AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Hun er 16, nesten 17. Da jeg skulle legge noen klær inn på rommet hennes, kom jeg over to pakker med angrepiller. Begge åpnet og brukt. Hun har ingen kjæreste som jeg vet om, og jeg må innrømme at jeg ikke trodde hun hadde debutert. Hun er gammel nok til å ha sex og ha et privatliv, men som mor er jeg jo så redd for at hun skal bli utnyttet, være med på noe hun ikke vil og kan angre på. Og jeg frykter jo at hun ligger rundt. Det er et par uker siden jeg fant disse, og jeg har ikke sagt noe verken til henne eller til mannen. Datteren min og jeg har et forhold der vi kan snakke om det meste, men bør jeg si noe eller la være? Hun begynte på p-piller for noen måneder siden, det har hun fortalt. Begrunnelsen var da mensen-smerter. Men jeg forstår jo nå at det nok ikke var derfor. Jeg antar jo at angrepillene er fra før p-pillene. Vi har selvsagt snakket sammen om sex tidligere, og jeg har jo oppfordret henne til å ikke gjøre noe hun kan angre på. Er det bedre om jeg tar opp tråden ved en passende anledning og snakker generelt uten å nevne angrepillene? Eller skal jeg si at jeg fant dem? Anonymkode: 1e0cc...561
strawberry88 Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Hun har forsøkt å være ansvarlig, og nå enda mer ansvarlig med p-piller. La det være med det. Heller ta opp tråden i forhold til bruken av kondomer og kjønnssykdommer 19 4
Daria Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 Gratulerer, du har en moden og fornuftig datter som tar ansvar for egen helse og seksualliv. Hun er gammel nok til å ha sex og gammel nok til å ha et privatliv, la henne ha det i fred. 11 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #4 Skrevet 11. august 2023 Hun har rett på et privatliv, men jeg tenker likevel at fordomsfri åpenhet og å snakke om prevensjon, grenser osv. er fint, altså ikke snakk om din frykt for at hun "ligger rundt". Anonymkode: fa8c7...3d3 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Skrevet 11. august 2023 Snakk med henne om grenser, hennes valg og om prevensjon og kjønnssykdommer. Snakk med henne om forsiktighet rundt bilder og filming. Vis at du er der hvis hun lurer på noe eller trenger støtte. Det er ingen god ide å bare basere seg på angrepiller. Anonymkode: bf020...f3d 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Skrevet 11. august 2023 Du får snakke med datteren din da. Etter hva du skriver her, så virker det ikke som datteren din føler at hun kan være åpen med deg. Anonymkode: 09805...154 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #7 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får snakke med datteren din da. Etter hva du skriver her, så virker det ikke som datteren din føler at hun kan være åpen med deg. Anonymkode: 09805...154 Det forskjell på åpenhet og å dele alt. Man kan fint ha åpenhet OG et privatliv. Dersom datteren til TS har hatt behov for å bruke angrepille, kan jeg forstå at dette er noe hun ikke ønsker å snakke med moren sin om. For alt vi vet kan hun har snakket med helsesykepleier, en god venn eller noe slikt. Anonymkode: fa8c7...3d3 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #8 Skrevet 11. august 2023 enig me de som sier hun virker som en ansvarlig jente, ha tillit til henne og la henne få kreds for at hun tenker selv. Anonymkode: 07694...99c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #9 Skrevet 11. august 2023 La henne være. Det er helt normalt at tenåringene får ett sexliv i den alderen. Detaljene rundt det raker ikke deres foreldre. Anonymkode: 822cf...56c 1
Kaisada Skrevet 11. august 2023 #10 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hun er 16, nesten 17. Da jeg skulle legge noen klær inn på rommet hennes, kom jeg over to pakker med angrepiller. Begge åpnet og brukt. Hun har ingen kjæreste som jeg vet om, og jeg må innrømme at jeg ikke trodde hun hadde debutert. Hun er gammel nok til å ha sex og ha et privatliv, men som mor er jeg jo så redd for at hun skal bli utnyttet, være med på noe hun ikke vil og kan angre på. Og jeg frykter jo at hun ligger rundt. Det er et par uker siden jeg fant disse, og jeg har ikke sagt noe verken til henne eller til mannen. Datteren min og jeg har et forhold der vi kan snakke om det meste, men bør jeg si noe eller la være? Hun begynte på p-piller for noen måneder siden, det har hun fortalt. Begrunnelsen var da mensen-smerter. Men jeg forstår jo nå at det nok ikke var derfor. Jeg antar jo at angrepillene er fra før p-pillene. Vi har selvsagt snakket sammen om sex tidligere, og jeg har jo oppfordret henne til å ikke gjøre noe hun kan angre på. Er det bedre om jeg tar opp tråden ved en passende anledning og snakker generelt uten å nevne angrepillene? Eller skal jeg si at jeg fant dem? Anonymkode: 1e0cc...561 Så flott at hun tar ansvar. Dette må du bare ufarliggjøre. Sex er normalt, også hos en 16-17-åring:) Vis at du tåler henne og denne praten. Hvis du kom over disse pakkene med angrepiller uten å snoke i tingene hennes kan du fint si f.eks; "heisann jeg fant disse i ...., så flott at du prøver å beskytte deg mot å bli gravid for tidlig, men den er faktisk ikke helt 100% sikker. P-piller er bedre på lang sikt, trenger du hjelp til å skaffe deg det? Kan jeg hjelpe med noe?» Også tar du praten om kjønnssykdommer og sånt
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #11 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hun er 16, nesten 17. Da jeg skulle legge noen klær inn på rommet hennes, kom jeg over to pakker med angrepiller. Begge åpnet og brukt. Hun har ingen kjæreste som jeg vet om, og jeg må innrømme at jeg ikke trodde hun hadde debutert. Hun er gammel nok til å ha sex og ha et privatliv, men som mor er jeg jo så redd for at hun skal bli utnyttet, være med på noe hun ikke vil og kan angre på. Og jeg frykter jo at hun ligger rundt. Det er et par uker siden jeg fant disse, og jeg har ikke sagt noe verken til henne eller til mannen. Datteren min og jeg har et forhold der vi kan snakke om det meste, men bør jeg si noe eller la være? Hun begynte på p-piller for noen måneder siden, det har hun fortalt. Begrunnelsen var da mensen-smerter. Men jeg forstår jo nå at det nok ikke var derfor. Jeg antar jo at angrepillene er fra før p-pillene. Vi har selvsagt snakket sammen om sex tidligere, og jeg har jo oppfordret henne til å ikke gjøre noe hun kan angre på. Er det bedre om jeg tar opp tråden ved en passende anledning og snakker generelt uten å nevne angrepillene? Eller skal jeg si at jeg fant dem? Anonymkode: 1e0cc...561 La være å ta det det opp. Datteren din er tydeligvis fornuftig. Anonymkode: 3607c...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #12 Skrevet 11. august 2023 Jenta er jo veldig ansvarlig! Hun kan allerede alt om befruktning og graviditet, siden hun nå tar ansvar. Tror du ikke at hun også da er kjent med kjønnssykdommer? Jeg tror hun godt kjenner til dette også! Skal du si noe, må det evt være at hun må stå sterkt i stormen hva angår hennes egne grenser, og at de aldri er feil, uansett hvor mye press det er det ute i dagens samfunn! Anonymkode: c1cec...566
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #13 Skrevet 11. august 2023 Jeg var hysterisk redd for å bli gravid den gangen. P-pillene ble tatt nesten på minuttet. Kondom var en selvfølge i tillegg. Og likevel husker jeg 2-3 ganger der jeg likevel tok angrepille. Anonymkode: b95ce...ae7 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #14 Skrevet 11. august 2023 Nei. Det du skal gjøre, ts, er å kjøpe inn kondomer og angrepiller og ha dem i medisinskapet. Og la alle dine barn som er 10 eller over vite at de er der og at du ikke teller dem. Forsvinner de? Da kjøper du inn nye. Dette er noe alle foreldre bør gjøre. Uavhengig av om deres barn er jenter eller gutter. Og: folk ligger ikke «rundt». De har et sexliv. De deler det ikke med sin mor. Å tenke at noen «ligger rundt» vitner om et forkastelig menneskesyn. Anonymkode: 672b6...8bb
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #15 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og: folk ligger ikke «rundt». De har et sexliv. De deler det ikke med sin mor. Å tenke at noen «ligger rundt» vitner om et forkastelig menneskesyn. Anonymkode: 672b6...8bb Når jeg tenker meg om ville ingen mor formulert det slik... I alle fall ikke om egen datter. Anonymkode: b95ce...ae7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #16 Skrevet 11. august 2023 Du bør helt klart la være å si at du fant pillene hennes, og heller ikke spørre om sexlivet hennes. Men du kan fint samtale løst og fast om sex og graviditet på generelt grunnlag. Det er stor forskjell synes jeg, på å ha en åpen dialog med foreldre om sex generelt vs å dele sitt eget sexliv med foreldre. Anonymkode: f2f51...196 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #17 Skrevet 11. august 2023 Jeg hadde snakket med henne. Jeg hadde fortalt hva jeg hadde funnet. Anonymkode: aa968...22a
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #18 Skrevet 11. august 2023 Jeg ville ikke ha sagt at jeg hadde funnet de. Da hadde hun kanskje følt at du snoker i tingene hennes, og mulig hun blir veldig fornærmet. Spesielt i den alderen så syns hun nok ikke at det er noe trivelig. Husker meg selv i den alderen, og da var jeg ganske opptatt av å ha et privatliv. Ble ganske sint om noen begynte å legge seg borti det. Kanskje hun å er slik, og da er hun nok ikke så mottakelig til det du egentlig vil snakke om. Da blir kanskje alt fokuset heller på "snokingen" på rommet hennes. Tror jeg heller ville tatt opp en samtale når det passer bra og snakke litt generelt sammen om alt. Anonymkode: a3ba4...b6c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #19 Skrevet 11. august 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Det forskjell på åpenhet og å dele alt. Man kan fint ha åpenhet OG et privatliv. Dersom datteren til TS har hatt behov for å bruke angrepille, kan jeg forstå at dette er noe hun ikke ønsker å snakke med moren sin om. For alt vi vet kan hun har snakket med helsesykepleier, en god venn eller noe slikt. Anonymkode: fa8c7...3d3 Når ts velger å skrive en post om det på kvinneguiden skjønner jeg godt at datter ikke vil dele. Men altså, synes mor kunne prøve å snakke litt med datteren sin istedenfor kvinneguiden..... Anonymkode: 09805...154
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #20 Skrevet 11. august 2023 Ser flere skriver datteren er fornuftig, men man er vel ikke så fornuftig hvis man blir nødt til å ta angrepiller? Lurt å tenke på prevensjon på forhånd heller. Anonymkode: b7395...0d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå