Gå til innhold

Samletråd for oss som ønsker oss barn etter fylte 40.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser det er mange debatter som omhandler graviditet rundt 40 års alderen. 

Kan vi ikke ha en felles debatt her vi kan kan skravle litt?

Hvor gammel er? Har du barn fra før? Hvor lenge har dere prøvd? 

Anonymkode: 34197...c57

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ferdig med barn, men kan jeg likevel få lov å snike meg inn i tråden og ønske lykke til? 🥰 Folk skriver så mye rart om mødre over 40, og alle er klar over risikoer etc - men jeg ønsket likevel å balansere det litt.. Min mor fikk feks meg da hun var 42. Jeg er over 40 selv nå, og har fremdeles en frisk og sprek mor på 83 år. Hun var en morsom og fantastisk mor, og en skøyen og leken bestemor. Kusina mi ble mor til tvillinger da hun var 42 ( uventa til og med!), friske og fine alle sammen. Håper dere også får barna dere ønsker dere, og at alt går bra 🥰 

Anonymkode: 5c941...7f0

• Liker 5
  • Hjerte 27
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40, har 3 barn og prøver på nr 4 nå. Er usikker på om det er alderen som gjør at det tar tid eller om det bare er fordi tenåring, 2- og 1-åring begrenser antall ligg😅 Gikk ganske kjapt med alle de 3, men da hadde vi sex ca annenhver dag. Nå er det litt verre å finne tida😄

Sluttet på prevensjon i februar og fikk normal, men litt kortere syklus enn før, 26/27 dager nå mot 30 før de 2 yngste. Vurderer å bynne med eggløsningstester, men er usikker på om det blir stress.

Jeg føler meg like sprek nå som da jeg fikk føtste for 15 år siden, men passer på å holde meg i form fordi jeg vil være en sprek mamma også for mine små😊 

Anonymkode: 3e59c...f47

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med slik tråd ❤️ jeg ble 40 i sommer. Har 6 ivf forsøk bak meg, 6 innsett av egne egg hvor jeg ble gravid for andre gang i desember men mistet for andre gang, bare at denne gangen ble det MA. Hadde innsett av donoregg i juni men dessverre negativt. Skal i gang med nytt innsett i slutten av august /begynnelsen av september. Ingen barn fra før. 

Anonymkode: 535c3...42f

• Liker 1
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig dere har sånne tråder :) selv er jeg gravid nå / føder neste måned, men prøvde ca 2,5 år ;) så vil bare si; det er håp :) jeg er 43, ble naturlig gravid til sist. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fylt 45, men var 43 når vi begynte denne reisen. Men tiden går, mens skuffelsene skjer. Gravid naturlig 2 ganger, mistet begge gangene. 4 IVF-forsøk, et innsett, men negativt. Første forsøket nå med donoregg, og den sitter så langt, men huff - det er tidlig enda, og mye neglebiting før vi evt er på trygg grunn... 

Er vel litt redd for hva folk vil si til en såpass voksen mor. Men, vi er friske, aktive og kan ikke tenke sånn når barneønsket er så høyt. 🤞 han har ingen barn, og har alltid ønsket seg det, så her krysser vi alt vi har for en opptur snart.

• Liker 2
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir 41 i oktober. Ingen barn fra før. Mannen har 2 stk på 10 og 13. Har blitt gravid 2 ganger før med xer, men da mistet i MA. Nå har vi prøvd siden januar, men aktivt med EL testing siden april. 

Har et stort ønske om å bli mamma så håper virkelig det vil skje noe snart. Går til privat gynekolog og har fått letrozol 3 sykluser. Har lest litt at det er vanlig å måtte bruke det noen sykluser før det skjer noe. Så har et håp om at det skal klaffe i løpet av høsten. 

Kjekt å kunne følge dere andre som er i noenlunde samme situasjon ❤️

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 42, blir 43 neste år. Har prøvd i ca ti måneder. Er det egentlig bare å gi opp? Er det slik at sjansene blir mindre og mindre for hver mnd man ikke lykkes, altså uavhengig av alder men kanskje ekstra for oss over 40?

Anonymkode: 394fd...619

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er 42, blir 43 neste år. Har prøvd i ca ti måneder. Er det egentlig bare å gi opp? Er det slik at sjansene blir mindre og mindre for hver mnd man ikke lykkes, altså uavhengig av alder men kanskje ekstra for oss over 40?

Har du vært hos lege for å utredes? Når man er over 40, skal man visst kontakte lege straks man vil begynne å prøve. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du vært hos lege for å utredes? Når man er over 40, skal man visst kontakte lege straks man vil begynne å prøve. 

Ja, har tatt blodprøver og innvendig ultralyd. Fikk beskjed om at alle verdier var normale og at alt så bra ut. Men likevel blir jeg altså ikke gravid. Har sikkert med eggkvalitet å gjøre, kan alle eggene mine være for dårlige? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 44 og har barn fra før, har prøvd ett års tid.. har veldig jevne sykluser, og angrer så sinnsykt på at jeg ventet så lenge med søskenforsøk, men livet har hatt sine opp og nedturer. Jeg tracker eggløsning og mener vi bør ha truffet der, men likevel ikke oppnådd resultat.

Har vært hos gynekolog som kunne se egg, fikk ingen resepter, og beskjed om at ivf/ vanlig prøving; er lik sannsynlighet for å lykkes. Gynekologen mente at jeg burde legge litt på meg, noe jeg har gjort det siste året. 

leste forresten i «the Economist» at det for tiden forskes utrolig mye på hvorfor kvinner kommer så «tidlig» i overgangsalderen. Spesielt med tanke på at menn, stort sett er fruktbare hele sin alderdom. litt urettferdig 🙈 

så koselig å se andre her 😁 

Tips mottas med takk. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusentakkformeg skrev (11 timer siden):

Jeg er 44 og har barn fra før, har prøvd ett års tid.. har veldig jevne sykluser, og angrer så sinnsykt på at jeg ventet så lenge med søskenforsøk, men livet har hatt sine opp og nedturer. Jeg tracker eggløsning og mener vi bør ha truffet der, men likevel ikke oppnådd resultat.

Har vært hos gynekolog som kunne se egg, fikk ingen resepter, og beskjed om at ivf/ vanlig prøving; er lik sannsynlighet for å lykkes. Gynekologen mente at jeg burde legge litt på meg, noe jeg har gjort det siste året. 

leste forresten i «the Economist» at det for tiden forskes utrolig mye på hvorfor kvinner kommer så «tidlig» i overgangsalderen. Spesielt med tanke på at menn, stort sett er fruktbare hele sin alderdom. litt urettferdig 🙈 

så koselig å se andre her 😁 

Tips mottas med takk. 

Ser at du og har fått lignende beskjed som meg; at sjansene ved IVF ikke er noe spesielt høyere enn ved vanlig prøving. Jeg er 42, og har og snart prøvd i ett år (blir pp10 eller 11 nå). Har truffet eggløsning alle gangene bortsett fra en eller to sykluser, og opplevd to kjemiske.

Er det virkelig slk at eggstokkene velger ut et helt tilfeldig egg, eller vil det beste ha en høyere sannsynlighet for å bli valgt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk motsatt beskjed - men da av IVF-klinikken (så kanskje ikke rart tenker mange). Men, etter min logikk vil IVF gi større sjangs for oss godt voksne enn vanlig prøving.

Glemte et øyeblikk at også fastlegen min faktisk anbefalte IVF, etter første SA, nettopp fordi det ville øke sannsynligheten 😅

Kroppen modner et helt tilfeldig egg, og klarer ikke skille på god/dårlig kvalitet. Når vi da vet at kanskje opptil 90% av eggene våre er av for dårlig kvalitet - og raskt synkende - så sier det seg selv at det mest sannsynlig trengs mange prøveperioder før den sitter - og blir en baby.

Med IVF så modnes jo flere egg fra samme syklus, og gir større sjanse for at hvert fall et av dem er av god nok kvalitet, og IVF gir jo gode muligheter for å finne akkurat det egget.

Vi blir jo ikke akkurat yngre mens vi prøver heller 😅

Endret av Vilde78
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vilde; det var egentlig et godt råd. Tror jeg skal hoppe i det, og bestille time på IVF klinikk. (Privat) 🙈

ønsket er så stort ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser at du og har fått lignende beskjed som meg; at sjansene ved IVF ikke er noe spesielt høyere enn ved vanlig prøving. Jeg er 42, og har og snart prøvd i ett år (blir pp10 eller 11 nå). Har truffet eggløsning alle gangene bortsett fra en eller to sykluser, og opplevd to kjemiske.

Er det virkelig slk at eggstokkene velger ut et helt tilfeldig egg, eller vil det beste ha en høyere sannsynlighet for å bli valgt ut?

Ja, jeg aner faktisk ikke.. skulle jo håpt på at kroppen valgte det beste egget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusentakkformeg skrev (16 timer siden):

Vilde; det var egentlig et godt råd. Tror jeg skal hoppe i det, og bestille time på IVF klinikk. (Privat) 🙈

ønsket er så stort ❤️

Hei! Jeg ville absolutt hoppet i det om jeg var deg☺️Jeg er helt enig med Vilde over her, og forstår virkelig ikke at noen kan likestille sjansene for graviditet ved naturlig prøving og IVF. I tillegg til at man ved IVF har sjansen til å modne flere egg i én syklus, kan man være heldig å få befruktet flere egg også. Da får man et lite lager med embryoer som evt. kan settes inn senere om man ikke oppnår graviditet på første forsøk, eller f.eks. opplever en spontanabort.

Jeg ble selv gravid ved første innsett, men hadde en abort i uke 7. Etter det måtte jeg vente 7 uker på å få menstruasjonen tilbake. Plutselig  går månedene og eggkvaliteten synker. Da føles det trygt å ha kommende fryseforsøk (med yngre egg) å se frem til.

Ønsker deg, og dere andre her inne, alt av lykke på veien videre♥️ Har troen på at friske, raske damer på 40+ fortsatt har gode egg igjen og kan bli fantastiske mødre🥰 Veldig nyttig at vi kan dele erfaringer her inne. Tusen takk til alle som bidrar🙏

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jullemy skrev (1 time siden):

Hei! Jeg ville absolutt hoppet i det om jeg var deg☺️Jeg er helt enig med Vilde over her, og forstår virkelig ikke at noen kan likestille sjansene for graviditet ved naturlig prøving og IVF. I tillegg til at man ved IVF har sjansen til å modne flere egg i én syklus, kan man være heldig å få befruktet flere egg også. Da får man et lite lager med embryoer som evt. kan settes inn senere om man ikke oppnår graviditet på første forsøk, eller f.eks. opplever en spontanabort.

Jeg ble selv gravid ved første innsett, men hadde en abort i uke 7. Etter det måtte jeg vente 7 uker på å få menstruasjonen tilbake. Plutselig  går månedene og eggkvaliteten synker. Da føles det trygt å ha kommende fryseforsøk (med yngre egg) å se frem til.

Ønsker deg, og dere andre her inne, alt av lykke på veien videre♥️ Har troen på at friske, raske damer på 40+ fortsatt har gode egg igjen og kan bli fantastiske mødre🥰 Veldig nyttig at vi kan dele erfaringer her inne. Tusen takk til alle som bidrar🙏

Kjenner en slags panikk hver gang noen skriver at ja, selvsagt er IVF best, selvsagt må man prøve IVF ellers lykkes man ikke.

Av ulike årsaker er ikke IVF aktuelt for oss, og jeg er altså 42. Betyr det at jeg egentlig bare bør gi opp? Har blitt gravid på første forsøk med begge barna mine da jeg var i slutten av 20-årene. Ble lett gravid (etter 3-4 pp) da jeg var 40 og 41 (mistet av ulike årsaker - avvik med påfølgende med.abort, og så SA da jeg var 41). I år har jeg blitt gravid to ganger, to kjemiske. Er håpet egentlig ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner en slags panikk hver gang noen skriver at ja, selvsagt er IVF best, selvsagt må man prøve IVF ellers lykkes man ikke.

Av ulike årsaker er ikke IVF aktuelt for oss, og jeg er altså 42. Betyr det at jeg egentlig bare bør gi opp? Har blitt gravid på første forsøk med begge barna mine da jeg var i slutten av 20-årene. Ble lett gravid (etter 3-4 pp) da jeg var 40 og 41 (mistet av ulike årsaker - avvik med påfølgende med.abort, og så SA da jeg var 41). I år har jeg blitt gravid to ganger, to kjemiske. Er håpet egentlig ute?

Hei☺️  Skal prøve å nyansere litt. Jeg skriver nok litt ut fra min egen utålmodighet og situasjon. Vi har prøvd (aktivt) naturlig i flere år, deretter med flere insemineringsforsøk uten å bli gravid. Når man da oppnår graviditet og flere befruktede egg ved IVF, kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale det til andre som føler på dårlig tid. For det er et faktum at kvaliteten på eggene synker, og at det kan gå noen sykluser før gullegget slippes. Fra mitt ståsted angrer jeg på at ikke IVF-prosessen ble satt i gang tidligere. Det hadde spart meg for mange nedturer i livet, utenforskapet som barnløs og ikke minst kunne jeg kanskje ha vært i gang med søskenforsøk nå, istedenfor å prøve å få mitt første barn.

Det var virkelig ikke meningen å gi deg panikk. Så lenge du blir så lett gravid naturlig, er det jo fortsatt håp😊🙏 Jeg krysser alt for at du lykkes i løpet av høsten, og håper du oppdaterer her etterhvert. Jeg elsker å høre om kvinner på 40+ som lykkes med graviditet, uavhengig av fremgangsmåte😉 Det gir håp og optimisme for at det en gang skal lykkes for meg også.

Endret av Jullemy
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullemy skrev (13 minutter siden):

Hei☺️  Skal prøve å nyansere litt. Jeg skriver nok litt ut fra min egen utålmodighet og situasjon. Vi har prøvd (aktivt) naturlig i flere år, deretter med flere insemineringsforsøk uten å bli gravid. Når man da oppnår graviditet og flere befruktede egg ved IVF, kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale det til andre som føler på dårlig tid. For det er et faktum at kvaliteten på eggene synker, og at det kan gå noen sykluser før gullegget slippes. Fra mitt ståsted angrer jeg på at ikke IVF-prosessen ble satt i gang tidligere. Det hadde spart meg for mange nedturer i livet, utenforskapet som barnløs og ikke minst kunne jeg kanskje ha vært i gang med søskenforsøk nå, istedenfor å prøve å få mitt første barn.

Det var virkelig ikke meningen å gi deg panikk. Så lenge du blir så lett gravid naturlig, er det jo fortsatt håp😊🙏 Jeg krysser alt for at du lykkes i løpet av høsten, og håper du oppdaterer her etterhvert. Jeg elsker å høre om kvinner på 40+ som lykkes med graviditet, uavhengig av fremgangsmåte😉 Det gir håp og optimisme for at det en gang skal lykkes for meg også.

Takk for det. :)

Mente absolutt ikke å kritisere IVF, det er jo helt fantastisk at vitenskapen kan hjelpe kvinner som ellers ikke blir gravide. Men av flere årsaker så er ikke IVF aktuelt for oss dessverre, derfor er jeg veldig redd for at vi kanskje aldri fåt det barnet vi ønsker oss.

Jeg elsker også å høre om andre over 40 som lykkes, og håper dere klarer det snart.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo langt større sjanser med ivf, men om man skal gi opp eller ikke må man kjenne på selv. Oddsen blir dårligere jo lenger tid det tar pga alder men alltid blir noen gravide i 40-årene også, selv om det er vanskeligere. Man må kanskje innfinne seg med at det ikke er sikkert man vil få noe barn etter 40, og heller ta det som en positiv glede dersom det skulle skje. :)

Anonymkode: 03246...291

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...