Gå til innhold

Lukt fra naboleilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner lukt av matos og røyking fra leiligheten under inn i min leilighet.  Er det noe man kan gjøre for å unngå dette? Eller blir det veldig omfattende og dyrt?

Anonymkode: 42910...9ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor du i et borettslag eller sameie så er vel dette noe som borettslaget/sameiet burde ta jobben med.

Anonymkode: f8e44...f58

Skrevet

Jeg bor i borettslag. Kanskje høre med styret da..? 
ts

Skrevet

I 2023 burde det vært forbudt med røyking i borettslag og blokker.

Anonymkode: 65597...65c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker at man i 2023 som i alle år før skal ha råderett i egen bolig så om man ønsker å røyke så for man lov til det på tross av drittlukt og sjenanse for andre. 

Har for øvrig en kamerat som bor i enebolig og han er plaget av røykelukt fordi nabomannen blir jaget ut av huset når han røyker og nå sitter han ute nesten døgnet rundt og røyker til sjenanse for min kamerat og en annen nabo for av en eller annen grunn så kommer lukta alltid deres vei..  

Anonymkode: 0ca43...367

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenker at man i 2023 som i alle år før skal ha råderett i egen bolig så om man ønsker å røyke så for man lov til det på tross av drittlukt og sjenanse for andre. 

Har for øvrig en kamerat som bor i enebolig og han er plaget av røykelukt fordi nabomannen blir jaget ut av huset når han røyker og nå sitter han ute nesten døgnet rundt og røyker til sjenanse for min kamerat og en annen nabo for av en eller annen grunn så kommer lukta alltid deres vei..  

Ikke bare sjenanse men også passiv røyking, noe man burde være opplyst nok til å vite er helseskadelig.

I borettslag er det heller ikke «egen bolig», men en borett. Røyking er avlegs, helseskadelig og burde forbys i borettslag. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei.

Anonymkode: c04a3...112

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei. 

I det øyeblikk man har signert kontrakt på kjøp av leilighet har man også sagt ja til alle bestemmelser og vedtekter i det gjeldende bo laget. Man har ikke full råderett til å spre sin dritt og sjenere andre naboer med dette.

Vet forøvrig om flere blokker med sameie og borettslag som har innført total røykeforbud på hele eiendomsmassen pga ventilasjonsanlegg mellom leilighetene, røykalarm sensorene og brannfare. I tillegg til dette et røykfritt utemiljø for alle beboere. Og dette med loven i hånd.

Anbefaler deg å sette deg inn i gjeldende regelverk og lover før du skriver mer tull.

Til TS: Du må kontakte styret da det kan være flere årsaker til at dette kommer inn til deg, og har dere enda ikke oppdatert ordensregler og vedtekter er det på høy tid å følge etter andre som har gjort det. Sjekk reglene for din blokk, vedtekter og loven for eiendommen. Dvs Borettslagloven https://lovdata.no/lov/1960-02-04-2 Og bidra med å få endringer i ordensregler og vedtekter om dette ikke er gjort. Vis til hva andre har gjort. 

Naboen under må pent gå ut for å røyke, på en egnet plass. Og dersom dere har kullfiltervifter må han skifte dette, og bruke vifta i mye større grad enn tidligere enn å lufte ut vinduer hele tiden. Den er der for en grunn.  

I tillegg må enkelte beboere innse at visse typer sterk mat ikke passer seg å lage når man bor så tett på andre mennesker. Det blir som de stedene i Asia hvor de har innført Durian forbud på mange hoteller og boligområder nettopp pga stanken.

Anonymkode: 50d0e...419

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kjenner lukt av matos og røyking fra leiligheten under inn i min leilighet.  Er det noe man kan gjøre for å unngå dette? Eller blir det veldig omfattende og dyrt?

Dette er helt normalt når man bor i leiligheter med andre leiligheter vegg i vegg.
Du kan prøve å lukke alle vinduer og lufteventiler o.l. Kanskje det hjelper deg

Anonymkode: 8bfbe...ecc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. 

I det øyeblikk man har signert kontrakt på kjøp av leilighet har man også sagt ja til alle bestemmelser og vedtekter i det gjeldende bo laget. Man har ikke full råderett til å spre sin dritt og sjenere andre naboer med dette.

Vet forøvrig om flere blokker med sameie og borettslag som har innført total røykeforbud på hele eiendomsmassen pga ventilasjonsanlegg mellom leilighetene, røykalarm sensorene og brannfare. I tillegg til dette et røykfritt utemiljø for alle beboere. Og dette med loven i hånd.

Anbefaler deg å sette deg inn i gjeldende regelverk og lover før du skriver mer tull.

Til TS: Du må kontakte styret da det kan være flere årsaker til at dette kommer inn til deg, og har dere enda ikke oppdatert ordensregler og vedtekter er det på høy tid å følge etter andre som har gjort det. Sjekk reglene for din blokk, vedtekter og loven for eiendommen. Dvs Borettslagloven https://lovdata.no/lov/1960-02-04-2 Og bidra med å få endringer i ordensregler og vedtekter om dette ikke er gjort. Vis til hva andre har gjort. 

Naboen under må pent gå ut for å røyke, på en egnet plass. Og dersom dere har kullfiltervifter må han skifte dette, og bruke vifta i mye større grad enn tidligere enn å lufte ut vinduer hele tiden. Den er der for en grunn.  

I tillegg må enkelte beboere innse at visse typer sterk mat ikke passer seg å lage når man bor så tett på andre mennesker. Det blir som de stedene i Asia hvor de har innført Durian forbud på mange hoteller og boligområder nettopp pga stanken.

:ler:

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

:ler:

Er nok de borettslaga og sameiene med innført total røykeforbud som ler best. God Helg!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja det tenker du vel. I 2023 vet vi såpass mye om skadelighet rundt passiv røyking, at det bør innføres visse restriksjoner når man bor i borettslag.

Ja man skal få lov til å røyke på egen eiendom, men man bør samtidig kunne utvise hensyn og f.eks ikke røyke på verandaen kl 2 om natten når man vet at flere naboer har soverom rett ved siden av/rett over hvor røyken siver inn. Eller for de som røyker inne, så kan de unngå å røyke på soverom slik at naboer ved siden av osv slipper å få røyken inn til seg. For sånt går inn ventiler selv om vinduer er lukket. 

Anonymkode: 95889...5d5

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Word, hvem er det som røyker i 2023 liksom? Det er så utrolig harry og jalla oppførsel. 

Anonymkode: e0565...a45

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Word, hvem er det som røyker i 2023 liksom? Det er så utrolig harry og jalla oppførsel. 

Anonymkode: e0565...a45

Mange, dessverre. Men at folk røyker inne, det klarer jeg bare ikke å forstå. Det var sånn vi gjorde på 80 tallet når vi ikke visste bedre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mange, dessverre. Men at folk røyker inne, det klarer jeg bare ikke å forstå. Det var sånn vi gjorde på 80 tallet når vi ikke visste bedre. 

Man velger jo selv om man røyker inne i sin egen leilighet, men tro meg det merkes for naboene og. Der moren min bor så stinker det røyk i oppgangen pga naboen røyker inne. Hun klager også mye over hodepine og innestengt luft. Men hallo, hun lufter ikke en gang.. 

Jeg har også vært på visning på en leilighet der det ble røyket inne av de som skulle selge. De hadde malt vegger/tak, men likevel stinket det. Jeg kjente lukta med en gang jeg kom inn der og det ble ikke noe bud fra meg. 

Jeg tenker at hvis det begynner å lukte hos naboer så er det en sak for styret, da hadde jeg sendt det inn skriftlig som en klagesak. 

• Nyttig 1
Skrevet
Ariannah skrev (45 minutter siden):

Man velger jo selv om man røyker inne i sin egen leilighet, men tro meg det merkes for naboene og. Der moren min bor så stinker det røyk i oppgangen pga naboen røyker inne. Hun klager også mye over hodepine og innestengt luft. Men hallo, hun lufter ikke en gang.. 

Jeg har også vært på visning på en leilighet der det ble røyket inne av de som skulle selge. De hadde malt vegger/tak, men likevel stinket det. Jeg kjente lukta med en gang jeg kom inn der og det ble ikke noe bud fra meg. 

Jeg tenker at hvis det begynner å lukte hos naboer så er det en sak for styret, da hadde jeg sendt det inn skriftlig som en klagesak. 

Jeg vet det merkes når de røyker inne. Poenget mitt var mer "hvem f**n røyker inne i dag". At folk orker å bo i en sånn stank.
Det kan lukte sterkt inne hos andre hvis naboen røyker på sin balkong også. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet det merkes når de røyker inne. Poenget mitt var mer "hvem f**n røyker inne i dag". At folk orker å bo i en sånn stank.
Det kan lukte sterkt inne hos andre hvis naboen røyker på sin balkong også. 

Helt enig. Jeg hadde også en nabo som hadde balkong ved siden av vinduet til mitt soverom. Han røyket ofte på balkongen når jeg skulle legge meg, og det stinket helt grusomt. Jeg kunne så klart lukke igjen vinduet, men er litt kjedelig å ikke kunne lufte på natta. Han nyttet det ikke å snakke til heller. 

Er nok lurt å henvende seg til naboen på en høflig måte, man kan ta hensyn selv om det jo er lov å røyke i sin egen leilighet/på balkongen. Skjønner heller ikke at folk orker å røyke inne, lukta setter seg i alt av møbler og klær 😮 Mat-lukt plage meg sjelden, da må det være at naboen lager surströmming eller noe sånt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...