Gå til innhold

Rødbetejuice — fordeler og ulemper med det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste at det var bra mot veldig mye, blant annet høyt blodtrykk, så jeg prøvde et glass av Helios rødbetejuice men følte meg noe svimmel noen timer senere. Vet ikke om det kunne være lavt blodtrykk som følge av den. 

Noen andre som har prøvd/vet om den juicen? 

Anonymkode: b89cc...051

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg bare var en tilfeldighet. Rødbetjuice er kjempe sunt.Rødbeter innholdet jern, og er bra for blodsirkulasjonen.

Rødbete har lavt fettinnhold og høyt innhold av folat. Folat bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Rødbete har også et høyt innhold av kostfiber som er gunstig for fordøyelsen, i tillegg til å være en kilde til kalium som bidrar til å opprettholde normalt bodtrykk.

Har ikke hørt om ulemper. 

Ja, jeg drikker det av og til. Synes det gjør godt. Jeg drikker det fordi det er sunt. Har mye antioksidanter og jern

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen andre ulemper med rødbetejuice enn at jeg synes det smaker jord. Er veldig glad i rødbeter ellers, men ikke i juiceform.

Anonymkode: f9d35...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den farger urinen rød. Om det er en fordel eller ulempe er opp til hver enkelt å bedømme.

Anonymkode: 3714f...a98

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok helt tilfeldig. Jeg lager ofte rødbetjuice, men da gjerne kombinert med rødt eple, gulrot, sitron, og litt ingefær. 
Bakdelen med rødbeter er at det inneholder mye oksalater, som man kan reagere på. 

Anonymkode: f7803...33d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Den farger urinen rød. Om det er en fordel eller ulempe er opp til hver enkelt å bedømme.

Anonymkode: 3714f...a98

Merket ikke noe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulempen er at det smaker dritt. Klarer ikke den jordsmaken uansett hvor sunt det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalikalinka skrev (9 timer siden):

Ulempen er at det smaker dritt. Klarer ikke den jordsmaken uansett hvor sunt det måtte være.

Ingen jordsmak når man lager juicen med epler og sitron kombinert. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var motsatt, at det virket mot lavt blodtrykk? 

Anonymkode: c11bb...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ingen jordsmak når man lager juicen med epler og sitron kombinert. 

..Og drikker med sugerør. Jeg gjør som deg, lager juice med rødbete, gulrot, eple og ingefær, kanskje litt stangselleri. Og så tyller jeg det i meg med sugerør. Ikke så mange som drikker sånt for å kose seg med smaken, poenget er nok heller å få i seg alle næringsstoffene 🙂

Anonymkode: e7849...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

..Og drikker med sugerør. Jeg gjør som deg, lager juice med rødbete, gulrot, eple og ingefær, kanskje litt stangselleri. Og så tyller jeg det i meg med sugerør. Ikke så mange som drikker sånt for å kose seg med smaken, poenget er nok heller å få i seg alle næringsstoffene 🙂

Jeg koser meg faktisk med smaken, men sitronen er et must. Det er den som avgjør det hele for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 8.58):

Leste at det var bra mot veldig mye, blant annet høyt blodtrykk, så jeg prøvde et glass av Helios rødbetejuice men følte meg noe svimmel noen timer senere. Vet ikke om det kunne være lavt blodtrykk som følge av den. 

Noen andre som har prøvd/vet om den juicen? 

Enda bedre er det p bare spise rødbeter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å legge et par-tre skiver med rødbeter (fra hermetisk glass) på brødskiver med leverpostei. Det har jeg spist siden jeg var liten, og det er kjempedigg. Fin måte å få i seg sunn rødbeter på. Og de smaker IKKE jord da, slik juicen kan gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (11 minutter siden):

Jeg bruker å legge et par-tre skiver med rødbeter (fra hermetisk glass) på brødskiver med leverpostei. Det har jeg spist siden jeg var liten, og det er kjempedigg. Fin måte å få i seg sunn rødbeter på. Og de smaker IKKE jord da, slik juicen kan gjøre.

Det er fordi rødbeter på glass er tilsatt sukker og andre tilsetninger. På ingen måte en sunn måte å få i seg rødbeter på. Og juice smaker ikke jord så lenge man har 1 sitron i oppskriften. Man kan også bake rødbeter i ovnen sammen med andre rotgrønnsaker, og evnt slenge over ørlittegrann lønnesirup. Men varmebehandlet og bakt lenge nok i ovn, smaker for det meste ikke jord. Noe helt annet med rå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er rike på folfat,jern og antioksidanter. Jeg inntar de ikke i form av juice,men har i smoothie,lager suppe,ovnsbakt osv. 

Anonymkode: b9123...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg koser meg faktisk med smaken, men sitronen er et must. Det er den som avgjør det hele for meg :) 

Åja, å tilsette sitron har jeg faktisk ikke prøvd. Det må jeg absolutt gi et forsøk 💫

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/12/2023 at 11:20 AM, AnonymBruker said:

Trodde det var motsatt, at det virket mot lavt blodtrykk? 

Anonymkode: c11bb...ca5

https://dropin-legene.no/visste-du-at-rodbeter-er-blant-de-sunneste-gronnsakene-som-finnes/#:~:text=senke blodtrykk i løpet av,forbedre blodstrømmen og senke blodtrykket.
«Mange studier viser at rødbeter gir mange gunstige helseeffektene. For eksempel har rødbeter vist seg å:

senke blodtrykk i løpet av noen timer etter inntak. Denne effekten skyldes nitratene i rødbeter som omdannes til nitrogenoksid i kroppen. Nitrogenoksid bidrar til å utvide blodårene, forbedre blodstrømmen og senke blodtrykket.

styrke immunforsvaret og har betennelsesdempende effekter da den er rikt på antioksidanter. Antioksidanter er stoffer som kan bidra til å beskytte celler mot skade, og rødbeten er en av de rotgrønnsakene som inneholder aller mest antioksidanter. 

støtte leverens rensefunksjon. Via antioksidantforbindelser (som betain og svovelholdige aminosyrer) hjelper rødbeter leveren med å rense kroppen for avfallsstoffer.

I tillegg inneholder rødbeter flere ulike vitaminer (folat, B, C, E) og rikelig med mineraler som både jern, kalsium, kalium, magnesium og sink. Rødbeter har også mye fiber som er knyttet til redusert risiko for flere ulike sykdommer

Rødbetesaft har blitt populært blant idrettsutøvere fordi den ser ut til å å forbedre fysisk ytelse ved trening (både utholdenhet og styrke)»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 17.34):

Jeg vet ikke om noen andre ulemper med rødbetejuice enn at jeg synes det smaker jord. Er veldig glad i rødbeter ellers, men ikke i juiceform.

Anonymkode: f9d35...562

Jeg er også glad i rødbeter (alle beter, faktisk) og spiser dem rå i salat, kokt eller stekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort problem med rødbeter er at det er en av de grønnsakene som er veldig høye på oksalsyre (oksalater). Oksalater er små krystaller som er som nåler og klarer å komme seg overalt i kroppen, til og med gjennom blod-hjerne-barrieren. Forskjellige kropper har forskjellige svakheter i forsvaret, og det er forskjellig hvilke problemer disse oksalatene lager.

Oksalsyre er en av plantens forsvarsmekanismer. Huske at planter har vært her lengre enn oss og de er ikke så forsvarsløse som de fleste tror. Mens dyr forsvarer seg med nebb og klør, så forsvarer planter seg med kjemi. Oksalater, fytater, lektiner, tanniner, saponiner, glukosinolater +++. Disse stoffene er laget for å gjøre dyrene og insektene som spiser dem syke. Mennesket har et veldig dårlig forsvar mot disse stoffene fordi vi evolusjonært har spist veldig lite av dem.

Oksalater lager mye problemer i kroppen hvis man inntar store mengder og det er altfor lite kunnskap og fokus om det i helsevesenet. Veldig mange inntar større mengde oksalsyre enn kroppen klarer å håndtere. Den umiddelbare effekten, som påvirker ALLE, er at oksalsyre binder seg til mineraler og gjør at vi ikke klarer å ta opp mineralene (jern, sink, kalsium, kalium, magnesium osv). Det er derfor spinat er en dårlig jernkilde til tross for at den inneholder masse jern. Oksalsyren i spinat binder seg til jernet i en binding vi ikke klarer å bryte.

Vanlige langsiktige problemer som kommer på grunn av et høyt oksalatinntak er nyrestein, vondt i muskler, vondt i ledd, fordøyelsesproblemer, problemer med slimhinner eller mentale problemer. Men det kan være andre symptomer også. Oksalater kommer seg lettere inn i skadede celler og gjør at kroppen ikke klarer å helbrede dem.

https://sallyknorton.com/oxalate-science/

https://sml.snl.no/oksalsyre

https://bramat.no/forsiden/ekspertsvar/3218-kan-man-fa-for-mye-oksalsyre

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1756464622000081

Anonymkode: 5cc74...d5c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...