AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Baby er 11mnd. Har siden ca 5mnd våknet en del på natt. Tidligere ble det mye flaske. Nå spiser baby mer i løpet av dagen, så flaske er ikke like stort behov for på natt. Men det hender han får litt likevel om urolig. Han legges mellom 19-1930. Det tar ca 30min før han sovner. Han prøver å tulle litt, men merker han er trøtt. Han er da i egen seng og vi roer han der. Så sover han frem til midnatt. Våkner ofte da, men da er det bare litt stryk/smokk også sovner han. Men oppvåkningene etter det er hyppig. Roer seg ikke alltid med smokk/flaske/stryk/snur han til motsatt side. Mye "grynting", ikke hylskriking. Misnøye rett og slett. Siden vi skal på jobb så ender det med at vi tar han opp i sengen vår. Da roer det seg gjerne en liten stund, men så fortsetter det frem til ca 05 (men da slipper jo vi å sette oss opp og våkne ordentlig). Deretter sover han som regel sammenhengende til 0630-0700. På dagtid sover han som regel 2 dupper. Ca 1030-1130 og ca 1330/1400 og en time. En og annen gang sover han av og til opp til 2t ved ene duppen. Vi legger han i egen seng og tar han ikke opp (sovner som regel raskt) eller i vogn om vi er på tur/ærend. Han sover da godt "hvor som helst". Men hva gjør vi feil på natt? Jeg har foreslått å stå i det og la han være i egen seng. Men mannen begynner kl 06 på jobb. Han vil jo gjerne sov mest mulig. Og jeg må jo ta baby fra han står opp. Vi lurer også på om barnet reagerer på mat og derfor har urolig søvn? Uten at vi merker noe på magen da. Helsestasjon råder oss å fortsette som vi gjør og sier noen babyer er slik. Anonymkode: 7c490...7a2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Sånn er min og, starter rundt 4 mnd her og først nå som hun er 17 måneder har hun begynt å sove litt lenger strekk og ikke våkne hver 1-2 time hele natten. I perioder var hun også en del våken, at hun kunne ha et strekke på 1-3 timer våkentid midt på natta.. Syntes nesten det er verre enn hundre oppvåkninger. Vi samsov og har først nylig flyttet henne tilbake i egen seng. Samsoving var det eneste som ga "nok" søvn + at den som var i perm sov først dupp sammen med henne og den som skulle stå opp med henne la seg tidlig. Jeg har tatt alle oppvåkninger på natt fordi en lang stund sovnet hun bare igjen om hun fikk amme. Følte vi prøvde alt av mindre/mer dagsoving, lenger våkenvindu før leggetid, tidligere/senere leggetid, mer/mindre aktivitet, ingen skjermtid ++ uten noe effekt. Mulig vår har hatt noe medisinsk jeg vet ikke, fastlege og HS mente ikke det men undersøkte heller ikke noe særlig, ba oss bare slutte å nattamme som ikke hjalp. Men har ikke hatt noen andre symptomer på typiske ting som gir urolig søvn som feks reflux eller melkeallergi så har tenkt at det har vært behov for nærhet først og fremst, og at hun bare er sånn. Generelt vært en ganske klistremerkete baby men også aktiv og fornøyd for det meste på dagtid. Anonymkode: fa6eb...913
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 Vi kuttet ned til 1 dupp før barnet var 11 mnd, sov ikke lenge da heller (40- 60 min) i barnehage fra 12-12.45 ca. La barnet tidligere på kvelden. Har barnet noe plager ellers? Hyppig oppvåkning på natt kan også komme av melkeallergi😬 Her var symptomene eksem, tette luftveier på natt og hyppige oppvåkninger. Roet seg fort etter vi kuttet melkeprotein. Anonymkode: 35be5...bc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå