AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Del Skrevet 11. august 2023 Hei. Jeg fikk blodpropp to uker etter forrige fødsel og det ble oppdaget at jeg har Leiden mutasjon og måtte gå på 80mg(!!) klexane pr dag. Nå er jeg gravid igjen i uke 6+0 og den eneste beskjeden jeg har fått er at jeg må ta blodfortynnende (klexane 40mg) hver morgen til og med 3mnd etter fødsel. Men er det noe risiko eller noe jeg må passe på eller være forsiktig med? Jeg har altså ikke fått noe som helst informasjon…. Når skal jeg begynne? Jeg har hester, hunder, valper (som biter og klorer), men hva må jeg passe meg for og ikke? Er litt redd for å ble ihjel under fødsel også😵💫 er det virkelig så lite kunnskap om det som det fremstår å være? Anonymkode: 77e29...c3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moije Skrevet 12. august 2023 #2 Del Skrevet 12. august 2023 Jeg må selv gå på klexane fra tidlig i svangerskapet til 6 uker etter fødsel pga. tidligere blodpropp i lungene (pga. noe som heter protein s mangel, som i kombinasjon med økte mengder østrogener kan gi blodpropp). Kan ikke si jeg har passet meg for så veldig mye, levde normalt. Fikk god oppfølging av jordmor/lege/og på føden. Det ble notert i helsekortet for gravide. Vet at jeg seponerte klexane ved fødselens start og startet opp igjen ganske like etter fødsel. Epidural/spinal kan gis 10 timer etter siste profylaktiske dose. Du kommer ikke til å blø ihjel under fødselen. Husker jeg var nøye på å nevne protein s mangel og bruk av klexane til alle bare for å være sikker😂 selv har jeg vært mer redd for å få blodpropp igjen, så det å få stå på klexane har for meg vært betryggende. Du blir tatt godt vare på 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #3 Del Skrevet 12. august 2023 Det er lite kunnskap om dette ja, er det fastlegen du har snakket med? Noen fastleger vet ingenting om det, du bør forsikre deg om at din fastlege har kunnskap om Leiden. (Jeg har selv måttet bytte lege pga dette). det er ganske tidlig enda, jeg ville nevnt det når du skal inn på ultralyd og høre med jordmor. Vanligvis får man ekstra oppfølging lengre ut i svangerskapet, og de må vite det Finn fødsel, men for de fleste går det helt fint. Anonymkode: 7c902...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 12. august 2023 #4 Del Skrevet 12. august 2023 (endret) Det kan være greit å få oppfølging og/eller skikkelig informasjon ja, da må du søkes spesialisthelsetjenesten Endret 12. august 2023 av Fjugur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå