Gå til innhold

Rart problem med Cipralex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann som har brukt Cipralex i 10+ år. Etter at jeg hadde god effekt av dem i begynnelsen har det de siste årene vært litt sånn at jeg har vært usikker på om jeg har kjent noen effekt og jeg har vurdert litt fram og tilbake om jeg like godt kunne slutte. Jeg har imidlertid vært usikker på dette også derfor har jeg fortsatt for å være på den sikre siden. Dette har som sagt gått helt greit. Har ikke merket noen spesielle bivirkninger og alt har i grunnen gått helt greit.

Nå for kanskje 2 uker siden skjedde det imidlertid noe rart. Plutselig har jeg av mangel på et bedre ord blitt veldig følelsesmessig flat. Alt føles "greit nok". Ikke noe dårlig og ikke noe bra om dere skjønner? Dette har jeg ikke hatt tidligere utenom kanskje helt i begynnelsen. 

Det er egentlig ikke noe ubehagelig. Det føles bare rart at det plutselig ble sånn.

Jeg vet at dette er en bivirkning mange opplever, men er det ikke rart at det plutselig dukker opp etter så mange år? Er det andre her som har opplevd det samme? 

Anonymkode: a64ba...272

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke dette har sammenheng med Cipralex.  

Skrevet

TS her. Ok. Hva tenker du at det kan være da? Rart å plutselig føle seg "flat" liksom.

Det trenger selvfølgelig ikke være cipralex, men jeg bare kan ikke skjønne hva ellers det kan være.

• 3 måneder senere...
Skrevet

TS her igjen. Beklager å svare i denne tråden så lenge etterpå. Jeg har fortsatt det samme "problemet" og har tenkt mye på hva det kan komme av. Synes det er rart.

Nå tror jeg kanskje at jeg har funnet svaret. Jeg bruker en annen medisin (Levaksin) i tillegg som er mot lavt stoffskifte og i vår / sommer fikk jeg beskjed av legen om å øke dosen på denne.

Er det ikke sånn at den kan påvirke hvordan kroppen tar opp medisiner? Og at dette kan være grunnen til at jeg plutselig fikk sterkere effekt av cipralex etter mange år? Er det noen her som vet noe om dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 12.55):

TS her. Ok. Hva tenker du at det kan være da? Rart å plutselig føle seg "flat" liksom.

Det trenger selvfølgelig ikke være cipralex, men jeg bare kan ikke skjønne hva ellers det kan være.

Høres ut som du trenger sterkere antidepressiva. Å bli flat følelsesmessig er jo ofte tilstanden ved depresjon. Jeg blir slik når jeg er deprimert. Går ikke i kjelleren liksom, ikke ned i noe stort mørke, men blir flat følelsesmessig. Jeg er klar over dette, legen også, så jeg begynner umiddelbart å ta antidepressiva når jeg blir slik. Da går det over. 

Anonymkode: 3a61d...73f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her igjen. Beklager å svare i denne tråden så lenge etterpå. Jeg har fortsatt det samme "problemet" og har tenkt mye på hva det kan komme av. Synes det er rart.

Nå tror jeg kanskje at jeg har funnet svaret. Jeg bruker en annen medisin (Levaksin) i tillegg som er mot lavt stoffskifte og i vår / sommer fikk jeg beskjed av legen om å øke dosen på denne.

Er det ikke sånn at den kan påvirke hvordan kroppen tar opp medisiner? Og at dette kan være grunnen til at jeg plutselig fikk sterkere effekt av cipralex etter mange år? Er det noen her som vet noe om dette?

Du fikk vel heller svakere effekt av Cipralex isåfall. 

Anonymkode: 3a61d...73f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor snakker du ikke med legen om dette?

Anonymkode: a416c...ef7

• Liker 2
Skrevet

Jeg har prøvd å gjøre det, men han sier at det er vanskelig å svare på og at han ikke vet. Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg tenkte at det kanskje finnes andre her som har opplevd noe lignende eller vet mer enn legen min om hvordan medisiner virker mot hverandre.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 11.17):

Jeg er en mann som har brukt Cipralex i 10+ år. Etter at jeg hadde god effekt av dem i begynnelsen har det de siste årene vært litt sånn at jeg har vært usikker på om jeg har kjent noen effekt og jeg har vurdert litt fram og tilbake om jeg like godt kunne slutte. Jeg har imidlertid vært usikker på dette også derfor har jeg fortsatt for å være på den sikre siden. Dette har som sagt gått helt greit. Har ikke merket noen spesielle bivirkninger og alt har i grunnen gått helt greit.

Nå for kanskje 2 uker siden skjedde det imidlertid noe rart. Plutselig har jeg av mangel på et bedre ord blitt veldig følelsesmessig flat. Alt føles "greit nok". Ikke noe dårlig og ikke noe bra om dere skjønner? Dette har jeg ikke hatt tidligere utenom kanskje helt i begynnelsen. 

Det er egentlig ikke noe ubehagelig. Det føles bare rart at det plutselig ble sånn.

Jeg vet at dette er en bivirkning mange opplever, men er det ikke rart at det plutselig dukker opp etter så mange år? Er det andre her som har opplevd det samme? 

Det du beskriver er en tilsiktet virkning. Dessuten kan bli mindre følelsesfylt med alderen. dessuten er det vanlig å måtte øke dosen. Ikke slutt!

Endret av Anonym11223344
Skrevet

Har brukt Cipralex like lenge som deg, har ikke merket noe til det. Kanskje du må ha større dose nå? Å være veldig likegyldig, fjern og tom innvendig er sånn jeg blir når jeg er deprimert. 

Anonymkode: fcf99...1d3

• Liker 3
Skrevet

Du kan testes for opptaket av cipralex i kroppen. Langvarig bruk kan redusere effekten. Enkel blodprøve hos legen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar remeron og føler meg slik etter et par måneder. Syns det ble verre litt uti bruken. Men som flere sier er det pga den eller sykdommen som medisin da isåfall ikke virker på. Føler meg ikke som meg

Anonymkode: 2afd6...513

Skrevet

Hei, jeg gikk på zoloft for lenge siden. Håpet jeg skulle bli mindre depresiv. Når jeg så oppdaget at jeg kunne se dyr bli torturert, barn mishandlet(på film altså) uten å reagere ble jeg rett og slett skremt. Så jeg kuttet ut alt slikt av redsel for å bli komplett psykopat. 

Jeg vil heller drømme om og ende mitt eget liv av og til fremfor å ikke bry meg når andre lider

Anonymkode: 89c52...c51

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har prøvd å gjøre det, men han sier at det er vanskelig å svare på og at han ikke vet. Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg tenkte at det kanskje finnes andre her som har opplevd noe lignende eller vet mer enn legen min om hvordan medisiner virker mot hverandre.

Jeg opplever og at leger bare sier slik og evt ja du kan bli flat. Men opppever mange rare ting nå som jeg går på AD og syns ogaå det er fint å høre andres erfaring. Men er jo litt vanskelig å vite hva som skyldes medisin og hva som skyldes det man behandles for da

Anonymkode: 2afd6...513

Skrevet

TS her. Jeg har ingen planer om å slutte med Cipralex nå når jeg jo har fått en slags effekt av dem igjen. 

Det som er greia er at når jeg begynte å ta dem for 10+ år siden fikk jeg effekt som ligner på den jeg har nå. Etter kanskje 3-5 år avtok effekten gradvis. Før den plutselig kom igjen i sommer. Dette med å føle seg flat er absolutt på en god måte. Synes bare det er rart at effekten plutselig kommer tilbake etter så lang tid. Og tenkte kanskje noen her hadde lignende erfaringer...

Skrevet

Du kan ha utviklet toleranse. Dette er helt normalt med antidepressiver. Med andre ord kan det hende de ikke gir effekt lenger, og at du kjenner på den flatheten som kjennetegner den depresjonen du kanskje bruker dem for? Snakk med legen din.

Skrevet

Cipralex er ikke noe man skal gå på over så lang tid.

Cipralex er en hjelp for å gjøre en i stand til å jobbe med depresjon/angst, ikke skal det gis uten samtidig samtaleterapi heller.

Antidepressiva er litt som en krykke når man har skadet seg, hjelp til å gå frem til man klarer det selv igjen.

Cipralex er kjent for å gi et avflatet følelsesliv, man er ikke deprimert i samme grad, men man føler heller ikke gleden, sørger osv slik man trenger.

Kan høres ut som du bør ha en grundig medisinen gjennomgang med legen din, noe den skal ta initiativ til selv forsåvidt.

Sjekkes andre ting, tar du blodprøver jevnlig. Hvordan er d-vitamin osv, det hjelper ofte mer å få det opp på jevnt høyt nivå, enn å bruke Cipralex over tid.

Jeg ville klaget på legen hvis legen ikke gjør noe med det, og ja jeg har gjort det før, hjulpet andre med det.

Mye lettere å skrive ut den resepten enn å gjøre det man skal for å reelt få pasienten sin ut av depresjonen.

Anonymkode: cfdf6...746

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Cipralex er ikke noe man skal gå på over så lang tid.

Cipralex er en hjelp for å gjøre en i stand til å jobbe med depresjon/angst, ikke skal det gis uten samtidig samtaleterapi heller.

Antidepressiva er litt som en krykke når man har skadet seg, hjelp til å gå frem til man klarer det selv igjen.

Cipralex er kjent for å gi et avflatet følelsesliv, man er ikke deprimert i samme grad, men man føler heller ikke gleden, sørger osv slik man trenger.

Kan høres ut som du bør ha en grundig medisinen gjennomgang med legen din, noe den skal ta initiativ til selv forsåvidt.

Sjekkes andre ting, tar du blodprøver jevnlig. Hvordan er d-vitamin osv, det hjelper ofte mer å få det opp på jevnt høyt nivå, enn å bruke Cipralex over tid.

Jeg ville klaget på legen hvis legen ikke gjør noe med det, og ja jeg har gjort det før, hjulpet andre med det.

Mye lettere å skrive ut den resepten enn å gjøre det man skal for å reelt få pasienten sin ut av depresjonen.

Anonymkode: cfdf6...746

Det er individuelt hva som nytter, samt effekten, og bivirkningene. Det er feil av deg å generalisere.

Samtaleterapi har aldri hjulpet meg. D-vitamin 40 hjalp mot vinterdepresjon.

Jeg fikk normalt følelsesliv av Cipralex. Med den er jeg i stand til å føle både glede og sorg, mens jeg før var «død» innvendig.

Endret av MyMichelle
Fiksa skrivefeil!
Skrevet

TS her. Ok. Jeg hadde tidligere (før jeg starter på cipralex) mye angst og følte meg veldig urolig generelt. Cipralex har hjulpet meg til å komme i jobb, startet med trening, slanke meg og generelt føle meg mye bedre. 

Så jeg mener selv at jeg har god effekt av dem og det gjør legen min også. I begynnelsen gikk jeg også til terapi hos psykolog,men har sluttet der nå. Jeg har imidlertid fortsatt å  ta cipralex og det er legen min enig i at jeg skal.

Imidlertid er det sånn at fra kanskje for 7-8 år siden og fram til i sommer var jeg usikker på om jeg hadde noen særlig effekt av dem. Og vurderte flere ganger å slutte. Men fortsatte likevel.  Nå har de imidlertid plutselig fått en slags effekt igjen sånn som jeg skrev om i det første innlegget mitt. 

Jeg synes bare det er rart at det er sånn og lurte på om noen har opplevd det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...