AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Husker ikke at jeg hadde dette problemet med eldste, men det begynner å bli et problem her nå pga. jeg har en 2,5 åring🥺 Babyen er 3 uker og sovner som regel alltid under amming. Men om jeg prøver å legge henne over i egen seng etc.. så våkner hun og hyler/gråter. Vil helst ligge inntil meg hele tiden. Dette går rett og slett ikke når jeg er alene med begge barna og eldste er hjemme fra barnehagen (Mannen jobber offshore). Eldste er jo fortsatt liten, og trenger å bli lekt med, byttet bleie på, må lage middag/finne mat, kle på osv.. så kan ikke sitte i sofaen hele tiden. Kjenner jeg er nervøs før helgen, for er første gang jeg er alene med begge en hel helg. Baby kan sovne i vogna, men våkner som regel når den ikke trilles lenger. Gråter mye og er lei meg, fordi jeg føler at babyen tar "hele meg" og ikke er så mye igjen til storebror. Kjenner en slags sorg over at det ikke er bare er oss to lenger (er vant til å være mye alene pga. turnusen til pappaen). Det hjelper heller ikke at jeg får minimalt med søvn om nettene da jeg ikke får til å sove med baby oppå meg og hun våkner når blir lagt ned.. hun kaver mye og bæsjer mye på nettene også. Eldste våkner 06 og er heldig om jeg har fått et par timer innen den tid.😫 Ps. Det er ikke bare grusomt. Koser meg med serie på dagtid/etter eldste er i barnehagen/lagt for kvelden og baby sover på meg. Problemet er bare når eldste også trenger mammaen sin. Det resulterer i gråting hver 9 av 10 ganger.🥺 Anonymkode: 5d05d...f64
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Start med å skaffe deg et bæresjal eller noe som gjør at du kan ha baby inntil deg samtidig som du har armene fri for å gjøre ting med eldste. Og så kan du begynne å se etter hjelpemidler som kan bidra til at minste sover, også når det ikke soves PÅ deg. Det finnes sånn greie som rister vogna. Kan det hjelpe? Vi hadde en "hengekøye" for baby, som hadde fjær som skapte bevegelse, slik at det var bedre og mer omsluttende å sove i enn vogn eller seng. Der kunne minste sove uten å være PÅ meg. Ut over det må du nesten innse at noen babyer er ekstremt nærhetskrevende, og at det kommer til å være en del av hverdagen din i en del måneder fremover. Anonymkode: aad2e...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 Dette er en vanlig problemstilling. Kan du lære opp baby litt sakte til ikke å ligge inntil deg? F.eks. Starte med å ligge på pute inntil kun armen, la baby få genser/ skal som du har hatt på deg å kose med (den lukter deg, og tar du den av (lettest med sjal) og gir direkte er den fremdeles varm mens du sniker deg unna). Har du partner? I denne perioden bør partner ta seg av det praktiske med eldste som bleieskift. Ting endrer seg fra uke til uke med en så liten baby. I denne perioden du er inne i fikk ikke jeg lekt med eldre barn. Det jeg fikk gjort var å sitte med baby i en armkrok, stort barn i den andre armkroken og lese bok for eldste. Alt praktisk for eldre barn tok hovedsakelig mannen min seg av, og så gjorde jeg litt mer uke for uke etterhvert som det gikk seg til med minste. Ang vugging: Vi brukte toppen på vogna som ikke sto stabilt på gulvet, og så vugget jeg med foten mens jeg gjorde andre ting. Anonymkode: 6db83...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #4 Skrevet 11. august 2023 Selvfølgelig vil babyen ligge inntil deg. Noen har babyer som klarer å sove alene, mens andre trenger mye nærhet. Skaff deg bæresjal, da får du gjort det meste, og les deg opp på trygg samsoving så dere får nok hvile om natten. Pappaen kan ta bæsjebleier. Anonymkode: 6e4cc...896 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Skrevet 11. august 2023 En ting til: Mine babyer elsket å sovne mens de sugde pupp. Når jeg prøvde å snike puppen unna etter de hadde sovnet våknet de lett, eller like etterpå. Min løsning ble å smøre en melkedråpe på en smokk, og snike den inn i munnen på baby i det øyeblikket baby ble slapp i munnen av søvn. Anonymkode: 6db83...4f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Skrevet 11. august 2023 Begynn å amme med baby oppå deg. Når babyen begynner å bli ferdig legger du deg på siden, så babyen legges sideveis på madrassen (med puppen i munnen). Når babyen begynner å bli døsig prøver du å lirke puppen ut av munnen. Så vender du forsiktig baby over på ryggen. Dette i sengen. Du kan også prøve dette på ammemadrass. Anonymkode: b0b82...7d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #7 Skrevet 11. august 2023 En av mange grunner til at jeg har så stor respekt for flerbarnsforeldre 👍🏻 Anonymkode: f2c90...354
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #8 Skrevet 11. august 2023 Begge mine var sånn, og ja, det er skikkelig slitsomt. For meg var det verst med førstemann, siden jeg ikke helt var forberedt på at det kunne bli sånn, og han i tillegg nektet alt av bæretøy. Med andremann MÅTTE han bare godta å være i bæresele. Fikk til å skifte på storebror, leke, osv, med minstemann i bæresele. Med minsten samsov jeg, ikke med ham PÅ meg, men med meg liggende på siden støttet opp med pute i ryggen og underste armen bøyd frem og under hodet mitt så jeg ikke kunne rulle til siden. Så bare lå jeg sånn og ammet, med babyen liggende i sengen ved siden av meg. Når han sovnet, kunne jeg lirke meg litt vekk, uten å måtte flytte babyen. Anonymkode: 30a16...2ec 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #9 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er en vanlig problemstilling. Kan du lære opp baby litt sakte til ikke å ligge inntil deg? F.eks. Starte med å ligge på pute inntil kun armen, la baby få genser/ skal som du har hatt på deg å kose med (den lukter deg, og tar du den av (lettest med sjal) og gir direkte er den fremdeles varm mens du sniker deg unna). Har du partner? I denne perioden bør partner ta seg av det praktiske med eldste som bleieskift. Ting endrer seg fra uke til uke med en så liten baby. I denne perioden du er inne i fikk ikke jeg lekt med eldre barn. Det jeg fikk gjort var å sitte med baby i en armkrok, stort barn i den andre armkroken og lese bok for eldste. Alt praktisk for eldre barn tok hovedsakelig mannen min seg av, og så gjorde jeg litt mer uke for uke etterhvert som det gikk seg til med minste. Ang vugging: Vi brukte toppen på vogna som ikke sto stabilt på gulvet, og så vugget jeg med foten mens jeg gjorde andre ting. Anonymkode: 6db83...4f2 Barnefaren jobber offshore står det i det første innlegget som ts skriver Anonymkode: 195ee...e10 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #10 Skrevet 11. august 2023 Rekker du helt ned i senga? Det er jo ikke sikkert det virker, men det som funka for ene min var varneflaske under dyna mens babyen ammet eller ble bysset også la vi babyen ned i varm seng. Men babyen våknet dersom man ikke holdt hen tett inntil den voksne helt til hele babykroppen var trygt i varm seng. Virket som om akkurat dette barnet sov lett nok til å få "hetta" av å føle seg litt i fritt fall. Det er jo ikke sikkert det er selve leggingen ned i senga som er problemet, ville bare dele en mulig løsning hvis den våkner av å bli lagt. ❤️ Anonymkode: e5eba...cfe 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #11 Skrevet 11. august 2023 Et triks som noen ganger funka her var å legge babyen gradvis ned. Dvs. først rumpa nedpå og så sakte lirke nedpå resten av kroppen. Da ble det ikke så brått. Anonymkode: e4054...6ee
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #12 Skrevet 11. august 2023 3 uker er altfor ung til å prøve lære babyen sove alene. De produserer ikke egne søvnhormoner ennå. Jeg ville akseptert at baby trenger deg nå, og enten brukt bæresjal eller holde baby mens den sover. Vi hadde det likt her og samsov første halve året av denne grunnen. Anonymkode: df99e...032 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #13 Skrevet 11. august 2023 Mulig du allerede har forsøkt dette men min måtte legges ned på siden og så forsiiiktig rulles over på ryggen. Sånn unngår man den fallrefleksen som små babyer har som gjør at de våkner. Jeg brukte og trikset andre her forteller om å ligge inntill/amme liggende og så lirke meg bort (og deretter snu baby til ryggen) Sovepose på baby er også et triks for at ikke temperaturforandringen blir så stor når de legges ned. Kjenner noen som brukte sånn elektrisk hengevugge med stor suksess (Moonboon?) men tror ikke den er trygg å bruke om natta. Et billigere alternativ er sånn man fester på vogna så den vugger/rister, om baby sover så lenge vogna er i litt bevegelse. Sett vogna inne med den på og sov i nærheten Antar eldste går i barnehage så selv om dere må tidlig opp ville jeg forsøkt å legge meg og baby igjen etter levering. Legg opp til trygg samsoving eller bedsidecrib og forsøk å sov på dagtid med baby. Min sov iallfall bedre på dagtid på den alderen. Er og lov å spørre familie om hjelp når mannen er offshore! Få hjelp til husarbeid, avlastning med eldste, trilletur med yngste så du kan være med eldste eller sove. Anonymkode: bd4d4...6d7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #14 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mulig du allerede har forsøkt dette men min måtte legges ned på siden og så forsiiiktig rulles over på ryggen. Sånn unngår man den fallrefleksen som små babyer har som gjør at de våkner. Jeg brukte og trikset andre her forteller om å ligge inntill/amme liggende og så lirke meg bort (og deretter snu baby til ryggen) Sovepose på baby er også et triks for at ikke temperaturforandringen blir så stor når de legges ned. Kjenner noen som brukte sånn elektrisk hengevugge med stor suksess (Moonboon?) men tror ikke den er trygg å bruke om natta. Et billigere alternativ er sånn man fester på vogna så den vugger/rister, om baby sover så lenge vogna er i litt bevegelse. Sett vogna inne med den på og sov i nærheten Antar eldste går i barnehage så selv om dere må tidlig opp ville jeg forsøkt å legge meg og baby igjen etter levering. Legg opp til trygg samsoving eller bedsidecrib og forsøk å sov på dagtid med baby. Min sov iallfall bedre på dagtid på den alderen. Er og lov å spørre familie om hjelp når mannen er offshore! Få hjelp til husarbeid, avlastning med eldste, trilletur med yngste så du kan være med eldste eller sove. Anonymkode: bd4d4...6d7 Moonboon er ikke trygg å bruke uten tilsyn, nei Anonymkode: e4054...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #15 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Husker ikke at jeg hadde dette problemet med eldste, men det begynner å bli et problem her nå pga. jeg har en 2,5 åring🥺 Babyen er 3 uker og sovner som regel alltid under amming. Men om jeg prøver å legge henne over i egen seng etc.. så våkner hun og hyler/gråter. Vil helst ligge inntil meg hele tiden. Dette går rett og slett ikke når jeg er alene med begge barna og eldste er hjemme fra barnehagen (Mannen jobber offshore). Eldste er jo fortsatt liten, og trenger å bli lekt med, byttet bleie på, må lage middag/finne mat, kle på osv.. så kan ikke sitte i sofaen hele tiden. Kjenner jeg er nervøs før helgen, for er første gang jeg er alene med begge en hel helg. Baby kan sovne i vogna, men våkner som regel når den ikke trilles lenger. Gråter mye og er lei meg, fordi jeg føler at babyen tar "hele meg" og ikke er så mye igjen til storebror. Kjenner en slags sorg over at det ikke er bare er oss to lenger (er vant til å være mye alene pga. turnusen til pappaen). Det hjelper heller ikke at jeg får minimalt med søvn om nettene da jeg ikke får til å sove med baby oppå meg og hun våkner når blir lagt ned.. hun kaver mye og bæsjer mye på nettene også. Eldste våkner 06 og er heldig om jeg har fått et par timer innen den tid.😫 Ps. Det er ikke bare grusomt. Koser meg med serie på dagtid/etter eldste er i barnehagen/lagt for kvelden og baby sover på meg. Problemet er bare når eldste også trenger mammaen sin. Det resulterer i gråting hver 9 av 10 ganger.🥺 Anonymkode: 5d05d...f64 Det er fordi du er varm, og sengen er kald. Prøv å forvarm sengen med varneflaske. Det funket med en gang her iallfall Anonymkode: 056c7...7a9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #16 Skrevet 11. august 2023 Varmeflaske i sengen, svøping og smokk. Anonymkode: 11df9...34d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå