Gå til innhold

Er norske samer nordmenn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener de selv?

Mange liker jo å si at alle med norsk pass er nordmenn. Norske samer har norsk pass. Ergo er de nordmenn? 

Anonymkode: 23cd3...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva mener de selv?

Mange liker jo å si at alle med norsk pass er nordmenn. Norske samer har norsk pass. Ergo er de nordmenn? 

Dersom alle med norsk pass er nordmenn, hva ville du da ha kalt oss nordmenn som ikke har innvandrer-bakgrunn? 

Anonymkode: b0ee2...f4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på dette selv. Vil jo ikke kalle en same nordmann dersom det er fornærmende for han. En katalaner vil jo ikke bli kalt spanjol og en kurder vil jo ikke bli kalt tyrker. 

Anonymkode: b6d0e...3f6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom alle med norsk pass er nordmenn, hva ville du da ha kalt oss nordmenn som ikke har innvandrer-bakgrunn? 

Anonymkode: b0ee2...f4a

Dette spørsmålet skjønner jeg overhodet ikke? Hva annet enn nordmenn mener du de (dere) skulle blitt kalt? Du sier jo det selv - «oss nordmenn»

Anonymkode: 6917e...dbe

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er samisk, og nordmann siden jeg bor i Norge. Ingen motsetning her, men kultur og landegrenser. 

Anonymkode: fa512...3b8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vestlending og norsk. Verre er det ikke?

Anonymkode: e3f7e...e9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener de selv?

Samer er jo urfolk og er vel norskere enn de aller fleste andre. 

Jeg aner rett og slett ikke hva som går under norsk i folks regnskap lenger. Ved norsk statsborgerskap, norskfødt, ved norskfødte foreldre, ved 1 norskfødt forelder, eller skal man si tre generasjoner? Og hva med de som har 3 generasjoner norskfødte ledd bakover men synlig har opphav fra et annet sted i verden? 

Anonymkode: 8ce98...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg aner rett og slett ikke hva som går under norsk i folks regnskap lenger. Ved norsk statsborgerskap, norskfødt, ved norskfødte foreldre, ved 1 norskfødt forelder, eller skal man si tre generasjoner? Og hva med de som har 3 generasjoner norskfødte ledd bakover men synlig har opphav fra et annet sted i verden? 

Der er norske. De er norske samer. Men de er ikke nødvendigvis nordmenn i alle sammenhenger. Skjønner du forskjellen?

Denne distinksjonen er det samene selv som bruker. For å skille mellom majoritetsbefolkningen og urbefolkningen. Særlig ved  interessekonflikter eller når det er snakk om urfolksrettigheter. 

Anonymkode: b6d0e...3f6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

400-talet? Ikkje tidlegare?

Anonymkode: f9647...ac5

Nei det var fra folkevandringstiden på 400-tallet de kom. Her er spor av reindrift siden 1600-tallet. Det har bodd folk i Norge siden siste istid for 11000 år siden og eldste sporene er steinalderbefolkning som levde av jakt og fiske på Træna. Vikingene stammet fra et mystisk indoeuropeisk øksefolk som var kjennetegnet av praktfulle rituelle økser osv. Det var folkevandring og forskerne har funnet tegn på handel av redskaper langveisfra allerede fra steinalderen. 

Når jeg først er i gang og for å spore litt av: Forskning på urbefolkning viser at kvinner også jakter. De er ikke bare sankere og passer på barn. Skal vi slå ihjel flere myter? 

Anonymkode: 585f9...902

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker de er akkurat det de er, -abegge deler. 

Om vi skal snakke om norskhet så må vi vel heller diskutere om kongefamilien er det. De aller fleste godtar vel dem som norske selv om de opprinnelig ikke er det?  

Kongen snakker fint om temaet selv, ja han glemte faktisk å snakke om samene spesielt her, men det finnes jo ikke noen grunn til å tenke på om "de er norske eller ikke", og han tenkte vel på viktigheten av å snakke for innvandrere og LGBTQ.

Anonymkode: 2ad5c...f29

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er kriterie for å kalle seg samisk? Er det noen som vet?

Anonymkode: d0adf...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 23.26):

...............

At de er et urfolk betyr ikke nødvendigvis at de var her først.  Men ja, de norske samene er også nordmenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Samer er nordmenn. 

Anonymkode: 96080...266

Eller svensk, finsk eller russisk. 😉 

Anonymkode: 4d24c...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende spørsmål. Det er nok litt ulikt hva vi identifiserer oss som. Jeg identifiserer meg som nordmann, samisk nordmann. Jeg er vokst opp i Norge, som norsk, snakker bare norsk. Vokst opp med skam knyttet til den samiske identiteten til både meg, mine foreldre og besteforeldre. Samehetsen var både åpen og skjult. Så jeg "ble samisk" som voksen, først da turte jeg å utforske den delen av meg, og de rundt meg ble også mer åpne rundt våre samiske aner. 

Søsteren min identifiserer seg som same, og synes det er vondt dersom hun kun bli identifisert som nordmann. Det handler om det samme - fornorskingsprosessen setter fremdeles sine spor, selv om den er avsluttet. Ingen av oss kan snakke samisk, så vi er samer uten samisk språk. Norsk er vårt morsmål. 

Anonymkode: 433ce...7f0

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...