AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Usj.. i en lei situasjon. Barnefar tar iblandt noen dårligere valg. Aldri med meg eller barnet i nærheten, men om han får for mye tid alene/ vi er bortreist. Tuller da med alkohol + rus. Det ene fører til det andre.. vi har det greit ellers, men disse episodene knekker meg i ett par dager… skjer kanskje 1 gang i mnd eller annen hver.. men jeg ser mine egne begrenser også, og jeg vil ikke klare å ta barnet vårt 100%. Samtidig ønsker jeg ikke 50% pga jeg er redd han vil kunne gå på en smell om vi drar… vil nesten se meg nødt Til å søke noe avlasting gjennom barnevernet.. går ikke opp med økonomi, jobb eller hva jeg kan takle. Er i tvil om jeg burde holde ut til jeg kan klare meg uten noe avlasting… men ja.. vil bare slippe disse episodene.. hva ville du gjort? Fort å si det bare er å reise, men er ikke såååå lett heller.. Anonymkode: e844d...425 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Hvor gammelt er barnet? Barnevernet vil nok bli koblet inn uansett når det er rus og "episoder" knyttet til dette. Du har ansvar for barnet, ikke ham!! Søk avlastning og så vil du se psyken din bedres etter å blir kvitt denne personen. Anonymkode: 44b2c...395 3
Hemme Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Du kan avtale å ha et møte med barnevernet der du forteller om situasjonen din. Barnevernet vil da gi deg veiledning på hvordan du skal håndtere situasjonen. Siden det er rus hos far innblandet så vil nok barnevernet opprette en undersøkelse og ta det derfra. Synes du at det er for skummelt å ta kontakt og la dem vite identiteten din, så kan du og ringe inn anonym og høre hva de anbefaler at du gjør, men det vil mest sannsynlig resultere med at de ber deg om å komme på et møte. Vennlig hilsen barnevernspedagog 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Det er nettopp i situasjoner som dette at bv er helt fantastiske. Så lenge det er rus, vold eller psykiatri inni bilde så stiller de opp og de vil alltid forsøke diverse hjelpetiltak først før de evt vurderer å gå mer drastisk til verks. Tenekr da på evt samvær med far. I din situasjon vil du kunne få hjelp med avlasting. Feks barnepasser/besøkshjem. Jeg har selv vært besøkshjemfamilie og har svært god erfaring med det. Barnet er nå voksen og vi har fortsatt kontakten som om jeg skulle være en god tante av barnet☺️Besøkshjemmet har enten barnet hele dager eller på noen overnattinger. Trapper gjerne opp til hel helg når barnet er trygt. Det kreves derimot også at du er åpen om fars svakhet. Dermed vil de også legge mer press på ham for å sørge for han holder seg rusfri og ikke sklir ut ifm samvær med barnet. Han blir holdt under oppsyn. Og det høres det ut som han sikkert kan trenge? Du bør uansett være åpen med ham om disse tingene. Si du må melde bekymring videre om han skal ha samvær. Så får han sjansen til velge mellom barnet og rusen. Anonymkode: 0175f...d74 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 bv kan være skumle i slike situasjoner. Kjenner til ei som tok kontakt med bv. Barnefar var rusmisbruker, mor gikk ifra barnefar, ble etter hvert sammens med en voldelig mann som banket mor. Gjorde det slutt med denne mannen. Mor slet veldig psykisk etter dette, og tok kontakt med bv, ettersom det ble anbefalt et mindre opphold hos psykiatrisk sykehus. Barnet skulle da få avlastningshjem i denne perioden. Når mor var ferdig på psykiatrisk så fikk hun aldri barnet tilbake. Etter runde i fylkesnemnd(tap) og deretter anke, som også ble tapt. Endte mor opp med 2samvær i året, med tilsyn. Barnefar fikk 4 med tilsyn. Anonymkode: c4792...fb5 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): bv kan være skumle i slike situasjoner. Kjenner til ei som tok kontakt med bv. Barnefar var rusmisbruker, mor gikk ifra barnefar, ble etter hvert sammens med en voldelig mann som banket mor. Gjorde det slutt med denne mannen. Mor slet veldig psykisk etter dette, og tok kontakt med bv, ettersom det ble anbefalt et mindre opphold hos psykiatrisk sykehus. Barnet skulle da få avlastningshjem i denne perioden. Når mor var ferdig på psykiatrisk så fikk hun aldri barnet tilbake. Etter runde i fylkesnemnd(tap) og deretter anke, som også ble tapt. Endte mor opp med 2samvær i året, med tilsyn. Barnefar fikk 4 med tilsyn. Anonymkode: c4792...fb5 Da er det mer til historien enn hva du vet eller skriver om her. Er du klar over hva en omsorgsovertakelse koster samfunnet i året? For ikke å snakke om ressurser i barnevernet? Barnevernet har derfor ikke omsorgen for barn uten at det er grunn for det. De gjør ikke sånt for gøy, liksom.. Og når fylkesnemda et såpas streng når de har fastsatt samvær, sier det ganske mye. Ts: en mulighet er å be om fosterhjem 50%, men det kommer helt an på om du er innenfor barnevernsloven i forhold til hvilke rettigheter du/barnet ditt har for hjelp. Det kan jo tenkes at det eneste tilbudet dere får er rusprøver til far, liksom. Men far kan uansett sette seg på bakbeina og han kan kreve hovedomsorgen for barnet om du velger å flytte. Det er vanskelig å gi deg noen konkrete råd når man ikke vet mer om din og hans situasjon. Har du for eksempel noe bevis for rusmisbruk? Har dere vært innom familievernkontoret? Husk at også krisesenteret er en mulighet. Anonymkode: ab141...213 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da er det mer til historien enn hva du vet eller skriver om her. Er du klar over hva en omsorgsovertakelse koster samfunnet i året? For ikke å snakke om ressurser i barnevernet? Barnevernet har derfor ikke omsorgen for barn uten at det er grunn for det. De gjør ikke sånt for gøy, liksom.. Og når fylkesnemda et såpas streng når de har fastsatt samvær, sier det ganske mye. Nei, i denne saken er det mye løgn fra bv sin side. Hadde nok lett vært en sak for EU domstolen. Dette barnet er godt opp i tenåra, og mor ser mye mer til hen nå. Mor er og gift med ny mann, som hun har 2 barn sammens med. Anonymkode: c4792...fb5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, i denne saken er det mye løgn fra bv sin side. Hadde nok lett vært en sak for EU domstolen. Dette barnet er godt opp i tenåra, og mor ser mye mer til hen nå. Mor er og gift med ny mann, som hun har 2 barn sammens med. Anonymkode: c4792...fb5 Hva tjener barnevernet på å lyve, mener du? Anonymkode: ab141...213 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva tjener barnevernet på å lyve, mener du? Anonymkode: ab141...213 Ikke vet jeg. Men det er da ikke uhørt at bv også gjør grove feil. Psykopaten/sosiopaten finner seg ofte arbeid hvor de kan utøve makt. Anonymkode: c4792...fb5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva tjener barnevernet på å lyve, mener du? Anonymkode: ab141...213 Jeg tror man skal være forsiktig med å avfeie vedkommendes påstander som løgn. Forsøk å ha et åpent sinn, og les denne artikkelen. Jeg har den største respekt for Pia Monclair som tør å rette søkelyset mot denne ukulturen. https://www.dagbladet.no/nyheter/griper-ikke-inn-i-skandalesak/73220206 Anonymkode: d561c...ee1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke vet jeg. Men det er da ikke uhørt at bv også gjør grove feil. Psykopaten/sosiopaten finner seg ofte arbeid hvor de kan utøve makt. Anonymkode: c4792...fb5 Man kan gjøre feil ja, men det er forskjell på å gjøre feil og å lyve (som du påstår barnevernet har gjort). Barnevernet har heller ikke særlig mye makt når alt kommer til alt, så ønsker man reell makt må man finne seg et annet yrke. En sosiopat eller psykopat vil neppe klare seg igjennom utdannelsen heller, i og med at det krever en god del pedagogikk, empati, forståelse for menneskers følelser og sosiale koder og regler osv. Så slutt å spre slike løgner om barnevernet, du bidrar bare til at folk kvier seg til å be om hjelp. Anonymkode: ab141...213 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #12 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror man skal være forsiktig med å avfeie vedkommendes påstander som løgn. Forsøk å ha et åpent sinn, og les denne artikkelen. Jeg har den største respekt for Pia Monclair som tør å rette søkelyset mot denne ukulturen. https://www.dagbladet.no/nyheter/griper-ikke-inn-i-skandalesak/73220206 Anonymkode: d561c...ee1 Jeg klarer ikke helt å se at ledelsen i barnevernet har bedt henne om å lyve. Men en enkelts saksbehandlers vurderinger kan være forskjellig fra ledelsens vurderinger, og til syvende og sist er det ledelsen som bestemmer hva ansatte skal videreformidle. Som regel er ledelsen og ansatte enige, men noen ganger er de uenig. Og da er det ledelsen sine vurderinger som er gjeldene. Anonymkode: ab141...213 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan gjøre feil ja, men det er forskjell på å gjøre feil og å lyve (som du påstår barnevernet har gjort). Barnevernet har heller ikke særlig mye makt når alt kommer til alt, så ønsker man reell makt må man finne seg et annet yrke. En sosiopat eller psykopat vil neppe klare seg igjennom utdannelsen heller, i og med at det krever en god del pedagogikk, empati, forståelse for menneskers følelser og sosiale koder og regler osv. Så slutt å spre slike løgner om barnevernet, du bidrar bare til at folk kvier seg til å be om hjelp. Anonymkode: ab141...213 Sprer ingen løgner her. Løgnene fra bv side i denne saken er dokumenterbar. Til og med advokaten til bv ble sjokkert. Mor fikk 8samvær fra nemnda, mens i neste instans ble det bestemt 2. Som sagt, dette kunne nok lett vært en sak for eu domstolen. Anonymkode: c4792...fb5 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sprer ingen løgner her. Løgnene fra bv side i denne saken er dokumenterbar. Til og med advokaten til bv ble sjokkert. Mor fikk 8samvær fra nemnda, mens i neste instans ble det bestemt 2. Som sagt, dette kunne nok lett vært en sak for eu domstolen. Anonymkode: c4792...fb5 Mente advokat til mor. Anonymkode: c4792...fb5
TLR Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Usj.. i en lei situasjon. Barnefar tar iblandt noen dårligere valg. Aldri med meg eller barnet i nærheten, men om han får for mye tid alene/ vi er bortreist. Tuller da med alkohol + rus. Det ene fører til det andre.. vi har det greit ellers, men disse episodene knekker meg i ett par dager… skjer kanskje 1 gang i mnd eller annen hver.. men jeg ser mine egne begrenser også, og jeg vil ikke klare å ta barnet vårt 100%. Samtidig ønsker jeg ikke 50% pga jeg er redd han vil kunne gå på en smell om vi drar… vil nesten se meg nødt Til å søke noe avlasting gjennom barnevernet.. går ikke opp med økonomi, jobb eller hva jeg kan takle. Er i tvil om jeg burde holde ut til jeg kan klare meg uten noe avlasting… men ja.. vil bare slippe disse episodene.. hva ville du gjort? Fort å si det bare er å reise, men er ikke såååå lett heller.. Anonymkode: e844d...425 Uff for en trist situasjon. Ville ha holdt meg unna barnevernet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sprer ingen løgner her. Løgnene fra bv side i denne saken er dokumenterbar. Til og med advokaten til bv ble sjokkert. Mor fikk 8samvær fra nemnda, mens i neste instans ble det bestemt 2. Som sagt, dette kunne nok lett vært en sak for eu domstolen. Anonymkode: c4792...fb5 Sært at du har så mye innsikt i saken, om bare er en venn. Tviler på at advokaten til bv ble sjokkert, i og med at vedkommende har tilgang på alle dokumenter før en sak. Dessuten kan ikke barnevernet overprøve det nemda har bestemt. Det vil si at de ikke kan omgjøre 8 samvær (som du skriver nemda bestemte) til to samvær. Anonymkode: ab141...213 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #17 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mente advokat til mor. Anonymkode: c4792...fb5 Selvsagt vil advokaten til mor antyde at hn blir sjokkert, og 100% støtte mor. Det er jo jobben deres, uavhengig hva de selv mener. Jeg har vært i rettssak mot barnefar pga vold mot felles barn. Fars advokat støttet han 100%, men jeg tviler sterkt på at advokaten som privatperson ville støttet far 100%. Anonymkode: ab141...213 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #18 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sært at du har så mye innsikt i saken, om bare er en venn. Tviler på at advokaten til bv ble sjokkert, i og med at vedkommende har tilgang på alle dokumenter før en sak. Dessuten kan ikke barnevernet overprøve det nemda har bestemt. Det vil si at de ikke kan omgjøre 8 samvær (som du skriver nemda bestemte) til to samvær. Anonymkode: ab141...213 Mente mors advokat. Snakker ikke du med dine venner? Ikke vet jeg hva de kan og ikke kan gjøre, faktum er at det gikk fra 8 i første sak til 2 i neste, hvordan vet jeg ikke. Anonymkode: c4792...fb5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mente mors advokat. Snakker ikke du med dine venner? Ikke vet jeg hva de kan og ikke kan gjøre, faktum er at det gikk fra 8 i første sak til 2 i neste, hvordan vet jeg ikke. Anonymkode: c4792...fb5 Kontaktpersoner som jobber i barneverntjenesten har ingenting med omsorgsovertakelse å gjøre. Den avgjørelsen blir tatt i nemda. De ansatte i bv drøfter alltid alvorlige saker med leder, og når det er stor bekymring rundt omsorgen er det ganske mange involvert, både en og to kontaktpersoner, nærmeste leder, fagkonsulent, psykolog, fastlege, helsestasjonen m.m. Det hentes inn mye informasjon som legges frem i nemda, og det er flere lovverk som må følges. Dette har jo ikke folk flest innsikt i, og dessverre er det en del som hopper til den konklusjonen at barneverntjenestene er oversvømt av sosiopater, psykopater og narsissister med fullmakt til å fjerne barn fra foreldrene. Slik er jo ikke virkeligheten, heldigvis. De ansatte er som regel oppegående, empatiske og omsorgsfulle mennesker som vil både barna og foreldrene vel. Som en over her nevnte, så vil uegnede personer lukes vekk under utdannelsen. Blant annet er man i praksis underveis, der man blir nøye vurdert og evaluert i forhold til skikkethetskravet. Det er synd å høre om venninnen din, men det er alltid en grunn for både omsorgsovertakelser og satt samvær. Man må veie mange hensyn, og blant annet så vil tilknytningen til fosterfamilien veie tyngre dess lengre barnet bor hos dem. Om man tror det kan skade barnets psykiske helse og utvikling ved å bli flyttet tilbake til det biologiske hjemmet selv om forholdene er blitt bedre siden sist, så tar man hensyn til det. Generelt sett er det dette som har vært «problemet» ved sakene som har kommet for menneskerettighetsdomstolen. Her i Norge har vi en kultur som vektlegger barnets beste foran det biologiske prinsipp, mens i resten av Europa står det biologiske prinsipp sterkere (altså at foreldrenes rett til barnet står sterkere). I forhold til samvær så kan det noen ganger være bedre for barnet med redusert samvær. For barn som har opplevd å bli slått eller misbrukt av sine biologiske foreldre, kan der være retraumatiserende å måtte tilbringe (tvungen) tid med de på samværene. Enkelte barn får store reaksjoner både i forkant og i etterkant, så man ser ser nødt til å redusere mengden samvær for å ivareta barnet, selv om foreldrene ikke ønsker mindre samvær. Slike saker er nesten uten unntak ganske komplekse, og det er ikke lett for utenforstående å forstå avgjørelsene som blir tatt av fagfolk. Anonymkode: 5c196...17f 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #20 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sprer ingen løgner her. Løgnene fra bv side i denne saken er dokumenterbar. Til og med advokaten til bv ble sjokkert. Mor fikk 8samvær fra nemnda, mens i neste instans ble det bestemt 2. Som sagt, dette kunne nok lett vært en sak for eu domstolen. Anonymkode: c4792...fb5 Hun anket til tingretten, som reduserte samværene, hun valgte å ikke anke videre til lagmannsrett osv. Du snakker om domstolene, ikke bv.. Anonymkode: 9e992...693
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå