Gå til innhold

Har ikke hatt kontakt med andre utenfor aller nærmeste familie siden slutt på videregående

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde egentlig ikke "klassekamerater" heller, var knapt på nikk med de andre (så vidt). Og nå har det gått 15-17 år? Tror ikke dette er et hverken sundt eller godt liv, klarer ikke å ha et naturlig forhold til andre mennesker. Så er stuck med autismen alene. Er dette livet liksom? Det er ikke mye å samle på. Tror ikke jeg orker 40 50 år til.

Anonymkode: e03ec...d45

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke venner? Er jo ganske vanlig ved autisme dessverre siden symptomene er vansker sosialt. Kanskje du burde vurdere fontenehuset? Eller har du jobb? 

Anonymkode: c53d9...16e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 8/10/2023 at 10:37 PM, AnonymBruker said:

Hadde egentlig ikke "klassekamerater" heller, var knapt på nikk med de andre (så vidt). Og nå har det gått 15-17 år? Tror ikke dette er et hverken sundt eller godt liv, klarer ikke å ha et naturlig forhold til andre mennesker. Så er stuck med autismen alene. Er dette livet liksom? Det er ikke mye å samle på. Tror ikke jeg orker 40 50 år til.

For min del er det motsatt: Ikke hatt kontakt med nærmeste familie siden jeg gikk på videregående 😂

Anonymkode: 0fea5...a4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Marai said:

Prøvd det å game ?

Det syntes jeg er barnslig og kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn på aktiviteter,  der vil du nok møte noen.

Gaming er langt fra barnslige. Møter jo så mange mennesker !

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du i jobb?

Anonymkode: 3dd68...3ee

Er ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ufør.

Da er det perfekt å ta et studie eller finne seg en hobby der en møter folk ❤️ 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i autismeforeningen.

De kjører både samlinger, turer og annet som kan være både nyttig og sosialt.

Da kan du få brutt den sosiale isolasjonen sammen med mennesker som skjønner hvordan det er.

Min erfaring er også at folk på spekteret lettere finner tonen med og blir venner med andre på spekteret :)

Det er ikke sånn at folk med autisme er stuck alene.

Du kan også søke kommunen om støttekontakt - det er for voksne også. Da kan du få en person som hjelper deg med å gjøre aktiviteter, øve på å være sosial osv. Alt etter dine interesser, behov og ønske. Det tror jeg hadde vært kjempebra for deg :)

Å være med i en forening er smart, også om du ikke klarer terskelen med å delta på arrangement. Pasientforeninger har ofte den beste oversikten over hva som finnes av tilbud og ordninger for diagnosen, ny info osv. For ikke å glemme - bare det å ikke føle seg så alene med diagnosen.

Har en helt annen diagnose, og følte meg også helt lost i starten. Alene, annerledes, nå var livet mitt fucka osv. Kontakt med andre som har levd med samme diagnose lengre var til enorm hjelp, medlemskap i pasientforening var starten på det for meg. Da kom jeg inn i et nettverk av kunnskap og folk som forstod, og hadde gått samme stiene før meg.

De følelsene du sitter med er ikke unike :)

Stort sett alle som har vært kronisk syke over lang tid har gjennomgått noe liknende. Er dessverre fryktelig vanlig å miste alt av nettverk og venner om en blir syk, og forblir syk lenge. Spesielt om en blir syk som ung, barn eller ungdom.

Anonymkode: c585f...640

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Meld deg inn i autismeforeningen.

De kjører både samlinger, turer og annet som kan være både nyttig og sosialt.

Da kan du få brutt den sosiale isolasjonen sammen med mennesker som skjønner hvordan det er.

Min erfaring er også at folk på spekteret lettere finner tonen med og blir venner med andre på spekteret :)

Det er ikke sånn at folk med autisme er stuck alene.

Du kan også søke kommunen om støttekontakt - det er for voksne også. Da kan du få en person som hjelper deg med å gjøre aktiviteter, øve på å være sosial osv. Alt etter dine interesser, behov og ønske. Det tror jeg hadde vært kjempebra for deg :)

Å være med i en forening er smart, også om du ikke klarer terskelen med å delta på arrangement. Pasientforeninger har ofte den beste oversikten over hva som finnes av tilbud og ordninger for diagnosen, ny info osv. For ikke å glemme - bare det å ikke føle seg så alene med diagnosen.

Har en helt annen diagnose, og følte meg også helt lost i starten. Alene, annerledes, nå var livet mitt fucka osv. Kontakt med andre som har levd med samme diagnose lengre var til enorm hjelp, medlemskap i pasientforening var starten på det for meg. Da kom jeg inn i et nettverk av kunnskap og folk som forstod, og hadde gått samme stiene før meg.

De følelsene du sitter med er ikke unike :)

Stort sett alle som har vært kronisk syke over lang tid har gjennomgått noe liknende. Er dessverre fryktelig vanlig å miste alt av nettverk og venner om en blir syk, og forblir syk lenge. Spesielt om en blir syk som ung, barn eller ungdom.

Jeg har nok aldri hatt ett nettverk. Jeg har en sosial IQ på null. Selv i familiesammenkomster blir jeg sittende alene mens de andre hygger seg. Sånn har det alltid vært. Så jeg har i grunnen gitt opp for det er ikke noe å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har nok aldri hatt ett nettverk. Jeg har en sosial IQ på null. Selv i familiesammenkomster blir jeg sittende alene mens de andre hygger seg. Sånn har det alltid vært. Så jeg har i grunnen gitt opp for det er ikke noe å gjøre med det.

Da har du gitt opp og selv valgt å sette deg i denne situasjonen.

Hvorfor ignorerer du de forslagene til hvor du kan få hjelp, hvor finne likesinnede?

Du tror at alle de som er medlem i autismeforeningen har sånn innmari høy sosial IQ….? Ofte fungerer folk på spekteret bedre sammen med andre på spekteret.

En støttekontakt er nettopp en person som kan hjelpe deg i sosiale settinger.

Det finnes mange mennesker som deg i dette landet.

Ser på hjemmesidene til autismeforeningen at de har egen veiledningstelefon f.eks.

https://autismeforeningen.no

Informasjon om støttekontaktordningen.

https://www.fritidforalle.no/har-eller-oensker-stoettekontakttjenesten.351646.no.html

https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/stottekontakt/

Selvfølgelig sliter du som har autisme sosialt ❤️

Men det finnes ordninger som er ment å hjelpe, og det finnes organisasjoner med mennesker i samme livssituasjon.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gitt opp og satt meg i denne situasjonen som du påstår. Jeg har alltid vært sånn. Jeg kjenner ikke til noe annet. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig for deg å møte andre med samme diagnose. Vi som har nevrodivergente tilstander pleier å finne hverandre.
Vi oppfatter verden annerledes enn nevrotypiske, og vi kommuniserer også annerledes.
Det er lettere å bli forstått og inkludert når man kommer i rett selskap.

Jeg liker Nevromangfold Norge bedre enn autismeforeningen. Det ene er brukerdrevet og det andre er pårørendestyrt.
https://www.nevromangfold.org/

Det finnes også en del grupper i sosiale medier som du kan ha nytte av å søke opp og følge.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Andro skriver kan det være lurt å bli kjent med andre med diagnosen, men du kan i tillegg bli kjent med folk gjennom hobbyer og fritidsinteresser. Når man brenner for noe, og de rundt deg brenner for det samme, er det veldig akseptert å være litt "annerledes".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har ikke gitt opp og satt meg i denne situasjonen som du påstår. Jeg har alltid vært sånn. Jeg kjenner ikke til noe annet. 

Selvfølgelig har du alltid vært sånn.

Men det er likevel opp til deg selv å finne og ta kontakt med andre som har det som deg, og de organisasjoner og hjelpetilbud som finnes.

Du er på ingen måte alene om å ha autisme her i landet.

Når du konsekvent ignorerer konkrete tips og råd, så er det du selv som holder deg i offer-rollen.

Du ønsker også sosial omgang med andre, venner, noe mer enn kun dine aller nærmeste. Ellers hadde du ikke skrevet tråder her.

Om du ikke har gitt opp - hvorfor tar du ikke heller tak i de delene av innlegg som deler erfaringer og tips?

Du kunne spurt om flere råd og erfaringer, delt hva du ser som vanskelig og bedt om tips til hvordan gå fram for å komme videre.

Poenget mitt er ikke å kritisere deg, men forhåpentligvis vise deg hvordan du  saboterer litt for deg selv.

Sitat

I Norge antas samlet forekomst av alle typer av autismespekterforstyrrelse å være mellom 3 til 10 per 1000 barn.

https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/

Det er mange autister i Norge. Mellom 16 200 og 54 000. Du er ikke alene. Mellom 1500 og 5000 i hvert fylke. Det er ei passelig stor bygd det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig har du alltid vært sånn.

Men det er likevel opp til deg selv å finne og ta kontakt med andre som har det som deg, og de organisasjoner og hjelpetilbud som finnes.

Du er på ingen måte alene om å ha autisme her i landet.

Når du konsekvent ignorerer konkrete tips og råd, så er det du selv som holder deg i offer-rollen.

Du ønsker også sosial omgang med andre, venner, noe mer enn kun dine aller nærmeste. Ellers hadde du ikke skrevet tråder her.

Om du ikke har gitt opp - hvorfor tar du ikke heller tak i de delene av innlegg som deler erfaringer og tips?

Du kunne spurt om flere råd og erfaringer, delt hva du ser som vanskelig og bedt om tips til hvordan gå fram for å komme videre.

Poenget mitt er ikke å kritisere deg, men forhåpentligvis vise deg hvordan du  saboterer litt for deg selv.

https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/

Det er mange autister i Norge. Mellom 16 200 og 54 000. Du er ikke alene. Mellom 1500 og 5000 i hvert fylke. Det er ei passelig stor bygd det

Jeg lurer litt på om du kjenner noen autister personlig.

Anonymkode: 8d787...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer litt på om du kjenner noen autister personlig.

Anonymkode: 8d787...81f

Har du fått meldt deg inn i autismeforeningen, TS? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Har du fått meldt deg inn i autismeforeningen, TS? :) 

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...