Gå til innhold

Langtidssykemeldt - funnet ut jeg er gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

har vært langtidssykemeldt i snart ett år pga ettervirkninger av covid. Har jobbet 4 måneder, 100%. Har nå funnet ut at jeg er gravid og sykemeldt igjen pga oppkast/kvalme og vondt i bekkenet.

Er så redd for å bli oppsagt….Gråter mye, da jeg ikke klarer å bestemme meg om jeg vil beholde barnet, eller ikke.

Hvordan løse dette? Mest sannsynlig, havner jeg på svangerskapspenger pga støy, kjemikalier og vonde arbeidsstillinger. Så det ikke går på sykemelding lenger.

Anonymkode: 9d048...111

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hva slags rettigheter har jeg? Regner med at jeg ikke har opptjent et nytt år, før jeg har jobbet 26 uker uten sykemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det gikk mindre enn 52 uker før du begynte å jobbe igjen, så vil jeg tro regelen om at du må være i arbeid 4 uker for å ha rett til sykepenger gjelder, og ikke 26 uker.

Hovedregelen er at  du ikke kan bli oppsagt når du er sykemeldt. 

Jeg vil anbefale deg å logge deg inn på Nav og skrive de spørsmålene du har der. De kan svare deg best. 

Hvis du er med i en fagforening, så kan du jo spørre der også. 

Ikke lett å bli gravid og ta stilling til alt samtidig. Det er nok lurt å forsøke å tenke på om du vil beholde barnet først og fremst, og finne ut av inntekt etterhvert. Mest sannsynlig vil dette med inntekt ordne seg ♥️

7BC3689B-357A-4246-A727-639C50295DF5.png

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hva slags rettigheter har jeg? Regner med at jeg ikke har opptjent et nytt år, før jeg har jobbet 26 uker uten sykemelding. 

Dersom du kan få svangerskapspenger, så er det det beste for din situasjon. 

Anonymkode: a4e89...8e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig situasjon da, for syk til å jobbe og nå gravid, men shit happens. Svangerskapspenger gis vel til de som har jobber som kan være skadelig for foster, det er samme som sykepenger mener jeg og frem til noen uker før fødsel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Kjedelig situasjon da, for syk til å jobbe og nå gravid, men shit happens. Svangerskapspenger gis vel til de som har jobber som kan være skadelig for foster, det er samme som sykepenger mener jeg og frem til noen uker før fødsel

Unnskyld at jeg ler av deg, men.😂 

TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmanelskeråhate skrev (4 minutter siden):

Bare spør; men har du en jobb ved siden av å være «enmanelskeråhate»? 🙈

Fleste som har et så stort behov for å vite best og tro de veit alt, har vel som regel ikke godt med seg selv og har for store fritidsproblemer?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bare spør; men har du en jobb ved siden av å være «enmanelskeråhate»? 🙈

Fleste som har et så stort behov for å vite best og tro de veit alt, har vel som regel ikke godt med seg selv og har for store fritidsproblemer?😊

Tviler på at jeg vet best om noe som helst, ja masse jobb og masse fritid, kan jo ikke skylde på bekkensmerter når man er mann;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (9 minutter siden):

Tviler på at jeg vet best om noe som helst, ja masse jobb og masse fritid, kan jo ikke skylde på bekkensmerter når man er mann;)

Jobb som hva? Hvorfor kommentere på et innlegg, hvor det skrives om svangerskap, når du egentlig ikke vet hva bekkensmerter, svangerskapsplager gjør med noen? Virker ikke som at det er helt ditt område å kunne uttale deg om? :) 
TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jobb som hva? Hvorfor kommentere på et innlegg, hvor det skrives om svangerskap, når du egentlig ikke vet hva bekkensmerter, svangerskapsplager gjør med noen? Virker ikke som at det er helt ditt område å kunne uttale deg om? :) 
TS

Sier du det samme til fastlegen din, hvis det er en mann, som aldri har hatt bekkensmerter eller opplevd svangerskap?

Anonymkode: 75d23...36c

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du pratet med legen din om helsetilstanden din? Har du en partner, hva tenker vedkommende om det å få et barn?

Anonymkode: 6f9c4...466

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke si deg opp mens du er sykemeldt og heller ikke pga graviditeten.

Du kan få svangerskapspenger både om jobben kan være en risiko for barnet men også om det er for tungt arbeid for deg som ikke kan tilrettelegges. Du skriver kjemikalier.. bare grunnet det vil du nok få innvilget svangerskapspenger. Jeg var sykemeldt 60% frem til uke 16, deretter gikk jeg ut av jobb med svangerskapspenger (er lærer på spesial skole). Snakk med legen din, les på nav og eventuelt snakk med dem. 

Anonymkode: 02053...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ett år kan man si opp ansatt selv med sykemelding. Så det spørs hva snart ett år betyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sier du det samme til fastlegen din, hvis det er en mann, som aldri har hatt bekkensmerter eller opplevd svangerskap?

Han har nok mer erfaring med svangerskap og kvinnelige sykdommer, enn en idiot på kvinneguiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har nok mer erfaring med svangerskap og kvinnelige sykdommer, enn en idiot på kvinneguiden. 

Hva galt skrev brukeren med tipset de gav?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Etter ett år kan man si opp ansatt selv med sykemelding. Så det spørs hva snart ett år betyr. 

Gravide har ett særskilt vern mot oppsigelse. Hvis hun nå skulle blitt sykemeldt pga svangerskapet, så vil ikke arbeidsgiver kunne si henne opp uten en bedre grunn enn at hun har vært sykemeldt over 52 uker. 

Hadde hun derimot blitt sykemeldt på grunnlag av noe annet enn svangerskapsrelatert ville de kunne si henne opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da skal du vel ikke beholde barnet? Om du er for syk til å jobbe grunnet ettervirkninger av Covid, er du vel for syk til å ta deg av en baby?! 

Anonymkode: 86e50...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gravide har ett særskilt vern mot oppsigelse. Hvis hun nå skulle blitt sykemeldt pga svangerskapet, så vil ikke arbeidsgiver kunne si henne opp uten en bedre grunn enn at hun har vært sykemeldt over 52 uker. 

Hadde hun derimot blitt sykemeldt på grunnlag av noe annet enn svangerskapsrelatert ville de kunne si henne opp. 

Tja. Alt blir litt hypotetisk. Dersom ett år er neste uke og de ikke vet at hun er gravid, er det noe annet. Man kan bli sagt opp også i permisjon, og oppsigelsen løper fra etter permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tja. Alt blir litt hypotetisk. Dersom ett år er neste uke og de ikke vet at hun er gravid, er det noe annet. Man kan bli sagt opp også i permisjon, og oppsigelsen løper fra etter permisjon. 

Ja, for la oss bare ignorere at jeg har vært frisk i over 3 mnd🤭

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men da skal du vel ikke beholde barnet? Om du er for syk til å jobbe grunnet ettervirkninger av Covid, er du vel for syk til å ta deg av en baby?! 

Anonymkode: 86e50...c7c

La oss bare ignorere at jeg har jobbet 100% i over tre måneder før jeg ble gravid.🤭🤭

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...