AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #21 Del Skrevet 12. august 2023 Min ene sunne ting er at jeg aldri drikker brus! 😀 Aldri Anonymkode: 6fe49...e79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #22 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Etter å ha ødelagt helsa med å være veganer noen år, så må jeg være veldig påpasselig med hva jeg spiser for å helbrede kroppen. Jeg er heldigvis på god vei. Anonymkode: 9d9f1...a73 Hva mener du med å ha ødelagt helsa av å være veganer? Anonymkode: 6fe49...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #23 Del Skrevet 12. august 2023 Vi spiser wfpb(vet ikke om en norsk betegnelse) og lager det meste fra bunn. Egen plantemelk,egen yoghurt,pålegg etc. Det meste av grønt har vi på egen tomt,men vi er ikke hysteriske. Skal ungene f.eks på kino får de penger til å kjøpe seg det de vil og er det skogstur med skolen sender vi med veganske pølser og butikk kjøpte lomper. Anonymkode: 93618...651 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 12. august 2023 #24 Del Skrevet 12. august 2023 Hater å lage mat. Så når jeg er alene, så går det mye i take-away, Fjordland, og masse halvfabrikat. Men jeg skjerper meg betraktelig når min sønn er her😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #25 Del Skrevet 13. august 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Hva mener du med å ha ødelagt helsa av å være veganer? Anonymkode: 6fe49...e79 Jeg mener å gå fra å være frisk til å være nesten sengeliggende og på vei til ufør på noen år. Det er ganske frustrerende når man hadde god helse og trodde at man spiste veldig sunt, og så viser det seg at det er et veldig skadelig kosthold. Det falt meg ikke inn at det kunne være kostholdet fordi jeg var overbevist om at et vegansk kosthold var sunt. Legen trodde også det, men vi har snudd 180º begge to. Jeg hadde ingen mangler da helseproblemene begynte å gjøre seg gjeldende, men en del av blodprøvene var i nedre del av normalområdet. Det ble gradvis verre etter som jeg brukte opp de lagrede næringsstoffene som jeg manglet i kostholdet. Vitamin B12 Vitamin D3 Vitamin K2 Vitamin A Jern Sink Jod Kalsium DHA EPA Jeg tok store doser av B12, men hadde likevel lave nivåer. En ting som er skummelt med et plantebasert kosthold er at de essensielle stoffene kostholdet ikke klarer å gi nok av er fettløselige vitaminer (bortsett fra B12), og mineraler vi har et lager av. Så det kan ta flere år før man får mangler. Men de kommer, nesten 100% garantert. Det er jo bare å se hvor mange eks-veganere det er, til og med blant de som har gjort en karriere ut av det å være veganer. Og det er skremmende å høre om hvor mange eks-veganere som spiste kjøtt eller fisk i smug en gang i blant (særlig når de drikker alkokhol) og hvor mange som opplevde black-outer der de spiste kjøtt. Ei venninne våknet til og hadde kjøpt og spist en hel grillet kylling uten å huske det - ingen alkohol involvert. Jeg var trøtt og utmattet. En tur til postkassa (50 m på flat mark) resulterte i en time eller to på sofaen. En legetime eller noe sosialt med venner eller familie resulterte i 1-3 dager i senga. Jeg fikk ikke sove, og da jeg endelig fikk sove, så sleit jeg med å våkne igjen. Jeg kunne sove 16 timer i strekk og likevel være trøtt. Jeg sov meg gjennom mange avtaler... Jeg hadde vondt over hele kroppen, både i ledd og i muskler, og hadde muskelsvakhet. Leddene knirket og jeg klarte nesten ikke å løfte mine egne armer. Vi har senere funnet ut at jeg hadde utrolig lav bentetthet og det var et under at jeg ikke hadde brukket ben. Var jo ikke så veldig aktiv da, og jeg er veldig forsiktig nå som jeg vet det. Fordøyelsen funket dårlig. Det vekslet mellom forstoppelse og diaré og jeg var et gasskraftverk. Jeg hadde mye vondt i magen. Hjernen funket dårligere og dårligere. Jeg hadde kraftig hjernetåke og glemte mange avtaler. Huden var tørr og livløs. Jeg hadde mørke ringer under øynene og innhulede kinn, Håret var tynt og slitt og begynte å miste farge. Neglene var tynne og fliste seg opp. Jeg var deprimert og så ganske så mørkt på livet... Det var flere ganger jeg vurderte å gjøre slutt på det. Absolutt alt av dette er på bedringens vei. Noe er helt reversert. Og jeg er tilbake i 100% jobb og har ingen episoder med utmattelse lenger. Jeg sover godt om natta og har ingen vondter i det hele tatt. Ikke ryggen en gang som jeg har en gammel skade i. Anonymkode: 9d9f1...a73 3 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #26 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Etter å ha ødelagt helsa med å være veganer noen år, så må jeg være veldig påpasselig med hva jeg spiser for å helbrede kroppen. Jeg er heldigvis på god vei. Jeg spiser ren mat og nesten bare animalsk. For det meste biff fra glade kuer som har beitet hele livet, kjøpt direkte fra bonde. Jeg spiser litt innmat fra disse glade kuene hver dag. Jeg koker også min egen beinkraft fra disse glade kuene i en trykk-koker og drikker en kopp av det hver dag. Fettet fra beinkraftkokingen bruker jeg til å steke mat i. Og beina er forresten så myke at jeg kunne spist dem selv (og jeg har gjort det for å teste), men jeg gir dem til nabohundene. Når jeg først spiser et dyr, så er det veldig viktig for meg at hele dyret blir brukt, og dessuten er det veldig sunt å bruke hele dyret. Jeg drikker av og til upasteurisert melk (fra en annen gård, ikke gressfôret), og lager yoghurt av dette også. Jeg har litt urter, fruktrær og bærbusker i hagen som jeg også bruker. Når jeg handler i butikken, så velger jeg økologisk der det er mulig, og aldri ultraprosessert. Jeg bor på landet, så det er begrenset utvalg men det er også viktig for meg å støtte den lokale butikken Jeg drikker vann, beinkraft og upasteurisert melk. En sjelden gang drikker jeg litt brus på besøk fordi noen blir så stresset av at jeg sier at jeg bare vil ha vann... Anonymkode: 9d9f1...a73 Samme her! Jeg var veganer i mange år (16 +), og fikk etterhvert store problemer. Noen av problemene kom så snikende på meg at jeg ikke forstod at det var problem. Blodprøver også ok, så jeg klarte ikke koble. Men helseutfordringene ble større og større, så store at livskvaliteten ble ødelagt. Som flere andre ex-veganere, lærte jeg meg omsider dette med antinæringsstoffer i plantemat, og dets lave biotilgjengelighet. Næringsstoffer fra animalsk har høy biotilgjengelighet, dvs næringsstoffene taes opp fort og brukes raskt. Jeg har blitt så mye bedre etter jeg begynte å spise animalsk igjen, og det gikk veldig fort å merke bedring. Men jeg har en god vei å gå jeg også. Jeg spiser ikke mye animalsk, jeg strever fortsatt med det etiske og psykologiske rundt det. Men jeg merker at jeg må spise mye mer av det, så må bare komme over det. Som deg spiser jeg fra lokale bønder, økologisk grassforet. Villaks, samt egg som også er fra lokale bønder som driver økologisk drift. Skal avslutte med å si at jeg spiste veldig balansert da jeg var veganer. Mye såkalte "fullverdige" proteiner, men det er egentlig ikke noe som er fullverdig i praksis. Mye grønnsaker i stor variasjon, nøtter, frø, belgfrukter, osv. Ikke ferdigmat. Tilskudd av det essensielle. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva mener du med å ha ødelagt helsa av å være veganer? Anonymkode: 6fe49...e79 Les over. Dette skjer mange. Anonymkode: 26958...092 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #27 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg mener å gå fra å være frisk til å være nesten sengeliggende og på vei til ufør på noen år. Det er ganske frustrerende når man hadde god helse og trodde at man spiste veldig sunt, og så viser det seg at det er et veldig skadelig kosthold. Det falt meg ikke inn at det kunne være kostholdet fordi jeg var overbevist om at et vegansk kosthold var sunt. Legen trodde også det, men vi har snudd 180º begge to. Jeg hadde ingen mangler da helseproblemene begynte å gjøre seg gjeldende, men en del av blodprøvene var i nedre del av normalområdet. Det ble gradvis verre etter som jeg brukte opp de lagrede næringsstoffene som jeg manglet i kostholdet. Vitamin B12 Vitamin D3 Vitamin K2 Vitamin A Jern Sink Jod Kalsium DHA EPA Jeg tok store doser av B12, men hadde likevel lave nivåer. En ting som er skummelt med et plantebasert kosthold er at de essensielle stoffene kostholdet ikke klarer å gi nok av er fettløselige vitaminer (bortsett fra B12), og mineraler vi har et lager av. Så det kan ta flere år før man får mangler. Men de kommer, nesten 100% garantert. Det er jo bare å se hvor mange eks-veganere det er, til og med blant de som har gjort en karriere ut av det å være veganer. Og det er skremmende å høre om hvor mange eks-veganere som spiste kjøtt eller fisk i smug en gang i blant (særlig når de drikker alkokhol) og hvor mange som opplevde black-outer der de spiste kjøtt. Ei venninne våknet til og hadde kjøpt og spist en hel grillet kylling uten å huske det - ingen alkohol involvert. Jeg var trøtt og utmattet. En tur til postkassa (50 m på flat mark) resulterte i en time eller to på sofaen. En legetime eller noe sosialt med venner eller familie resulterte i 1-3 dager i senga. Jeg fikk ikke sove, og da jeg endelig fikk sove, så sleit jeg med å våkne igjen. Jeg kunne sove 16 timer i strekk og likevel være trøtt. Jeg sov meg gjennom mange avtaler... Jeg hadde vondt over hele kroppen, både i ledd og i muskler, og hadde muskelsvakhet. Leddene knirket og jeg klarte nesten ikke å løfte mine egne armer. Vi har senere funnet ut at jeg hadde utrolig lav bentetthet og det var et under at jeg ikke hadde brukket ben. Var jo ikke så veldig aktiv da, og jeg er veldig forsiktig nå som jeg vet det. Fordøyelsen funket dårlig. Det vekslet mellom forstoppelse og diaré og jeg var et gasskraftverk. Jeg hadde mye vondt i magen. Hjernen funket dårligere og dårligere. Jeg hadde kraftig hjernetåke og glemte mange avtaler. Huden var tørr og livløs. Jeg hadde mørke ringer under øynene og innhulede kinn, Håret var tynt og slitt og begynte å miste farge. Neglene var tynne og fliste seg opp. Jeg var deprimert og så ganske så mørkt på livet... Det var flere ganger jeg vurderte å gjøre slutt på det. Absolutt alt av dette er på bedringens vei. Noe er helt reversert. Og jeg er tilbake i 100% jobb og har ingen episoder med utmattelse lenger. Jeg sover godt om natta og har ingen vondter i det hele tatt. Ikke ryggen en gang som jeg har en gammel skade i. Anonymkode: 9d9f1...a73 Jeg tok også høye doser med b-12, og det vistes på blodprøver. Men jeg hadde fortsatt b-12 relaterte problemer (som angst, utmattelse, etc). Da jeg begynte å spise animalsk (og sluttet med tilskudd), fikk jeg lavere verdier innenfor normalen enn tidligere, men symptomene ble fort bedre. Jeg hadde også ekstrem hjernetåke, jeg klarte ikke enkle regnestykker. På det verste fikk jeg problemer med talen. Støtter dårlig fordøyelse, og der legger jeg mye skylden på belgfrukter. Mistet mye hår Alltid kald Innsunkne øyne, og fjeset mitt var også sunket sammen og skjevt. Insomnia, kroppen klarte aldri falle til ro, og våknet hele tiden Bruddskader som ikke ville gro osv osv. Sånn i forhold til bruddskader så vil jeg påpeke at jeg spiste mat rik på kalsium og magnesium hver dag (mer enn minimum dagsbehov), samt nivåene av d vitamin var veldig gode. I tillegg spiste jeg mye proteiner (quinoa, chia, i tillegg til belgfrukter osv). Men det var først da jeg fikk animalsk i kosten at det grodde, og da grodde det fort. Plantebaserte kilder til jern vil aldri kunne måle seg med hem-jern, selv ikke når kombinert med c vitamin. Det betyr ikke en tøddel at blodprøver viser ok, når kroppen ikke klarer å bruke næringsstoffet. Samme gjelder for kalsium, magnesium, sink, etc. Blodprøvene viser bare at du har fått det i blodet, men ikke kroppens evne til å faktisk bruke det. Og det er her antinæringsstoffer og biotilgjengelighet kommer inn. Næringsstoffer fra plantemat har lav biotilgjengelighet, mens fra animalsk høy biotilgjengelighet. Spiser du animalsk vil næringsstoffene bli sendt dit kroppen trenger det, og det kan brukes fort. Anonymkode: 26958...092 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellah Skrevet 13. august 2023 #28 Del Skrevet 13. august 2023 Spiser hovedsaklig fisk og vegetar, med noe kjøtt innimellom. Lager det aller meste selv fra bunn bortsett fra pålegg. Veldig glad i grønnsaker, så er mye av det til hvert måltid. Vil si jeg spiser ganske sunt, men absolutt ikke hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 13. august 2023 #29 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 1.33): Har levd på take away og retter man varmer i mikroen i to måneder. Jeg er ikke på et bra sted i livet mitt😕 Anonymkode: e0237...605 Hold ut, det blir bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #30 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 23.51): Jeg spiser sunt og billig. Frosne grønnsaker, frossen frukt, frossent kjøtt/fisk. Havregryn og ris. Kjøper i store kvanta og lagrer. Bruker rundt 2000 kroner i måneden på mat, og er fornøyd med det Anonymkode: 5aae0...202 Enkelt kosthold dette. Bare å varme opp maten! Anonymkode: abc75...272 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 14. august 2023 #31 Del Skrevet 14. august 2023 Tråden er ryddet for avsporing. Matas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. august 2023 #32 Del Skrevet 14. august 2023 Jeg lever forholdsvis sunt. Jeg lager mye mat fra bunnen av, jeg baker brød og jeg spiser mye frukt og grønt. Dropper kjøttpålegg og spiser minst en, som regel flere, vegetariske middager pr uke. Det jeg kan bli flinkere til er å spise mer fisk og mindre iskrem. Jeg er forferdelig glad i iskrem, men det betyr ikke at jeg spiser det hver dag. Skal allikevel kutte ned litt, både for helsen og for lommeboken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 14. august 2023 #33 Del Skrevet 14. august 2023 Vil vel si at jeg legger mye innsats i å spise sunt og godt. Spiser for det aller meste mat uten innholdsfortegnelse (råvarebasert) og har ingen daglige uvaner som jeg "unner" meg. Trener mye og variert, så hva jeg spiser varierer mye ifra hva jeg trenger for å opprettholde aktiviteten. Kan fint spise et usunt måltid iblant, enten fordi jeg selv har lyst på det eller fordi noen andre serverer det. Men de måltidene er unntaket. Kan f.eks fint finne på å spise taco med salat som wrap, men det er ikke slik at jeg alltid gjør det. Jeg trenger ofte kaloriene, og da kan jeg fint velge wrap av et eller annet slag (som er prosessert). Jeg har ikke tro på at man må ha 100% sunt kosthold. Så lenge man hovedsakelig spiser sunt, 90-95% av matinntaket, tror jeg man nyter fordelene av et sunt kosthold. Jeg blir gjerne overbevist av forskning her, og da foretar jeg en ny vurdering av mine matvaner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #34 Del Skrevet 14. august 2023 Spiser kun ren mat 😊 kjøper ikke ultraprosessert mat 😀 aldri oppblåst lenger 🤩 Anonymkode: 7b1f8...984 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #35 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Spiser kun ren mat 😊 kjøper ikke ultraprosessert mat 😀 aldri oppblåst lenger 🤩 Anonymkode: 7b1f8...984 Nydelig! Ultraprosessert er det verste for kroppen, så bra at du merker forskjell Anonymkode: 26958...092 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 14. august 2023 #36 Del Skrevet 14. august 2023 Tråden er ryddet for krenkende utsagn, spekulasjoner og avsporinger. Matas, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #37 Del Skrevet 14. august 2023 Lite avansert kosthold her. Brød, pålegg, frukt og grønt, middager. Og middagene er i hovedsak raske middager, selv om jeg forsøker å få de næringsrike. 2 voksne i fulle jobber & 4 aktive/barn tenåringer gjør at døgnet har få timer til rådighet. Anonymkode: f1807...6a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå