Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

slettet

Endret av lille__lulu
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinnfolkarbeid? Har han vokst opp på sekstitallet eller?

Husarbeid deles selvsagt tilnærmet 50/50 dersom begge jobber like mye. Ellers må man bare fordele slik at det blir rettferdig.

Er det noen spesiell grunn til at det er du som gjør det meste av husarbeid?

Skrevet

Jeg synes at summen av alt arbeid, dvs både inntektsgivende arbeid og husarbeid skal være noenlunde lik for begge parter. Dvs at hvis noen bare jobber deltid eller er hjemmeværende bør vedkommende ta tilsvarende mer av husarbeidet. Hvis begge jobber fullt tar jeg det som en selvfølge at alt husarbeid deles likt.

Jeg og samboeren min deler omtrent likt. Vi har faste "plikter" hver dag og på vaske/ryddedagen (søndag formiddag, veldig greit med en fast dag). Han tar seg alltid av tørrmopping og vasking av gulv mens jeg vasker badet og vasker/henger opp klærne. Av det daglige er det f.eks. jeg som lager maten mens han dekker av/på bordet, tar inn/ut av oppvaskmaskin og vasker for hånd det som evt ikke tåler maskin, for å nevne noe. Det fungerer veldig bra.

Jeg synes ikke kvinner bør akseptere at de skal gjøre mesteparten av husarbeidet. Det er lett å si, for jeg vet at i praksis gjør nok de aller fleste kvinner fremdeles mest hjemme. Jeg tror derimot ikke alltid dette skyldes mannens latskap, men også at enkelte kvinner tror de vet best hvordan ting skal gjøres og jeg skjønner godt at noen menn ikke får lyst til å gjøre husarbeid hvis kona skal klage på at det ikke blir gjort skikkelig eller kommer og retter på ham underveis eller etterpå.

Skrevet (endret)

slettet

Endret av lille__lulu
Skrevet

Jeg krever at han ikke kaller husarbeid for kvinnearbeid (ihvertfall ikke på alvor) og at han skjønner at det ikke heter "å hjelpe til", men "å ta sin del". Er man to stykker som skitner til, vasker begge. Eller man kan jo fordele oppgavene som man lyster, men ingen kan bestemme alene hvem som skal gjøre hva bare fordi de er for fine på det for enkelte av oppgavene ;)

Skrevet

Dette bør du rette opp i så raskt som mulig, før mønsteret fester seg. Jeg for min del synes det er litt pussig at man ikke snakker om slike vikitge ting før man flytter sammen, ihvertfall når han mener at ALT inne er for "kvinnfolk".

Gjest Sukkerert
Skrevet

Før pleide vi å dele husarbeidet slik: Vi vasket opp og laget mat annen hver dag. Begge vasket klær og begge vasket leiligheten etter behov.

Nå har vi tenkt på å gjøre det slik: Jeg vasker klær og lager mat. Han vasker hele leiligheten og vasker opp.

Synes det er viktig at du tar tak i dette med det samme, står på ditt og ikke nøyer deg med at han gjør mindre enn deg. Jeg synes det er viktig, ikke bare pga den urettferdige fordelingen, men også pga kvinnesynet hans som uttrykker at kvinner skal behage mannen i hjemmet.

Skrevet

Wuut skjer sånt i dag altså?

Så typen din er altså så pinglete at han ikke klarer å vaske opp uten å føle seg mindre manndig? Lat er han også!

Og dette finner du deg i *rister på hodet*.

Du trenger en å kjøpe deg en pisk.

Jeg kunne aldri tenke meg å være sammen med ei jente som ville kunne funnet seg i noe slikt.

Skrevet (endret)

slettet

Endret av lille__lulu
Skrevet

Det er en selvfølge at han skal gjøre likr som deg. Sett deg på ræva å si at du er ikke noe kvinnfolk, men en dame, så dritten får stå.

Skrevet
Det er en selvfølge at han skal gjøre likr som deg. Sett deg på ræva å si at du er ikke noe kvinnfolk, men en dame, så dritten får stå.

hehe! :-D

Skrevet
Jeg krever at han ikke kaller husarbeid for kvinnearbeid (ihvertfall ikke på alvor) og at han skjønner at det ikke heter "å hjelpe til", men "å ta sin del". Er man to stykker som skitner til, vasker begge. Eller man kan jo fordele oppgavene som man lyster, men ingen kan bestemme alene hvem som skal gjøre hva bare fordi de er for fine på det for enkelte av oppgavene  ;)

...hjelpe til??? Hvis han vil ha middag og rene klær er det jo i hans interesse at han ikke sulter i hjel eller at klærne stinker. Ta deg en prat med han du. Hvis det ikke nytter kan du jo slutte å lage middag til han, sørg for å spise selv på kantine eller før han kommer hjem. Når du vasker klær, vask kun dine!!! Lær deg å overse rotet og skitten.

Hvis han ikke skjønner at vi lever i 2006 og hva likestilling er, bør du spørre deg selv om det virkelig er sånn du vil ha det resten av livet. Hvis han ikke endrer seg nå, kommer han aldri til å gjøre det.

Skrevet

Slutt med å vaske/henge opp/brette sammen/stryke hans klær. Om han setter på en vaskemaskin én gang, ikke smelt helt og gjør ekstra mye fordi han var flink for en gangs skyld. Ta av dine ting fra middagsbordet, si han får lage mat selv om han ikke er fornøyd med når du gjør det. Den som lager mat bestemmer tidspunkt og hva slags mat!

Tar han poenget, må du sikkert oppføre deg litt mammaete i starten, om han vasker ullgensere på 60 feks, men ikke gidd å dille for mye, han er ikke flink om han gjør sin del, han er u-flink om han ikke gjør det.

Skrevet
Wuut skjer sånt i dag altså?

Så typen din er altså så pinglete at han ikke klarer å vaske opp uten å føle seg mindre manndig? Lat er han også!

Og dette finner du deg i *rister på hodet*.

Du trenger en å kjøpe deg en pisk.

Jeg kunne aldri tenke meg å være sammen med ei jente som ville kunne funnet seg i noe slikt.

Dagens utsagn! *deler ut diplom* :sminkedokke:

:ler:

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke bare din jobb å holde hjemmet i orden.

Jeg hater husarbeid, hadde jeg vært rik skulle jeg ansatt hushjelp. Men det har jeg da ikke gjort. Så hos oss deler vi husarbeidet, selv nå når jeg går hjemme med barn. Det er ikke bare bare å amme hele natten for så å stå opp å rydde hele huset.

Men vi har på en måte våre faste ting. Jeg lager alltid mat, dette fordi det passer best nå når jeg er hjemme. Han har sine ting han alltid gjør. Feks å hande på vei hjem og å vaske gulv. (bare et par eksempler...)

Hvis han hadde ment at husarbeid var kvinnfolkarbeid hadde vi aldri giftet oss :)

Dere finner nok ut av det, men da må du gi klar beskjed om hva du synes han også bør gjøre.

At han blir sur om ikke maten er på bordet når han kommer det er ikke gammeldags, bare idioti!

Tror nok dere finner løsningen på det om dere er åpne på hva dere synes den andre parten bør gjøre!

Lykke til! :)

Skrevet (endret)

Jeg gjør det jeg er flink til, lage mat f.eks., vasker klær, mens han tar ting som er tungt(pga min rygg/skuldre) som å hente inn ved og gulvvask. Vi bytter på å vaske opp og støvsuge, men siden jeg nok har litt mer "støv på hjernen" enn ham ;) så hender det jeg må gjøre han oppmerksom på at .... hei din tur å ta oppvasken, du må ta den nå ellers kan jeg ikke lage middag....eller nå er det litt mange "hybelkaniner" her i dag :ler:

Vi er to likeverdige partnere i forholdet, men med ulike kvaliteter, så vi fordeler mellom oss husarbeidet ut i fra vi kan/klarer og ikke kan/klarer

Endret av Nita
Skrevet

Hva jeg mener? Hvis du skifter eksosanlegget på bilen bør han pokker ta meg stå klar med middagen etterpå!

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Nei, slik skal det ikke være! Jeg har alltid følt sterkt på rettferdighet, også når det gjelder i hjemmet. Men du er ikke alene om dette, dessverre har jeg feilet hjemme hos meg selv.. Mannen min hjelper meg sjeldent. Han tar oppvasken (dvs: for han betyr det å sette på maskina, ikke ta ut og vaske det som ikke går i maskina). Han tilbyr aldri å "hjelpe meg" (ja, det er nå engang slik jeg føler det), mens jeg stiller opp på vedkapping og vedbæring, og andre "uteting".

Ja, jeg har tatt det opp med ham, diskutert det ordentlig, og spurt om han kan ta i et tak men.... Han sier at han ikke ser det og tenker ikke på det. Jeg kan stå opp ned og skure dass mens han forsetter sin vei til sofaen og tv'n....! :tristbla:

Hadde han nå engang hatt mye annet å gjøre f.eks ute, men nei.

Puh, er frustert for tiden for dette. Mistenker ham for å være lat, og det bildet av ham liker jeg ikke! Dessuten blir han ofte bare sur hvis jeg ymter frampå om noe assistanse til vask/rydd. Vanskelig dette. Jeg har rett og slett skjemt bort ham. Men jeg øsnker jo at dette skal snu.

Skrevet (endret)

Ta en tur til svigerforeldrene dine og gi dem en hver på trynet!

Makan til slubbert de har oppdratt.

Det han gjør er å komme med billige unnskyldninger for å slippe unna det han ser på som kjedelig. Han er dørgende lat og egoistisk den fyren din!

Det er noe som heter at dersom noen behandler deg dårlig og respektløst, så er det fordi du lar dem få lov.

Noe å tenke på - lær deg å kreve, jente!

han er ikke flink om han gjør sin del, han er u-flink om han ikke gjør det.
:klappe: Endret av mysan
Gjest marthepia
Skrevet (endret)
Jeg har nettopp flyttet sammen med min kjæreste, og da dukket det naturlig nok opp noen problemer. De fleste er nå ordnet opp i, men en ting vi bare ikke blir enige om er husarbeidet...

Jeg vasker klær, støvsuger og vasker leiligheten, rydder og vasker alt etter f.eks. middag, og ellers gjør det aller meste av det han mener er "kvinnfolkarbeid".

En ting vi faktisk deler litt på, er og å ordne mat.

Hvilke "ordninger" har dere der ute??

Jeg mener han godt kunne ha hjulpet meg innimellom med å rydde og ta oppvask på kjøkkenet innimellom iallefall, eller støvsuge istedet for å kommentere at det er litt mye rusk på gulvet nå...

Hva mener dere? Noen tips eller? Er det han som er gammeldags, eller er det jeg som er litt for lat?? :-p hehe!

Jeg vet hvordan du har det! :) Jeg synes jeg gjør alt inne! Vasking, konstant rydding, vaske klær, henge opp klær, legge sammen klær, rydding, vasking..rydding rydding :) Han støvsuger som regel når jeg ber han om det. Men jeg vet han har en del å gjøre ute..Men jeg synes likevel at jeg har mer å gjøre enn han! Vi er begge studenter!

Tror ikke det er du som er lat nei! Men det hadde vært fint å fått litt mer hjelp inne noen ganger :)

Endret av marthepia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...