Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved et 50/50 delt bosted står det at kostnadene vil være tilsvarende like og at det ikke betales barnebidrag. Med mindre det foreligger store, økonomiske, forskjeller hos partene.

Hvor mye er ‘store forskjeller’?

Er bidraget regulert etter noen lov? Altså, hva det skal brukes til. Kan den som mottar bidraget også kreve penger til barnehage/sfo utenom f.eks?

Hvordan gjør dere dette på hjemmebane? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv deg frem med bidragskalkulatoren hos Nav.

Anonymkode: 4bd4e...f2a

• Liker 1
Skrevet

Eller få Nav til å fastsette bidraget,  så blir det helt rettferdig,  de har regler for hvordan det skal regnes ut.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv deg frem med bidragskalkulatoren hos Nav.

Hei! Takk, spør egentlig på vegne av en annen. Lurte bare på hvor mye ‘store forskjeller var’, sånn lønnsmessig.

Nav fastsatte for meg og min eks, og det ble omtrent det samme som vi regnet ut selv.

Vi har heller ikke små barn i ‘sfo alder’, så lurer litt på hva bidragsmottaker kan kreve utenom bidraget.

Skrevet (endret)

Om man mottar barnebidrag så betaler man barnehage og SFO. Men om man har 50/50 og ikke får barnebidrag så er det vanlig å dele denne regningen.

Utenom barnebidraget kan man kreve å dele på eventuell tannregulering og kostnader ved konfirmasjon. Ellers er det vanlig å dele på f.eks sertifikat, men akkurat det bestemmer partene selv. Det er jo ikke sikkert at den andre parten har mulighet til å dekke dette for sitt voksne barn.

Endret av molo80
  • Liker 1
Skrevet
molo80 skrev (3 minutter siden):

Om man mottar barnebidrag så betaler man barnehage og SFO. Men om man har 50/50 og ikke får barnebidrag så er det vanlig å dele denne regningen.

Hun får bidrag, og han betaler halve barnehage og SFO utenom.
Syns bare det virker i overkant mye. Men jeg kjenner ikke til hva som er rett og ikke.. Han har barna 40%

Skrevet
TH83 skrev (1 time siden):

Syns bare det virker i overkant mye. Men jeg kjenner ikke til hva som er rett og ikke.. Han har barna 40%

Spiller det noen rolle for deg? Hvis de har funnet en løsning de er fornøyd med er jo det bra. 

Anonymkode: 5e1c8...dea

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spiller det noen rolle for deg? Hvis de har funnet en løsning de er fornøyd med er jo det bra. 

Gudbedre. Det er jo ikke en løsning HAN er fornøyd med, detfor jeg spør! 🙄

Skrevet
TH83 skrev (1 time siden):

Åhhh... Så det er samboeren din som betaler bidrag til eksen...😂 

Anonymkode: 131ce...b1a

• Liker 1
Skrevet
TH83 skrev (4 timer siden):

Hei! Takk, spør egentlig på vegne av en annen. Lurte bare på hvor mye ‘store forskjeller var’, sånn lønnsmessig.

Nav fastsatte for meg og min eks, og det ble omtrent det samme som vi regnet ut selv.

Vi har heller ikke små barn i ‘sfo alder’, så lurer litt på hva bidragsmottaker kan kreve utenom bidraget.

Bidragsmottaker kan ikke kreve så mye utenom bidraget. Bortsett fra store utgifter som tannregulering, konfirmasjon.

Vi hadde 50 / 50. Han betalte mellom 1000 og 1500 per barn med denne fordelingen. Han tjente mellom 50 og 100 % mer enn meg. Vi brukte NaV sin bidragskalkulator.

I tillegg så hadde et av våre barn store utgifter til idrett, sånn ca 100.000 i året. Dette betalte vi halvdelen hver av. (Ser nå at det nok var nok litt urettferdig at jeg betalte like mye som han på det, men bedre enn at jeg måtte ha stått for hele beløpet alene med min lave inntekt.

Anonymkode: 59e9a...ed3

Skrevet
TH83 skrev (11 minutter siden):

Gudbedre. Det er jo ikke en løsning HAN er fornøyd med, detfor jeg spør! 🙄

Da er det HAN som må ta tak i det, ikke du. Er du hans nye samboer? 

Skrevet
TH83 skrev (2 timer siden):

Barnebidraget skal dekke SFO og barnehage. Har de en skriftlig avtale om at han skal betale dette utenom? Hvis ikke så kan han si fra at bidraget skal dekke dette. Evt så må han forsøke å få i stand en ny avtale.

Anonymkode: 59e9a...ed3

Skrevet
TH83 skrev (4 timer siden):

Spør du på vegne av samboeren din? 

Anonymkode: 82cba...01e

Skrevet

Kjære vene, det har da ingen betydning om hun spør på vegne av sin samboer eller en annen?

I mitt forhold betaler også mannen barnebidrag til sin eks, selvfølgelig er det noe som angår meg!

Vi har felles økonomi, og det er jeg som ordner alt det økonomiske her hjemme.  

Slutt å shame trådstarter, og svar henne heller på spørsmålet!

Forøvrig anbefaler jeg deg å få hjelp av Nav her ang spørsmål om "store forskjeller", eller test ut ulike beløp på bidragskalkulatoren deres.

Anonymkode: 87974...6d4

Skrevet

Hvis han betaler halve barnehagen, så sørg for at han betaler det i sitt navn direkte til barnehagen slik at han får skattefradrag for det. Og at han betaler mindre i barnebidrag om han er med på å spleise på utgifter.

Anonymkode: 2beea...fbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...