Gå til innhold

Hva gjør jeg med denne unge besserwisseren de har ansatt på jobben min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg må jobbe tett med, og som kan absolutt alt fra før. Han er 22 år og har opplevd alt, sett alt, kan alt. Han har svaret på rubb og stubb, fra hjertekompresjoner til bollebaking til hvordan bytte turboslange på en bil. Samt alt vi gjør på jobben, selvsagt, FØR vi har gitt han opplæring i det. Jeg begynner å bli lei. De andre nye begynner å bli lei. Selv etter å ha blitt grundig parkert et par ganger, kjører han på som før, brautende, skrytende, selvhevdende.

Ideer?

Anonymkode: b6765...cda

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler du deg truet?🙈

Anonymkode: a0b0b...dc7

• Liker 6
Skrevet

Snakk med han. Det er bedre enn å sette han på plass. Jeg kjenner en dame som er lik. Hun vokste opp med en bror som var flink i farens favorittsport, hun ble oversett hele oppveksten. Hun er superflink til så mye og vet faktisk veldig mye mer enn de fleste. Kan likevel være ganske irriterende. Hun har roet seg etter at jeg snakket med henne om det på en ikke-anklagende-måte.

Tipper denne gutten prøver å kompensere for noe, kan være usikkerhet, at han så veldig gjerne vil vise at han duger.

Hjelp han til å bli en fyr folk orker å jobbe med, ellers tør jeg ikke en gang å tenke på hvordan han blir når han pusher 45/50😂

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er jo sånn ungdommer gjerne er nå om dagen. Selv om denne kanskje er litt i overkant.

De blir opplært på skolen til å snakke foran forsamlinger og fremstå selvsikre samme f. hva det dreier seg om. Mange av dem er så velformulerte at man skulle tro de er kommunikasjonseksperter. Men når de faktisk skal utføre jobben, eller bevise at de vet hva de snakker om, kommer det fram at de ikke aner hva de snakker om.

Anonymkode: 22fdc...291

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Meld ifra til ledelse hver gang han. Slike utlærte verdensmestere skaper dårlig stemning. Hadde en sånn der jeg jobber også, han måtte gå før prøvetiden var over da ingen ville ha han med seg til slutt

Gjest Lykkedykker
Skrevet (endret)

Ungdommer nå har en helt annen arena for læring enn oldisene har. Så er godt mulig han kan mye om mye. Selv er jeg en såkalt nerd som kan mye om mye. Sist ble jeg spurt om jeg var utdannet innen helse av bestemor til kona mi siden jeg visste så mye rart om kroppen. 

Endret av Lykkedykker
Skrevet

Ville startet med å snakke om personer og utvikling, hva er viktig for å utvikle seg og bli bedre, ydmykhet.

Klarer han ikke å forstå, gi beskjed til din leder at du ikke kan jobbe sammen med han. Enten ordner din sjef opp, ellers får sjefen en avdeling med alle sine ansatte som nå er lei.

• Liker 1
Skrevet

Altså irriterer det deg at han kan mye rart, eller er det måten han kommuniserer på her? Hvis du blir irritert over at en 22-åring vet mer enn deg så er dette ditt problem, men om han direkte avbryter folk for å si f.eks. "jeg vet (...)" så er det en uvane han bør få beskjed (fra leder) om å jobbe med 

Anonymkode: bfee3...886

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan kanskje prøve å snakke med ham? Kan jo være som ullsokken sier at han er usikker og vil vise at han duger

Skrevet

Grisebank? Ut på høsten en gang? Gi han først litt mer tid kanskje? Men etterhvert litt grisebank en mørk høstkveld😬

Anonymkode: c00f7...8a7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Gi ham (begrenset) ansvar. Hvis han mestrer det så er han flink (og cocky). Hvis han ikke mestrer det så har han bare et skrudd selvbilde.

Mao : la ham feile på måter som ikke ødelegger for mye for bruket, men på måter som han selv har valgt og som blir synlig for alle.

Anonymkode: b66cb...d26

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som jeg må jobbe tett med, og som kan absolutt alt fra før. Han er 22 år og har opplevd alt, sett alt, kan alt. Han har svaret på rubb og stubb, fra hjertekompresjoner til bollebaking til hvordan bytte turboslange på en bil. Samt alt vi gjør på jobben, selvsagt, FØR vi har gitt han opplæring i det. Jeg begynner å bli lei. De andre nye begynner å bli lei. Selv etter å ha blitt grundig parkert et par ganger, kjører han på som før, brautende, skrytende, selvhevdende.

Ideer?

Så gi han oppgaven uten å lære opp da, siden han kan alt. Se hvordan han løser oppgaven. Han vil jekke seg ned når han innser at det er mye han ikke kan. Det kan også hende han faktisk er veldig løsningsorientert og tar mye på strak arm. I så fall blir han en større ressurs og kan brukes til mer en planlagt. 

Har vært borti lignende. Han presenterte noen tall som hørtes veldig fine ut. Jeg var overrasket og lurte for meg selv på hvordan han hadde funnet ut av dette på. Imponerende så tidlig. Alle ble imponert. Sannheten var..   at han tok tall ut av luften fordi det hørtes bra ut. Det var null belegg for tallene og de var ikke riktige. Kunne vært, men var ikke. Det hørtes så bra ut sa han, men de var tilfeldig valgt, og var ikke bygget på annet en rask synsing. Ingen ordentlig arbeid gjort. Men alle ble jo imponert.... 

Anonymkode: 6bb0b...27a

• Liker 3
Skrevet

Sett opp noen fallgruver, sånn at vedkommende kan drite seg skikkelig ut eller mislykkes totalt. Det pleier å jekke ned de fleste cocky ungsauer, i min erfaring.

Anonymkode: adf02...0b6

• Liker 3
Skrevet
Lykkedykker skrev (18 minutter siden):

Ungdommer nå har en helt annen arena for læring enn oldisene har. Så er godt mulig han kan mye om mye. Selv er jeg en såkalt nerd som kan mye om mye. Sist ble jeg spurt om jeg var utdannet innen helse av bestemor til kona mi siden jeg visste så mye rart om kroppen. 

Bestemoren til kona di vet ikke hva du er utdannet som?

Anonymkode: 428e2...9f2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså irriterer det deg at han kan mye rart, eller er det måten han kommuniserer på her? Hvis du blir irritert over at en 22-åring vet mer enn deg så er dette ditt problem, men om han direkte avbryter folk for å si f.eks. "jeg vet (...)" så er det en uvane han bør få beskjed (fra leder) om å jobbe med 

Jeg oppfatter TS på en annen måte enn deg - jeg oppfatter at TS sier at han "kan" alt.

Altså "kan" i anførselstegn, at han tror han kan alt, og har overdreven tro på egen kunnskap.

For eksempel at han på en arbeidsplass tror han kan rutinene før han har fått innføring i dem.

Jeg har opplevd mange (både eldre og yngre) som hevder å kunne mer om mitt fagområde enn de som har jobbet med det i 20 år.
I min jobb er det forsvarlig å la dem drite seg ut, og erfare at de ikke hadde den kunnskapen de trodde de hadde, men dessverre fungerer det ikke slik i alle jobber.

Ts: hvis dere har mulighet til å gjøre som AB...d26 foreslår, tror jeg det er det beste alternativet, hvis ikke må leder ta en prat med ham, for dette fungerer jo klart ikke i lengden.

Anonymkode: 27ec4...80d

• Liker 7
Skrevet (endret)
Lykkedykker skrev (27 minutter siden):

Det handler vel ikke om det i denne saken. Det handler (slik jeg leser det) om en person som stadig skal fremheve seg, og vet best og har svarene på alt.

TS: Vanligvis ville jeg sagt bare overse ham, det er vel det de fleste gjør. Man ender bare opp med å «jatte med». Men, er det en person dere faktisk skal jobbe med over tid, så kan det bli innmari slitsomt ja.

Tenker sjefen må ta en prat med ham. Er ikke sikkert det blir så ille, han har helt sikkert hørt det før.

Endret av AllahBallah
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ideer?

Vel, første spørsmål er: Kan han det? Hvis han faktisk kan og utfører oppgavene korrekt ser jeg egentlig ikke problemet.

Hvis han mener han kan men ikke kan, må man ta han til side og gå gjennom hendelsen, og spørre ham: «Hva tenker du selv kunne vært gjort annerledes for at oppgaven skulle bli utført riktig»? 

Ulla Ullsokk skrev (1 time siden):

Snakk med han. Det er bedre enn å sette han på plass. Jeg kjenner en dame som er lik. Hun vokste opp med en bror som var flink i farens favorittsport, hun ble oversett hele oppveksten. Hun er superflink til så mye og vet faktisk veldig mye mer enn de fleste. Kan likevel være ganske irriterende. Hun har roet seg etter at jeg snakket med henne om det på en ikke-anklagende-måte.

Tipper denne gutten prøver å kompensere for noe, kan være usikkerhet, at han så veldig gjerne vil vise at han duger.

Hjelp han til å bli en fyr folk orker å jobbe med, ellers tør jeg ikke en gang å tenke på hvordan han blir når han pusher 45/50😂

Synes dette var et veldig godt svar. Det kan også handle om at han vil bevise at han er dyktig og flink, at han forsøker å imponere deg, TS, og andre kollega.

Ønsket om å fremstå hardtarbeidende og oppegående (ønske om å imponere de rundt seg) kan lett mistolkes som «beserwisser» 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med Ulla Ullsokk

Anonymkode: 998cd...341

• Liker 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bestemoren til kona di vet ikke hva du er utdannet som?

Anonymkode: 428e2...9f2

Har 3 fagbrev, så for alt hu visste så😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du er på bærtur, for det spiller ingen rolle hva årsaken til å ha en besserwisser holdning er. Første året i ny jobb bør du være ydmyk, ha respekt for dine kollegaers erfaring og holde en lav profil. Uansett. Alle med brukbar sosial intelligens skjønner det. Har selv vært i jobber der jeg kan like mye om arbeidsoppgavene som de mer erfarne, etter et halvår. Men har sosialt vett nok til å fortsette å framstå som en ydmyk nykomling uansett. 

Anonymkode: 6ed10...a4e

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...