AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Del Skrevet 10. august 2023 Jeg har kost meg masse i mammapermisjon og vekten gikk fra 57 til 62/63 kg. Er klar over at jeg ikke er den med størst vektproblemer, men har alltid vært slank og de ekstra kiloene synes veldig godt. Særlig rundt magepartiet. Har gått opp fra str.36 til str.38 og buksene strammer ganske mye i livet. Jeg har måttet kvitte meg med nesten hele garderoben da plaggene ikke sitter fint på lengre. Nå er jeg startet i jobb igjen og det er slutt på både småspising og usunn mat i det daglige. Jeg har en stillesittende kontorjobb, men er ute og går tur 1/2 time i lunsjpausen. Legger jeg til gåavstand til/fra bussen før og etter jobb blir det totalt ca.50 minutter gange daglig. Jeg foretrekker å spise en solid frokost (2 grovbrødskiver + et glass juice + en yoghurt) og heller stå over lunsj. Jeg fokuserer heller på å drikke mye vann gjennom hele arbeidsdagen og synes dette fungerer fint uten at jeg føler meg sliten eller ukonsentrert. Når jeg kommer hjem i 16-tiden spiser jeg middag og deretter kanskje litt frukt eller en skive til kvelds. Alt i alt spiser jeg mindre nå enn da jeg var i permisjon, og jeg beveger meg mer føler jeg. Men etter å ha holdt dette regimet i ca.3 uker nå har vekten likevel stått bom fast på 62 kg. Hadde forventet å ha gått litt ned, men ingenting skjer. Når kan jeg egentlig ha håp om å se vekten gå litt ned? Eller gjør jeg noe feil? Er klar over at jeg også bør trene regelmessig. Har tenkt å starte med kondisjonstrening 2-3 ganger i uken snart. F.eks.romaskin i 30 minutter 3 dager i uken. Eller er det for lite til å kunne gi vekttap? Blir veldig takknemlig for innspill og erfaringer ❤️ Anonymkode: 1e199...ab0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #2 Del Skrevet 11. august 2023 For lite og upresis informasjon til å vite om eller hva du gjør "feil". Hva og hvor mye spiste du i permisjonen? og var du så stillestittende hele dagen hjemme at 50 minutter med gåtur er mer bevegelse enn du hadde i permisjonen? Amming påvirker også, om du fullammet i permisjonen for å nå ha sluttet eller ammer mye mindre vil det påvirke kaloribehovet ditt. Sannsynligvis spiste du i overskudd i permisjonen og spiser nå i vedlikehold. Anonymkode: 5a84d...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Del Skrevet 11. august 2023 Ammeperioden krever en del kalorier, så når du slutter med det, må du spise en hel del mindre bare for å holde vedlike. Blir du ikke sulten til lunsj? Jeg spiser kun litt til frokost. Så gleder jeg meg til lunsj. Spiser litt middag, og så ingenting. Du spør når du kan se vektnedgang? Normalt sett når man har spist mindre i 3 uker, ville jeg tro man så noe resultat etter ca 3 uker. Men siden du har hatt ammeperiode, krever det kanskje et enda mindre inntak enn det du gjør nå? Anonymkode: cabbe...86d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 11. august 2023 #4 Del Skrevet 11. august 2023 Gå tilbake til å spise slik du gjorde før. Det er alt du trenger egentlig, og tålmodighet. Bevegelse er en bonus. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For lite og upresis informasjon til å vite om eller hva du gjør "feil". Hva og hvor mye spiste du i permisjonen? og var du så stillestittende hele dagen hjemme at 50 minutter med gåtur er mer bevegelse enn du hadde i permisjonen? Amming påvirker også, om du fullammet i permisjonen for å nå ha sluttet eller ammer mye mindre vil det påvirke kaloribehovet ditt. Sannsynligvis spiste du i overskudd i permisjonen og spiser nå i vedlikehold. Anonymkode: 5a84d...c04 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ammeperioden krever en del kalorier, så når du slutter med det, må du spise en hel del mindre bare for å holde vedlike. Blir du ikke sulten til lunsj? Jeg spiser kun litt til frokost. Så gleder jeg meg til lunsj. Spiser litt middag, og så ingenting. Du spør når du kan se vektnedgang? Normalt sett når man har spist mindre i 3 uker, ville jeg tro man så noe resultat etter ca 3 uker. Men siden du har hatt ammeperiode, krever det kanskje et enda mindre inntak enn det du gjør nå? Anonymkode: cabbe...86d Har ikke ammet. Småspising bestod daglig mest av frukt, youghurt og litt is eller sjokolade. Jeg blir litt sulten til lunsj men overkommelig til at jeg klarer meg til jeg kommer hjem fra jobb. TS Anonymkode: 1e199...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Del Skrevet 11. august 2023 1 kg med kroppsfett tilsvarer et kalorioverskudd på ca. 7000 kcal. Så sånn sett må man gå med et kaloriunderskudd på totalt 7000 kcal for å gå ned 1 kg. Eksempel: Du spiser 500 kcal mindre enn du trenger hver dag i 2 uker, da skal du gå ned 1 kg. Dette medfører dessverre at du må gå rundt ganske sulten i 2 uker. Det kommer man nok ikke unna, med mindre man tar medikamenter eller noe. Anonymkode: bed08...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #7 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1 kg med kroppsfett tilsvarer et kalorioverskudd på ca. 7000 kcal. Så sånn sett må man gå med et kaloriunderskudd på totalt 7000 kcal for å gå ned 1 kg. Eksempel: Du spiser 500 kcal mindre enn du trenger hver dag i 2 uker, da skal du gå ned 1 kg. Dette medfører dessverre at du må gå rundt ganske sulten i 2 uker. Det kommer man nok ikke unna, med mindre man tar medikamenter eller noe. Anonymkode: bed08...dea Da får jeg bare prøve å sulte meg litt. Mistrives veldig med å være «tynnfeit» som jeg er nå. ts Anonymkode: 1e199...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 11. august 2023 #8 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har kost meg masse i mammapermisjon og vekten gikk fra 57 til 62/63 kg. Er klar over at jeg ikke er den med størst vektproblemer, men har alltid vært slank og de ekstra kiloene synes veldig godt. Særlig rundt magepartiet. Har gått opp fra str.36 til str.38 og buksene strammer ganske mye i livet. Jeg har måttet kvitte meg med nesten hele garderoben da plaggene ikke sitter fint på lengre. Nå er jeg startet i jobb igjen og det er slutt på både småspising og usunn mat i det daglige. Jeg har en stillesittende kontorjobb, men er ute og går tur 1/2 time i lunsjpausen. Legger jeg til gåavstand til/fra bussen før og etter jobb blir det totalt ca.50 minutter gange daglig. Jeg foretrekker å spise en solid frokost (2 grovbrødskiver + et glass juice + en yoghurt) og heller stå over lunsj. Jeg fokuserer heller på å drikke mye vann gjennom hele arbeidsdagen og synes dette fungerer fint uten at jeg føler meg sliten eller ukonsentrert. Når jeg kommer hjem i 16-tiden spiser jeg middag og deretter kanskje litt frukt eller en skive til kvelds. Alt i alt spiser jeg mindre nå enn da jeg var i permisjon, og jeg beveger meg mer føler jeg. Men etter å ha holdt dette regimet i ca.3 uker nå har vekten likevel stått bom fast på 62 kg. Hadde forventet å ha gått litt ned, men ingenting skjer. Når kan jeg egentlig ha håp om å se vekten gå litt ned? Eller gjør jeg noe feil? Er klar over at jeg også bør trene regelmessig. Har tenkt å starte med kondisjonstrening 2-3 ganger i uken snart. F.eks.romaskin i 30 minutter 3 dager i uken. Eller er det for lite til å kunne gi vekttap? Blir veldig takknemlig for innspill og erfaringer ❤️ Anonymkode: 1e199...ab0 Ville prioritert styrketrening - rett og slett for ikke å miste muskelmasse; du ønsker sannsynligvis at vekttap skal komme av reduksjon av fettlagrene og ikke fra muskelsvinn. Tre ukentlige økter gir uansett begrenset med utslag på kaloriene, så selv om cardio forbrenner litt mer, er det ikke nødvendigvis det som på sikt gir best resultat. jeg ville anbefale deg å spise litt mer protein (2 brødskiver og yoghurt, og frukt gir fint lite protein) siden det virker som om det nesten utelukkende er middagen det kommer fra? Kok noen egg sammen med brødskivene, eller til kveld. Bruk litt mer pålegg. Hvordan ser middagene ut? Hvordan er søvnen? Stressnivå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #9 Del Skrevet 11. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Da får jeg bare prøve å sulte meg litt. Mistrives veldig med å være «tynnfeit» som jeg er nå. ts Anonymkode: 1e199...ab0 Jeg er ingen kostoholdsekspert, men det er visst viktig å få i seg nok proteiner selv om man faster litt. Så du må muligens spise litt mer proteinrik mat enn til vanlig. Du må være veldig bevisst på hva du spiser når du skal ned i vekt. Mange fører et kaloriregnskap hver dag, og blir overrasket over at de får i seg mer enn de tror. Dette gjelder ikke nødvendigvis deg, men om du prøver å gå ned uten å lykkes må du kanskje prøve å føre et regnskap for å finne ut hvor kaloriene kommer fra. Anonymkode: bed08...dea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #10 Del Skrevet 12. august 2023 Lill3My skrev (19 timer siden): Ville prioritert styrketrening - rett og slett for ikke å miste muskelmasse; du ønsker sannsynligvis at vekttap skal komme av reduksjon av fettlagrene og ikke fra muskelsvinn. Tre ukentlige økter gir uansett begrenset med utslag på kaloriene, så selv om cardio forbrenner litt mer, er det ikke nødvendigvis det som på sikt gir best resultat. jeg ville anbefale deg å spise litt mer protein (2 brødskiver og yoghurt, og frukt gir fint lite protein) siden det virker som om det nesten utelukkende er middagen det kommer fra? Kok noen egg sammen med brødskivene, eller til kveld. Bruk litt mer pålegg. Hvordan ser middagene ut? Hvordan er søvnen? Stressnivå? Takk for tips, mulig jeg har misforstått men trodde både grovt brød, ost og yoghurt inneholdt endel protein. Er ikke så glad i egg dessverre. ts Anonymkode: 1e199...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #11 Del Skrevet 12. august 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips, mulig jeg har misforstått men trodde både grovt brød, ost og yoghurt inneholdt endel protein. Er ikke så glad i egg dessverre. ts Anonymkode: 1e199...ab0 Du må nesten lese næringsinnholdet på maten du spiser. Noen typer yoghurt inneholder mye protein, de fleste gjør vel ikke det. Jeg kan se for meg at du bør spise ca 1500 kcal om dagen for å gå ned i vekt, samt få i deg ca 100 g proteiner om dagen. Du må til en viss grad telle både kalorier og proteiner, i hvertfall de første dagene. Anonymkode: bed08...dea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 12. august 2023 #12 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for tips, mulig jeg har misforstått men trodde både grovt brød, ost og yoghurt inneholdt endel protein. Er ikke så glad i egg dessverre. ts Anonymkode: 1e199...ab0 Lite protein i brød. Likeså i fruktyoghurt. Gresk yoghurt, skyr, kesam og cottage cheese inneholder mer protein 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #13 Del Skrevet 12. august 2023 Lill3My skrev (1 time siden): Lite protein i brød. Likeså i fruktyoghurt. Gresk yoghurt, skyr, kesam og cottage cheese inneholder mer protein Takk, da skal jeg prøve med et alternativ til fruktyoghurt. Sover egentlig bra men stresser endel. Kanskje det påvirker vekten endel. Anonymkode: 1e199...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 12. august 2023 #14 Del Skrevet 12. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Takk, da skal jeg prøve med et alternativ til fruktyoghurt. Sover egentlig bra men stresser endel. Kanskje det påvirker vekten endel. Anonymkode: 1e199...ab0 Stress (langvarig og kronisk) kan påvirke blodsukkeret og hormoner for øvrig, og på den måten gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt. Angående yoghurt kan du jo gjerne blande sammen litt frukt-yoghurt med cottage cheese eller gresk yoghurt hvis det er smaken du er ute etter Endret 12. august 2023 av Lill3My 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå