Gå til innhold

Hvordan får dere søsken til å snakke pent til hverandre, at de ikke skal krangle fysisk som søsken flest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker ikke påvirkningskraften eldste på 10 har ovenfor småsøsken på 7 og 5 år. Eldste har spesielt gjennom siste halvdelen av året begynt med mye stygge ord (som han sier til søsken når vi ikke hører det, noen ganger blir han avslørt) Det innebærer ord som drittunge, helt jævlig, F*+n!, osv. 

Fysisk sett har han også blitt slik at han gjør igjen på de yngste. Det er ikke rart på ett vis, men veldig uheldig, for da tar de igjen også. Men han bruker mer makt fordi han er sterkere og det blir ofte krangling og gråting.

Har dere noen gode råd? Hva gjør dere?

Anonymkode: 1dbee...421

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men har en teori. Hadde selv tre som sloss fysisk til langt oppi tenårene…

Hva med å ha nulltoleranse for å slå, sparke eller på noen som helst måte være fysiske? Foreldre fleste har nulltoleranse når barnet sparker eller slår dem. Hvis man reagerer like hardt og kraftig hvis dette gjøres når det ene barnet slår et søsken, kan dette bidra til at all fysisk krangling slutter? 

Anonymkode: f1b96...8b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke, men har en teori. Hadde selv tre som sloss fysisk til langt oppi tenårene…

Hva med å ha nulltoleranse for å slå, sparke eller på noen som helst måte være fysiske? Foreldre fleste har nulltoleranse når barnet sparker eller slår dem. Hvis man reagerer like hardt og kraftig hvis dette gjøres når det ene barnet slår et søsken, kan dette bidra til at all fysisk krangling slutter? 

Anonymkode: f1b96...8b0

Helt enig i dette. Og vi sier jo at vi ikke aksepterer at de gjør slikt, men med ingen konsekvenser (annet enn at småsøsken får vondt), så blir det gjort igjen og igjen. Straff skal jo ikke brukes, men lurer på om de slutter om vi inndrar telefon/Xbox, PC, osv. Men er det ok å gjøre det? Ts

Skrevet

Etter prat, samtaler, tydelige beskjeder og mange varianter av "hva er bedre å gjøre når man er sint/frustrert etc. Enn å slå" gikk vi for straff.

Hvis noen i familien blir slått, sparket, bitt. Da er det ingen skjerm neste dag. Det funka supert. Tok 2 dager så var det helt slutt. 

Her var da forutsetningen at jeg visste at han kunne klare å la vær fordi det var noe nytt som kom i hus. Hvis du er sikker på at gutten din egentlig har verktøy på plass kan du prøve. Det ble også myyye trøsting de gangene skjerm ble borte. 

Anonymkode: 3f24f...111

• Liker 2
Skrevet

Samme her for tiden. Eldste har kalt minstemann «j…. drittunge» etter en del krangling i sommer, og nå går minstemann rundt å side «j…. drittunge» til eldste hver dag… altså, jeg gir snart opp og lar disse to finne ut av det selv 🤣🙈🥳🤷‍♀️ De kræsjer total for tiden (11 og 7år), har liten glede av hverandre enn å erte/krangle helt til det ikke er gøy lengre. Og jeg er utslitt etter snart 8 uker med «ferie». Ja ting får konsekvenser osv, men søsken krangling blir det uansett, og jeg gleder meg til de får mer avstand fra hverandre når hverdagen kommer. Ingen gode råd herfra, annet enn å telle til 100 og puste med magen, kom deg ut av huset og gå en tur 😅

Anonymkode: 838f4...7cb

• Liker 1
Skrevet

Fungerer godt å gi advarsel om å fjerne pad, tv, mobil og om de etter 2 advarsler ikke slutter så må man be de gå på rommet til de har roet seg og de skal da be om unnskyldning etterpå. Går de ikke selv inn på rommet har jeg tatt tak i dem og dratt dem inn. Vet ikke helt om det er rett ting å gjøre men det blir bedre ganske mye raskere på denne måten og det gir ønsket resultat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her for tiden. Eldste har kalt minstemann «j…. drittunge» etter en del krangling i sommer, og nå går minstemann rundt å side «j…. drittunge» til eldste hver dag… altså, jeg gir snart opp og lar disse to finne ut av det selv 🤣🙈🥳🤷‍♀️ De kræsjer total for tiden (11 og 7år), har liten glede av hverandre enn å erte/krangle helt til det ikke er gøy lengre. Og jeg er utslitt etter snart 8 uker med «ferie». Ja ting får konsekvenser osv, men søsken krangling blir det uansett, og jeg gleder meg til de får mer avstand fra hverandre når hverdagen kommer. Ingen gode råd herfra, annet enn å telle til 100 og puste med magen, kom deg ut av huset og gå en tur 😅

Anonymkode: 838f4...7cb

Har en på 4 år og en på 7 år. Minste på 4 år også tar etter alt 7åringen sier og gjør 🤣 begge er veldig hissigpropper. 7åringen har autisme,  minste har veldig mulig adhd, men han har også lavt stoffskifte og født prematur. 

Jeg har hovedansvaret for begge, de er hos pappaen annenhver helg. Så ja det er slitsomt å være 1 delt på 2 hissigpropper 🙈😅

Søstrene mine var helthelt ekstreme mot hverandre som barn, men vi er alle veldig gode venner som voksne. Det løsna da eldste søstra mi flytta ut hjemmefra med dem 2😊 

Anonymkode: f5718...86f

Skrevet

Ellers så har jeg sett at det skaper samhold om de tvinges til å gjøre ting sammen. Handle mat, godteri, lage mat osv. 

Skrevet

Har 4 tette. Da de var i barnehagealder og småskole snakket vi mye om følelser, når de var i godt humør vel og merke. Hvordan kjennes det i kroppen når man er sint, glad, lei seg osv. Hva gjør man når man har disse følelsene? Hva kan man gjøre i stedet for å slå osv.  Har snakket mye om hvordan andre kan føle det hvis man skriker, slår osv når man er sint. Snakket også om dette med erting, at det ikke er greit, men også gitt de redskaper for å tåle erting, sånn at de ikke fyrer så lett. Er mye gøyere å plage en som fyrer seg opp, enn en som overser. 

Når de kranglet fikk det lite/ingen oppmerksomhet, både den som "sladrer"for ingen ting og lot seg lett fyre opp, og den som erter. Typisk erting i disse tilfellene er typ : "han ser på meg", " hun geipet først", " jeg hadde fjernkontrollen først", "hun viste styggefingern" osv. 

Har aldri tatt fra de ting som straff.

Nå er de 8, 10, 12 og 14. Det hender de krangler som busta fyker. Da rømmer jeg stort sett😆 de ordner uten unntak opp selv etter hvert, når vi ikke blander oss inn. 90 prosent av tiden er de bestiser. 

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Liker ikke påvirkningskraften eldste på 10 har ovenfor småsøsken på 7 og 5 år. Eldste har spesielt gjennom siste halvdelen av året begynt med mye stygge ord (som han sier til søsken når vi ikke hører det, noen ganger blir han avslørt) Det innebærer ord som drittunge, helt jævlig, F*+n!, osv. 

Fysisk sett har han også blitt slik at han gjør igjen på de yngste. Det er ikke rart på ett vis, men veldig uheldig, for da tar de igjen også. Men han bruker mer makt fordi han er sterkere og det blir ofte krangling og gråting.

Har dere noen gode råd? Hva gjør dere?

Min bror var alltid fysisk sterkere siden han var 5 år eldre. Det var vanskelig for meg for han gjorde det da mine foreldre ikke så. De prøvde å få slutt på krangler men det de så,var det de avgrenset, ikke hele bildet.

Til gjengjeld følte jeg aldri noen sto kjærlighet overfor han, han følte ikke noen ansvar for meg.

Jeg mener jeg må lære av feil.

Etter min mening, man må lære barna empati. Ansvar overfor hverandre. Jeg lærte dem at de må si unnskyld. Eldre barn må lære seg å være raus, å hjelpe til, se etter mindre barn. Null toleranse overfor krangler. Som ofte ligger det noe bak. 

Anonymkode: fddd8...538

Skrevet

Mange fine synspunkter, takk for tilbakemelding!

Skrevet

Vi har slått ned på slikt helt siden barna var små. De krangler selvfølgelig litt her og der, men de kaller aldri hverandre stygge ting (det er nulltoleranse på slikt her!) og slår eller sparker de eller gjør annet har de måttet si unnskyld eller gi klem helt siden de var små. Det er skikkelig flaut å si unnskyld, så det har vært nok straff i seg selv her 😅 Har nok hatt litt fordel av at de har vært langt nok unna hverandre i alder til å ikke ha samme behov (=mindre å krangle om), og eldste er en rolig type.

Barna mine er 11, 7 og 3,5

Anonymkode: 3e07a...70e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...