Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det skjer veldig ofte at selger har solgt varen og ikke markert den som solgt

Anonymkode: 8327c...f4f

Hva andre gjør angår ikke meg. Jeg markerer med en gang så kjøper slipper å bekymre seg om varen faktisk er solgt og av en seriøs selger eller ikke.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg liker andre veien, når noen gir et bud så presser jeg opp prisen med følgende: Har allerede bud på den pris, så du må nok opp litt.

Har også hatt annonser der jeg skriver opp budene i teksten etterhvert(fiktive), da byr folk innimellom 😂

Anonymkode: 82453...359

Der har du grunnen til at man aldri, aldri skal gå på annonser som spør etter "høystbydende over" på Finn. 

Anonymkode: c3daa...ec9

• Liker 6
Skrevet
omnitron skrev (6 minutter siden):

Pruter på det meste på finn, og får stort sett varene jeg ønsker billigere enn listet pris. 
Det er tullete og uøkonomisk å ikke prute.

Har nok spart noen titusener av kroner på pruting.

Jeg pruter også på nye ting i butikker. Svært sjeldent det ikke blir gitt noe ekstra rabatt.

Det er smått umoralsk å prute med småselgere som bare prøver å få inn noen ekstra kroner så her betaler jeg "fullpris" med glede. Prute kan man gjøre på shoppingsenteret og i de store kjedene. Eneste om varen ikke er i samme stand som oppgitt så er det greit å slå av noen kroner. Nå er det hovedsaklig torget jeg snakker om. For alt jeg vet kan Finn for deg være ensbetydende med bilsalg på flere millioner kroner. Mange som misforstår begrepet Finn. Ikke alt som skjer på torget.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
frivis skrev (19 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om noen spør pågående om pruting. Jeg vet hva min vare er verdt, og priser ganske langt nede pga folk vanligvis priser for høyt. Så hos meg er det ferdig pruta for å si det mildt. Jeg bare putter en 🤣 hver gang noen spør om pruting *bye buh*. Selger det meste etter 1-3 dager, så jeg vet jeg priser innenfor.

Det mest tragiske med det hele er at pruter'ne ofte kommer etter jeg har solgt varen og ønsker å kjøpe den til min pris. Men tror noen bare pruter uansett hva prisen er, de tror at da gjør de et godt kjøp.

Har du noen tips til hva slags pris man legger ut ting for ift. hva varen koster ny?

Anonymkode: 66958...75e

• Liker 1
Skrevet

Pruting er selvfølgelig en del av finn.no greia. Når du selger som privatperson, så er det ofte en viss avstand mellom hva selger og kjøper mener er riktig pris. Hvis det er vanskelig for deg, så kanskje finn.no ikke er for deg TS?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Setter alltid prisen litt høyere enn jeg hadde tenkt så tror kjøper hun har gjort et kupp med prutingen sin😂

Anonymkode: 3e624...7df

• Liker 1
Skrevet

Skriv at du ikke vil ha pruting/fastsatt pris! På annonsen. Jeg pruter om jeg syns prisen er for høy og det ikke står noe om det i annonsen. 

For eks, ei som solgte en jakke til nøyaktig samme pris som hun kjøpte den for. Halv pris av opprinnelig pris men likevel, den var jo ligger i hjemmet hennes og da taper den verdi. 

Anonymkode: 36233...c6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 11.52):

Flere som blir irritert på alle som skal prute på Finn og Tise? Spesielt når de bare skal ha det 20 kr billigere eller noe slikt. Hva er vitsen? Jeg har satt en pris for en grunn, og ofte er det lavere enn halv pris av ny pris. Hvis jeg ser at jeg ikke får solgt setter jeg ned prisen selv. Jeg vil faktisk heller gi bort enn å akseptere et sånt bud. Alle som prøver på slikt blir ignorert av meg. Hva synes dere andre her inne?

Anonymkode: 0e19b...1cf

Har solgt en del varer tidligere på finn.no, men markerte alltid  prisen på varen med for eksempel ferdig prutet 900,- + frakt.

Har aldri opplevd noen som har prøvd å prute, men har kun solgt nye varer som jeg vet ikke er å finne til noen rimeligere pris i ny stand. Kanskje derfor jeg ikke har opplevd forøk på pruting?

• Liker 1
Skrevet

Å ikke prute er det unormale i et marked.

Utrolig at så mange ikke forstår det. Er dette typisk norsk nisselue?

Selv på det aller dyreste mange av oss kjøper, nemlig bolig, så er det også vanlig å prute. Da kalles det budgivning og budrunde. Så klart finnes det irriterende prutere, de som slår av bare 3% eller ønsker seg halv pris på nye annonser eller som prøver selv om det står "ferdig prutet". Jeg pleier å se hvor lenge annonsen har ligget ute og sammenligne med andre annonser og hva tingen koster nytt. Siste kjøp på Finn var en barnesykkel. Den lå ute til 1500. Da jeg spurte og fikk vite at den krevde litt vedlikehold av bremser og dekk og at den allerede hadde ligget ute i to uker, synes jeg det var helt greit å prøve seg med 900 og så fikk jeg den for 1200. Da er begge passe fornøyde. Det er dette som er handel!

Anonymkode: 0655f...bda

• Liker 1
Skrevet

Synes det er mer irriterende når jeg sleiver «må hentes på xxx» og velger ikke fiks ferdig osv. Og så hagler det spm om «kan du sende?».

Gidder ikke svare. 

Anonymkode: 6188f...c58

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det er mer irriterende når jeg sleiver «må hentes på xxx» og velger ikke fiks ferdig osv. Og så hagler det spm om «kan du sende?».

Gidder ikke svare. 

Sleiver=skriver

Skrevet
1 hour ago, omnitron said:

Pruter på det meste på finn, og får stort sett varene jeg ønsker billigere enn listet pris. 
Det er tullete og uøkonomisk å ikke prute.

Har nok spart noen titusener av kroner på pruting.

Jeg pruter også på nye ting i butikker. Svært sjeldent det ikke blir gitt noe ekstra rabatt.

Pruter du også på ting som ligger lavest i sin kategori? Har du god greie på hva en vare er verdt? Selvsagt kan man prute på mye, når folk priser dem for høyt. 

Feks flere ganger jeg har sett etter brukt elektronikk, men funnet tilsvarende vare, bare helt nytt for samme eller billigere. Mange rare folk som selger.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du noen tips til hva slags pris man legger ut ting for ift. hva varen koster ny?

Anonymkode: 66958...75e

Det kommer selvsagt an på hvilke produktkategori det gjelder. En generell tommelfingerregel er at en pent brukt vare gir man minst 50% avslag på fra ny pris, med mindre varen har stor affeksjon og samleverdi. Det er selvsagt mye om og men, og du bør helst ha litt innsikt i produktsegmentet og platformen det blir solgt på. Jeg går ofte ned 60-80% fra ny pris, og dette er fordi jeg ønsker å kvitte meg med varen i løpet av 1-3 dager. Men har man ønske om å bruke litt mer tid, så ligger man seg litt høyere, med fare for å måtte få flere skambud.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 11.52):

Flere som blir irritert på alle som skal prute på Finn og Tise? Spesielt når de bare skal ha det 20 kr billigere eller noe slikt. Hva er vitsen? Jeg har satt en pris for en grunn, og ofte er det lavere enn halv pris av ny pris. Hvis jeg ser at jeg ikke får solgt setter jeg ned prisen selv. Jeg vil faktisk heller gi bort enn å akseptere et sånt bud. Alle som prøver på slikt blir ignorert av meg. Hva synes dere andre her inne?

Anonymkode: 0e19b...1cf

Kanskje ikke deg, men veldig ofte er det ikke det. Det er slått av kaaaanskje 1/4 av prisen og man finner tilsvarende billigere på salg. Blir helt sjokkert av hvilke peiser folk får seg til å ta. 

Anonymkode: cc2f2...689

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 12.17):

Jeg priser ting litt dyrere enn hva jeg er villig til å selge for nettopp pga det. Legger jeg ut noe til 500 kr, så får jeg ofte "bud" på 3-400 kr.

Anonymkode: 32957...45b

samme her, så da hevet jeg prisen og fikk bud på 500kr, lol og fikk solgt med en gang. 

Anonymkode: 6edce...e45

Skrevet

Selvsagt kan en prute, gjenstanden er verd det markedet gir.
Om budet er for lavt så kan en selge til noen andre, om det ikke finnes andre kjøpere så er det sannsynligvis rett pris.

Verdien av gjenstander er relativt komplisert og derfor er det vanskelig for både selger og kjøper å ha nøyaktig verdivurdering. Prosentvis avslag fra ny pris er i seg selv irrelevant.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg liker andre veien, når noen gir et bud så presser jeg opp prisen med følgende: Har allerede bud på den pris, så du må nok opp litt.

Har også hatt annonser der jeg skriver opp budene i teksten etterhvert(fiktive), da byr folk innimellom 😂

Anonymkode: 82453...359

Hvis noen hadde skrevet at jeg «må nok opp litt» hadde jeg aldri kjøpt. Jeg MÅ ingenting. 

Anonymkode: cc2f2...689

• Liker 2
Skrevet
K.B. skrev (2 timer siden):

Pruting er selvfølgelig en del av finn.no greia. Når du selger som privatperson, så er det ofte en viss avstand mellom hva selger og kjøper mener er riktig pris. Hvis det er vanskelig for deg, så kanskje finn.no ikke er for deg TS?

Kjøperne mener jo alltid at "riktig pris" er maks en fjerdedel av hva varen kostet ny. For en knapt året gammel iphone til over 10 000 kr som ny, så vil det si at folk på Finn pruter og byr 2000-2500 kr for en slik telefon. Det er frekt, skambud og slett ikke "riktig pris". Det er ikke sånn at kjøperne er de som har den riktige prisen. De vil jo aldri betale mer enn en fillesum uansett.

Anonymkode: 3fda8...3ae

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, ThereGoesBob said:

Hva andre gjør angår ikke meg. Jeg markerer med en gang så kjøper slipper å bekymre seg om varen faktisk er solgt og av en seriøs selger eller ikke.

Det angår jo deg siden du klager på det her...

Anonymkode: 8327c...f4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjøperne mener jo alltid at "riktig pris" er maks en fjerdedel av hva varen kostet ny. For en knapt året gammel iphone til over 10 000 kr som ny, så vil det si at folk på Finn pruter og byr 2000-2500 kr for en slik telefon. Det er frekt, skambud og slett ikke "riktig pris". Det er ikke sånn at kjøperne er de som har den riktige prisen. De vil jo aldri betale mer enn en fillesum uansett.

Anonymkode: 3fda8...3ae

JegTelefon fra forrige år er for fattigfranser og er derfor ikke verdt mer enn et par tusenlapper.

Anonymkode: cdc03...7f2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...