Gå til innhold

Hvorfor faller småtrakassering og hersketeknikker så lett inn for menn over en viss alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som menn over en viss alder ca. 50/55 ofte er så vant til at småtrakassering og  hersketeknikker at dette for dem er normalt. Det virker som de rett og slett ikke har forståelse av hvordan det de sier og gjør oppfattes, eller kanskje ikke bryr seg.

Hvordan skal man reagere på slikt, jeg vet rett og slett ikke hva er normalt reaksjon. Jeg blir bare lei og tar avstand personlig. 

Anonymkode: c0c2b...4e3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom med et konkret eksempel, så er det lettere å kunne svare.

Generelt tror jeg det beste er å sette foten bestemt ned, men være rolig og ta det hele med ro, vise at du ikke lar deg herse med og dermed gå.

• Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (4 minutter siden):

Kom med et konkret eksempel, så er det lettere å kunne svare.

Generelt tror jeg det beste er å sette foten bestemt ned, men være rolig og ta det hele med ro, vise at du ikke lar deg herse med og dermed gå.

Ikke meg du spør men:

Jenta mi

Lille frøken/hun frøkna der borte

Sex-spøker, alt fra diffuse i grenseland til meget tydelige. Enten generelle og usmakelig eller direkte knyttet til deg.

Behandle unge kvinner på jobben som sine personlige tjenere til å hente kaffe, kopiere osv. Typisk assistentoppgaver srlv om man har samme stilling på arbeidsplassen.

Seksuelle hentydninger og kommentarer knyttet til klær og sminke. "Korte" skjørt blir kommentert og vanlige bukser ("er vanskeligere tilgang til godsakene med bukse", "blir varmt med bukse mellom der" blunk blunk ser mot skrittet).

Osv osv osv

Anonymkode: 20c4a...b12

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan jeg ville svart:

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du spør men:

Jenta mi

Smilt og sagt: Gutten min

....og evt smilt og spurt går det bra med deg, gutten min?

Lille gutt/ han gutten der borte

Sex-spøker, alt fra diffuse i grenseland til meget tydelige. Enten generelle og usmakelig eller direkte knyttet til deg.

Hadde kanskje bare gått vekk uten å si noe. Hadde kanskje sagt at jeg syntes ikke det der er noe morsomt, heller usmakelig, dette gidder jeg ikke høre på, og gått min vei.

Behandle unge kvinner på jobben som sine personlige tjenere til å hente kaffe, kopiere osv. Typisk assistentoppgaver srlv om man har samme stilling på arbeidsplassen.

Kanskje behandle dem likedan igjen. Eller si at jeg har andre ting jeg prioriterer å gjøre.

Seksuelle hentydninger og kommentarer knyttet til klær og sminke. "Korte" skjørt blir kommentert og vanlige bukser ("er vanskeligere tilgang til godsakene med bukse", "blir varmt med bukse mellom der" blunk blunk ser mot skrittet).

Osv osv osv

Du, det der gjør meg direkte uvel å høre på. Gjør deg selv den tjenesten og hold deg for god til å utrykke sånne ting.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommentarer som «frøkna» etc er klart irriterende, men akkurat dette tror jeg det er best å prøve å heve seg over, ignorere, være saklig selv og heller fokusere på å gjøre en god jobb. Magefølelsen min er at du antakelig gjør en bedre jobb enn de som ser seg nødt til å komme med sånne kommentarer. 

Hvis han ber deg om å gjøre ting for seg som ikke er dine arbeidsoppgaver, tenker jeg at «beklager, jeg er opptatt» er greiest. 

De seksuelle kommentarene er slik jeg ser det en klar metoo-sak som burde føre til at han får en skriftlig advarsel fra arbeidsgiver. Du bør føre en oversikt over slike kommentarer, tidspunkt, nøyaktig hva han sa og om det var vitner, som dokumentasjon i en eventuell personalsak. Hvis du føler deg trygg med det synes jeg også det er helt innafor her å si tydelig fra at du synes det han sier er upassende, gjerne i påhør av andre.

Anonymkode: 5ca2a...efc

• Nyttig 1
Skrevet

I dagens samfunn, fra de som er født sent 1980 og utover så har det gått inflasjon i å bli trakassert og krenket. 

Terskelen for når man har blitt krenket har historisk sett aldri vært så lav. 

Til de som nevner arbeidskontrakten. I enhver arbeidskontrakt så vil det alltid, så godt som uten  unntak stå "annet forefallende arbeid". I dette menes det at i en hver bedrift så vil det være et hierarki, fra daglig leder og ned til de som vasker på gulvet. 

Dette hierarkiet bestemmer hvem som kan gi ordrer og hvem som ikke kan det. En arbeidstaker som en gang i blant får en beskjed om å utføre en arbeidsoppgave fra overordnede som er litt utenfor deres hovedarbeidsområde plikter å utføre denne arbeidsoppgaven. Slik hadde personen det som ga ordren/beskjeden i sin tid når han var på samme nivå i bedriften. 

I all den tid du er i arbeid for noen så vil dette alltid være en del av arbeidslivet. 

Anonymkode: 8fee8...bbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I dagens samfunn, fra de som er født sent 1980 og utover så har det gått inflasjon i å bli trakassert og krenket. 

Terskelen for når man har blitt krenket har historisk sett aldri vært så lav. 

Til de som nevner arbeidskontrakten. I enhver arbeidskontrakt så vil det alltid, så godt som uten  unntak stå "annet forefallende arbeid". I dette menes det at i en hver bedrift så vil det være et hierarki, fra daglig leder og ned til de som vasker på gulvet. 

Dette hierarkiet bestemmer hvem som kan gi ordrer og hvem som ikke kan det. En arbeidstaker som en gang i blant får en beskjed om å utføre en arbeidsoppgave fra overordnede som er litt utenfor deres hovedarbeidsområde plikter å utføre denne arbeidsoppgaven. Slik hadde personen det som ga ordren/beskjeden i sin tid når han var på samme nivå i bedriften. 

I all den tid du er i arbeid for noen så vil dette alltid være en del av arbeidslivet. 

Anonymkode: 8fee8...bbe

Nå er det ikke snakk om å bli krenket for å bli krenket, men TS har noen grav alvorlige gode eksempler på at denne mannen helt klart har krysset en grense, flere ganger. Slikt bør og skal ikke være en del av arbeidslivet. Ingen bedrift fungerer godt hvis de ansatte skal motarbeide hverandre heller enn samarbeide.

Anonymkode: 50e7b...d18

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du spør men:

Jenta mi

Osv osv osv

Det er nettopp slikt som dette!! Gode eksempler skjer så mange steder. Samt ignorere en person i samtale med andre. Ignorering generelt frem til menn har bestemt at du skal få plass i samtalen. 

Anonymkode: c0c2b...4e3

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri i mine levedager hørt om noe sånt, beklager altså men dette høres veldig oppdiktet ut. "Kan du gå å hente en kaffe til meg" - dette skjer ikke.

Anonymkode: 1e67d...5c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri i mine levedager hørt om noe sånt, beklager altså men dette høres veldig oppdiktet ut. "Kan du gå å hente en kaffe til meg" - dette skjer ikke.

Anonymkode: 1e67d...5c1

Ikke akkurat direkte, men som ung saksbehandler i UH-sektoren på midten av 90-tallet ble det ofte sånn "og du ordner vel med kaffen, ikke sant?" før møter og liknende. I stedet for å bestille fra kantina, noe som antakelig hadde vært mer effektivt enn at jeg skulle fly med kaffekanner og kopper mellom personalrommet og møterommet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en kollega (mann, 61) som som stadig vekk kaller meg for "frøken", og sier ting som "Du er så flittig, skikkelig flink pike". Et klaps på rumpa fikk jeg også av ham for noen år siden.  Jeg er en voksen dame på 36... Så ikke kom her og si at dette ikke eksisterer lengre selv om DU ikke har opplevd det i din bransje.

Hvis noen kaller meg for flink pike/frøken, svarer jeg ganske enkelt at jeg ikke er et 9 år gammelt barn og at det virker komisk for meg å kalle "høy arbeidsmoral eller normal profesjonalitet" for "flink pike syndrom".

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...