeg har slitt med panikklidelse i over 15 år. Jeg har lært en god del i løpet av de 15 årene. Jeg har min oppfatning av mine panikkanfall, mens andre har sin oppfatning av sine panikkanfall.

Det er ikke bare en fasit som er svaret på hva en panikklidelse er. Mine symptomer på et panikkanfall er som lyn fra klar himmel, puster fort, kvalm, skjelvinger, rastløs, bunnløs frykt, følelse av håpløshet, gråt m.m. Jeg ligger ikke i fosterstilling på gulvet. Etter at et panikkanfall har startet, så har jeg faktisk lært meg å få fokus over på noe annet. Det er etter mange års "opplæring" og læring fra psykologen. 

Nei det gjorde jeg ikke.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

For at et anfall skal betraktes som et fullt panikkanfall, er det vanlig å si at man skal ha hatt fire av de symptomene som står nedenfor:

Hjertebank eller rask puls
 Svetting
 Skjelving eller risting
 Følelse av å miste pusten, pusteproblemer eller rask pust
Kvelningsfornemmelser
 Trykk over brystet eller brystsmerter
 Kvalme eller urolig mage
 Ustøhetsfølelse, svimmelhet eller matthet
 Uvirkelighetsfølelse
Redsel for å miste kontrollen eller bli gal
Redsel for å dø
 Nummenhet eller stikking
Kraftig rødme

(🫣 Jeg får, helt ut av det blå, de jeg har uthevet over i rødt. I tillegg så får jeg helt jævlige smerter i kjeven som går nedover halsen og til midt i brystet. Har av og til bedret seg ved at jeg drikker noe varmt eller kaldt, men ikke alltid jeg har det tilgjengelig så da må jeg lide i stillhet). 

Skrevet

Jeg sliter med panikkanfall. Svimmel, ør, føles som jeg har dott i ørene, kraftløs kropp, skjelvinger og en stor trang til å legge seg ned. Men, jeg er ikke redd. Jeg vet dyrt går over og ikke er farlig. Forstår ikke hva jeg kan gjøre for å få en ende på det. Dps trakk bare på skuldrene så der var det ikke hjelp å få, samme hos kommunal psykiatri. Står nå uten hjelp. Livet er rolig og forutsigbart, ingen stress etc.

Anonymkode: 7fc5f...8c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...