Gå til innhold

Å bevege ansiktet og ha ansiktsmimikk når man har autisme/asperger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har asperger og har ikke i det hele tatt ansiktsmimikk når jeg snakker og ellers. Hos psykolog også får jeg høre at jeg ikke har ansiktsmimikk. Men jeg kjenner en annen (kvinne) som har sagt til meg at hun også tror hun selv har autisme. Men hun har alltid veldig mye ansiktsmimikk. Hun beveger øyenbrynene skikkelig mye og veldig rynkete panne når hun snakker og beveger munnen skikkelig stort når hun snakker. Jeg tror ikke selv hun har autisme, men heller add/adhd siden hun er skikkelig sosial og snakker mye og har ansiktsmimikk

Anonymkode: d97b0...7f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diagnoserer du andre basert på ett symptom?

Jeg kjenner flere autister med ansiktsmimikl.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Mange med autisme har mye ansiktsmimikk, andre har lite eller anneledes ansiktsmimikk enn normen. 
Det er mange kjente skuespillere blant annet som er autister.

Jeg har masse ansiktsmimikk, ikke alltid helt «riktig» for anledningen men mye og aktiv mimikk.

Anonymkode: 95764...b16

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sir Anthony Hopkins, Dan Aykroyd og Daryl Hannah er alle diagnostiserte autister. 

Og se på Love on the spectrum, så ser du mye mimikk! 😊

At det er et spekter betyr at folk har forskjellige symptomer.

Mine hovedutfordringer er lyd og lys sensitivitet. Mens en annens kan være at de er lite bevisst på fare og er hyposensitiv/lite sensitiv.

MTXX_MH20230811_075332967.jpg

MTXX_MH20230811_075142531.jpg

Anonymkode: 553fa...8e1

• Liker 2
Skrevet

Sjekk ut for eksempel soundoftheforest på TikTok, som er en level 2 autist, så ser du mye mimikk.

Anonymkode: 553fa...8e1

Skrevet

Man kan helt fint ha ansiktsmimikk som autist.... Du bør lese deg litt mer opp før du prøver å avvise andres diagnose. Det er 13 hovedtrekk man ser på når man skal gi en autisme-diagnose. Ansiktsmimikk er bare én pitte liten del av én av disse trekkene.... 

Hvor flink man er å maskere, vil også spille inn. Jeg er flink å maskere, og jeg har da masse mimikk når jeg maskerer. Når jeg ikke maskerer, har jeg knapt bevegelse i ansiktet annet enn det som kreves for å klare å snakke. 

Anonymkode: 8d0fa...653

• Liker 1
Skrevet

Jeg har autisme, jeg er bevisst på hvilke ansiktsuttrykk jeg bruker. Det er ikke som om jeg ikke kan smile om jeg går inn for det. Siden jeg lærte bruke ansiktet siden jeg var ung, så har jeg nok mer utviklede deler av hjernen på det området enn autister som har vært stenansikt hele livet. De delene av hjernen man bruker og trener, blir sterkere og bedre.

Kvinner er jevnt over bedre på sosial kamuflering fordi de tildig i livet forstår hvordan de må oppføre seg for å passe inn.

Anonymkode: fcdbb...147

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har autisme, jeg er bevisst på hvilke ansiktsuttrykk jeg bruker. Det er ikke som om jeg ikke kan smile om jeg går inn for det. Siden jeg lærte bruke ansiktet siden jeg var ung, så har jeg nok mer utviklede deler av hjernen på det området enn autister som har vært stenansikt hele livet. De delene av hjernen man bruker og trener, blir sterkere og bedre.

Kvinner er jevnt over bedre på sosial kamuflering fordi de tildig i livet forstår hvordan de må oppføre seg for å passe inn.

Anonymkode: fcdbb...147

Samme her. Har egentlig lite mimikk ("samme ansikt"). Men lærte meg tidlig å smile når andre smiler ,selv om jeg ikke alltid vet hva jeg smiler av. Smil var det enkleste å lære.

Anonymkode: 03f2b...31e

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også at TS bommer kraftig her, men synes også det er påfallende hvor lite forståelsesfulle noen (men ikke alle) av svarene her er. TS er selv på autismespekteret, og et av mange symptomer man da kan utvise da er at man sliter litt med å forstå nyanser og uuttalte forbehold i det andre forteller. Det er ikke uvanlig at ting blir mer svart/hvitt og at man tolker det mer rett frem enn vi andre gjør. Når TS så har fått beskjed om at han eller hun selv mangler ansiktsmimikk, og at dette antagelig har med egen autimespekterforstyrrelse å gjøre, er det ikke så rart at TS tenker at 1 pluss 1 blir 2 og dermed at manglende mimikk er en forutsetning for å være på autismespekteret. Sannsynligheten er stor for at TS har denne tilnærmingen til informasjon tildels pga. egen autismespekterforstyrrelse.

Anonymkode: 44609...ce6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har asperger og har ikke i det hele tatt ansiktsmimikk når jeg snakker og ellers. Hos psykolog også får jeg høre at jeg ikke har ansiktsmimikk. Men jeg kjenner en annen (kvinne) som har sagt til meg at hun også tror hun selv har autisme. Men hun har alltid veldig mye ansiktsmimikk. Hun beveger øyenbrynene skikkelig mye og veldig rynkete panne når hun snakker og beveger munnen skikkelig stort når hun snakker. Jeg tror ikke selv hun har autisme, men heller add/adhd siden hun er skikkelig sosial og snakker mye og har ansiktsmimikk

Anonymkode: d97b0...7f9

Du vil bli overrasket over hvor mange med autisme som har mimikk, meg inkludert. Eller se på Greta Thunberg, hun er ikke akkurat utrykksløs når hun taler Donald Trump midt i mot. Greit nok at hun ikke smiler så ofte, men utrykksløs er hun i allefall ikke 

Skrevet

Hei TS.

Det er flere ulike grader av asperger, og du kan ha flere mennesker hvor symptomsbildet kan være annerledes i synlighet, styrke, og tilstedeværelse. 

Anonymkode: 13f68...d49

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en datter med aspergers. Hun har ansiktsmimikk, men ikke så mye som andre. Hun har det når hun snakker med folk på skolen og slikt, men ikke hjemme. Og når hun går, har hun armene rett ned, helt urørlig. Som om hun alltid går og bærer på to tunge, usynlige, kofferter. Så det er nok ulikt. Men dette med mimikken var litt i fokus da hun ble utredet.

Anonymkode: bece6...0e4

Skrevet

Jeg har asperger og nedsatt ansiktsmimikk når jeg bare snakker nøytralt, men hvis jeg ler eller blir glad for å se noen så har jeg et ganske stort smil. Men nesten hver innleggelse så skriver legen at jeg er mimikkløs og monotont toneleie så da er det vel noe i det da. Men som alle her sier så er ikke alle med asperger helt like med like symptomer. 

Skrevet

Om man ikke har det kan man jo speile 🤷‍♀️

Anonymkode: 15114...414

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...