AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Er hos familien og min far og søster prater non stop dagen lang. Det er ikke stille 1 minutt og jeg er helt kaputt. Det snakkes med mat i munnen, mens tv står på for fullt og full diskusjon om et eller annet samtidig, det ropes mellom rommene og jeg er så sliten i hodet. Kan ikke være pá soverommet mitt hele tiden heller, og ute bøtter ned. Alt skal diskuteres og med høy stemme🙈 Vi er godt voksne, og jeg er lydsensitiv etter covid Anonymkode: aa484...47d 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #2 Skrevet 11. august 2023 Ørepropper. Regnjakke. Anonymkode: cb89d...fd5 6 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 Du må lage deg pauser. Å gå tur er ypperlig. Handle inn mat, lage middag alene på kjøkkenet. En dusj etc Anonymkode: 77e48...134 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #4 Skrevet 11. august 2023 Dette er grunnen til at de fleste bare oppsøker barndomshjemmet med korte besøk når de selv har flyttet ut av redet. Man har laget seg sitt eget liv, sine egne vaner, og får ikke slappet godt av andre plasser enn i sitt eget hjem. Det er fint å treffe foreldre og søsken, det er ikke det, men det holder med korte perioder av gangen. Lærte meg raskt at for eksempel BÅDE jul- og nyttår i barndomshjemmet var for lenge, så det ble raskt til enten over julehelgen og hjem i romjula, eller komme i romjula og over nyttår. Samme med sommer, maks 5-6 dager for min del. Anonymkode: 27b07...14a 3 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du må lage deg pauser. Å gå tur er ypperlig. Handle inn mat, lage middag alene på kjøkkenet. En dusj etc Anonymkode: 77e48...134 Er aldri alene på kjøkkenet for foreldrene mine har kjøkken og stue i ett, og det er alltid noen som sitter og prater eller tv-en står på. Det er særlig min søster som ha prater i ett sett om alle temaer med høy skingrende stemme, siden hun er litt tunghørt. Det er slitsomt når man ikke kan slappe av inne, men alltid må rømme opp på loftet eller ut. Ts Anonymkode: aa484...47d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er grunnen til at de fleste bare oppsøker barndomshjemmet med korte besøk når de selv har flyttet ut av redet. Man har laget seg sitt eget liv, sine egne vaner, og får ikke slappet godt av andre plasser enn i sitt eget hjem. Det er fint å treffe foreldre og søsken, det er ikke det, men det holder med korte perioder av gangen. Lærte meg raskt at for eksempel BÅDE jul- og nyttår i barndomshjemmet var for lenge, så det ble raskt til enten over julehelgen og hjem i romjula, eller komme i romjula og over nyttår. Samme med sommer, maks 5-6 dager for min del. Anonymkode: 27b07...14a Enig, men det er lang vei hit så kan ikke være her to dager Ts Anonymkode: aa484...47d 1
Pappi Skrevet 11. august 2023 #7 Skrevet 11. august 2023 Finn på noe da vel! kjør deg en tur, besøk noen severdigheter, lei deg en kano, skaff deg en hengekøye+++ 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #9 Skrevet 11. august 2023 Jeg innser hvor introvert jeg er etter besøk hos mine foreldre. TVen på 24/7 og foreldre som prater også med mat i munnen. Støy overalt- skramling med oppvask, bråkete vaskemaskin som må gå 24/7 - for tenk å bruke store badehåndklær mer enn 1 dag.. Jeg bare MÅ komme meg ut- dra i butikken, bortom for å se på ting, lese en bok. Du har min sympati. Anonymkode: 38d9d...392 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #10 Skrevet 11. august 2023 Hvorfor sier du ikke fra? At det er slitsomt når de aldri stopper og trekker pusten ? Om det ikke funker så takker du for deg og reiser hjem. Neste gang du besøker så gjør du det alene uten søster Anonymkode: 96cc2...116 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #11 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig, men det er lang vei hit så kan ikke være her to dager Ts Anonymkode: aa484...47d Jo det kan du. 2-3 overnattinger. Hvor lenge pleier du å være der? Anonymkode: 3df7e...6ad 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #12 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvorfor sier du ikke fra? At det er slitsomt når de aldri stopper og trekker pusten ? Om det ikke funker så takker du for deg og reiser hjem. Neste gang du besøker så gjør du det alene uten søster Anonymkode: 96cc2...116 Jeg ber de snakke litt lavere av og til og sier ifra til min søster at ikke alt trenger å snakkes om hele tiden, og at hvis jeg ser på TV eller sitter alene på kjøkkenet og spiser, så er det litt deilig å bare ha det stille av og til og ikke ha en eller to personer som står ved siden av deg og snakker hull i hodet. De har alltid snakket mye med høyt lydnivå, men det har ikke plaget meg før jeg fikk hodeskade etter kollisjon, og fikk enda større problemer med lyder etter covid i fjor. Jeg reagerer ikke så mye og blir ikke så sliten når jeg er på besøk hos andre. Dette er også en gård hvor det hele tiden skal gjøres noe, og jeg kan aldri slappe av for det skal alltid stables ved, plukke bær, klippe plen eller males, og siden jeg ikke er helt frisk kan jeg ikke bidra på samme måte som tidligere. Jeg har alltid planer om å trene eller gå fjelltur når jeg er hjemme, men jeg blir så utslitt av denne pratingen at jeg klarer ingenting, og mister all energi. Hadde jeg hatt økonomi til det hadde jeg bygget meg en hytte eller et anneks på gården slik at jeg kunne trekke meg tilbake, fordi det har mange av mine barndomsvenninner gjort for ikke å være midt oppi familien når de er hjemme på besøk. Ts Anonymkode: aa484...47d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #13 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvorfor sier du ikke fra? At det er slitsomt når de aldri stopper og trekker pusten ? Om det ikke funker så takker du for deg og reiser hjem. Neste gang du besøker så gjør du det alene uten søster Anonymkode: 96cc2...116 Søster er alltid der fordi hun hjelper våre foreldre mye og fordi hun er skilt med voksne barn Ts Anonymkode: aa484...47d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #14 Skrevet 11. august 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ber de snakke litt lavere av og til og sier ifra til min søster at ikke alt trenger å snakkes om hele tiden, og at hvis jeg ser på TV eller sitter alene på kjøkkenet og spiser, så er det litt deilig å bare ha det stille av og til og ikke ha en eller to personer som står ved siden av deg og snakker hull i hodet. Anonymkode: aa484...47d Du har et problem som såre lett kan løses med øreklokker, hodetelefoner, eller annen form for hørselsvern. Eller at du forlater fellesarealene når du trenger en pause fra lyd. Det er helt unødvendig at resten av familien skal liste rundt og være musestille. Ikke gjør ditt problem til andres problem, når du selv kan løse det. Anonymkode: cb89d...fd5 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #15 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har et problem som såre lett kan løses med øreklokker, hodetelefoner, eller annen form for hørselsvern. Eller at du forlater fellesarealene når du trenger en pause fra lyd. Det er helt unødvendig at resten av familien skal liste rundt og være musestille. Ikke gjør ditt problem til andres problem, når du selv kan løse det. Anonymkode: cb89d...fd5 Ok, så folk som MÅ snakke hele tiden skal bare få fortsette og aldri få høre at de må ta litt hensyn? Å snakke hele tiden er en uting og tegn på lave antenner. Ts Anonymkode: aa484...47d 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #16 Skrevet 11. august 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, så folk som MÅ snakke hele tiden skal bare få fortsette og aldri få høre at de må ta litt hensyn? Ikke i alle situasjoner, men i denne. Den beste løsning er etter min mening den som samlet sett går minst ut over både personen med problemet og de som berøres av løsningen. Du er gjest hos dine foreldre. Du vil ha ro. Din far og søster vil prate. Søster er for øvrig tunghør. Du kan få ro ved å ta på øreklokker, og far og søster kan fortsette å prate. 14 minutter siden, AnonymBruker said: Å snakke hele tiden er en uting og tegn på lave antenner. Så må du kjenne deg heldig at du ikke har arvet de lave antenner. Anonymkode: cb89d...fd5 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #17 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke i alle situasjoner, men i denne. Den beste løsning er etter min mening den som samlet sett går minst ut over både personen med problemet og de som berøres av løsningen. Du er gjest hos dine foreldre. Du vil ha ro. Din far og søster vil prate. Søster er for øvrig tunghør. Du kan få ro ved å ta på øreklokker, og far og søster kan fortsette å prate. Så må du kjenne deg heldig at du ikke har arvet de lave antenner. Anonymkode: cb89d...fd5 Jepp🙂 Ts Anonymkode: aa484...47d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #19 Skrevet 11. august 2023 Sidsel skrev (2 minutter siden): Ta en tur på det lokale biblioteket? Det har vi ikke Ts Anonymkode: aa484...47d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #20 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har vi ikke Ts Anonymkode: aa484...47d Er det overhodet ikke noe i nærheten, kafé, bibliotek eller lignende? Ellers er jeg enig med de som sier at to dager er nok. Dra hjem. Anonymkode: 4db1d...f78 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå