AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Jeg er så lei tidsklemma, springe til barnehagen hver morgen, levere en grinete unge, for å så haste avgårde til jobb, deretter hjem igjen. Middag mens minsten er plassert foran TV-en og så leggetid. Jeg er nettopp ferdig med alle dagens gjøremål og klokka har bikket 21.39. I dag sovnet minsten foran TV-en mens jeg lagde middag. Derfor sovnet han så seint. Mannen jobber dobbelt i dag for å spe på inntekten. Vi er ett par i begynnelsen av 30 årene, ett barn. Stort hus i er attraktivt boområde, relativt «fine» jobber og alt på stell. Men jeg er utslitt, og det tragiske er at jeg nettopp har hatt sommerferie. Tanken på mange år til på dette hamsterhjulet skremmer meg. Jeg vil selge det store huset vårt, kjøpe en leilighet og leve på en lønn. Eventuelt jobbe deltid i ett yrke jeg trives i. Nå jobber jeg i en jobb som er kjempekrevende pga lønnen og fordelene det gir meg. Mannen jobber 150% til tider. Angrer på at jeg og mannen kjøpte huset vi bor i nå. Det er en middelmådig bolig i ett attraktivt boligområdet, gode skoler og barnehager. Jeg orker ikke å bo her, orker egentlig ikke mannen min heller. Jeg vil vekk fra alt, bare bestille en enveis billett vekk herfra og ALDRI komme tilbake. Vil ikke mer… Noen råd til meg, uten om skilsmisse. For det vurderer jeg sterkt allerede. Anonymkode: afe86...662 4 19
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Noen ganger så lurer jeg på hva som er vitsen med dette typiske, middelklasse A4-livet. Anonymkode: 3b287...f73 17 1 1
Knirke Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Vel... Det er jo teoretisk sett aldri for sent å snu om på livet sitt, men det som gjør det vanskelig er beslutningen dere har tatt om å få barn. Har man barn må man presses inn i A4 rammen enten man vil eller ikke. Man må jobbe 8-16, man må ha ferie i fellesferien, man må bo i visse strøk, man må kjøre en viss type bil, man må delta i visse aktiviteter, man må tjene en viss mengde penger... Alt er A4. 7 1
Ishavsrøya Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 Jeg synes ikke du skal gå fra mannen din(om han ikke er slem e.l). Men dere kan gjerne selge og leve ett lettere liv sammen. Det blir bedre. Hilsen alenemor i stort hus, full jobb og tre barn😂jeg ser faktisk lysere på livet nå da de 2 eldste begynner å bli store. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 Ja, det er håpløst slitsomt! Akkurat nå er jeg på min siste dag ferie. Har hatt ferie i 4 uker og er avslappet og fri for stress, så jeg har glemt hvordan hverdagen egentlig er med 2 små barn, 130% jobb, enebolig og drivhus. Så på impuls i dag så godtok jeg å påta meg en flokk villkatter fra dyrebeskyttelsen for å temme dem! Jada! De skal bo i huset mitt, med mine små barn! Og jeg som pleier å ha 1 time egentid iløpet av et døgn Skål! Anonymkode: cad74...0c9 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 Anbefaler å følge @langhelghverhelg på insta. Masse gode tips til hvordan du kan leve billigere og komme deg ut av hamsterhjulet:) Anonymkode: 60102...b16 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 Jeg har hus, barn, svært utfordrende jobb. Lekser, fritidsaktiviteter, you name it. Men jeg har da massevis av tid! Hva er det du gjør som er så voldsomt slitsomt da? Anonymkode: b5f57...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 Skjønner virkelig ikke at dere/folk gidder å leve som dette. Det er moderne slaveri satt i system. Og så fort dere har barn og gjeld så er dere fanget i dette systemet enten dere vil eller ikke. Jeg forstår at for mange så er dette både givende og en kilde til glede og mening, og at det positive veier opp for det negative. Men til syvende og sist er det de på toppen og de som styrer systemet som har mest igjen for ditt slit og at du er en lydig liten hamster uten egne meninger. Anonymkode: 2343a...65d 14 1 1
Rucula Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har hus, barn, svært utfordrende jobb. Lekser, fritidsaktiviteter, you name it. Men jeg har da massevis av tid! Hva er det du gjør som er så voldsomt slitsomt da? Anonymkode: b5f57...f6a Hvordan kan du ha massevis av tid? Min dag begynner 06.30 og går slag i slag helt til 20.30 når barna har sovnet. Da rydder jeg huset og gjør husarbeid før jeg setter meg å jobber noen timer overtid. Kanskje jeg får tid til å gå en 30 min tur. Hvordan kan du ha massssevis med tid? 6 2
Nowayback Skrevet 10. august 2023 #12 Skrevet 10. august 2023 (endret) Dagens samfunn er ikke skapt for familielivet, og dagens foreldre er heller ikke skapt til å være foreldre. Nå snakker jeg på en generelt nivå, og ikke til ts. De snakket om tidsklemma i Lørdan (et gammelt talkshow) i 1987. Det er bare peanuts i forhold til hva det er i dag. Artig å høre en 36 år gammel debatt om familiepolitikk. Fra ca 8.00 til 40.00 min, for de som er interessert. https://tv.nrk.no/serie/loerdan/1987/FUHA03001887/avspiller Endret 10. august 2023 av DelvisPresley 10 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 Flytt til et billigere sted og plutselig er du forelsket i mannen din igjen. Det er ikke familien din som er problemet, men at dere må jobbe for mye for å beholde fasaden/forventningene. Hilsen utflyttet som endelig kan puste og nyte livet. Anonymkode: 54f32...fb9 14 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 Vi hoppa av hamsterhjulet og det var det beste valget vi har gjort! Vi bodde i enebolig i et greit strøk i byen, jobba 100% begge to og har 4 barn. Vi klarte å snu om på livet uten at kvaliteten ble noe særlig dårligere, slik at mannen jobber 80-100% og jeg tar vakter når jeg vil. Ingen av barna går nå på sfo, og barnehagebarnet vår har fått deltidsplass. Anonymkode: f304a...05c 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi hoppa av hamsterhjulet og det var det beste valget vi har gjort! Vi bodde i enebolig i et greit strøk i byen, jobba 100% begge to og har 4 barn. Vi klarte å snu om på livet uten at kvaliteten ble noe særlig dårligere, slik at mannen jobber 80-100% og jeg tar vakter når jeg vil. Ingen av barna går nå på sfo, og barnehagebarnet vår har fått deltidsplass. Anonymkode: f304a...05c Hva gjorde dere? Hvordan hoppet dere av? Anonymkode: 54f32...fb9 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 1 minutt siden, Rucula said: Hvordan kan du ha massevis av tid? Min dag begynner 06.30 og går slag i slag helt til 20.30 når barna har sovnet. Da rydder jeg huset og gjør husarbeid før jeg setter meg å jobber noen timer overtid. Kanskje jeg får tid til å gå en 30 min tur. Hvordan kan du ha massssevis med tid? Står opp 07:00 på hverdager, dusjer og spiser frokost. Sender barna ut døra før jeg tar bussen til jobb. Er hjemme ca. 16:30. Så er det middag og eventuelt lekser. Noen dager er det aktiviteter, andre ikke. Uansett er det da mange timer igjen av dagen? I helgene er det jo fri hele dagen! Og husarbeid er jo en fis i vinden, knapt nok verdt å nevne. Ikke synes jeg det er fælt å dra på jobb heller. Anonymkode: b5f57...f6a 1
000VF000 Skrevet 10. august 2023 #17 Skrevet 10. august 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Noen ganger så lurer jeg på hva som er vitsen med dette typiske, middelklasse A4-livet. Anonymkode: 3b287...f73 Det er ikke noe vits. Og det er derfor mange av oss ikke ønsker barn. 25 minutter siden, cisco1 said: Glad jeg er singel og barnløs! Nettopp! 4
Snublefot62 Skrevet 10. august 2023 #18 Skrevet 10. august 2023 Hvor gamle er barna TS og hvordan ser egentlig en typisk dag ut hos dere?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 Er det lov å nevne at jeg elsket det livet når ungen var liten? Var ikke det som tok knekken på meg, men jobb/økonomi/press. Anonymkode: 54f32...fb9 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #20 Skrevet 10. august 2023 Det høres ut som om du og mannen din trenger å ta en prat om hva som faktisk er viktig for dere. For slik som det er nå, så vil dere ha alt på en gang, og ikke prioritere, og da strekker ikke tiden til. Hvis dere måtte velge 3 ting hver som dere ønsket å bruke tid og penger på, hva var det? Hvordan kan dere få mer av det i hverdagen? Og hva er det ingen av dere egentlig ønsker å bruke tid på, som dere kan kutte ned på? Er huset viktig? I så fall, er det størrelse, beliggenhet, nabolag, hage eller noe annet som er viktig? (Kan dere flytte til noe annet som kun har de viktige kvalitetene? (Et mindre hus med færre rom vil ta mindre tid å holde i orden.) Vil dere ha mer tid med barnet? Ja, da kanskje en eller begge må jobbe mindre. Jeg tipper at det ikke egentlig er mannen du ikke liker, men mer det livet dere lever som frustrerer deg, og det at han er en del av dette. Finn igjen verdiene dere egentlig har felles, så kommer forhåpentlig følelsen av at dere har mestret noe sammen til å gi dere mer positive følelser for hverandre. Anonymkode: 3ecbe...031 6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå