Gå til innhold

Panikkangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen måneder siden hadde jeg noe jeg tror var et panikkanfall. Jeg gikk igjennom en stressende periode, og plutselig en dag fikk jeg veldig problemer med pusten. Jeg måtte sette meg på golvet, lukket øynene og jobbet med pusten i et kvarter før jeg klarte å puste vanlig igjen. Det var utrolig ubehagelig.

De siste to ukene har jeg vært stresset igjen (mye jobb etter ferien), og jeg tar meg ofte i å måtte sette meg og puste rolig fordi jeg kjenner at stresset påvirker kroppen. Har heldigvis ikke hatt et slikt «panikkanfall» som jeg hadde i vår, men er redd for at det kan skje igjen. Er det noen som har noen gode tips for å unngå det?

Anonymkode: badf9...d64

Skrevet

Et panikkanfall varer ikke i et kvarter. Det du opplevde var et angstanfall. 

Anonymkode: e9d16...cab

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig ubehagelige når det skjer. Men det du hadde var nok et angstanfall og ikke panikkanfall. Ved panikkanfall føler du noe traumatisk har skjedd. Men jeg håper du slipper å ha det igjen.🥰❤️

Anonymkode: fe183...240

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker det egentlig ikke er så nøye hva du kaller det her, og om det var mest en stressreaksjon eller angst, i den grad det er fornuftig å skille mellom de to. Er det noe som skal behandles er selvsagt diagnosen viktig, men det er lov at det blir "litt mye" og at man får en reaksjon.

Jeg har hatt noen sånne opp gjennom, selv om de ikke har vart så mye som et kvarter. Min opplevelse er at det gjerne ble en ond sirkel med at frykten for anfall i seg selv gjorde det lettere å få en slik reaksjon. Det høres banalt ut, og det er sikkert ikke bare enkelt, men for meg har det mest effektive rett og slett vært å overbevise meg selv om at det tross alt ikke er så farlig. Jeg har satt meg ned, tatt det med ro, forsøkt å få kontroll på pusten og til slutt klart det. Foruten en gradvis avtakende uro de påfølgende timene har det aldri gitt noen merkbare skader, eneste "senskade" har vært frykten for at det skal skje igjen. Men jeg får nå kontroll da også, og det kommer jeg til å få gangen etter det også.

Jeg klarte etter hvert oppriktig å slo meg til ro med det, at det kommer om det kommer, men at det uansett går bra når det har passert. Litt som med symptomgivende lavt blodtrykk, men igrunn med mindre risiko for varig skade (f.eks. i form av fall). Det er kanskje litt ukonvensjonelt, men jeg klarte å komme over i en slags god sirkel fremfor den onde ved at mindre engstelse for slike anfall ga færre anfall. Nå er det flere år siden jeg har hatt et slikt anfall, og det å lese om det nå vekker heller ikke noe ubehag.

Anonymkode: de100...f02

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Panikkanfall og angstanfall er det samme, det er to forskjellige ting som innebærer det samme. Jeg sliter selv med panikkanfall og angstanfall som kan komme helt ut av det blå uten grunn. 

Jeg tror rett og slett at kroppen din sa stopp ved denne reaksjonen du fikk. Du skriver at det var en stressende tid, så du skal ikke se bort ifra at dette var et panikkanfall/angstanfall. Å oppleve noe sånt er veldig ubehagelig, og når du nå opplever stress igjen på jobb, så kan det virke som om at du er bekymret for at det samme skal skje igjen.

Å unngå det kan være vanskelig, men kanskje metoden du bruker, ved å sitte deg ned og puste rolig, kan hjelpe deg når det skjer. Men i sånne tilfeller så kan man også utvikle angst for angsten, at man er redd for at det samme skal skje igjen.

Når jeg får panikkanfall/angstanfall, så avleder jeg tankene på det ved å se på youtube, spille spill på pc eller mobil, surfe på nettet, tik tok o.l. 

Endret av Kittykat
Skrevet
Kittykat skrev (4 timer siden):

Panikkanfall og angstanfall er det samme, det er to forskjellige ting som innebærer det samme. Jeg sliter selv med panikkanfall og angstanfall som kan komme helt ut av det blå uten grunn. 

Jeg tror rett og slett at kroppen din sa stopp ved denne reaksjonen du fikk. Du skriver at det var en stressende tid, så du skal ikke se bort ifra at dette var et panikkanfall/angstanfall. Å oppleve noe sånt er veldig ubehagelig, og når du nå opplever stress igjen på jobb, så kan det virke som om at du er bekymret for at det samme skal skje igjen.

Å unngå det kan være vanskelig, men kanskje metoden du bruker, ved å sitte deg ned og puste rolig, kan hjelpe deg når det skjer. Men i sånne tilfeller så kan man også utvikle angst for angsten, at man er redd for at det samme skal skje igjen.

Når jeg får panikkanfall/angstanfall, så avleder jeg tankene på det ved å se på youtube, spille spill å pc eller mobil, surfe på nettet, tik tok o.l. 

Ved angstanfall/panikkanfall har man flere symptomet en kun problemer med pust.  Og ved panikkanfall blir man plutselig livredd og for en haug med symptomer,så jeg har store problemer med å forstå at man kan vær såpass rasjonell og tilstedeværende at man er i stand til alt det du nevner. Med generell angstfølelsen ja,men ved panikkanfall nei.

Anonymkode: 07c33...2ca

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt lang tid på å finne løsningen, sammen med psykolog. 

Hvis du opplever kroppslig ubehag, uro og angstsymptomer, så er det verste du gjør å undertrykke det og forsøke å flykte. Men det er et urinstinkt fra kroppen din å flykte. F. eks at du gjør pusteøvelser, at du setter deg ned på gulvet, at du går for å drikke et glass vann. Alt det er unngåelseatferd og gjør ingenting for å behandle årsakene til at det skjer.

Å møte angsten/uroen er veldig krevende, og mange må ha profesjonell hjelp for å klare det. Men det kan være verdt et forsøk for deg. Øvelsen jeg har gjort er som følger:

Jeg ligger på sofaen og merker at jeg har høy puls og blir redd. Isteden for å puste dypt for å roe ned pulsen, så skal jeg vende fokuset inn i kroppen. Hvordan kjennes det ut nå? Jo, hjertet hamrer. Hva mer kjenner jeg? Pusten går raskere. Hvordan er temperaturen? Jeg føler meg varm. 
Jeg observerer så nøytralt jeg klarer hva som skjer i kroppen. Jeg reiser meg ikke opp (unngåelse) og jeg prøver ikke å rasjonalisere det som skjer (det er bare hjertebank, det er ikke farlig). Jeg møter det jeg føler, men jeg forsøker å akseptere det. 

Si ifra hvis du lurer på noen angående dette, ellers vil jeg anbefale å snakke med psykolog som er god på angst. Det kan fort bli en ond sirkel hvor du er redd for at det skal skje igjen, og at terskelen for at det faktisk skjer blir lavere.

Anonymkode: cd337...5a4

Skrevet

Enig med den som skrev det trolig er angstanfall, ikke panikkanfall.

Panikkanfall er voldsom og gir gjerne ganske kraftige fysiske reaksjoner på flere områder enn pusten. 

Anonymkode: 31535...6fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ved angstanfall/panikkanfall har man flere symptomet en kun problemer med pust.  Og ved panikkanfall blir man plutselig livredd og for en haug med symptomer,så jeg har store problemer med å forstå at man kan vær såpass rasjonell og tilstedeværende at man er i stand til alt det du nevner. Med generell angstfølelsen ja,men ved panikkanfall nei.

"Er angst og panikkanfall det samme?
Panikkanfall og angstanfall er bare to forskjellige navn på samme ting. Panikkanfall/angstanfall kan komme helt plutselig og uventet og man får en følelse av intens frykt. Anfallet medfører en rekke kroppslige symptomer som blant annet hjertebank, pustevansker, skjelvinger og svimmelhet."

Et kjapt søk på google klassifiserer panikkanfall og angstanfall som det samme. Jeg har opplevd begge og jeg får samme reaksjoner på både panikkanfall og angstanfall. Jeg har pga dette utviklet panikklidelse og angstlidelse fordi jeg har opplevd det flere ganger og fordi bekymringen for nye anfall lurer i bakhodet mitt mesteparten av tiden, og jeg har også utviklet angst for angsten. 
I mine øyne så er panikkanfall og angstanfall det samme, fordi det er samme type reaksjoner og symptomer på det. 
  • Nyttig 2
Skrevet

Du gjorde helt rett. Er slik jeg gjør når jeg får et. Så lenge du ikke er redd for å få det så kommer de sjeldnere. Det er ikke farlig og det er viktig å fokusere på. 

Fått det i butikk flere ganger, setter meg ned å puster meg ut av den.

Anonymkode: 74bdd...163

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 12.55):

For noen måneder siden hadde jeg noe jeg tror var et panikkanfall. Jeg gikk igjennom en stressende periode, og plutselig en dag fikk jeg veldig problemer med pusten. Jeg måtte sette meg på golvet, lukket øynene og jobbet med pusten i et kvarter før jeg klarte å puste vanlig igjen. Det var utrolig ubehagelig.

De siste to ukene har jeg vært stresset igjen (mye jobb etter ferien), og jeg tar meg ofte i å måtte sette meg og puste rolig fordi jeg kjenner at stresset påvirker kroppen. Har heldigvis ikke hatt et slikt «panikkanfall» som jeg hadde i vår, men er redd for at det kan skje igjen. Er det noen som har noen gode tips for å unngå det?

Anonymkode: badf9...d64

Tror ikke dette var et panikkanfall, men heller en reaksjon på stress og overbelastning. 
Et panikkanfall pleier å vare veldig mye lengre enn 15 minutter og de aller fleste får også andre symptomer enn bare pusten, f.eks akutt diaré, oppkast osv. 

Anonymkode: 12e81...073

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke dette var et panikkanfall, men heller en reaksjon på stress og overbelastning. 
Et panikkanfall pleier å vare veldig mye lengre enn 15 minutter og de aller fleste får også andre symptomer enn bare pusten, f.eks akutt diaré, oppkast osv. 

Men vil legge til at dette er et tegn på at du er nødt til å roe ned, lytte til kroppen din og være mer her og nå. Du kommer til å gå på en kjempe smell hvis du ikke gjør disse tingene, verste utfallet kan bli uførhet pga utbrenthet. 

Skrevet
Kittykat skrev (45 minutter siden):
"Er angst og panikkanfall det samme?
Panikkanfall og angstanfall er bare to forskjellige navn på samme ting. Panikkanfall/angstanfall kan komme helt plutselig og uventet og man får en følelse av intens frykt. Anfallet medfører en rekke kroppslige symptomer som blant annet hjertebank, pustevansker, skjelvinger og svimmelhet."

Et kjapt søk på google klassifiserer panikkanfall og angstanfall som det samme. Jeg har opplevd begge og jeg får samme reaksjoner på både panikkanfall og angstanfall. Jeg har pga dette utviklet panikklidelse og angstlidelse fordi jeg har opplevd det flere ganger og fordi bekymringen for nye anfall lurer i bakhodet mitt mesteparten av tiden, og jeg har også utviklet angst for angsten. 
I mine øyne så er panikkanfall og angstanfall det samme, fordi det er samme type reaksjoner og symptomer på det. 

Kall det hva du vil,men når et slikt anfall slår til er man ikke stand til å se på YouTube/TikTok eller hva det nå enn skulle være. Det anfallet slår til som Lyn fra klar himmel og lar seg ikke avlede.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slik er det ikke for oss alle. Jeg har panikkanfall og får det slik. Blitt observert som innlagt pasient så vet hva jeg har.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kall det hva du vil,men når et slikt anfall slår til er man ikke stand til å se på YouTube/TikTok eller hva det nå enn skulle være. Det anfallet slår til som Lyn fra klar himmel og lar seg ikke avlede.

Og 99% av mine anfall kommer som lyn fra klar himmel. Jeg har fått diagnosene panikkanfall/panikklidelse og angst for angsten. Jeg har slitt med det i mange år og jeg har utviklet min metode for å roe ned. Jeg opplever hjertebank, bunnløs frykt, svetting, uggen mage, småkvalm, skjelvinger m.m. 

Men jeg har lært meg å avlede panikkanfall med tiktok, youtube o.l. Jeg prøver å fokusere på det jeg ser/hører på, sånn at jeg kan roe meg ned.

Jeg sier ikke at din mening ikke er rett, men vi er rett og slett 2 stk som har ulik oppfatning av betydningen 😉

Endret av Kittykat
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Slik er det ikke for oss alle. Jeg har panikkanfall og får det slik. Blitt observert som innlagt pasient så vet hva jeg har.

Man får ikke diagnosen om det eneste symptomet er problemer med pust.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 12.57):

Et panikkanfall varer ikke i et kvarter. Det du opplevde var et angstanfall. 

Anonymkode: e9d16...cab

Bare generelt: er det kilder på det?

Anonymkode: e6487...bbb

Skrevet

Når jeg får angstanfall så er det som om hukommelsen kopler ut, etterpå har jeg problem med å huske hva jeg har gjort i løpet av dagen eller da det sto på som værst. Jeg har store angstanfall, men ser helt rolig ut på utsiden. Hvordan opplever dere hukommelsen?

Anonymkode: ccc7b...794

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når jeg får angstanfall så er det som om hukommelsen kopler ut, etterpå har jeg problem med å huske hva jeg har gjort i løpet av dagen eller da det sto på som værst. Jeg har store angstanfall, men ser helt rolig ut på utsiden. Hvordan opplever dere hukommelsen?

Da har du noe annet en panikklidelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Da har du noe annet en panikklidelse.

Jeg har full pakke, men ble slått til taushet som barn - så derfor reagerer min kropp ikke helt «etter boken».

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...