Gå til innhold

Ivf etter samboer er død?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bekjent som har fått ivf behandling som endte i en graviditet.

Hennes samboer hadde kort tid før dette omkommet uforutsett på tragisk vis.

For meg fremstår det som noe uetisk av en klinikk å utføre dette på en kvinne som er under sterkt psykisk press.

Anonymkode: dbce9...4d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står ivf for?

Anonymkode: 9b491...4e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg fremstår det som noe uetisk av en klinikk å utføre dette på en kvinne som er under sterkt psykisk press.

Hva hvis han døde på vei hjem rett at innsett? 

Anonymkode: 32391...a7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva står ivf for?

Anonymkode: 9b491...4e3

Google it

Skrevet

Du har ikke lov å sette inn embryo i Norge hvis den ene er død. Enten skjedde det i utlandet, eller så ble hun gravid før han døde. Eller så har hun brukt donorsæd.

Anonymkode: 72ef3...bdb

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er fullstendig lov så fremt det er tydelig eller kan dokumenteres at avdøde ville ønsket det. Skjønner ikke helt hvorfor du har så sterke meninger om noe som ikke angår deg? 

Anonymkode: 7986a...40a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er fullstendig lov så fremt det er tydelig eller kan dokumenteres at avdøde ville ønsket det. Skjønner ikke helt hvorfor du har så sterke meninger om noe som ikke angår deg? 

I Norge? Tviler

• Nyttig 1
Skrevet
Siljes_tanker skrev (1 minutt siden):

I Norge? Tviler

Jeg foreslår at du setter deg inn i Norges lover i stedet for å bare gjette.

• Liker 2
Skrevet

Bioteknologiloven § 2-17. Bruk av lagret sæd fra avdød eller egg som er befruktet med avdødes sæd

Lagret sæd fra avdød, eller egg som er befruktet med avdødes sæd, kan benyttes til assistert befruktning av avdødes gjenlevende ektefelle eller samboer dersom det kan dokumenteres at det er i tråd med avdødes ønske. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg foreslår at du setter deg inn i Norges lover i stedet for å bare gjette.

Hvorfor det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde i utgangspunktet ikke det, men når jeg ser hvordan belastning det har vært på henne samt relasjoner til venner, familie og barna fikk jeg det.

Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet ikke det, men når jeg ser hvordan belastning det har vært på henne samt relasjoner til venner, familie og barna fikk jeg det.

Da visste vel ikke helsepersonellet hvilken belastning det volle føre til? Akkurat som du kkke visste heller og du kjenner faktisk damen

• Liker 1
Skrevet
Siljes_tanker skrev (12 minutter siden):

Da visste vel ikke helsepersonellet hvilken belastning det volle føre til? Akkurat som du kkke visste heller og du kjenner faktisk damen

Nettopp, og når man skaper et nytt liv bør man også ta i betraktning personens nåværende psykiske helse.
Er denne personen rustet for et svangerskap med en påfølgende småbarnsperiode alene?

Hvordan blir omsorgsevnen til eksiterende barn?

For meg fremstår det som et tåkelandskap aht det etiske. Burde det vært en karantenstid etter slike store traumer for en slik behandling?

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er jo mange som mister nære slektninger også under graviditet.

Jeg ser ikke så uetisk på det. Samtidig har jeg respekt for ditt synspunkt.

• Liker 2
Skrevet

Min samboer og jeg har snakket om dette! Hadde tenkt å skrive det inn i testamentet, men rakk ikke før jeg ble gravid (og vi har ingen embryo igjen på frys akkurat nå). Han syns det ville vært helt greit om jeg brukte embryo etter hans død, noe jeg hadde ønsket fordi jeg ikke har barn enda (gravid nå da) og har prøvd i flere år.
   For hans del ville det vel blitt vanskelig å bruke dem siden surrogati uansett er ulovlig, men han har barn fra før  

Skjønner at det ville blitt emosjonelt tøft, men på en annen side ville jeg fått et fantastisk minne etter mannen min - en del av ham.

Anonymkode: 2206a...b61

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...