AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Slitt med IBS i mange år. Og fordøyelsen. Plutselig slår magen seg vrang, den buldrer, blir løs i magen, urolig. Nå er jeg invitert i 70 års lag, det skal være 3 retters meny. Og jeg gruer meg så vanvittig! Etter 10+ år med IBS har jeg desverre utviklet en slags angst for å spise på restaurant. Vet det høres teit ut, men jeg blir nesten på gråten av å tenke på det. Får litt panikk følelse. Andre som sliter med det samme? Hvordan løser dere det? Og ja, jeg sliter med en viss grad av sosial angst. Anonymkode: e788e...269
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 No prob, det er dass på restauranten. Anonymkode: 1c0ab...6c1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Tar imodium i forkant. Det beste er om tarmen tømmes først (laksativer kvelden før). I verste fall så får du bruke toalettet der du skal. Kos deg! Anonymkode: 4b257...a49 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Imodium virker bra for løs mage. Anonymkode: a2b26...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Skrevet 11. august 2023 Etter så lang tid har du kanskje hatt en del utprøving i kostholdet for å se hva som trigger og hva som går bra? Mange må taes hensyn til mtp kosthold, og derfor er det helt innafor å kontakte enten verten eller restauranten og forklare hva du kan spise og hva du absolutt ikke kan spise. Anonymkode: 15854...21e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Slitt med IBS i mange år. Og fordøyelsen. Plutselig slår magen seg vrang, den buldrer, blir løs i magen, urolig. Nå er jeg invitert i 70 års lag, det skal være 3 retters meny. Og jeg gruer meg så vanvittig! Etter 10+ år med IBS har jeg desverre utviklet en slags angst for å spise på restaurant. Vet det høres teit ut, men jeg blir nesten på gråten av å tenke på det. Får litt panikk følelse. Andre som sliter med det samme? Hvordan løser dere det? Og ja, jeg sliter med en viss grad av sosial angst. Anonymkode: e788e...269 Jeg kan også slite med angst for å bli dårlig, så jeg unngår i blant å spise på offentlig plass. Hadde jeg vært deg så ville jeg sjekket hva som serveres pg om de kunne tilpasset det som er til deg. Ellers bruker jeg imodium, allergitablett og smertestillende før enkelte måltider slik. Det tar vekk det verste / utsetter reaksjonen. Selv reagerer jeg på melk, egg, løk, gulrot og diverse krydder. Sist jeg var på tur med jobben hadde jeg fått tilpasset noe, men ble likevel dårlig. Rett etter hovedrett ble jeg sittende 2 timer på do før jeg gikk til hotellrommet for å sove. Anonymkode: 86660...3f0 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #7 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Slitt med IBS i mange år. Og fordøyelsen. Plutselig slår magen seg vrang, den buldrer, blir løs i magen, urolig. Nå er jeg invitert i 70 års lag, det skal være 3 retters meny. Og jeg gruer meg så vanvittig! Etter 10+ år med IBS har jeg desverre utviklet en slags angst for å spise på restaurant. Vet det høres teit ut, men jeg blir nesten på gråten av å tenke på det. Får litt panikk følelse. Andre som sliter med det samme? Hvordan løser dere det? Og ja, jeg sliter med en viss grad av sosial angst. Anonymkode: e788e...269 Du må eie den sykdommen du har, ts. For du kan velge å synes det er pinlig å reise deg midt i forretten for å haste på do. Du kan velge om du synes det er flaut å reise deg 3 ganger i et måltid. Du kan velge å synes det er brysomt å ta med med rakt, sende e-post til restauranter og hoteller og slektninger. Du kan velge å unngå sosiale situasjoner der du risikerer å måtte stå over en rett eller to. Eller springe på do. Da eier sykdommen deg. Du velger å la den ødelegge en god del mer livskvalitet enn selve symptomene noensinne vil gjøre. Men du kan også velge å eie sykdommen. Du kan velge å si «ja, sånn er det med en dodgy fordøyelse» eller «jeg må vite hva som blir servert fordi…». Du kan velge å ta kroppens funksjoner som det de er - helt udramatiske. Og, du? IBS er en sykdom det går an å få 100% kontroll over i hverdagen, med sporadiske utbrudd av symptomer. Man vet mye mer om hva som trigger ibs nå enn for 5 år siden. Abonner på moderne forskning om dine egen sykdommer. Les deg opp. Snakk med legen din. Les nye artikler på monash institutt etter som de kommer ut. Og returner til low fodmap ved behov. Har du kontinuerlige symptomer? La det gå 6-8 mnd. Har du bare «småmurring»? Det holder med en uke for å nullstille. Før et «trigger-måltid» kan de fleste med normalt godt kontrollert ibs unngå enhver form for symptomer ved å spise trygg mat 2-4 døgn. Lær deg teknikker, ts. De finnes. Og lær deg hvilke matvarer i hvilke mengder tilberedt på hvilke måter er no-go. Det er et system i symptomene. Anonymkode: e1eeb...596
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå