Gå til innhold

Mat og graviditet - hvor skal man legge lista?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forholder meg til Helsenorge sine retningslinjer. Men allikevel lurer jeg på hvor høyt jeg skal legge lista.. f.eks dette med salat og bakterier. Lager du maten selv er det jo greit, da vet man at det er vasket og hygienisl..men bør jeg slutte å spise salatbar på jobb?

Står jo også hvor viktig det er at maten blir servert rykende varm osv. Bør jeg unngå buffé? 🤔

Anonymkode: 47e08...ef6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar en avgjørelse nåe jeg ser maten. Ser salaten i baren dårlig ut spiser jeg den ikke, uansett om jeg er gravid eller ikke.  

Maten er skjeldent rykende selv når jeg serverer den hjemme, så dette hadde jeg ikke ofret en tanke.

Jeg ville derimot ikke spist feks stekt kylling eller kjøtt som ser ut som det er stått på benken i flere timer. Det kjøler jeg ned i kjøleskapet om jeg skal spise det kaldt. 

Utover dette er jeg langt fra hysterisk.  Norske kostholdsråd fir gravide er veldig strenge sammenlignet med andre land.

Jeg har smakt på litt spekemat, spiser ørret over 1 kg om jeg får fisk på fisketur. 

Mellom 3 og 8 får listeria i hele Norge hvert år. Altså er sannsynligheten forsvinnende liten. 

Flere leger har også uttalt at det er farligere for babyen at mor tar fly, pga store strålemengder. Likevel flyr gravide som aldri før og det går fint. 

Anonymkode: 21ff1...6de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Spiste salat. Unngikk myke oster, spekemat og kjøtt som ikke var gjennomstekt (husk at noen burgere kan være rød i midten). 

Jeg var i England på ferie. Men tipper England har god nok mathygiene. Hadde f.eks vært mer forsiktig i Tyrkia. Vi sjekket alltid tripadvisor. Gikk kun steder med gode anmeldelser. 

På buffet kan du jo unngå noen typer mat. Er jo mye å velge i. F.eks kun velge varmmat.

Anonymkode: 72fc7...f3d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...